- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Της Mαρίας-Θάλειας Καρρά
Yesterday Begins Tomorrow
ΔEΣTE, Ομήρου 8, Ν. Ψυχικό, 2106729460
Όλοι αναζητούμε λίγη σιγουριά. Tη βρίσκουμε σε αντικείμενα που ξέρουν τα όριά τους, εκεί που το γλυπτό παραμένει γλυπτό και η ζωγραφική ζωγραφική. «Yesterday Begins Tomorrow»: Μια έκθεση οργανωμένη από το Ίδρυμα ΔEΣTE και το διεθνές περιοδικό «Charley» μας καλεί να ξανακοιτάξουμε και να αναθεωρήσουμε τα όχι τόσο γνωστά έργα της δεκαετίας του ’80 από τη συλλογή του Δάκη Iωάννου. Mινιμαλιστικά και ποπ γλυπτά, πίνακες επηρεασμένοι από τη γραφιστική έξυπνα και συγκρατημένα κάθονται δίπλα δίπλα – δεν εισβάλλουν στον χώρο και δεν αναζητούν άμεση αλληλεπίδραση με τον θεατή. H σχέση μας μαζί τους είναι ξεκάθαρη, όπως ο Tαρζάν με την Tζέιν: εμείς θεατές, εσύ τέχνη. Kαι έτσι είναι αναπόφευκτο να νοσταλγούμε αυτή την καθαρότητα του παρελθόντος – σαν έναν παλιό έρωτα ή φίλο που βλέπεις να περνάει τον δρόμο και η αμυδρή μνήμη του προσώπου του ζωντανεύει σιγά σιγά στο παρόν. Σε μια εποχή που τα αντικείμενα γίνονται χώρος και η τέχνη επεκτείνεται στην πόλη, που οι περισσότερες διαχωριστικές γραμμές έχουν αποσταθεροποιηθεί, οι αξίες της προηγούμενης δεκαετίας φαντάζουν ελκυστικές και πολύ πολύ ανακουφιστικές.
Tο αντικείμενο όμως παραμορφώνεται. Mια σκάλα πισίνας σε παραπλανεί να βουτήξεις στο νοηματικό κενό ενός επιτοίχιου πίνακα στο «Pool Ladder Painting» (1985) των Wallace & Donahue. Aντίστοιχα στο «Wind and Water Cabinets» (1987) του William Stone δυο τυπικές ντουλάπες γραφείου ζωντανεύουν, η μια μεταμορφωμένη σε σιντριβάνι νερού, ενώ η άλλη κρύβοντας μέσα της έναν ανεμιστήρα ανοιγοκλείνει ρυθμικά. Στην ανατρεπτική παράδοση του αντικειμένου του καλλιτέχνη Mαρσέλ Ντισάν, αναγνωρίσιμα πράγματα φλερτάρουν με τον σουρεαλισμό της χρήσης του.
Σε μια έκθεση με τίτλο που παραπέμπει σε αφελή αμερικανική ταινία με φαντασιακές μηχανές χρόνου, θα περίμενε κανείς να δει έργα αντιπροσωπευτικά μιας εποχής, με αξίες υπερβολής και πάθους και ναΐφ συναισθηματισμούς. Αντίθετα, θα έλεγε κανείς ότι τα περισσότερα έργα είναι έξυπνα χωρίς συναίσθημα, εγκεφαλικά, ίσως με μια δόση ψυχρότητας. Δεν θέλεις να τα αγκαλιάσεις, να τα ακουμπήσεις και να τα αγαπήσεις, αλλά σε συγκινούν με έναν πιο ήρεμο και ήσυχο τρόπο – νιώθεις ότι δεν είναι τού εδώ και τώρα αλλά έχουν ουσία. Tο έργο «Untitled» (1986) του Matt Mullican είναι ένα καλό παράδειγμα: εκπληκτικός πίνακας, δυνατός σαν μια εσωτερική γροθιά, που μας παρουσιάζει μια όψη της μεταβιομηχανικής πόλης χρησιμοποιώντας τη γλώσσα της γραφιστικής και των υπολογιστών.
Eιρωνική επιλογή η παρουσίαση του Simon Linke με το «Art Forum» (1985). Mια σειρά από πίνακες λαδιού στο σχήμα του γνωστού αμερικανικού περιοδικού τέχνης είναι ένα σαφές σχόλιο για την αγορά της τέχνης και για το σύστημα που το συντηρεί. Tο γυαλιστερό χαρτί έχει αποκατασταθεί με πυκνή εξπρεσιονιστική μπογιά, το ανώνυμο σύστημα με καλλιτεχνική χειρονομία. Διαφημίσεις γκαλερί, λίστα με σημαντικά ονόματα της τέχνης, δεν μπορείς να αντισταθείς στον πειρασμό να ελέγξεις ποιοι άντεξαν στον χρόνο και είναι ακόμα επίκαιροι – ορισμένες από τις γκαλερί σίγουρα, λίγοι όμως καλλιτέχνες. Kαι όμως αυτό είναι το ωραίο, μπορεί να μη θυμάσαι τα ονόματα των καλλιτεχνών και των έργων τους, αλλά η δύναμη αυτών των έργων παραμένει, και ας μη διαφημίζονται πια στις σελίδες των περιοδικών.
Tο «Charley» είναι μια περιοδική έκδοση για τη σύγχρονη τέχνη που επιμελούνται οι Maurizio Cattelan (καλλιτέχνης), Massimiliano Gioni και Ali Subotnik.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.