- CITY GUIDE
- PODCAST
-
16°
● Ωχ, όχι άλλο «ανδρογυνικό παιχνίδι εικόνας» και «τσαλάκωμα φύλων» και «αποδόμηση της αποδόμησης» και όλα εκείνα που λέγαμε τότε, πίσω στο αμαρτωλό ’80 για να δικαιολογούμε τους όλο και πιο μεγάλους, υπερ-τετράγωνους ώμους στα δερμάτινά μας, φτάνει, σκέφτηκα μόλις άκουσα την Grace Jones να πλησιάζει πάλι προς το μέρος μου, μετά από 20 χρόνια, με την ίδια απειλητική ηχώ στο όνομά της, Miss Jones… Jones… Jones…
● Το διασκεδάσαμε αρκετά όλα αυτά τα χρόνια, είναι αλήθεια. Μας έδωσε όλα τα άλλοθι για να επισημοποιήσουμε το στιλιζάρισμα της σεξουαλικής επανάστασης, έγινε τόσο design που πονούσε. Από ευχαρίστηση μετατράπηκε σε Πράγμα Με Ευθείες και Άποψη. Σαν καρέκλα-αντικείμενο, χωρίς το καρεκλάτο.
● Μπαίναμε στην εποχή των Αντικειμένων. Τα γαμω-80s. Χωρίς το «γαμω-». Βρίσκαμε παντού υποκατάστατα που θα μας έκαναν να ξεχάσουμε ό,τι συνέβαινε μονάχα 2-3 χρόνια πριν, τον έρωτα και την ευδαιμονία της ουτοπίας, όσο τα προλάβαμε δηλαδή εμείς οι σημερινοί 40+. Περάσαμε καλά με τη Συλλογή Πραγμάτων Μας Αρκεί Να Μη Σκεφτόμαστε Το Σεξ: Άλλοι μάζευαν χαρτονομίσματα. Άλλοι γραβάτες. Άλλοι τέλεια, πανέμορφα περιοδικά. Άλλοι δίσκους. Maxi singles με λευκές ετικέτες. Φωτογραφίες. Τυπωμένα χαρτιά. Εικόνες. Το χρώμα, ο αερογράφος, το fade-out, το φωσφοριζέ έγιναν τόσο εύκολα, προσιτά και γυαλιστερά που σου ερχόταν να τα φας. Πολλοί το κάναμε και αυτό. Ήταν το δεύτερο πιο διασκεδαστικό πράγμα που μπορούσε να βάλει κανείς στο στόμα του σε εκείνο το ατέλειωτο πάρτι. Το πρώτο απαγορευόταν.
● Ξύπνησα μετά από 10 χρόνια, το ’90. Αμέσως κάποιο χέρι μού έχωσε στο στόμα ένα ορυκτό κομμάτι κρύσταλλο φορτισμένο με ενέργεια ή κάτι τέτοιο, ενώ στο βάθος ακουγόταν το “Amado Mio” με το αγέρωχο, αυτοκρατορικό γάβγισμα της Grace Jones. Την αγαπούσαν παντού τότε την Jones γιατί ήταν επιζήσασα από την κραιπάλη των 80s, την είχε τυλίξει σε καλώδια και είχε ζωγραφίσει επάνω στο κορμί της ο Keith Haring, ήταν η ιέρεια του χαμένου, πλέον, παραδείσου. Μπορούσε να απαιτεί ό,τι θέλει από εμάς. Ναρκωτικά, αγάπη, υποταγή. Σιγά. Στα ψέματα συνέβαιναν όλα. Κανένα θύμα πάθους δεν είχαμε εκείνα τα στιλπνά χρόνια. Ζητούσε να μας φάει; «Ευχαρίστως» λέγαμε. Η Jones ήταν κανίβαλος, βαμπιρέλα, εξωγήινη, η γυναίκα-αυτοκίνητο με τα μάτια φανάρια της Σιτροέν, ήταν αιχμαλωτισμένος πάνθηρας στο κορμί μιας Παριζιάνας Τζαμαϊκανής που συνέχεια το έκοβε σε λωρίδες πολαρόιντ με κοπίδι ο Jean Paul Goude και το ξανακολλούσε με σελοτέιπ δημιουργώντας –που να’ ξερε– το δημοφιλέστερο κολάζ των 00s. Τίποτα δεν είχε σημασία. Όλα ήταν εικόνα σε περιοδικό ιλουστρασιόν. «Πού βρίσκομαι;» ρώτησα το χέρι. «Στο Labyrinth, στο Λονδίνο» μου απάντησε αυτό. «Στο πάρτι της γραμματέως του Bowie». Δεν κατάλαβα τίποτα και μετά δεν θυμάμαι τίποτα.
● Ξύπνησα το ’98, στο Άμστερνταμ. Είμαι ανεβασμένος επάνω σε ένα τραπέζι σε μία αχανή αποθήκη, στα docklands. Είναι 4 το πρωί, γύρω μου μαίνεται το αποχαιρετιστήριο πάρτι των Gay Games. Διατηρώ μία αξιοθαύμαστη σταθερότητα ενώ τραβάω με κάμερα, εδώ και ώρα, τη σκηνή. Miss Jones… Jones… Jones… Η ίδια πάντα ηχώ, το intro του “Slave To The Rhythm”, τα ηλεκτρικά τύμπανα πολέμου στο υπέροχο beat που ανατινάζει το κεφάλι μου, το γάβγισμα-βήχας της Jones. Νιώθω να πλέω, τραγουδάει στο πιο λυσσασμένο πλήθος που έχω δει. Τραβάω αλλά βλέπω μόνο τοίχο, προσπαθώ να την εντοπίσω. Πού είσαι, σκύλα; Τι έχω πάρει;
● Η Miss Jones τραγούδησε όλο το πρώτο τραγούδι από τα παρασκήνια με τη μύτη κολλημένη στον τοίχο, μας είπε μετά ένας φίλος από μέσα. Νόμιζε ότι είχε ήδη βγει στη σκηνή – και απλώς δεν έβλεπε τίποτα. «Ποιος ξέρει τι έφαγα» σκεφτόταν.
● «Somebody! Give me a joint!» φώναξε στο πλήθος όταν την έφεραν στη σκηνή. Χιλιάδες χέρια πιστών υψώνονται προσφέροντας το θυμίαμα στην Κανιμπάλα που το παίρνει νταγκλάροντας, ενώ αρχίζουν να ακούγονται οι πρώτες νότες του “La Vie En Rose”. Σε εκείνο το σημείο λιποθυμώ, ξυπνάω σε μία σχεδία, χαράματα, που μας περνάει απέναντι, σκέφτομαι ότι οk, πέθανα, περνάω την Αχερουσία λίμνη, τι ωραίο φινάλε είχα. Και ξαναξυπνάω στη Ρώμη, το 2000, σε ένα λιβάδι, νύχτα, ακούγοντας τις πρώτες νότες του “La Vie En Rose”. Μπροστά μας μία σκηνή σαν αυτές που έστηνε στις μεγάλες αλάνες ο Φελίνι. Στον προβολέα ξεπροβάλλει η Miss Jones… Jones… (κ.λπ.), στο ένα χέρι το μικρόφωνο και στο άλλο χέρι ένα μπουκάλι σαμπάνια. Γυρίζει και μας κοιτάζει σε slow motion, βαδίζει με αργά, σαδιστικά βήματα επάνω σε κοθόρνους, μαμά μου! «Ή δεν ξέρει πού πατάει», λέει ο Ιταλός, «ή θα μας φάει ζωντανούς».
● Το πρώτο. Η Miss Jones χάνει τους πρώτους στίχους από το πλέιμπακ και όταν πια καταλαβαίνει ότι ακούει τη φωνή της στα μόνιτορ, φέρνει το μπουκάλι με τη σαμπάνια στο στόμα της και αρχίζει να τραγουδάει. Τόσο τέλεια χαμένη, όσο και οι χιλιάδες από κάτω που γιορτάζουν διθυραμβικά το Τέλος της Εικόνας.
● Τώρα που επιστρέφει με το “Hurricane”, καινούργιο άλμπουμ με τους Sly & Robbie και τον Brian Eno στην παραγωγή, προβάλλει σε ένα εξαιρετικό βίντεο του Nick Hooker το δυνατό χαρτί της – το “Corporate Cannibal” που έχει σαρώσει στο youtube, ένας ασπρόμαυρος, παχύρρευστος, παραμορφωτικός καθρέφτης με εντυπωσιακά, σκοτεινά beats και στεγνό, απειλητικό ύφος. «Θα σε φάω» κ.λπ. Μοιάζει αφελές. Άραγε τα πιτσιρίκια τι θα πιστέψουν με αυτό; Άλλη μία εικόνα από video game; Α, αυτή από το “Living Daylights”, τι χάλια ταινία; Οι «επιζήσαντες» με τα σκοτωμένα electro-τανγκό στη μνήμη τους, θα συγκινηθούν γιατί θα ξαναβρούν εκείνα τα σεισμικά για το στομάχι και την καρδιά μπάσα, τα ακορντεόν να περνάνε σαν δροσερές τεκίλες στο μυαλό τους, δραματικά, θεατρικά, ερωτικά λίκνισματα-εις-μάτην από reggae dub, όλη την ερωτική πόζα του αμείλικτου nightclubbing που διαπράχθηκε τότε.
● Ο κόσμος του dub υποκλίνεται μπροστά της. Οι Massive Attack, έχοντας τη διεύθυνση για φέτος του φεστιβάλ Meltdown την ανέβασαν, τον Ιούνιο, στη σκηνή και φρόντισαν να μη βρεθεί κανένας τοίχος μπροστά της. Όλα πήγαν οk. Η φωνή ήταν όπως πάντα απειλητική «με ένα κρυμμένο τραύμα». Ντυμένη και πάλι με την αρχιτεκτονική της γκαρνταρόμπα, κατασκευές που την καθηλώνουν σε φριζαρισμένες στάσεις λες και τη φωτογραφίζει ο Mugler σε ψηλές βιομηχανικές ταράτσες. Το μάτι της παίζει, αν το προσέξεις. Θυμάται, αμυδρά κοκαλωμένο από μια ψιλή, ανάμνηση από το Studio 54, μια φλασιά παραπάνω απ’ όσες έπρεπε, από την κάμερα του Warhol.
● Οk, επιζήσαμε.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο δημιουργός της πρώτης heist film κωμωδίας του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου μιλάει για όλα
Οι τρεις ηθοποιοί μίλησαν στην Athens Voice και γνώρισαν την αποθέωση στην Αθήνα
Βασισμένη στο μυθιστόρημα της Αμερικανίδας συγγραφέα Μάργκαρετ Μίτσελ που κυκλοφόρησε το 1936
Μια μετάφραση του ποιήματος που γράφτηκε το 1927
Τι μας είπε λίγο πριν την εμφάνισή του στο Fresh Voices Sessions by Voice 102.5 στις 16 Δεκεμβρίου
Μία yoga-instructor και ένας DJ-παραγωγός αποφάσισαν να συνδυάσουν τη γιόγκα με την ηλεκτρονική μουσική
Είχε γράψει τραγούδια για Μαρινέλλα, Μητροπάνο και Βοσκόπουλο
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
Ένα πολλά υποσχόμενο ταξίδι, ένα κλασικό έργο σε 2 εκδοχές, ένας ονειροπόλος και ένα αφιέρωμα στη γιαγιά
Στο βιβλίο του κτηνιάτρου Κλοντ Μπεατά, που μπήκε στη λίστα των πλέον ευπώλητων βιβλίων της Γαλλίας, μαθαίνεις πολλά και άγνωστα μυστικά για τη γάτα σου
Μια ιστορία αγάπης και αυτογνωσίας γεμάτη λευκές τρίχες
Έχεις λίγο περισσότερο χρόνο απ’ ό,τι συνήθως. Τα βιβλιοπωλεία είναι φορτωμένα από σπουδαία βιβλία αυτόν τον καιρό. Γιατί δεν διαλέγεις μερικά;
8 προτάσεις για να διαβάσουμε τις ημέρες των γιορτών
Η Kovacs μιλάει στην Athens Voice λίγες μέρες πριν τη συναυλία της στην Αθήνα
Μια Θεσσαλονικιά ποιήτρια του Μεσοπολέμου έρχεται πάλι στο προσκήνιο
Ο πρωταγωνιστής συναντήθηκε με την σεναριογράφο Νάνσι Μέγιερς
Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα
Ελληνικά και ξένα αγαπημένα συγκροτήματα σε 3 μουσικές βραδιές στην πόλη
Ελεύθερη είσοδος με προσκλήσεις για το event της Παρασκευής 13 Δεκεμβρίου, στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.