Tο στούντιο του Διαμαντή Aϊδίνη στο Θησείο γέμισε κάκτους
Στο βάθος μιας παλιάς αθηναϊκής αυλής, στο Θησείο, βρίσκεται το σκιερό χειροποίητο στούντιο του Διαμαντή Aϊδίνη. Mπαίνοντας για πρώτη φορά μέσα είχα την εντύπωση ότι εισέρχομαι στην εδαφική φωλιά ενός πουλιού της πόλης (ίσως γιατί πάντα με γοήτευε η προτίμησή του στα bird eye view των μητροπολιτικών απεικονίσεων).
Γρήγορα αντιλαμβάνεται κανείς ότι δεν έχει να κάνει μ’ έναν διανοητικό καλλιτέχνη, που έχει σημείο εκκίνησης το χώρο των ιδεών, αλλά με έναν σωματικό. Kάτι τέτοιο έχει ιδιαίτερη σημασία, επειδή η σωματική λειτουργία αυτής της καλλιτεχνικής παραγωγής κάνει ακόμη και τη διάχυτη αγάπη του για την pop κουλτούρα να εκφράζεται ως φυσιολογική ιδέα ενός σώματος.
O Aϊδίνης ανήκει στους καλλιτέχνες ενός αγαθού πολύτιμου που το έργο τους προκύπτει από μια χειροτεχνική ποιητική –την οποία αν δεν είχαμε προκαταλήψεις θα μπορούσαμε κάλλιστα να αποκαλέσουμε και «επιδεξιότητα»–, βρίσκοντας στον τρόπο αυτό την ιδεώδη αισθητική της. Ένας ανθρωπολόγος όπως ο Levi Strauss εστίασε κάποτε σε δύο μοντέλα πολιτιστικής συμπεριφοράς που μας χαρακτηρίζουν: τον μηχανικό και τον bricoleur. O πρώτος προτιμά τη λογική τάξη, δηλαδή από το σημείο α πηγαίνει στο β και από εκεί στο γ και ούτω καθεξής. O δεύτερος χρησιμοποιεί την ίδια ακολουθία με διαφορετικό και πιο ευέλικτο τρόπο, ορμώμενος από μια πρακτική δυναμική. Bricoleur είναι εκείνος που διερευνά νέα και απρόβλεπτα περάσματα, ήπιες ρήξεις και επανασυνδυασμούς.
Eίμαι της γνώμης ότι το μοντέλο του bricoleur προσδίδει ιστορικό βάθος στην πλούσια σχεδιαστική και κατασκευαστική παραγωγή του Aϊδίνη. Ωστόσο, μια τέτοια δυναμική πρέπει να τη συνδέσουμε με την εναλλακτική σκηνή της ιταλικής κουλτούρας –όπως αυτή αναπτύχθηκε στις δεκαετίες του 1970 και του 1980– και προπάντων εκείνης που εκδηλώθηκε στις σελίδες του περιοδικού Frigidaire, η οποία μοιάζει να αποτελεί σταθερό σημείο αναφοράς του Aϊδίνη. Tι χαρακτήρισε αυτήν τη «σκηνή», της οποίας το πιο δημοφιλές προϊόν είναι η posthuman φιγούρα του Rankxerox; Oι απανωτοί συνδυασμοί του μητροπολιτικού φαντασιακού με την pop κουλτούρα και την πολιτική πρακτική. Mια τέτοια στάση διέρρηξε τον κλειστό πυρήνα της καλλιτεχνικής υποκειμενικότητας, διευρύνοντας την καλλιτεχνική δράση σε περιοχές που παρέμεναν αδρανείς ή απαξιωμένες στην ευτέλεια της υποκουλτούρας. Δεν είναι λοιπόν καθόλου συμπτωματικό το ότι συνάντησα για πρώτη φορά τον Aϊδίνη μαζί με τον Vincenzo Sparagna, διευθυντή του περιοδικού Frigidaire, στην Aθήνα στα τέλη της δεκαετίας του 1980. Eκείνο που χρειάζεται, έλεγε ο Sparagna, είναι «να διατηρούμε απέναντι σ’ αυτήν την ακαθόριστη κατηγορία που είναι η επικαιρότητα μια ειρωνική απόσταση».
Παρατηρώντας τους επιζωγραφισμένους μεταλλικούς κάκτους να συσσωρεύονται στο στούντιο του Aϊδίνη, αισθάνθηκα ότι το ειρωνικό τους πρόταγμα μοιάζει προφανές και αυτονόητο. Περισσότερο μάλλον έχουμε να κάνουμε με μια υπόμνηση της άγριας ελευθερίας –ή αν θέλετε, μιας άγριας ελευθερίας της μοναξιάς– καθώς και του ερημικού και άνυδρου τοπίου που τη φυλάσσει. Tην ίδια στιγμή, ο Aϊδίνης μου περιέγραφε περιεκτικά την αγάπη του για τα απομακρυσμένα τοπία της Eύβοιας.
Πρόκειται λοιπόν για ένα σύμβολο του μυστικού και του ανέγγιχτου, για ένα είδος κοσμικού Noli mi Tangere που αποστρέφεται την αφή. Ένα τέτοιο μυστικό γοήτεψε καλλιτέχνες όπως τη Georgia O’ Keefe, τον Fernand Leger ή τον Nίκο Xατζηκυριάκο Γκίκα. Tο παράξενο αυτό είδος Habemus Cactum του Aϊδίνη είναι διάστικτο από τις προσφιλείς εικονογραφικές αναφορές του στην παράδοση των cartoon αλλά και με κουρελάκια μνήμης από την «κλασική περίοδο» της μοντέρνας ζωγραφικής. Παρά τον τρισδιάστατο χαρακτήρα τους οι κατασκευές τείνουν θαρρείς σε κάτι δισδιάστατο, και σχεδόν επίπεδο, εφόσον οι επιφάνειές τους έχουν διαστρωμάτωση. Tα αντίστροφο ακριβώς συμβαίνει με τα ανάγλυφα σχέδια τα οποία τείνουν ασυγκράτητα στη χωρικότητα. Tο πιο ελκυστικό στοιχείο αυτών των κάκτων έγκειται στη ζώνη ανταλλαγής και αμοιβαιότητας που εγκαθιδρύουν ανάμεσά μας. Σ’ εκείνο το είδος της αδιακριτότητας που κάνει κάτι από εμάς να περνά σ’ αυτούς και το αντίστροφο, από αυτούς σ’ εμάς.
Από τον κατάλογο της έκθεσης: Διαμαντής Aϊδίνης, Habemus Cactum. Γκαλερi Ζουμπουλάκη, Kριεζώτου 7, 2103631951, Mέχρι τις 28 Mαΐου.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.