- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Avant-Garde Παιχνίδια
Πόσο design μπορεί να αντέξει ένα παιδί; Πολύ, γιατί τα παιδιά είναι δεκτικά στο Νέο και στην Τέχνη
Όταν ο Picasso φτιάχνει ένα ξύλινο αλογάκι για τον εγγονό του, δεν έχεις να κάνεις με ένα σημαντικό καλλιτεχνικό γεγονός. Όταν όμως δεκάδες -ψέματα, εκατοντάδες- καλλιτέχνες που ανήκουν στο ίδιο κίνημα στρέφουν την προσοχή τους στα παιδικά παιχνίδια, αρχίζεις να δίνεις σημασία. Και είναι εντυπωσιακά πολλοί οι καλλιτέχνες της αβάν-γκαρντ σκηνής που έχουν δοκιμάσει τις δυνάμεις τους στο σχεδιασμό παιχνιδιών. Εξακόσια περίπου εκθέματα περιλάμβανε η έκθεση “Toys of the Avante-Garde”, στο Μουσείο Picasso της Μάλαγα -μαριονέτες του Paul Klee και του Oscar Schemmer, κούκλες του Luigi Veronese, ένα τσίρκο του Alexander Calder. Και βέβαια το αλογάκι του Picasso.
Όταν οι αβάν-γκαρντ έφτιαχναν παιχνίδια, δεν έπαιζαν. Ναι, τα περισσότερα προορίζονταν για κάποιο εγγονάκι. Ωστόσο οι δημιουργοί δεν απομακρύνονταν από τις εικαστικές αναφορές τους. Το θέμα είναι…άρεσαν στα παιδιά; Μια κυβιστική κούκλα με τετράγωνο κεφάλι. Ένα σπιτάκι τόσο λοξό και ανισόρροπο που μετά βίας δεν πέφτει. Ή μια ντανταϊστική μαριονέτα με ράμφος στη θέση της μύτης και θηλές γυναικείου στήθους ραμμένες πάνω από τα ρούχα; Και δε μιλάμε για τα σημερινά παιδιά που έχουν εντρυφήσει στο σουρεαλιστικό και το γκροτέσκο μέσα από μεταλλαγμένα πόκεμον και χελωνονιντζάκια. Αλλά για εκείνα του 1910 και του 1920. Που έπαιζαν με βικτωριανές, πορσελάνινες κούκλες.
Η απάντηση είναι μάλλον ναι –θα τους άρεσαν. Όχι μόνο επειδή τα παιδιά είναι δεκτικά στο νέο. Αλλά επειδή πολλοί αβάν-γκαρντ καλλιτέχνες ήταν γνώστες των νέων, ριζοσπαστικών για την εποχή τους, παιδαγωγικών θεωριών. Δεν τους ενδιέφερε άλλωστε να διδάξουν στα εγγόνια τους την αλφαβήτα ή το ένα συν ένα. Αλλά να χτίσουν ουτοπικά ιδανικά –παραβαίνοντας συγχρόνως τους κανόνες και θολώνοντας τα όρια ανάμεσα στην τέχνη και τη ζωή. Ε, αυτό το πέτυχαν.

Alma Siedhoff-Busher, Ξύλινες Κούκλες, 1924

Αγνώστου, Μαριονέτες που παίζονται με τα δάχτυλα, 1920. Κάποιο παιδάκι μουτζούρωσε με το μολύβι του τη νεκροκεφαλή στη μεσαία σειρά

Hanna Hoch, «Ντανταϊστικές Κούκλες», 1918

Joaquin Garcia Torres, Φιγούρες, 1925

Ladislav Sutnar, Εργοστάσιο, γύρω στο 1930

Ladislav Sutnar, Ρινόκερος, 1930

Luigi Veronese, Κούκλες «Πριγκίπισσα και Μπαλαρίνα», 1942

Luigi Veronese, Κούκλες «Διάβολοι», 1942

Lyonel Feininger, Σπίτια και Βαγόνια, γύρω στο 1930

Minka Podhajska, Μίνι Κουμπαράδες, 1930

Minka Podhajska, «Κούκλες που Ενσαρκώνουν Παιδικές Σκανταλιές», 1930

Minka Podhajska, «Κούκλες που Ενσαρκώνουν Παιδικές Σκανταλιές», 1930

Otto Morach, Μαριονέτα «Αρλεκίνος», 1918

Paul Klee, Μαριονέτα, 1923

Paul Klee, Μαριονέτα, 1925

Hermann Finsterlin, «Βασικές Αρχιτεκτονικές», 1914

Hermann Finsterlin, «Βασικές Αρχιτεκτονικές», 1914. Κάποιο πλούσιο παιδάκι θα έπαιζε μ’αυτά

Sophie Taueber-Arp, Μαριονέτα «Ντέραμο», 1918

Sophie Taueber-Arp, Μαριονέτα «Φρουρός», 1918

«Το Διστακτικό Αυτοκίνητο», 1930. Κι όμως, έτσι λέγεται

Hermann Finsterlin, Σετ παιχνιδιών, 1914

Alma Siedhoff-Busher, Σχήματα, 1924

John Lloyd-Wright, (ναι, ο γιος του Φρανκ), Τα Lego του ’40
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ιστορίες από την κρύπτη του αρχιτεκτονικού χρόνου
Έφτασε η ώρα η Αρχιτεκτονική να επανασυνδεθεί με τη φύση
Ένα κτήριο φετίχ για τη Θεσσαλονίκη
Ανώνυμε αρχιτέκτονα, πώς να κρυφτείς από το φως που δεν δύει ποτέ;
Μία ευκαιρία εξερεύνησης της ποικιλομορφίας των κτηρίων που μας περιβάλλουν
Σαν το κέντρο της Θεσσαλονίκης δεν έχει
Όταν η μετακίνηση γίνεται εμπειρία design: υπόγειες γκαλερί και σπηλιές από ψηφιδωτό, 20 μέτρα κάτω από τη γη
Tο πρώτο αρχιτεκτονικό κέντρο στην Ελλάδα αποκλειστικά για παιδιά και νέους
«Το σημαντικότερο είναι να παραμένουμε πιστοί σε μια αρχιτεκτονική που βελτιώνει την καθημερινότητα και αφήνει θετικό αποτύπωμα στο περιβάλλον», τονίζει ο Πάνος Ευστρατίου.
Η πόλη έχει τη σφραγίδα του
Αρχιτεκτονικά στολίδια με σπάνια βιβλία και μεγάλη ιστορία
Ιστορικές αρχιτεκτονικές υπογραφές στο νέο αθηναϊκό τοπόσημο
Ένα φιλόδοξο αρχιτεκτονικό πρότζεκτ παρουσίασε η Ισπανική Ακαδημία Ταυρομαχίας
Κριτικοί Τέχνης και υπηρεσίες Πολιτισμού συμφωνούν ότι κάτι δεν πάει καλά με το σώμα της Γοργόνας
Παλιά βιομηχανικά συγκροτήματα στην Αθήνα και τον Πειραιά μεταμορφώνονται σε σύγχρονες κατοικίες, γραφεία και πολιτιστικούς χώρους, συνθέτοντας τη νέα αφήγηση της πόλης
Ο αρχιτέκτονας Κώστας Πουλόπουλος περιγράφει το όραμά του για την παραλία της πόλης
Η μεγαλύτερη ανάπλαση της νεότερης Ελλάδας χτίζεται πάνω σε στρώματα ιστορίας
Το «The Louis» θυμίζει πλοίο και είναι φτιαγμένο από... βαλίτσες
Ο γνωστός Αθηναίος σχεδιαστής μιλάει για τον νέο χώρο τέχνης και εστίασης που ανοίγει στη Σαντορίνη
Η Ελλάδα στην παγκόσμια σκηνή βιώσιμης αρχιτεκτονικής
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.