Πολιτικη & Οικονομια

Κεφαλίδου σε Κεραμέως: Δεν έχετε πει ποιο είναι το συνολικό σας σχέδιο

Χαρακτήρισε άτολμο το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας

62224-137655.jpg
Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
kefalidou124
Χαρά Κεφαλίδου © EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Για αποσπασματικότητα ρυθμίσεων και έλλειψη στρατηγικής κατηγόρησε το υπουργείο Παιδείας η Χαρά Κεφαλίδου.

«Μετά από έξι μήνες διακυβέρνησης της ΝΔ, επιτέλους φέρνετε το πρώτο Νομοσχέδιο για την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) και τους Ειδικούς Λογαριασμούς (ΕΛΚΕ) των ΑΕΙ. Στόχος η αποκατάσταση της διαφάνειας και η ενίσχυση της αυτονομίας και λογοδοσίας των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το Νομοσχέδιο επιχειρεί να συνδέσει τα αποτελέσματα της αξιολόγησης με τμήμα της χρηματοδότησης των ιδρυμάτων» τόνισε η Χαρά Κεφαλίδου στην Επιτροπή Μορφωτικών της Βουλής σήμερα κατά την έναρξη της συζήτησης επί της αρχής για το Νομοσχέδιο του Υπουργείο Παιδείας.

Συνεχίζοντας επισήμανε ότι η κυβέρνηση ουσιαστικά αντιγράφει το ΠΑΣΟΚ αφού «οι ρυθμίσεις για την αξιολόγηση των Πανεπιστημίων μας του παρόντος νομοσχεδίου δεν είναι κάτι καινούργιο». «Η έννοια της αξιολόγησης των ΑΕΙ της χώρας τέθηκε και εφαρμόσθηκε στην πράξη μετά από νομοθετική πρωτοβουλία του ΠΑΣΟΚ (ν. 4009/11). Τότε η αντιπολίτευση στην πράξη και ειδικότερα ο ΣΥΡΙΖΑ πολέμησε την ιδέα αυτή. Στον ίδιο νόμο υπήρξε πρόβλεψη και για τα Κέντρα Αριστείας, τα οποία ο ΣΥΡΙΖΑ στη συνέχεια δαιμονοποίησε μαζί και την έννοια της "αριστείας" γενικότερα. Σήμερα εμφανίζει η κυβέρνηση ως νέες και καινοτόμες, ρυθμίσεις που ήδη έχουν θεσμοθετηθεί από το 2011, εννέα χρόνια πριν», σημείωσε.

«Είναι δείγμα πολιτικού πολιτισμού η αναφορά και η αναγνώριση της ορθότητας των ρυθμίσεων που νομοθέτησε μια άλλη κυβέρνηση και τις οποίες υιοθετεί η σημερινή. Ο σφετερισμός της πατρότητας των ιδεών που διαπνέουν το παρόν σχέδιο νόμου από τη ΝΔ, προσβάλλει και υποτιμά τη νοημοσύνη των πολιτών», πρόσθεσε η κ. Κεφαλίδου.

Στη συνέχεια έκανε λόγο για αποσπασματικότητα ρυθμίσεων από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας, έλλειψη στρατηγικής, ολοκληρωμένης προσέγγισης και συνολικής άποψης και πρόσθεσε απευθυνόμενη στην κυρία Κεραμέως «δεν μας έχετε πει μέχρι σήμερα ποιο είναι το συνολικό σας σχέδιο».

Ειδικά για τα άρθρα που αφορούν την ΕΘΑΑΕ σημείωσε ότι η σχετική διατύπωση αποπνέει το άγχος του Υπουργείου να πετάξει την ευθύνη από πάνω του μεταφέροντας την στην ανεξάρτητη αρχή. «Ο ρόλος της ΕΘΑΑΕ θα πρέπει να είναι αυστηρά συμβουλευτικός. Είναι άλλο η Αρχή να εξειδικεύει αυτή τη στρατηγική και άλλο να υποκαθιστά την Κυβέρνηση. Ουσιαστικά, προτείνεται η ενίσχυση αρμοδιοτήτων της ΑΔΙΠ χωρίς να έχει προηγηθεί η συζήτηση για τα όργανα διοίκησης των ‘αυτοδιοικούμενων’ ΑΕΙ» σημείωσε η Χαρά Κεφαλίδου και πρόσθεσε: «Η πορεία συζήτησης θα έπρεπε να είναι η αντίστροφη: πρώτα συζήτηση για τα πανεπιστημιακά όργανα "αυτοδιοίκησης" των ΑΕΙ και μετά συζήτηση για τα εξωτερικά όργανα εποπτείας και ελέγχου. Η αντιστροφή της αφετηρίας συζήτησης έρχεται ουσιαστικά σε αντίθεση με τη συνταγματικά κατοχυρωμένη αυτοδιοίκηση των πανεπιστημίων».

Για τους ΕΛΚΕ η Χαρά Κεφαλίδου τόνισε ότι το νομοσχέδιο είναι άτολμο και δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής και επεσήμανε ότι «περιέχει ρυθμίσεις διαδικαστικού χαρακτήρα, αλλά δεν επιλύει το βασικό ζήτημα και αίτημα της Συνόδου των Πρυτάνεων για απαλλαγή των ΕΛΚΕ από τις διαδικασίες του δημόσιου λογιστικού, καθώς οι ΕΛΚΕ υπάγονται στους φορείς Γενικής Κυβέρνησης. Προηγούμενες γραφειοκρατικές διατάξεις αντικαθίστανται με άλλες γραφειοκρατικές διατάξεις. Βασιλεύει και πάλι η γραφειοκρατία. Έτσι όμως δεν αλλάζει τίποτα! Εμείς επιμένουμε στην απεμπλοκή από το δημόσιο λογιστικό καθώς και στην ίδρυση ΝΠΙΔ για την αξιοποίηση και διαχείριση των πόρων των ΑΕΙ (Ν.4009/2011, άρθρο 58)».

Σχετικά με το Άρθρο 50 (για τα ιδιωτικά κολλέγια) η Χαρά Κεφαλίδου σημείωσε ότι η Κυβέρνηση για δεύτερη φορά βάζει το ζήτημα της ισοτιμίας και της αναγνώρισης των πτυχίων των κολεγίων από το παράθυρο και τόνισε: «Μέχρι σήμερα ξέραμε ότι ο ΔΟΑΤΑΠ είναι το μόνο αρμόδιο όργανο για αναγνώριση ή μη της ισοτιμίας των ακαδημαϊκών τίτλων σπουδών. Γνωρίζουμε και τα τεράστια προβλήματα με τους χρόνους αναμονής που έχει και των καθυστερήσεων. Περιμένουν άνθρωποι μέχρι και 3 χρόνια για να υπάρξει αναγνώριση στους τίτλους σπουδών τους. Αυτό όμως δεν μπορεί να αποτελεί άλλοθι. Εσείς σήμερα λοιπόν έρχεστε και λέτε ότι πτυχία από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής γίνονται δεκτά όχι αποκλειστικά με την αναγνώριση που παρέχει ο ΔΟΑΤΑΠ αλλά ή από τον ΔΟΑΤΑΠ ή με απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων βάσει του ΠΔ 38/2010 ή με απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο για κλάδο εκπαιδευτικού».

Επίσης, σχετικά με τις δαπάνες που απορρέουν από το νομοσχέδιο για τα οικονομικά του κράτους η Χαρά Κεφαλίδου τόνισε: «Για άλλη μια φορά έχουμε ένα νομοσχέδιο Παιδείας το οποίο δεν περιλαμβάνει εγγραφή δαπάνης ούτε 1 ευρώ. Ο ελληνικός λαός όμως πρέπει να γνωρίζει ποιο είναι το μέγεθος της δαπάνης και πώς αυτή θα καλυφθεί. Όλα αυτά επιβεβαιώνουν επακριβώς ότι έχουμε ένα ακοστολόγητο νομοσχέδιο».

Τέλος, κλείνοντας την ομιλία της η Χαρά Κεφαλίδου απευθυνόμενη στην Υπουργό σημείωσε: «Έχετε αποκρυσταλλωμένη άποψη για το τί είδους εκπαιδευτικούς θέλετε και κατ’ επέκταση τί είδους εκπαίδευση θέλετε να εφαρμόσετε;».

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ