- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Όταν ο άτρωτος Μίκης έγινε αθάνατος
Ενενήντα έξι χρόνια χωρίς φόβο είναι δυο ή τρεις ζωές μαζί, ένας σπάνιος πλούτος που νικάει τον συμβατικό χρόνο
Ο Περικλής Δημητρολόπουλος γράφει για τον Μίκη Θεοδωράκη
Έχει μιλήσει τόσο πολύ και για τόσα πολλά ώστε είναι αμφίβολο εάν υπάρχει ένας «άγνωστος Μίκης» για να ανακαλύψει κανείς. Και τώρα που σιώπησε για πάντα μπορείς να αναρωτηθείς πώς αυτός ο σχεδόν ένας αιώνας ζωής έκλεισε μέσα του τόσο ταλέντο. Πώς αυτό το ταλέντο συνδέθηκε τόσο με αυτόν τον τόπο, τις οδύνες του και τις χαρές του. Αλλά, κυρίως, πώς αντέχει τόσο πολύ στον χρόνο - ακόμη και αν δεν ήσουν εκεί, φαντάζεσαι πως έχει συμβεί κι αυτό το καλοκαίρι να επιστρέφει μια οικογένεια από τις διακοπές της και οι γονείς, γονείς που θα μπορούσαν να ήταν παιδιά του ή εγγόνια του, μαζί ή χώρια, ευτυχισμένοι ή άδειοι, να τραγουδούν στο αυτοκίνητο Θεοδωράκη.
Ναι, ο Μίκης ήταν γνωστός σε όλους μας. Ο τεράστιος συνθέτης, ο μεγάλος αφηγητής, ο μικρότερος πολιτικός. Μια πληθωρική προσωπικότητα που καμιά φορά φαινόταν πλατιά σαν θάλασσα, μια ανήσυχη ζωή που ήταν σαν ένα ταξίδι στη ζωντανή Ιστορία και ολοκληρώθηκε έτσι όπως θα έπρεπε να ολοκληρώνονται όλες οι ζωές, ακόμη και οι πιο ανήσυχες, ήσυχα, σαν ένα φύσημα, ένα αεράκι. Μια ζωή ανοικτή, εξωστρεφής. Για τον Μίκη Θεοδωράκη έχεις ακούσει να μιλάει πολύ ο Μίκης Θεοδωράκης. Αλλά έχεις ακούσει να μιλούν πολύ γι’ αυτόν άνθρωποι που τον γνώρισαν, συνδέθηκαν με το περιβάλλον του, βρέθηκαν στο σπίτι του και ο Μίκης -τι άλλο;- τους μιλούσε. Από αυτούς θα ακούσεις για εκείνο το αταίριαστο φιλί με τη Μελίνα σε ένα σκοτεινό σινεμά, για τις σκιές που έριξε στο σπίτι του και τα δυο του παιδιά το μέγεθος του - ένα μέγεθος που δεν χωρούσε πουθενά, αλλά ήταν απολύτως ικανό να στριμωχτεί σε ένα κελί και να φανεί ακόμη μεγαλύτερο.
Τις ιστορίες του Μίκη, από τις φυλακές και τις εξορίες έως την Κούβα του Κάστρο και το Σέρπικο του Αλ Πατσίνο, τις έχει πει ο ίδιος ο Μίκης. Ακούγοντάς τον καταλαβαίνεις πως δεν φοβήθηκε ποτέ τον θάνατο, ούτε όταν ο θάνατος φαινόταν να τον πλησιάζει, και δεν μπορείς να μην σκεφτείς πως ήταν αυτή η ακριβώς η απουσία του φόβου που του χάρισε τόση ζωή. Ενενήντα έξι χρόνια χωρίς φόβο είναι δυο ή τρεις ζωές μαζί, ένας σπάνιος πλούτος που νικάει τον συμβατικό χρόνο. Αναρωτιέσαι όμως εάν ήταν αυτό το τεράστιο ταλέντο που συνέτριψε κάθε αρνητικό συναίσθημα, εάν πίστευε πως ένα τέτοιο θείο χάρισμα δεν μπορούσε παρά να του εξασφαλίσει μια καλή μοίρα ακόμη και όταν η μεγάλη Ιστορία τσάκιζε τον έναν μετά τον άλλον γύρω του. Και λες πως, ναι, ο Μίκης Θεοδωράκης αισθανόταν άτρωτος.
Ο Μίκης ήξερε πώς θα παρέμενε αλώβητος μέσα στο κελί του και αργότερα έξω από αυτό, όταν θα έθετε το δίλημμα «Καραμανλής ή τανκς», ενώ θα παρέσυρε τα πλήθη στις πρώτες του συναυλίες της Μεταπολίτευσης. Ο Μίκης μιλούσε με όλους, με το ΚΚΕ και τη ΝΔ, με τους μεγάλους της εποχής του και τον τελευταίο δημοσιογράφο που χτυπούσε την πόρτα του, αλλά είχε συνομιλήσει και τόσο με την Ιστορία ώστε άνθρωποι και Ιστορία συγχωρούσαν τα πολιτικά του φάλτσα, τις υπερβολές του, τις αφέλειές του. Ο Μίκης θα ήταν πάντα ένα τραγούδι στα χείλη σου ακόμη και όταν δεν ήταν πια και πολύ της μόδας εκείνος ο επικός αγωνιστής και μαέστρος που τίναζε τα χέρια του όταν διηύθυνε την ορχήστρα του και τραγουδούσε τη Ρωμιοσύνη νότα - νότα.
Αλλά ο άλλος Μίκης; Ο Μίκης της Μαγιοπούλας, της χαρούμενης ζωής, του γλυφού νερού, του συναισθηματικού σπαραγμού; Βάλτε τον μια μέρα σε μια μακρινή διαδρομή με το αυτοκίνητο και θα καταλάβετε. Τα πνευμόνια σας θα γεμίσουν αέρα, το αίμα θα τρέξει, η καρδιά σας θα χτυπήσει αλλιώς, η μνήμη σας θα ζωντανέψει. Κι εκείνος θα παραμείνει αθάνατος.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Γίνεται η πρώτη μαύρη ηθοποιός με δύο υποψηφιότητες στην κατηγορία μιούζικαλ/κωμωδίας
Ο ηγέτης των Rolling Stones σε ένα ιδιαίτερα προκλητικό φιλμ που αρχικά έμεινε εκτός διανομής
Από τους Χάρη και Πάνο Κατσιμίχα μέχρι απλούς κατοίκους, ένα βιβλίο — ταξίδι σε 201 ιστορίες. Ο Χρήστος Πιπίνης, «ψυχή» της ομάδας, μάς είπε περισσότερα
Frankenstein, Γκράντε, Ερίβο και «Adolescence» κλέβουν την παράσταση
Φήμες για πιθανή συνεργασία στο soundtrack της νέας ταινίας
Η αγαπημένη ηθοποιός σκηνοθετεί ένα ελληνικό μιούζικαλ και εξερευνά την πολυπλοκότητα του έρωτα.
Ο βραβευμένος με Όσκαρ δημιουργός του Ανόρα τοποθετείται
Η 91χρονη θρυλική ηθοποιός μιλά για την επιδείνωση της όρασης και της μνήμης της
Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου, στις 19:30
Επιστημονική συνάντηση στο ΕΚΠΑ (9/12) και μαρτυρίες στο Γαλλικό Ινστιτούτο (16/12) για το ιστορικό ταξίδι του 1945
Τα δεκατέσσερα κείμενα του βιβλίου αναφέρονται στις πολιτικές, στρατιωτικές και διπλωματικές εξελίξεις που διαμόρφωσαν το νεοελληνικό κράτος και την νεοελληνική κοινωνία
Προάγγελος των Όσκαρ τα βραβεία της Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου Λος Άντζελες
Το αστικό δράμα του σκηνοθέτη «νίκησε» δύο κακοκαιρίες και το κοινό γεμίζει τις κινηματογραφικές αίθουσες της χώρας
Μιλήσαμε με την πρωταγωνίστρια της παράστασης «Είσαι μουσική» στο Nous-Creative Space
Η πρωτότυπη ταινία διαφέρει σε κάποια στοιχεία από την Ειδική Έκδοση του 1997
Οι ηγέτες της νορβηγικής black metal σκηνής για ένα μοναδικό show στην Αθήνα, στο Floyd Live Music Venue
Τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Με την παράσταση αυτή ολοκληρώνεται η τριλογία «Μια Σπουδή Πάνω στην Γυναικότητα» της Χριστίνας Κυριαζίδη
Ο Θωμάς Μοσχόπουλος πραγματεύεται τα θέματα της εξουσίας και του ανταγωνισμού, σε ένα κείμενο που συνομιλεί ανοιχτά με τον Μπέκετ, τόσο σε επίπεδο γραφής όσο και περιεχομένου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.