- CITY GUIDE
- PODCAST
-
16°
«Προσφορά» από 65 σύγχρονους Έλληνες δημιουργούς
Ως 15/12 η έκθεση στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, φωτογραφίες και εγκαταστάσεις περιλαμβάνει η έκθεση «Προσφορά- 65 Σύγχρονοι Έλληνες Δημιουργοί στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο». Σκοπός της έκθεσης είναι η στήριξη του έργου του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και η οικονομική του ενίσχυση. Μετά τη λήξη της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί δημοπρασία και μέρος των εσόδων θα διατεθεί υπέρ των σκοπών του Μουσείου.
Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Kalos & Klio, Νίκος Αγγελίδης, Δάφνη Αγγελίδου, Γιάννης Αδαμάκης, Γκάκικ Αλτουνιάν, Κώστας Ανανίδας, Μανώλης Αναστασάκος, Μαρία Αναστασίου, Στάθης Ανδρουτσάκης, Άγγελος Αντωνόπουλος, Γιάννης Αντωνόπουλος, Γιάννης Ασημακόπουλος, Στάθης Βατανίδης, Ιόττοφ Βέντζι, Χρύσα Βέργη, Στέλιος Γαβαλάς, Κωστής Γεωργίου, Απόστολος Γιαγιάννος, Ανδρέας Δεβετζής, Τάνια Δημητρακοπούλου, Σταύρος Διακουμής, Γιάννης Διαμάντης, Νίκη Ελευθεριάδη, Πέτρος Ζουμπουλάκης, Ειρήνη Κανά, Βλάσης Κανιάρης, Δήμος Κηπουρός, Δημήτρης Κούκος, Γιάννης Κουτρούλης, Μιχάλης Μανουσάκης, Αλίνα Μάτσα, Χρυσόστομος Μουσμουλίδης, Σταύρος Μπαλτογιάννης, Ελένη Οικονόμου, Χρήστος Παλλαντζάς, Άγγελος Παναγιωτίδης, Σύνη Παπαγιάννη, Θεόδωρος Παπαγιάννης, Άγγελος Παπαδημητρίου, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Αντωνία Παπατζανάκη, Ηρακλής Παρχαρίδης, Ελένη Παυλοπούλου, Σάββας Πουρσανίδης, Άγγελος Ραζής, Παύλος Σάμιος, Χρήστος Σανταμούρης, Άγγελος Σκούρτης, Άγγελος Σπάρταλης, Τάκης Στεφάνου, Παναγιώτης Τανιμανίδης, Γιάννης Τζερμιάς, Νίκος Τρανός, Βίκυ Τσαλαματά, Μανώλης Χάρος, Αγνή Χρονοπούλου, Θοδωρής Χρυσικός.
Ο επιμελητής της έκθεσης και Επίκουρος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Μάνος Στεφανίδης δηλώνει τα εξής:
«Η έκθεση “Προσφορά, 65 σύγχρονοι δημιουργοί στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο” αποτελεί μια ιστορική νίκη της ελληνικής τέχνης επειδή κερδίζει το αυτονόητο δικαίωμά της να εκτίθεται δίπλα στα μυθικά έργα των παππούδων της όχι ανταγωνιστικά αλλά υπό την προστατευτική σκιά των αγλαών μορφών, σαν ευλογία που δόθηκε. Αίρεται έτσι μια προκατάληψη δεκαετιών και καταρρίπτονται φοβικές συμπεριφορές και νοοτροπίες “επισήμων φορέων” αλλά κι ενός κοινού διαπαιδαγωγημένου αποκλειστικά από την τηλεόραση. Αν έχουν έναν εχθρό τα μουσεία, αυτός είναι η τυποποίηση και η βαρεμάρα. Όχι ο πειραματισμός, Όχι το καινούριο. Η καθημαγμένη, τόσο σημερινή, φιγούρα του Βλάση Κανιάρη με την αναπεπταμένη σημαία σαν σωσίβιο ζήτησε διαμονητήριο λίγων εβδομάδων από το μεγάθυμο θεό του Αρτεμισίου και ο τελευταίος το παραχώρησε. Τόσο απλά. Όμοια και το κόκκινο “animal” του Κωστή Γεωργίου, που θυμίζει άλλωστε πήλινα ειδώλια της γεωμετρικής εποχής, λάμπει μέσα στα λευκά μάρμαρα της ύστερης Ρωμαιοκρατίας.
Ας μην φοβόμαστε λοιπόν τα έργα τέχνης, έστω κι αν μοιάζουν δυσάρεστα ή ακατανόητα. Το αίνιγμά τους είναι πολύ πιο γοητευτικό από τις εύκολες αναγνώσεις της αγοράς και πολύ πιο αποκαλυπτικό για τη μοίρα κοινωνιών που χειμάζονται από την ημιμάθεια, τον λαϊκισμό και την έλλειψη σεβασμού προς ό, τι τους υπερβαίνει. Όπως η δική μας σήμερα. Για να πραγματοποιηθεί αυτή η συμβολική παρουσία της σύγχρονης τέχνης μας στο πιο σπουδαίο μουσείο της χώρας -και παράλληλα μια παγκόσμια κιβωτό αρχαιογνωσίας-, έπρεπε να κινητοποιηθούν μερικοί ιδιώτες, δηλαδή η “Συμμαχία για την Ελλάδα”, και να πεισθούν μερικοί υπεύθυνοι ότι το γυμνό δεν μπορεί να απαγορεύεται από ένα μουσείο στο οποίο αποθεώνεται το γυμνό σώμα. Κι ούτε η εξπρεσιονιστική παραφορά π.χ. ενός Τάσου Μαντζαβίνου μπορεί να λογοκρίνεται έτσι απερίσκεπτα. Είμαστε ευγνώμονες προς το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο που με ευρύτητα πνεύματος αποκατέστησε αυτές τις μικρές αδικίες.
Απ' την άλλη πλευρά, κάθε ομαδική έκθεση είναι μοιραία προϊόν συμβιβασμού. Προσπαθήσαμε ωστόσο, παρά τις ποικίλες παρεμβάσεις, να παρουσιάσουμε μια αντιπροσωπευτική εικόνα της σύγχρονης δημιουργίας μας: Παλιοί και νέοι, κλασικοί και μοντέρνοι, ακαδημαϊκοί και street artists όπως ο Μανόλης Αναστασάκος, παραστατικοί και εννοιολογικοί καλλιτέχνες, δείχνουν ένα πανόραμα του σήμερα που ξαφνιάζει ευχάριστα ανάμεσα στα αριστουργήματα του παρελθόντος. Ιδιαίτερη μνεία οφείλω στου φίλους μου Βέντζι Ιόττοφ από την Βουλγαρία και Γκάγκικ Αλτουνιάν που συμμετέχουν επειδή μετέχουν της ημετέρας παιδείας. Η έκθεση αφιερώνεται στη μνήμη του πρωτοπόρου εικαστικού Βλάση Κανιάρη (1928-2011) και του μεγάλου αρχαιολόγου Σπύρου Ιακωβίδη (1922-2013). Ας σημειωθεί τέλος ότι οι καλλιτέχνες προσφέρουν τα έργα τους για να ενισχυθεί το Ε.Α.Μ. το οποίο αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. Σαν αντίδωρο!
Προσερχόμαστε σε αυτό το μοναδικό τέμενος με ταπεινότητα. Μας ανταποδίδεται στη μέγιστη τιμή. Επαναδιεκδικούμε το παρελθόν για να ονειρευτούμε αλλιώς το μέλλον».
Η έκθεση είναι μια πρωτοβουλία της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας «Συμμαχία για την Ελλάδα» που αναπτύσσει δράσεις σχετικές με τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, τον τουρισμό, το περιβάλλον και τον εθελοντισμό. Υλοποιείται σε συνεργασία με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Ως 15/12, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Πατησίων 44, 213 2144890, επιμέλεια έκθεσης: Μάνος Στεφανίδης
Κωστής Γεωργίου
Τακης Σπυρόπουλος,Οφηλία
Δημήτρης Μεράντζας, Αυτοπροσωπογραφία δια λιθοβολισμού
Kalos & Klio, Πανδώρα
Κεντρική φωτό: Άγγελος Παπαδημητρίου, ο έφηβος της Συκιώνος
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.