Περιβαλλον

Η Ενεργειακή Επανάσταση ξεκινάει από τη Σίφνο

Η ενεργειακή απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα ολόκληρης της χώρας είναι εφικτή

41535-93522.jpg
Βασιλική Γραμματικογιάννη
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
75900-152969.jpg

Στη Σίφνο, όπως και σε άλλα ελληνικά νησιά που δεν είναι διασυνδεδεμένα με το κεντρικό δίκτυο της χώρας, η ηλεκτρική ενέργεια που καλύπτει τις ανάγκες των κατοίκων και των επισκεπτών παράγεται από ηλεκτρικές γεννήτριες που είναι εγκατεστημένες στο νησί και λειτουργούν με πετρέλαιο. Παρόλο το μεγάλο κόστος όμως που έχει αυτός ο τρόπος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, οι κάτοικοι των νησιών πληρώνουν το ίδιο με τους υπόλοιπους καταναλωτές της επικράτειας λόγω του δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΗ.

Με την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ η κατάσταση ενδεχομένως να αλλάξει στο μέλλον. Οι ιδιωτικές εταιρείες δεν θα έχουν καμία υποχρέωση να ασκούν κοινωνική πολιτική και οι νησιώτες θα είναι εξαναγκασμένοι να πληρώνουν υπέρογκα ποσά όχι μόνο για να εξυπηρετούν τις βασικές ανάγκες ηλεκτροδότησης αλλά και για να εξασφαλίσουν πόσιμο νερό αφού και τα εργοστάσια αφαλάτωσης χρειάζονται ηλεκτρική ενέργεια για να δουλέψουν.

Μερικοί προνοητικοί κάτοικοι της Σίφνου βλέποντας την απειλή που προδιαγράφεται από την κατάργηση του δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΗ και της αντίστοιχης κατάργησης του ενιαίου τιμολογίου για όλη την επικράτεια, αποφάσισαν να αναλάβουν δράση και να καταστήσουν τη Σίφνο ενεργειακά αυτόνομο νησί. Μετά από έρευνα και μελέτη αλλά και με την καθοδήγηση του πρώην ευρωβουλευτή Νίκου Χρυσόγελου δημιούργησαν τη Συνεταιριστική Εταιρεία Σίφνου. Η εταιρία έχει ως σκοπό την ενεργειακή απεξάρτηση της Σίφνου από τα ορυκτά καύσιμα και τη μετατροπή του νησιού σε πράσινο, στο πρότυπο άλλων ευρωπαϊκών νησιών, όπως το νησί Σάμσο στη Δανία που η ενέργεια που καταναλώνει προέρχεται εξολοκλήρου από Ανανεώσιμες Πηγές. «Ένα τεράστιο κύμα ευρωπαίων πολιτών έχει αναπτυχθεί και παίρνει τη μοίρα στα χέρια του. Αυτό το κύμα θέλουν να το καβαλήσουν οι Σιφνιοί και να βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής τους» ανέφερε στην A.V ο Πρόεδρος του ΔΣ της Συνεταιριστικής Εταιρείας Σίφνου Απόστολος Δημόπουλος. «Τι θα συμβεί την επόμενη δεκαετία;» αναρωτιέται ο κύριος Δημόπουλος. «Όπως έχουμε μονοπώλια στην ακτοπλοΐα όπου το χειμώνα ο εφοπλιστής δεν κάνει τα δρομολόγια γιατί είναι ασύμφορα, το ίδιο θα συμβεί και με την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ.»

Επειδή όμως η επιτυχία αυτών των κινήσεων απαιτεί την καθολική εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών, το Σάββατο που πέρασε ο Ενεργειακός και Αναπτυξιακός Συνεταιρισμός της Σίφνου σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Συνεταιρισμών και Ομίλων Πολιτών Παραγωγής Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές (RESCoop), το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Νέων για τη Βιώσιμη Ενέργεια (Sustainable Energy Youth Network) και το Γερμανικό Πράσινο Ίδρυμα Χάινριχ Μπελ Ελλάδας διοργάνωσαν διεθνή ημερίδα στη Σίφνο για την ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας για τα οφέλη που θα προκύψουν από την προώθηση των ενεργειακών συνεταιρισμών παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στις νησιωτικές περιοχές της Ελλάδας. Η προσέλευση ήταν εντυπωσιακή αφού την ημερίδα παρακολούθησαν όχι μόνο κάτοικοι της Σίφνου αλλά και κάτοικοι των υπολοίπων κυκλαδίτικων νησιών.

Η ανάγκη για τη μετάβαση σε μια εποχή χωρίς ορυκτά καύσιμα και πως αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τη συμμετοχή της κοινωνίας ήταν το βασικό θέμα της ημερίδας. «Για να γίνει η αλλαγή πρέπει να συνειδητοποιήσουν οι πολίτες τι πρέπει να αλλάξει. Αυτό είναι το 50% και το άλλο 50% είναι η συμμετοχή στη λήψη των αποφάσεων» μας λέει ο πρώην ευρωβουλευτής των ΠΡΑΣΙΝΩΝ Νίκος Χρυσόγελος και μας εξηγεί ότι « 17-20 δις ευρώ κοστίζουν στην Ελλάδα κάθε χρόνο οι εισαγωγές καυσίμων. Αυτό σημαίνει ότι ένα μεγάλο μέρος του χρέους οφείλεται εκτός από τα τεράστια εξοπλιστικά προγράμματα και στην εισαγωγή καυσίμων».

Η εμπειρία αντίστοιχων ευρωπαϊκών ενεργειακών συνεταιρισμών που παρουσιάστηκε στην ημερίδα αλλά και η δυνατότητα χρηματοδότησης που μπορεί να εξασφαλιστεί μέσα από τα ευρωπαϊκά προγράμματα αποδεικνύουν ότι η ενεργειακή απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα όχι μόνο των ελληνικών νησιών αλλά ολόκληρης της χώρας είναι εφικτή φτάνει οι τοπικές κοινωνίες να το πιστέψουν και το κράτος να σταματήσει να βάζει εμπόδια.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ