Ανοιχτή επιστολή 88 καλλιτεχνών της Documenta 14 για την καλλιτεχνική αυτονομία της έκθεσης
Καταγγέλλουν προσπάθεια άσκησης πολιτικού ελέγχου
«Η απόδοση της ευθύνης από τους εταίρους σε συγκεκριμένα πρόσωπα, η αμφισβήτηση της κεντρικής επιμελητικής ιδέας της documenta 14, και η ανακήρυξη της Αθήνας ως ένοχης για το έλλειμμα της έκθεσης, σηματοδοτούν την προσπάθεια άσκησης πολιτικού ελέγχου στην documenta» καταγγέλλουν με ανοιχτή επιστολή τους 88 από τους 400 καλλιτέχνες που συμμετείχαν στην documenta14 «Αθήνα –Κάσσελ: Μαθαίνοντας από την Αθήνα».
Οι καλλιτέχνες διευκρινίζουν όλα τα σημεία που –σύμφωνα με την άποψή τους- προκάλεσαν ένα οικονομικό σκάνδαλο και αρνητικές εντυπώσεις για τη μεγάλη διεθνή διοργάνωση σύγχρονης τέχνης που διεξάγεται κάθε πέντε χρόνια.
Στην επιστολή αυτή υπογραμμίζουν ότι η Διευθύνουσα Συμβούλος της documenta Ανέτε Κούλενκαμπφ είχε επισημάνει εγκαίρως από τον Μάρτιο του 2017 την ελλιπή χρηματοδότηση της διοργάνωσης , αφού Αθήνα και Κάσσελ ήταν ισότιμοι τόποι διεξαγωγής της documenta 14 και οι απαιτήσεις λόγω αποστάσεων ήταν μεγαλύτερες αυξάνοντας τον προϋπολογισμό. Λένε επίσης οι υπογράφοντες πως τα μέλη του Συμβουλίου της documenta gGmbH συνεδρίασαν αμέτρητες φορές από το 2013 όταν και επιλέχθηκε στη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή ο Ανταμ Σύμτσικ και δεν είχαν καμία αντίρρηση στις προτάσεις του, ώστε να υλοποιηθεί η πρώτη διοργάνωση στην ιστορία της documenta που θα παρουσιαζόταν ισότιμα σε δύο χώρες. Καμία εισήγηση της Διευθύνουσας Συμβούλου Ανέτε Κούλενκαμπφ δεν συνάντησε την αντίρρηση ή την απόρριψη των μελών του Εποπτικού Συμβουλίου κατά το ίδιο διάστημα.
«Από τον Αύγουστο του 2017, μόλις η «επιτυχία», η οποία αποτιμήθηκε μόνο με οικονομικούς όρους, άρχισε να αμφισβητείται, η documenta 14. Εν τω μεταξύ, ο εισαγγελέας θα κρίνει αν στοιχειοθετείται υπόθεση κατά της Διευθύνουσας Συμβούλου, του Καλλιτεχνικού Διευθυντή της documenta 14 και του πρώην δημάρχου του Κάσελ μετά την προσφυγή του ακροδεξιού κόμματος AfD στο Κάσελ. Το AfD, ως γνωστόν, ψήφισε την περικοπή της δημόσιας χρηματοδότησης των προγραμμάτων που ενθαρρύνουν την πολιτιστική ποικιλομορφία, καταψήφισε το χρηματο-οικονομικό πακέτο για την documenta 14, και τα μέλη του αποκάλεσαν το έργο Monument for Strangers and Refugees (Μνημείο Αγνώστων και Προσφύγων) που εκτέθηκε στο Κάσελ, ως «entstellte Kunst», ανακαλώντας το ναζιστικό όρο «εκφυλισμένη τέχνη».
Ως καλλιτέχνες της documenta 14, συνεργαστήκαμε με μια επιμελητική ομάδα, καθοδηγούμενη από τον Adam Szymczyk, και μια αντίστοιχη διοικητική ομάδα, καθοδηγούμενη από την Annette Kulenkampff, οι οποίες χειρίστηκαν και πραγματοποίησαν με άψογο επαγγελματισμό ένα εξαιρετικά σύνθετο και οικονομικά απαιτητικό πρότζεκτ, παρουσιάζοντας νέες αναθέσεις έργων και «δάνεια» ιστορικών έργων και στις δύο πόλεις της έκθεσης. Πάνω από ένα εκατομμύριο επισκέπτες και στις δύο πόλεις παρακολούθησαν αμέτρητες εκδηλώσεις και συμμετείχαν στα δημόσια προγράμματα και τις συζητήσεις που ξεκίνησαν έναν ολόκληρο χρόνο πριν το άνοιγμα της έκθεσης στην Αθήνα. Με το έργο μας, προσπαθήσαμε να συμβάλουμε σε ένα όραμα περισσότερο βιώσιμων σχέσεων ανάμεσα στις χώρες και τους λαούς (χωρίς να εστιάζουμε αποκλειστικά στη Γερμανία και στην Ελλάδα).
Ο εκπεφρασμένος μας στόχος ήταν να συνεργαστούμε κυρίως με θεσμούς επιχορηγούμενους από το κράτος, συμπεριλαμβανομένων Σχολών Καλών Τεχνών και μουσείων και στις δύο πόλεις της documenta 14, αρχείων και αρχαιολογικών χώρων, όπως και κοινωνικών πρωτοβουλιών πολιτών».
Διαβάστε ολόκληρη την επιστολή εδώ: [[{"fid":"472275","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":""},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":""}},"link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.