Τεχνολογια - Επιστημη

Οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων

Πώς θα βγάλεις κάρτα κατοίκου από το σπίτι σου; Ποιος θα έρθει να αλλάξει το καμμένο γλόμπο του δρόμου σου, να κουρέψει το παρτέρι έξω από το σπίτι σου; Πώς θα πληρώσεις με ένα κλικ μια κλήση; Μικρός οδηγός για αρχάριους.

123648844_3742119349154412_1469692113229505605_n1.jpg
Κατερίνα Καμπόσου
ΤΕΥΧΟΣ 767
7’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες  του Δήμου Αθηναίων

Οι ψηφιακές παροχές του Δήμου Αθηναίων και ένας μικρός οδηγός για να εξοικειωθείς καλύτερα

Η πανδημία του Covid-19 έχει αλλάξει δραματικά τις ζωές των περισσότερων από εμάς. Και μπορεί να μας έχει στερήσει πολλά αλλά ταυτόχρονα, σε ορισμένες περιπτώσεις, κινητοποίησε μηχανισμούς που άρχισαν να δουλεύουν προκειμένου να διευκολύνουν τις καθημερινές μας ανάγκες, αναφορικά με το γραφειοκρατικό μας «γολγοθά». Όποιος έχει έρθει αντιμέτωπος με το σενάριο να πέσει στην ανάγκη του δήμου για να εκδώσει ένα απλό πιστοποιητικό, είναι πολύ πιθανό να πονοκεφάλιαζε και μόνο με τη σκέψη ότι έπρεπε να επισκεφτεί μια υπηρεσία, να στηθεί στην ουρά κι εκεί να περιμένει ατέλειωτες ώρες μέχρι να έρθει η σειρά του.

Τα παράπονά σου στον Δήμαρχο
Τα παράπονά σου στον Δήμαρχο

Το πρόβλημα αυτό προσπάθησαν να λύσουν οι άνθρωποι του Δήμου Αθηναίων, δημιουργώντας τον τελευταίο χρόνο δεκάδες ψηφιακές παροχές οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα στους δημότες του –και όχι μόνο– να παίρνουν με ένα κλικ χωρίς αναμονή σε «ουρές» τα πιστοποιητικά που χρειάζονται. Η σειρά με τα ψηφιακά εργαλεία που αναπτύχθηκαν μέσω της ΔΑΕΜ Α.Ε. (Δήμος Αθηναίων Εταιρεία Μηχανογράφησης και Επιχειρησιακών Μονάδων Ο.Τ.Α.), που τον τελευταίο χρόνο έχει εξελιχθεί στον εκτελεστικό βραχίονα του ψηφιακού αυτού μετασχηματισμού, δεν βάζει φρένο μόνο στα επίπεδα της γραφειοκρατίας σε καιρό πανδημίας αλλά μπορεί να λειτουργήσει και ως μελλοντικός «μπούσουλας» σε μια πιο αναβαθμισμένη τεχνολογικά καθημερινότητα, που ενδεχομένως να προσφέρει καλύτερη ποιότητα ζωής. Όπως εξηγεί στην ATHENS VOICE ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του Δήμου βοήθησε τόσο τους πολίτες ώστε να μην απαιτείται η φυσική τους παρουσία, όσο και τις υπηρεσίες προκειμένου να βελτιωθούν, να λειτουργούν πιο άμεσα και πιο αποτελεσματικά με τη χρήση σύγχρονων τεχνολογιών. «Όταν μιλάμε για ψηφιακό μετασχηματισμό, ακούγεται κάτι μακρινό και θεωρητικό. Το μεγάλο στοίχημα της Αθήνας ήταν και παραμένει να περάσουμε από τη θεωρία στην πράξη. Να κλείσουμε ένα κεφάλαιο δεκαετιών που ήθελε τον πολίτη όμηρο των υπηρεσιών που έπρεπε να απολαμβάνει. Για να πάρεις ένα πιστοποιητικό έπρεπε να στηθείς στην ουρά, να λείψεις από τη δουλειά και τις υπόλοιπες υποχρεώσεις σου και να ταλαιπωρηθείς. Ήταν η διαδικασία που είχε γίνει ένα με το DNA της λειτουργίας του δήμου. Αυτό προσπαθούμε και αυτό αλλάζουμε. Το DNA του δήμου, που αξιοποιεί πλέον την ψηφιακή τεχνολογία πρακτικά. Που αλλάζει την καθημερινότητα των πολιτών και την κάνει πιο εύκολη.  Η πανδημία έγινε η αιτία να επισπεύσουμε και να ψηφιοποιήσουμε μία δέσμη υπηρεσιών, σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Όμως, δεν σταματάμε εδώ. Βρισκόμαστε στον δρόμο που χτίζουμε την ψηφιακή προίκα της πόλης για τα επόμενα χρόνια».
 
Συνολικά οι ψηφιακές υπηρεσίες, δηλαδή οι αιτήσεις που μπορούν να γίνουν ηλεκτρονικά, είναι 74 και βρίσκονται όλες στο eservices.cityofathens.gr. Εκεί βάζεις τους κωδικούς σου taxisnet και ζητάς την ηλεκτρονική έκδοση του πιστοποιητικού που σε ενδιαφέρει. Ανάμεσα στις υπηρεσίες αυτές μερικές από τις πλέον σημαντικές είναι η χορήγηση βεβαίωσης περί μη οφειλής ΤΑΠ, αντίγραφα ληξιαρχικών πράξεων, πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης, η ανανέωση/έκδοση κάρτας στάθμευσης μονίμου κατοίκου, καθώς και αρκετά έγγραφα-πιστοποιητικά της πολεοδομίας. Οι εγγραφές πολιτών στην εφαρμογή σύμφωνα με στοιχεία του δήμου είναι 63.000 και έχουν εξυπηρετηθεί πάνω από 40.000 αιτήσεις, σε διάστημα έντεκα μηνών. Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά μερικές από τις πλατφόρμες που παρέχουν οι ψηφιακές υπηρεσίες του δήμου:  
 
● Πλατφόρμα ηλεκτρονικών ραντεβού για τις ουρές αναμονής
 
Η εφαρμογή αυτή είναι ένα ηλεκτρονικό σύστημα κράτησης ραντεβού, μέσω του οποίου μπορείς να προγραμματίζεις ηλεκτρονικά τα ραντεβού σου στις υπηρεσίες του Δήμου για να γλιτώσεις χρόνο σε ουρές και άσκοπη αναμονή. Στην εφαρμογή, που είναι διαθέσιμη στο rantevou.cityofathens.gr, συνδέεσαι με τους κωδικούς taxisnet, πληκτρολογείς στην μπάρα αναζήτησης την υπηρεσία για την οποία επιθυμείς να κλείσεις ραντεβού, π.χ. Τμήμα Εξυπηρέτησης Δημοτών & Επαγγελματιών 1ης Δημοτικής Κοινότητας, εκεί ενημερώνεσαι για τα απαραίτητα δικαιολογητικά που πρέπει να έχεις μαζί και επιλέγεις ημέρα και ώρα που σε εξυπηρετεί για το ραντεβού. Αν δυσκολευτείς να ολοκληρώσεις τη διαδικασία μπορείς πάντα να εξυπηρετηθείς τηλεφωνικά καλώντας στο 1595, όπου υπάλληλοι καταχωρούν το ραντεβού στο σύστημα. Το τελευταίο διάστημα με αυτό τον τρόπο έχουν πραγματοποιηθεί 28.000 ραντεβού.
 
Μάθε τι συμβαίνει στη γειτονιά σου κάθε στιγμή
 
Εδώ μπορείς να ενημερωθείς σε real time για τα έργα που υλοποιούνται ή προγραμματίζονται να γίνουν στη γειτονιά που μένεις. Πληκτρολογείς την περιοχή που σε ενδιαφέρει και εμφανίζονται οι δράσεις, οι οποίες στην πλειοψηφία τους έχουν να κάνουν με την καθαριότητα, τη δενδροφύτευση, έργα οδοποιίας και αντιγκράφιτι. Για παράδειγμα όταν πληκτρολογήσαμε την περιοχή Άγιος Ελευθέριος μας έβγαλε το εξής: «Την Τρίτη 5/1/21 πραγματοποιήθηκαν εργασίες κλάδευσης δέντρων στην οδό Θεοφιλά στην 5η Δημοτική Κοινότητα. Στην επέμβαση έλαβαν μέρος τα συνεργεία της Δ/νσης Πρασίνου». Στην εφαρμογή μάλιστα, που είναι διαθέσιμη στο draseis.cityofathens.gr, έχουν ενσωματωθεί οι πληροφορίες των δράσεων πάνω σε χάρτη.
 
Φροντίδα για τα αδέσποτα της πόλης
 
Mέσα από το Animal City of Athens στο animalscityofathens.gr μαθαίνεις για όλες τις δράσεις του τμήματος Αστικής Πανίδας του δήμου που αφορά τα αδέσποτα. Στην αρχική σελίδα και στην επιλογή «Βρες τον νέο τετράποδο φίλο σου εδώ» μπορείς να δεις όλα τα ζωάκια με τα στοιχεία και τις φωτογραφίες τους που αναζητούν μια φιλόξενη στέγη στην Αθήνα. Με την υπηρεσία αυτή όμως έχεις τη δυνατότητα ακόμα και να καταγγείλεις περιστατικά κακοποίησης, να δηλώσεις ένα αδέσποτο τετράποδο που βρήκες στον δρόμο ή αν χάθηκε το δικό σου και να παρακολουθήσεις βίντεο με χρήσιμες πληροφορίες για τις υποχρεώσεις των «κηδεμόνων».
 
Κάρτα στάθμευσης μονίμων κατοίκων με λίγα κλικ
 
Aν είσαι μόνιμος κάτοικος του Δήμου Αθηναίων μπορείς με λίγα μόνο κλικ να αιτηθείς και να παραλάβεις ηλεκτρονικά κάρτα στάθμευσης ή να ανανεώσεις αυτή που έχεις μέσα από το eservices.cityofathens.gr. Εκεί επιλέγεις την κατηγορία Πιστοποιητικά και αν κάνεις scroll down θα βρεις τις επιλογές Διεύθυνση Δημοτικής Αστυνομίας - Ανανέωση Κάρτας Στάθμευσης Κατοίκων, Αλλαγή Στοιχείων και Έκδοση Νέας Κάρτας Στάθμευσης Κατοίκων. Η διαδικασία είναι σύντομη και εύκολη, δεν θυμίζει σε τίποτα τις εποχές που χρειαζόταν να επισκεφτείς τη Διεύθυνση της Δημοτικής Αστυνομίας και να χάσεις όλη τη μέρα προκειμένου να εξυπηρετηθείς. Η σύνδεση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα γίνεται με χρήση των κωδικών του taxisnet και όλοι οι μόνιμοι Αθηναίοι έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν την αίτηση που επιθυμούν, να ενημερωθούν ηλεκτρονικά και να λάβουν την κάρτα μόνιμου κατοίκου στο ψηφιακό τους αποθετήριο από όπου και αν βρίσκονται.  
 
● Η έξυπνη ελεγχόμενη στάθμευση
 
Το PARKinATHENS (parkinathens.gr) είναι το Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης που στοχεύει να βελτιώσει την κυκλοφορία στις βασικές αρτηρίες του κέντρου, το εμπορικό τρίγωνο, το Ιστορικό Κέντρο κ.ά., και να διευκολύνει τους πολίτες να βρουν θέση στάθμευσης σε 12 περιοχές μέσα στα όρια του Δήμου Αθηναίων. Αφορά τις 4 βασικές κατηγορίες θέσεων στάθμευσης για τα οχήματα δηλαδή των επισκεπτών, των μόνιμων κατοίκων, των ειδικών θέσεων και των δίκυκλων. Η υπηρεσία αυτή προτείνει την αγορά χρόνου στάθμευσης από το κινητό επιλέγοντας myAthensPass ή με POS ώστε να καταργηθεί σιγά σιγά ο έντυπος τρόπος αγοράς (ξυστό).
 
Τα κοιμητήρια της Αθήνας σε μια εφαρμογή
 
Η διαδικτυακή πύλη για τα Κοιμητήρια του Δήμου Αθηναίων, cem.cityofathens.gr, δημιουργήθηκε προκειμένου να εξυπηρετείται αμεσότερα ο ενδιαφερόμενος χωρίς να εκτίθεται στη γραφειοκρατία σε μια ευαίσθητη στιγμή της ζωής όπως αυτή. Παρέχει πληροφορίες για τα κοιμητήρια του δήμου της Αθήνας με αναλυτικούς χάρτες, ταφολόγιο, ημερήσιο πλάνο κηδειών και μνημόσυνων με αναλυτικό ημερολογιακό αρχείο ώστε να κλείσεις ηλεκτρονικά ραντεβού και μητρώο όλων των δραστηριοποιούμενων επαγγελματιών ανά κατηγορία και ανά κοιμητήριο. Στην ίδια εφαρμογή μπορείς να βρεις οικογενειακούς τάφους προς διάθεση.
 
● Υιοθέτησε ένα δέντρο στην Αθήνα
 
Το πρόγραμμα Adopt-A-Tree είναι μια από τις δημοφιλείς υπηρεσίες επειδή σου δίνει τη δυνατότητα να αναζητήσεις ένα δέντρο κοντά στη διεύθυνση που θέλεις (το σπίτι, την επιχείρηση, το σχολείο κ.λπ.) και μέσω της εφαρμογής Novoville δεσμεύεσαι να το διατηρείς υγιές ποτίζοντάς το. Γιατί να υιοθετήσεις ένα δέντρο; Έτσι βοηθάς τα νεοφυτεμένα δέντρα να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν. Κλικάρεις «Υιοθέτησε ένα δέντρο» στην αρχική οθόνη για να δεις τα διαθέσιμα δέντρα και εμφανίζονται με ζουμ στο χάρτη. Αν πατήσεις πάνω του σου βγάζει λεπτομέρειες για το δέντρο αυτό και το υιοθετείς με την επιλογή «Υιοθέτησέ με!» Κάθε φορά που το ποτίζεις, ενημερώνεις την εφαρμογή με κλικ στο «Πότισα το δέντρο μου!» και όταν είναι αναγκαίο να το ποτίσεις ξανά θα σου έρχονται ειδοποιήσεις.
 
   
Τα παράπονά σου στον Δήμαρχο
Τα παράπονά σου στον Δήμαρχο

●  Τα παράπονά σου στον δήμαρχο μέσα από την εφαρμογή Νοvoville
 

Mια ακόμα από τις Ε-υπηρεσίες είναι τα Αιτήματα Πολιτών. Η επιλογή αυτή σε οδηγεί κατευθείαν στην πλατφόρμα Novoville, μέσω της οποίας μπορείς να εκφράσεις το παράπονό σου στον δήμο 24 ώρες το 24ωρο. Για παράδειγμα μπορεί να θες να αναφέρεις μια καμένη λάμπα, λακκούβες στο οδόστρωμα ή ένα εγκαταλελειμμένο αυτοκίνητο. Για να στείλεις το αίτημά σου πρέπει να κατεβάσεις τη δωρεάν εφαρμογή Novoville για smartphones είτε iOS είτε Android ή να συνδεθείς μέσω της Web εφαρμογής στην ιστοσελίδα του δήμου Αθηναίων. Μετά από αυτό ακολουθείς 4 απλά βήματα: Επιλογή τοποθεσίας, επιλογή κατηγορίας αιτήματος, προσθήκη φωτογραφίας και αποστολή του αιτήματος στο δήμο. Στη συνέχεια, το αίτημα παραλαμβάνεται από την αρμόδια υπηρεσία και εσύ λαμβάνεις ενημερώσεις για την πορεία και τη διευθέτηση του θέματος.
 
 Σύστημα ηλεκτρονικής διαχείρισης παραβάσεων
 
Πρόκειται για ένα πλήρες πληροφοριακό σύστημα μέσω του οποίου εκτελούνται οι απαραίτητες καθημερινές εργασίες που γίνονταν μέχρι πρότινος στη Δημοτική Αστυνομία, όπως αυτές που έχουν να κάνουν με τις παραβάσεις, τις ενστάσεις, τη διαχείριση θέσεων στάθμευσης. Μέσω του συστήματος αυτού όλη η διαδικασία από τη βεβαίωση παράβασης μέχρι την υποβολή ένστασης και την πληρωμή γίνεται ηλεκτρονικά με πλήρη διαφάνεια σε όλα τα στάδια. Οι πολίτες μπορούν να υποβάλλουν ηλεκτρονικά την ένστασή τους μέσω του eenstasi.cityofathens.gr/eEnstasi.
 
Εφαρμογές δόμησης
 
Από τις 74 ψηφιακές υπηρεσίες του Δήμου οι 28 αφορούν την εξαιρετικά νευραλγική Διεύθυνση Δόμησης - Πολεοδομίας στην οποία συγκεντρώνεται καθημερινά σωρεία αιτημάτων. Η σύνδεση από τον υπολογιστή, το κινητό ή το τάμπλετ γίνεται με τους κωδικούς taxisnet και όλοι έχουν την δυνατότητα να ενημερωθούν στο cityofathens.gr/khe/oroidomisis, να υποβάλουν την αίτηση που επιθυμούν όπως «Χορήγηση βεβαίωσης χρήσης γης» ή «Χορήγηση βεβαίωσης διατηρητέου» και να λάβουν το πιστοποιητικό ή το έγγραφο που επιθυμούν από όπου και αν βρίσκονται.
 
Οι επόμενοι ψηφιακοί στόχοι του Δήμου Αθηναίων
 
Σύμφωνα με τον Δήμο Αθηναίων, η αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών θα συνεχιστεί και κατά τη νέα χρονιά με σκοπό να καλύπτονται ολοένα και περισσότερες ανάγκες ώστε ο δημότης να μπορεί να εξυπηρετείται εξ ολοκλήρου ηλεκτρονικά στο μέλλον, κερδίζοντας χρόνο στην καθημερινότητά του. Συγκεκριμένα μέσα στο 2021 προγραμματίζονται από την ΔΑΕΜ Α.Ε. με τον συντονισμό του Διευθύνοντος Συμβούλου Δημήτρη Σταμάτη, έργα και δράσεις ύψους περίπου 15 εκατ. ευρώ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Δήμου Αθηναίων. Κάποιες από τις υπηρεσίες αυτές θα αφορούν την εγκατάσταση υποδομών έξυπνης άρδευσης σημείων πρασίνου του Δήμου, δηλαδή την τηλεδιαχείριση σε βάνες, δεξαμενές, αντλιοστάσια, γεωτρήσεις και την εγκατάσταση αισθητήρων παρακολούθησης ενεργειακών καταναλώσεων σε επιλεγμένες κτιριακές υποδομές. Σταδιακά θα προστεθούν υπηρεσίες που σχετίζονται με την «Έξυπνη γειτονιά» και προβλέπουν την εγκατάσταση 129 σημείων πρόσβασης WiFi (ένα σε κάθε γειτονιά) σε επιλεγμένες τοποθεσίες. Αλλά και την εγκατάσταση 129 αισθητήρων για τη μέτρηση περιβαλλοντολογικών δεδομένων π.χ ποιότητα αέρα, θερμοκρασίας, υγρασίας, επίπεδα θορύβου. Ταυτόχρονα σχεδιάζεται να δημιουργηθεί εντός του 2021 ένα ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης του «Αθηναϊκού» Περιβάλλοντος που ανάμεσα στις λειτουργίες του θα καταγράφει και τους τοξικούς ρύπους σε συγκεκριμένες περιοχές κάνοντας έγκαιρη πρόγνωση της αφρικάνικης σκόνης και θα ενημερώνει το κοινό σε πραγματικό χρόνο.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ