Εικαστικα

Πέθανε ο αρχιτέκτονας της γυάλινης πυραμίδας στο Λούβρο

Ο Τσεν Τσουνγκ Πέι ήταν 102 ετών

62224-137655.jpg
Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Η γυάλινη πυραμίδα του Λούβρου
Η γυάλινη πυραμίδα του Λούβρου/©EPA/IAN LANGSDON

Πέθανε ο άνθρωπος που έβαλε τη γυάλινη πυραμίδα στην είσοδο του Λούβρου.

Πλήρης ημερών άφησε την τελευταία του πνοή ο αρχιτέκτονας Τσεν Τσουνγκ Πέι, δημιουργός της περίφημης γυάλινης πυραμίδας στο Μουσείο του Λούβρου. Ένας εκ των διασημότερων μοντερνιστών της αρχιτεκτονικής του 20ού αιώνα πέθανε σε ηλικία 102 ετών. Εκτός από τη γυάλινη πυραμίδα στην είσοδο του Λούβρου, είχε σχεδιάσει τον ουρανοξύστη της Bank of China στο Χονγκ Κονγκ και την προεδρική βιβλιοθήκη του Τζον Φ. Κένεντι στη Βοστόνη των ΗΠΑ.

Γεννημένος στην Κίνα ήταν παιδί εύπορου τραπεζίτη. Φοίτησε σε Σαγκάη και Χονγκ Κονγκ, πριν συνεχίσει τις σπουδές του στο ΜΙΤ και το Χάρβαρντ. Μαθητής του Γουόλτερ Γκρόπιους, ιδρυτή του Μπάουχαους και του Μαρσέλ Μπρόιερ, ενός εκ των πατέρων του μοντερνισμού, ο Πέι εγκαινίασε το δικό του γραφείο, αμέσως μετά την επίσημη εγγραφή του στα μητρώα των Αμερικανών πολιτών, το 1954.

Ξεκινώντας από την απλή παρατήρηση ότι το Λούβρο είναι «ένα ιδιαίτερο μουσείο, με είσοδο που δεν φαίνεται γιατί είναι στο πλάι», ο Πέι κατέληξε πως «χρειάζεται μια κεντρική είσοδο». Στα αρχικά σχέδια δεν περιλαμβανόταν η πυραμίδα, αλλά ένα υπόγειο σύμπλεγμα χώρων, με φωτεινά στοιχεία και είσοδο με ράμπα.

Πόλος έλξης για τους τουρίστες η γυάλινη πυραμίδα του Λούβρου
Πόλος έλξης για τους τουρίστες η γυάλινη πυραμίδα του Λούβρου/©EPA/CHRISTOPHE PETIT TESSON

Προχωρώντας όμως τον σχεδιασμό, προέκυψε η πυραμίδα, η οποία με τη διαφάνεια και τα υλικά της αποτέλεσε σημείο αναφοράς και ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα μνημεία παγκοσμίως -πόλος έλξης για τους τουρίστες που δεν σταματούν να φωτογραφίζονται έχοντας το έργο αυτό στο φόντο. Τα εγκαίνια της Πυραμίδας έγιναν το 1989 επί προεδρίας Φρανσουά Μιτεράν.

Ο αρχιτέκτονας της διάσημης πυραμίδας του Λούβρου
Ο αρχιτέκτονας της διάσημης πυραμίδας του Λούβρου/©EPA/HARALD TITTEL

Σύγχρονο, γυάλινο και αυστηρά γεωμετρικό, το έργο αυτό παραμένει μια ρηξικέλευθη πρόταση στον διάλογο κλασικού και μοντέρνου.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ