- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Δύο ηχογλυπτά του Πέτρου Τατσιόπουλου στην Γκαλερί Έρση
«Ένας στόχος μου είναι η ένταξη της ηχητικής τέχνης στον ελλαδικό χώρο».
Πέτρος Τατσιόπουλους: Συνέντευξη με τον δημιουργό των ηχογλυπτών «Μπλε και Πράσινο» που παρουσιάζονται στο χώρο της Γκαλερί Έρση.
Το Μπλε και το Πράσινο, έργα του καλλιτέχνη Πέτρου Τατσιόπουλου που εκτίθενται στο χώρο της Γκαλερί Έρση μέχρι τις 7 Νοεμβρίου του 2020, είναι δύο πρωτότυπα ηχογλυπτά φτιαγμένα από μικτά υλικά, πλαστικά, μέταλλα και υαλόνημα. «Είναι μέρος μιας σειράς ηχογλυπτών που προέκυψε από την προσπάθεια να γίνει μια συνέργεια της γλυπτικής και της ηχητικής τέχνης», λέει στην Athens Voice ο δημιουργός. «Μέρη των ηχογλυπτών διαμορφώθηκαν σταδιακά σε συνεργασία με τον γλύπτη Αναστάσιο Νυφαδόπουλο και μιας συνεχούς αναζήτησης για μορφές που με τη χρήση μηχανισμών ηχείου θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα ενδιαφέρον αποτέλεσμα».
Το Πράσινο είναι έργο μικτής τεχνικής με ηχείο που εκπέμπει μουσική, ύψους 80 εκ. ενώ το Μπλε, αποτελεί επίσης ηχητικό γλυπτό μικτής τεχνικής και έχει ύψος 115 εκ. Ο ήχος που αναπαράγουν τα δυο γλυπτά αποτελεί μία ψηφιακά ηχογραφημένη αλγοριθμική σύνθεση, γραμμένη με τη γλώσσα Supercollider. Η τέχνη συναντά την τεχνολογία. Πώς όμως προέκυψε η ιδέα δημιουργίας των δυο ηχογλυπτών και με τι τρόπο διαμορφώθηκαν; «Οι πρώτες μου προσπάθειες για ένα τέτοιο οπτικοακουστικό αποτέλεσμα στο πλαίσιο της ηχητικής τέχνης έγιναν σε συνεργασία με τον καθηγητή ηχητικών τεχνών και μουσικής τεχνολογίας Paul Modler στο Πανεπιστήμιο Τεχνών και Design της Καρλσρούης στη Γερμανία», εξηγεί ο Πέτρος Τατσιόπουλος, ο οποίος έχει φοιτήσει στη σχολή της Σκηνογραφίας και Σχεδιασμού Έκθεσης στην Καρλσρούη και τώρα φοιτά στο τμήμα Visual Arts στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος-Deree.
Το Μπλε και το Πράσινο δημιουργήθηκαν καθώς ο καλλιτέχνης αναζητούσε έργα που βασίζονται στην αμεσότητα και όχι στα Μέσα (media). «Για εμένα η αμεσότητα σε ένα έργο τέχνης έχει να κάνει με την έννοια της βύθισης, Immersion. Αυτή η έννοια περιγράφει το αισθητικό αποτέλεσμα ενός έργου τέχνης στον θεατή που έχει να κάνει περισσότερο με τη σκηνογραφία του χωροχρόνου και τον εγκλιματισμό του θεατή σε μια καθορισμένη εμπειρία», απαντά ο δημιουργός στην ερώτηση για τη σημασία που έχει γι’αυτόν η αμεσότητα ανάμεσα στο έργο και τον θεατή.
Όπως αναφέρεται στην περιγραφή του έργου, «η μετάλλαξη σε γλυπτά κοινών μέσων αναπαραγωγής ήχου όπως είναι τα ηχεία έχει ως στόχο την αντικατάσταση του μέσου με την άμεση οπτικοακουστική εμπειρία ενός ηχητικού γλυπτού».
Όμως, ακόμα ένας λόγος για τον οποίο πραγματοποιήθηκε αυτή η αντικατάσταση, είναι η δημιουργία ενός συνόλου που περιλαμβάνει τον ήχο, την εικόνα, καθώς και τη σχέση τους με τον χώρο, σε ένα έργο με περιοδικό χαρακτήρα. «Σε κοινωνικό επίπεδο ο σύγχρονος άνθρωπος έχει συνδέσει αυτού του είδους την ψυχολογική κατάσταση με τα media, δηλαδή με συσκευές όπως τα ηχεία, τα ακουστικά, η τηλεόραση, ο κυβερνοχώρος. Σπάνια αυτή η εμπειρία είναι πιο άμεση όπως στον κινηματογράφο η στο θέατρο. Αλλά ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις δεν υπάρχει η έννοια του χώρου. Δηλαδή ο θεατής είναι στάσιμος και το θέαμα δυσδιάστατο και απόμακρο. Τα γλυπτά μπλε και πράσινο στην έκθεση αλλά και κάθε γλυπτό σε κάθε έκθεση σπάει το φράγμα του θεατή με το θέαμα γιατί ο θεατής μπορεί να προσεγγίσει το γλυπτό και να κινηθεί», λέει ο Πέτρος Τατσιόπουλος.
Τι είναι όμως ο ήχος, κατά τον καλλιτέχνη; «Ο ήχος είναι ένα γλυπτό που μπορείς όχι μόνο να το προσεγγίσεις αλλά να υπάρξεις και μέσα του και η κίνηση του θεατή στο χώρο αλλάζει την αντίληψη αυτού όπως αλλάζει και την αντίληψη ενός γλυπτού. Η αντίληψη του ήχου σε αυτή την περίπτωση καθορίζει την πηγή του». Όσον αφορά το αν προσφέρει ο ήχος κάτι στα γλυπτά, ο Πέτρος Τατσιόπουλος, σημειώνει: «Ο ήχος δεν προσφέρει κάτι στα γλυπτά εξαρχής γιατί μπορούν να υπάρξουν χωρίς αυτόν όπως ένα μουσικό όργανο χωρίς μουσικό. Για αυτό το λόγο ο ήχος είναι μία δεύτερη διάσταση στην εγκατάσταση των γλυπτών που δημιουργεί και το τελικό αποτέλεσμα. Έρχεται και φεύγει δεν είναι κάτι τόσο στατικό όσο τα γλυπτά. Στις χρονικές στιγμές όμως όπου οι δύο αυτές μορφές συνυπάρχουν δημιουργούν μια σύνθεση που δεν είναι μόνο οπτικοακουστική αλλά και χωρική».
Ποια είναι τα μηνύματα που επιθυμεί να περάσει ο Πέτρος Τατσιόπουλος στους επισκέπτες της έκθεσης, μέσα από το έργο του; «Το βασικό μήνυμα είναι γνώσεις γύρω κάποιες επιστήμες και τέχνες με άμεσο τρόπο, βασισμένο στην αισθητική εμπειρία και όχι με μέσα που προϋποθέτουν την ύπαρξη συνειδητής επαφής με το περιεχόμενο για να υπάρξει γνώση. Με λίγα λόγια μια εικόνα είναι χίλιες λέξεις και στα πλαίσια της τέχνης αντιμετωπίζω τον ήχο σαν εικόνα και το αντίστροφο».
Ο Πέτρος Τατσιόπουλος και ο Αναστάσιος Νυφαδόπουλος, βρίσκονται σε μια διαδικασία δημιουργίας ενός διαδραστικού έργου που θα περιλαμβάνει την γλυπτική και τον ήχο. «Ένας στόχος μου είναι η ένταξη της ηχητικής τέχνης στον ελλαδικό χώρο. Δεν θεωρώ πως αυτή η μορφή τέχνης είναι κάτι καινούργιο ούτε κάτι ξεχασμένο, αλλά η ανάπτυξη της τεχνολογίας έχει κρύψει την τέχνη αυτή πίσω από μία τεχνοκρατία ενώ θα μπορούσε να της δώσει τα απαραίτητα εφόδια να εξελιχτεί ως μέρος των καλών τεχνών. Η δημιουργία ηχητικών εικαστικών έργων και εγκαταστάσεων είναι κάτι που επαγγελματικά ευελπιστώ να ακολουθήσω».
Πληροφορίες
Η Γκαλερί Έρση συμμετέχει στην Art Athina Virtual 2020 με τους: Νίκο Κασκούρα – Κωνσταντίνο Ξενάκη – Θάνο Τσίγκο. Τρεις σημαντικοί εκπρόσωποι της καλλιτεχνικής σκηνής του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα. Τα έργα, παράλληλα με την Art Athina Virtual (που άνοιξε στις 15 Οκτωβρίου), θα παρουσιάζονται και στον φυσικό χώρο της Γκαλερί Έρση, από 13 Οκτωβρίου έως 7 Νοεμβρίου 2020. Ταυτόχρονα την ίδια περίοδο, θα εκτίθενται στο χώρο και δύο ηχητικά γλυπτά του Πέτρου Τατσιόπουλου.
Γκαλερί Έρση׃ Κλεομένους 4 – Κολωνάκι, Τηλ.-Φαξ: 2107220231
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.