Τεχνολογια - Επιστημη

Η τεχνητή νοημοσύνη «ολοκλήρωσε» ημιτελές έργο του Κιθ Χάρινγκ - Οι φιλότεχνοι αντιδρούν

Επικρίσεις για την παρέμβαση στον πίνακα που δημιουργήθηκε ως σχόλιο για την επιδημία του AIDS

62224-137655.jpg
Newsroom
8’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Κιθ Χάρινγκ: Ημιτελές έργο του Αμερικανού καλλιτέχνη «ολοκληρώθηκε» μέσω τεχνητής νοημοσύνης - Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι η εικόνα δεν σέβεται το πρωτότυπο.
Το «Untitled Painting» (1989) ήταν ένα από τα τελευταία έργα τέχνης που δημιούργησε ο Κιθ Χάρινγκ πριν πεθάνει λόγω επιπλοκών που σχετίζονται με το AIDS © Instagram/Keith Haring Foundation

Κιθ Χάρινγκ: Ημιτελές έργο του Αμερικανού καλλιτέχνη «ολοκληρώθηκε» μέσω τεχνητής νοημοσύνης - Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι η εικόνα δεν σέβεται το πρωτότυπο.

Λίγο πριν πεθάνει από επιπλοκές που σχετίζονται με το AIDS, ο διάσημος αμερικανός καλλιτέχνης Κιθ Χάρινγκ δημιούργησε το 1989 ένα μοναδικό έργο, γνωστό ως «Unfinished Painting».

Κιθ Χάρινγκ: Ημιτελές έργο του Αμερικανού καλλιτέχνη «ολοκληρώθηκε» μέσω τεχνητής νοημοσύνης - Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι η εικόνα δεν σέβεται το πρωτότυπο.
H πρόσφατα «ολοκληρωμένη» έκδοση του έργου του Κιθ Χάρινγκ με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης προκαλεί διαμάχη © Instagram/Keith Haring Foundation

Στο επάνω αριστερό τεταρτημόριο του, οι ασπρόμαυρες γραμμές σχηματίζουν στιλιζαρισμένα μοτίβα σε μοβ φόντο. Οι λωρίδες χρώματος πέφτουν στο κατά τα άλλα άδειο κάτω αριστερό τεταρτημόριο, ενώ το δεξί μισό του καμβά είναι επίσης κενό. Ο σπουδαίος δημιουργός της ποπ αρτ άφησε σκόπιμα το έργο ημιτελές, ως σχόλιο για την κρίση του AIDS.

Σήμερα, μια πρόσφατα «ολοκληρωμένη» έκδοση του έργου που έγινε με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης προκαλεί διαμάχη: Ένας χρήστης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποίησε τεχνητή νοημοσύνη για να επεκτείνει τα σχέδια του Χάρινγκ στα κενά τμήματα του καμβά, δημοσιεύοντας τελικά την τροποποιημένη εικόνα στο X.

«Η ιστορία πίσω από αυτόν τον πίνακα είναι τόσο θλιβερή!», γράφει ο χρήστης, που υπογράφει ως Donnel. «Τώρα χρησιμοποιώντας A.I. μπορούμε να ολοκληρώσουμε αυτό που δεν μπόρεσε να τελειώσει!».

Η τροποποιημένη εικόνα προκάλεσε έντονες αντιδράσεις στις τάξεις των φιλότεχνων όσο στους ενασχολούμενους με τα ζητήματα ηθικής της τεχνολογίας.

«Είναι ασέβεια όχι μόνο για οποιονδήποτε βίωσε την επιδημία του AIDS, αλλά ιδιαίτερα προς εκείνους που πέθαναν από την ασθένεια ή που έχασαν φίλους και αγαπημένα πρόσωπα κατά τη διάρκειά της», δηλώνει η Τίνα Τάλον, ερευνήτρια των τεχνών και της τεχνητής νοημοσύνης στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα.

Κιθ Χάρινγκ: Ποπ αρτ στα χρόνια της κρίσης του AIDS

Γεννημένος το 1958, ο Χάρινγκ έγινε γνωστός μέσω των γκράφιτι που σχεδίαζε στο μετρό της Νέας Υόρκης. Στις αρχές της δεκαετίας του '80, «παρήγαγε εκατοντάδες από αυτά τα δημόσια σχέδια σε γρήγορες ρυθμικές γραμμές, δημιουργώντας μερικές φορές έως και 40 “σχέδια του μετρό” σε μια μέρα», σύμφωνα με το Ίδρυμα Κιθ Χάρινγκ.

From the archives: Keith Haring was here

«Αυτή η απρόσκοπτη ροή εικόνων έγινε γνωστή στους επιβάτες της Νέας Υόρκης», ενώ ο καλλιτέχνης άρχισε να εκθέτει την τέχνη του σε πόλεις σε όλο τον κόσμο.

Ενώ ο Κιθ Χάρινγκ είναι ίσως περισσότερο γνωστός για τα πολύχρωμα, παιχνιδιάρικα σχέδιά του, χρησιμοποίησε επίσης την τέχνη για να βοηθήσει στην ευαισθητοποίηση σχετικά με την κρίση του AIDS. Το 1988, διαγνώστηκε με την ασθένεια, από την οποία πέθανε το 1990, όταν ήταν 31 ετών.

«Βρίσκω απεχθή την “ολοκληρωμένη” έκδοση του έργου τέχνης», λέει η καλλιτέχνης Μπρουκ Πίτσλι, της οποίας η ανάρτηση προς τιμήν του έργου του Χάρινγκ ώθησε τον χρήστη του Χ στην παρέμβαση.

«Όχι μόνο η “ολοκλήρωση” του πίνακα τον αναιρεί εντελώς από το αρχικό του νόημα, αλλά φτύνει τις δεκάδες χιλιάδες queer άτομα που έχασαν τη ζωή τους από την επιδημία του AIDS στις δεκαετίες του '80 και του '90».

Κιθ Χάρινγκ: Ημιτελές έργο του Αμερικανού καλλιτέχνη «ολοκληρώθηκε» μέσω τεχνητής νοημοσύνης - Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι η εικόνα δεν σέβεται το πρωτότυπο.
Ο Κιθ Χάρινγκ καθώς εργάζεται στο Μουσείο Stedelijk στο Άμστερνταμ © Wikimedia Commons

Και προσθέτει: «Για να το κάνουμε αυτό χρησιμοποιώντας το Generative A.I., ένα πρόγραμμα υπολογιστή που δεν μπορεί να νιώσει το βάρος αυτού που κάνει ούτε να δημιουργήσει με οποιαδήποτε ανθρώπινη πρόθεση, απλώς μεγεθύνει την ασέβεια».

Επιπλέον, η εικόνα που δημιουργήθηκε από την τεχνητή νοημοσύνη δεν φαίνεται να είναι πιστή στο στυλ του Χάρινγκ, το οποίο συχνά περιλάμβανε εικόνες ανθρώπινων μορφών. Αυτού του είδους οι φιγούρες είναι ορατές στο αρχικό έργο του καλλιτέχνη αλλά η γεννήτρια εικόνας δεν μπόρεσε να τα αναπαραγάγει.

«Οι σκόπιμες καμπύλες και τα σχήματα χάνουν τη μορφή τους καθώς το πρόγραμμα απομακρύνεται όλο και περισσότερο από την αρχική πηγή», λέει η Πίτσλι στο Hyperallergic.

Η τεχνητή νοημοσύνη απειλεί το έργο των καλλιτεχνών

Αφότου οι γεννήτριες εικόνων τεχνητής νοημοσύνης έγιναν διαθέσιμες στο κοινό, ο ρόλος τους στον κόσμο της τέχνης προκαλούν συζητήσεις.

Πολλοί καλλιτέχνες ανησυχούν ότι αυτά τα μοντέλα εκπαιδεύονται σε έργα που προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα από ζωντανούς καλλιτέχνες, οι οποίοι δεν συναίνεσαν ώστε η τέχνη τους να χρησιμοποιηθεί με αυτόν τον τρόπο.

Keith Haring: Great Art Explained

Μόλις τον περασμένο μήνα, μια λίστα με χιλιάδες καλλιτέχνες που φέρεται ότι χρησιμοποιήθηκαν για την εκπαίδευση του προγράμματος Midjourney άρχισε να κυκλοφορεί, εντείνοντας τις ανησυχίες για το πώς η τέχνη που δημιουργείται με τεχνητή νοημοσύνη αλληλεπιδρά με τη νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων.

«Αυτή τη στιγμή, δεν έχουμε πραγματικά δομές ή πλαίσια για να εμπλακούμε με την τεχνητή νοημοσύνη», ανέφερε η Τάλον στο NBC News, «με τρόπο κατάλληλο να σεβαστεί πλήρως τους καλλιτέχνες και τους εκπροσώπους τους».

(Με πληροφορίες του Smithsonian Magazine)

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ