Εικαστικα

Υβρίδια: Μπορεί να γίνει τέχνη με το twitter;

Η Στέγη έκανε και πάλι το θαύμα της. Η έκθεση  «Hybrids» χρησιμοποιώντας τέχνη και τεχνολογία μας αφήνει άφωνους 

320120-629278.jpg
Ηρώ Παρτσακουλάκη
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
329938-682511.jpg

Όταν ξεπερνάς τα όρια, τότε μόνο, κάτι συμβαίνει. Για τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση αυτό το κάτι είναι τα «Υβρίδια». Αυτά τα 16 έργα που κρύβονται στο υπόγειο της Συγγρού και κινούνται στα όρια Τέχνης και Τεχνολογίας για να θέσουν ερωτήματα, να εξηγήσουν το παρόν και σίγουρα να μας βάλουν σε σκέψη.

Τα οπτικοακουστικά μέσα πρωταγωνιστούν σε μία έκθεση που βιώνεται καλύτερα με τη βοήθεια υπολογιστή και πολυμέσων. Συνδέεσαι στο wifi και χακάρεις ιστοσελίδες. Σκανάρεις barcodes κι έχεις επιπλέον πληροφορίες για τα εκθέματα στο κινητό σου, κατεβάζεις υλικό απευθείας στον υπολογιστή σου, αλλάζεις τίτλους εφημερίδων επιτόπου και αν έχεις πωρωθεί αρκετά παρακολουθείς και σχετικά εργαστήρια από τους καλλιτέχνες.

Η Στέγη έκανε και πάλι το θαύμα της. Η έκθεση  «Hybrids» χρησιμοποιώντας τέχνη και τεχνολογία μας αφήνει άφωνους

Αν δεν το δεις, δεν είναι εύκολο να διανοηθείς πόσο σε αφορά το Hybrids. Καλλιτέχνες απ’ όλον τον κόσμο βρίσκονται στην Ελλάδα αυτές τις μέρες για να παρουσιάσουν τη δουλειά τους, που όπως παρατήρησε, πολύ εύστοχα, ο Χρήστος Καρράς (Γενικός Διευθυντής και Καλλιτεχνικός Διευθυντής Μουσικής της Στέγης) θυμίζει πολύ έντονα την ακτιβιστική τέχνη της δεκαετίας τους ’60. Καλλιτέχνες από τις Η.Π.Α. και την Ελλάδα, μέχρι την Ιαπωνία, την Ευρώπη, το Ιράν και το Μεξικό μιλούν για τη ζωή μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για τους κρυφούς μηχανισμούς των offshore φορολογικών παραδείσων και, μεταξύ άλλων, τα έργα πολιτιστικής κληρονομιάς που κατέστρεψε ο ISIS μέσα σε ένα υβριδικό περιβάλλον που αμφισβητεί τις συμβατικές μορφές παρουσίασης μιας έκθεσης.

Στην περφόρμανς που ετοιμάζει ο Αναστάσης Γερμανίδης «Randomly Generated  Social Interactions» (7/11) ένας αλγόριθμος δίνει στον κάθε επισκέπτη ένα φανταστικό προφίλ, κάτι σαν τις προσωπικές σελίδες των social media. Με πυξίδα τη νέα ταυτότητα που δίνει στον καθένα ένας αλγόριθμός, οι συμμετέχοντες καλούνται να αναζητήσουν στον χώρο το πρόσωπο που τους υποδεικνύει το σύστημα. Η παράσταση αρχίζει και οι δύο άγνωστοι, υποδυόμενοι ρόλους, καλούνται να υποστηρίζουν έναν άλλο εαυτό με νέα ενδιαφέροντα και προσωπικά δεδομένα σε ένα παιχνίδι που δεν είναι παρά τροφή για σκέψη για την εμπιστοσύνη που δείχνουμε στις μηχανές και τους αυτοματισμούς.

Η Στέγη έκανε και πάλι το θαύμα της. Η έκθεση  «Hybrids» χρησιμοποιώντας τέχνη και τεχνολογία μας αφήνει άφωνους

Η αφετηρία της έκθεσης συνεχίζει να εξελίσσεται σε άκρως σωματική εμπειρία, όταν ένα δωμάτιο επενδυμένο με καθρέφτες διαβάζει το λογαριασμό σου στο twitter. Ό,τι έχεις μοιραστεί ποτέ εκεί, λόγια, εικόνες, βίντεο και δεδομένα καθρεφτίζονται γύρω σου και ξαφνικά δε βλέπεις απλώς το newsfeed των social media, αλλά βρίσκεσαι μέσα σε αυτό. Στο τέλος το έργο «Social Soul» των LaurenMcCarthy και Kyle McDonald σου δείχνει μέσω αλγορίθμων έναν άλλο λογαριασμό στο twitter με τον οποίο ταιριάζει πολύ το υλικό που μοιράζεσαι διαδικτυακά. Μάλιστα οι δύο Αμερικανοί καλλιτέχνες μας λένε ότι πολλοί άνθρωποι έχουν έρθει σε επαφή μετά από αυτή την εμπειρία.

Στη συνέχεια μπορείς να χακάρεις ιστοσελίδες, και να δεις τις αλλαγές σε πραγματικό χρόνο στο διαδίκτυο. Φυσικά αυτό είναι ορατό στο δίκτυο της έκθεσης, ήταν πάντως φοβερό να αλλάζεις τον τίτλο σε είδηση της Καθημερινής και στη συνέχεια να βλέπεις αυτό που πόσταρες μπαίνοντας στην ιστοσελίδα της! Αυτό ήταν το έργο Newstweek των Danja Vasiliev και Julian Oliver που καλεί τον επισκέπτη να εμπλακεί ο ίδιος σε μία, δικής του έμπνευσης, χειραγώγηση περιεχομένου.

Στέγη, Υβρίδια

Μεγάλο ενδιαφέρον είχε και το Loophole for All του Ιταλού Paolo Cirio που κατάφερε να αποσπάσει τα ονόματα των εταιρειών που βρίσκονται σε φορολογικούς παραδείσους, όπως τα Νησιά Κέιμαν και κλείνει το μάτι στην Ελλάδα. Όπως είπε τα ευρήματα της έρευνάς του φώτισαν την ιδιαίτερη σχέση της Ελλάδας με το offshore καθεστώς και η δουλειά του κρύβει πολλές εκπλήξεις και ενδιαφέρουσες πληροφορίες που γεννούν πολλά ερωτήματα.

Η Στέγη έκανε και πάλι το θαύμα της. Η έκθεση  «Hybrids» χρησιμοποιώντας τέχνη και τεχνολογία μας αφήνει άφωνους

Ακολουθεί ένα μαγικό ταξίδι σε ασύλληπτα τεχνολογικά επιτεύγματα που καλούν το κοινό να αναθεωρήσει όλα όσα πίστευε μέχρι σήμερα για την τέχνη και τα ανθρώπινα όρια. Εδώ ερχόμαστε αντιμέτωποι με το θαύμα. Η περιήγηση συνεχίζεται μεταξύ έξυπνων τζάκετ (Αφροδίτη Ψαρρά & Μαριλένα Γεωργατζή) που καταγράφουν μήνυματα πάνω σε προηγούμενες ηχογραφήσεις, παραπέμποντας στην ατέρμονη άυλη ουσία που εναποθέτουμε καθημερινά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ το Inhibition του Μαρίνου Κουτσομιχάλη μετράει τα εγκεφαλικά μας κύματα με ένα ζευγάρι ακουστικά. Μάλιστα τις επόμενες μέρες, οι Έλληνες καλλιτέχνες καλούν το κοινό σε ένα συμμετοχικό, διαδραστικό εργαστήριο επέκτασης των project.

Πολύ εντυπωσιακό και το φουτουριστικό έργο Temps Mort/ Idle Times της Alex Verhaest, που μιλά για το πώς αντιλαμβανόμαστε τον θάνατο και όλα όσα σκεφτόμαστε, αλλά δεν λέμε. Με το κινητό σου μπορείς να καλέσεις έναν αριθμό και τότε οι πρωταγωνιστές των έργων της, πορτραίτα επηρεασμένα από τις γραμμές των φλαμανδών ζωγράφων, ζωντανεύουν.

Αξίζει μία στάση και στο σύνθετο έργο Hare’s Blood+ των Klaus Spiess και Lucie Strecker. Οι καλλιτέχνες απομόνωσαν DNA και αναπτύσσοντας ένα συνθετικό γονίδιο, αφήνοντας ένα δυνατό μήνυμα για την τέχνη και την αγορά που στήνεται γύρω της. Παραδίπλα, η εγκατάσταση «Plantas Autofotosintéticas τoυ Gilberto Esparza αποκλείεται να περάσει απαρατήρητη. Με την έμπρακτη υποστήριξη της ΕΥΔΑΠ επιχειρείται μία νέα προσέγγιση των μολυσμένων υδάτων, που μέσω μίας κατασκευής επιστημονικής φαντασίας, παρουσιάζει πώς η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, παραγόμενης από νερό, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε έναν ανατροφοδοτούμενο κύκλο ως μηχανισμός φωτοσύνθεσης, συνεισφέροντας στην ανάπτυξη φυτικών οργανισμών.

Τα εκθέματα συνεχίζονται και το ταξίδι ανάμεσα στα Υβρίδια γοητεύει. Μία καινοτόμος έκθεση για όλη την οικογένεια που ξυπνά σώμα και πνεύμα. Αμέτρητες εικόνες με επίκαιρα μηνύματα, ερωτήματα, διαδραστικές εμπειρίες και πολλές επιθυμίες. Θέλεις να αγγίζεις, να παίξεις, να ακούσεις, να διαβάσεις και να συμμετέχεις με το ίδιο σου το σώμα σε αυτό το πρωτόγνωρο θέαμα. Φόρα τα ακουστικά, μπες στα δωμάτια των εκθεμάτων, δες τα ντοκιμαντέρ και θυμήσου τα όρια σου. Αυτό είναι το κάλεσμα της Στέγης που σε συνεργασία με τη φημισμένη Ars Electronica του Λιντς, αποθεώνει την τεχνολογία και τη σύγχρονη τέχνη.

Δεν πρέπει να το χάσεις!


Info: Hybrids, 7 Νοεμβρίου -  15 Ιανουαρίου 2017 | 12:00-21:00, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Συγγρού 107, 210 900 5 800, http://www.sgt.gr/gre/SPG1745/

Επιμέλεια: Manuela Naveau/ Συντονισμός: Χρήστος Καρράς/ Οργάνωση: Κωνσταντίνα Σουλιώτη/ Επιμέλεια παράλληλων δράσεων: Πρόδρομος Τσιαβός/ Οργάνωση παράλληλων δράσεων: Μαριάννα Χριστοφή/ Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Γιώργος Παρμενίδης, Christine Longuépée

*Με την υποστήριξη της Ars Electronica

Εισιτήρια: Κανονικό: 5€/ Μειωμένο, Φίλος, Οικογένεια (3-9 άτομα), Μικρή παρέα (5-9 άτομα): 3€/ ΑΜΕΑ, Άνεργοι, Οικογένεια/Μεγάλη Παρέα (10+ άτoμα): 2€

Ηλεκτρονικά: Η υπηρεσία print@home είναι διαθέσιμη για τις online αγορές εισιτηρίων. Τυπώστε το εισιτήριό σας από όπου κι αν βρίσκεστε και μπείτε με αυτό απευθείας στην αίθουσα.

Εκδοτήρια εισιτηρίων στη Στέγη: Συγγρού 107

Ωράριο λειτουργίας: ΔΕ-ΚΥΡ 09:00-21:00

Γίνονται δεκτές πιστωτικές - χρεωστικές κάρτες Amex,Visa, MasterCard & Diners.

Προπώληση: ΓΕΡΜΑΝΟΣ & COSMOTE σε όλο το δίκτυο καταστημάτων & IANOS στο κατάστημα οδού Σταδίου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ