Ταξιδια

15 πράγματα που δεν ξέρεις για τη γέφυρα Ρίου-Αντίρριου

Η εθνική γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» λειτουργεί περισσότερα από 15 χρόνια

Ελένη Μπεζιριάνογλου
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Η γέφυρα Ρίου-Αντίρριου «Χαρίλαος Τρικούπης» έκλεισε 19 χρόνια λειτουργίας. Διαβάστε μερικά χαρακτηριστικά που πιθανόν να μην ξέρατε.

Έχουν περάσει ήδη 19 χρόνια και όμως μοιάζει σαν χθες που διαβάζαμε εκστασιασμένοι τα νέα για τη λειτουργία της γέφυρας Ρίου-Αντίρριου, ένα έργο που χρειάστηκε περίπου 6 χρόνια. Στις 12 Αυγούστου 2004 η εντυπωσιακή καλωδιωτή γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» άνοιξε συνδέοντας την Πελοπόννησο με τη δυτική ηπειρωτική Ελλάδα -κάτι που μέχρι τότε γινόταν μόνο με ferry boats.  Ήταν ένα μεγαλεπίβολο σχέδιο με πολλές περιβαλλοντολογικές αντιξοότητες, επομένως ο σχεδιασμός και η τεχνική της γέφυρας την καθιστούν μοναδική στον κόσμο. Το 2019, με αφορμή τα 15 χρόνια λειτουργίας της γέφυρας «Χαρίλαος Τρικούπης», η ATHENS VOICE βρέθηκε εκεί, επισκέφθηκε τον 1ο πυλώνα, μίλησε με τους ανθρώπους που έχουν αναλάβει τη διαχείρισή της, όπως ο Δρ.Παναγιώτης Παπανικόλας, πρόεδρος και διευθυντής της Γέφυρας Α.Ε.. Σας γράφουμε 15 πράγματα που πιθανόν να μη γνωρίζατε γι' αυτήν.

Ο Δρ.Παναγιώτης Παπανικόλας, πρόεδρος και διευθυντής της Γέφυρας Α.Ε.

1. Πήρε το όνομά της από τον πρώτο πρωθυπουργό της Ελλάδας που μίλησε για την ανάγκη δημιουργίας μιας γέφυρας που να συνδέει το Ρίο με το Αντίρριο. Ο Χαρίλαος Τρικούπης το ανακοίνωσε στο Κοινοβούλιο το 1889, αλλά δεν υπήρχαν οι πόροι για να γίνει ένα τέτοιο έργο τότε. Έναν αιώνα και κάτι αργότερα, το όραμά του έγινε πραγματικότητα.

2. Είναι η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιωτή γέφυρα πολλαπλών ανοιγμάτων στον κόσμο, με συνεχές και πλήρως αναρτημένο κατάστρωμα 2.252 μέτρων. Τα θεμέλιά της βρίσκονται σε βάθος θαλάσσης που φτάνει τα 65μ., ενώ  η διάμετρος των θεμελίων ανέρχεται σε 90μ. -αυτά είναι παγκόσμια ρεκόρ για γέφυρα. Ωστόσο, σύμφωνα με τους κατασκευαστές του έργου, το σημαντικότερο ρεκόρ της είναι ότι κατασκευάστηκε «χωρίς κανένα σοβαρό ατύχημα, χωρίς να χυθεί ούτε μια σταγόνα αίματος».

3. Κατέχει 9 διεθνή βραβεία για τη μελέτη και την κατασκευή της και είναι σχεδιασμένη ώστε να αντέχει φυσικά φαινόμενα, όπως σεισμούς (έως και 6,5 περίπου ρίχτερ), τεκτονικές μετακινήσεις και υψηλούς ανέμους που υπερβαίνουν σε μεγέθη τα αντίστοιχα της περιοχής.

©Ελένη Μπεζιριάνογλου

4. Το 2005 ένας κεραυνός χτύπησε τη γέφυρα και ένα από τα καλώδια έσπασε και έπεσε στην άσφαλτο. Παρ' όλο που η γέφυρα μπορεί να λειτουργήσει κανονικά με μείον δύο καλώδια, η κυκλοφορία έκλεισε για λίγες ώρες μέχρι να αποκατασταθεί η βλάβη. Έκτοτε δεν έχει αναφερθεί ποτέ κανένα συμβάν.

5. Ο μέσος όρος του κόστους συντήρησης ετησίως για τη γέφυρα ανέρχεται στα 2 εκατ. ευρώ. Το προσωπικό που κάνει τη συντήρηση είναι εξειδικευμένο, ενώ συχνά εκπαιδεύονται εδώ και προσωπικά συντήρησης άλλων χωρών, χάρη στην υψηλή τεχνογνωσία των ανθρώπων που εργάζονται στη γέφυρα.

6. Οι αρμοί που έχουν χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή (και συντήρηση) της γέφυρας είναι από τους μεγαλύτερους στον κόσμο και χρησιμεύουν και στις τεκτονικές μετακινήσεις (τα στοιχεία λένε ότι η Πελοπόννησος θα έχει μετακινηθεί περίπου 1 μέτρο μέσα σε 120 χρόνια).

7. Χρησιμοποιεί ένα σύστημα αισθητήρων (WEASHM) το οποίο συλλέγει δεδομένα από 100 αισθητήρες και 300 κανάλια. Οι δυνάμεις και οι ταλαντώσεις των καλωδίων, οι ταλαντώσεις του καταστρώματος και των πυλώνων, οι μετατοπίσεις των αρμών διαστολής κ.ά. καταγράφονται, αναλύονται και αρχειοθετούνται σε μια βάση δεδομένων που ακολουθεί το έργο σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Το πρόγραμμα αυτό είναι καινοτόμο και έχει επίσης βραβευτεί.

8. Συνολικά, περισσότερα από 5.700 δομικά στοιχεία ελέγχονται και επιθεωρούνται συνεχώς από το εξειδικευμένο προσωπικό της Τεχνικής Διεύθυνσης της Γέφυρας, αλλά και από εναερίτες (για τις εξωτερικές επιφάνειες των πυλώνων και τα καλώδια), δύτες (για τις βάσεις των βάθρων), ειδικά μηχανήματα.

9. Μέχρι το 2019 είχαν γίνει δύο μεγάλες αναβαθμίσεις με συνολικό κόστος 12 εκατ. ευρώ, τα οποία πλήρωσε η διαχειρίστρια εταιρεία.

10. Μέχρι το 2019 είχαν γίνει πάνω από 61 εκατ. διελεύσεις. Από αυτές, το 84% είναι Ι.Χ.

© Ελένη Μπεζιριάνογλου

11. Εκτός από τις διελεύσεις με όχημα, ο καθένας μπορεί να επισκεφθεί τη γέφυρα και το εκθεσιακό κέντρο της. Από το 2004, έχουν περάσει 182.000 επισκέπτες στη «Στέγη Πολίτη & Πελάτη», όπου υπάρχουν φωτογραφικά εκθέματα, αίθουσα προβολής βίντεο με τα χρόνια της κατασκευής, δωρεάν χρήση υπολογιστών με πρόσβαση στο ίντερνετ και χώρος ξεκούρασης για τους οδηγούς. Το 2015, η Γέφυρα έλαβε το βραβείο «Καινοτομίας στην Εμπειρία του Πελάτη».

Οι δημοσιογράφοι στα άδυτα της γέφυρας ©Ελένη Μπεζιριάνογλου

12. Το 2019 παρουσιάστηκε το πρώτο ηλεκτροκίνητο όχημα που θα χρησιμοποιείται στις λειτουργίες και ελέγχους της γέφυρας, ενώ η εταιρεία δεσμεύτηκε μέσα από το στρατηγικό πλάνο «πράσινη γέφυρα» ότι σύντομα όλα τα οχήματα του στόλου θα γίνουν ηλεκτροκίνητα, ενώ στους στόχους τους βρίσκεται και η μείωση κατανάλωσης ρεύματος  και ρύπων διοξειδίου του άνθρακα.

13. Το 2019, οι χώροι στάθμευσης στις δύο πλευρές των διοδίων της γέφυρας εξοπλίστηκαν με φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων.

Το πρώτο ηλεκτροκίνητο όχημα της ομάδας

14. Η φωτογράφηση και η κινηματογράφηση της γέφυρας επιτρέπεται χωρίς να χρειάζεται κανείς ειδική άδεια, ενώ συχνά η διοίκηση της γέφυρας διοργανώνει εκδηλώσεις ώστε να την επισκεφθούν και να τη γνωρίσουν ακόμα περισσότεροι.

15. Το 2019 παρουσιάστηκε ο νέος γαλανόλευκος λογότυπος της Γέφυρας Α.Ε., ως επιστέγασμα της 15ετούς διαδρομής του σύγχρονου μνημείου.

Ο Γιάννης Φρέρης, Διευθυντής Εταιρικής Επικοινωνίας και Αειφόρου Ανάπτυξης και το νέο λογότυπο της Γέφυρα Α.Ε.