Ταξιδια

Ταξίδεψα μέχρι το Τόκιο για να κόψω το τσιγάρο

Αναμνήσεις από την παγκόσμια παρουσίαση των IQOS και IQOS Multi 3 στην πρωτεύουσα της Ιαπωνίας

Δημήτρης Αθανασιάδης
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Tokyo Glitterati. Μετά από 17 ώρες πτήσης ακούω τον instrumental ύμνο των Vector Lovers την ώρα που προσγειωνόμαστε στο αεροδρόμιο Χανέντα και τα στερητικά μου για να ανάψω ένα τσιγάρο με κάνουν να εκνευρίζομαι με τις αναμονές, τον έλεγχο διαβατηρίων, τις απαραίτητες δηλώσεις εισόδου στην Ιαπωνία, τη βαλίτσα που με περιμένει. Η Philip Morris International παρουσιάζει σε παγκόσμια πρεμιέρα σε λίγες ώρες τα νέα καπνικά προϊόντα «δυνητικά μειωμένου κινδύνου» IQOS 3 και IQOS Multi 3, με τις ράβδους καπνού που θερμαίνονται και δεν καίγονται, στη χώρα που λανσαρίστηκαν για πρώτη φορά, κι εγώ έχω πάρει απόφαση να τελειώνω σιγά-σιγά με τη βλαβερή συνήθεια. Θα τα καταφέρω; Η ατάκα του Μαρκ Τουέιν: «Είναι εύκολο να κόψεις το τσιγάρο. Το έχω κάνει εκατοντάδες φορές», δεν θα μπορούσε να είναι πιο εύστοχη. 

Η Ιαπωνία είναι μια δύσκολη χώρα για τους καπνιστές, αφού στα πεζοδρόμιά της οι σημάνσεις σού υπενθυμίζουν τακτικά πως το κάπνισμα απαγορεύεται, οι νόμοι εφαρμόζονται και αν θέλεις να ανάψεις ένα τσιγάρο θα πρέπει να βρεις κάποιο γυάλινο κουβούκλιο ή κάποιο ειδικό σποτ σε απόσταση πολλωωωών μέτρων. Σε αυτή τη χώρα που είναι η καλύτερη αγορά για την πατέντα IQOS της Philip Morris International, που λανσαρίστηκε πιλοτικά το 2014 στη Ναγκόγια, ήρθα για να δω γιατί διάφοροι από γνωστούς και αγνώστους το γύρισαν σε IQOS και έκοψαν το τσιγάρο. Γιατί σε έναν κόσμο με περισσότερο από 1 δισεκατομμύριο γυναίκες κι άνδρες που καπνίζουν, κι εκτός από το να κάνουν κακό στον εαυτό τους βλάπτουν τους γύρω τους και την ατμόσφαιρα, το «όραμα» για ένα smoke free κόσμο μπορεί να ακούγεται κάπως όταν εκφράζεται από πολυεθνικές καπνοβιομηχανίες αλλά μπορεί να έχει έρθει το πλήρωμα του χρόνου να γίνουν περισσότερες και πιο εντατικές προσπάθειες από πιο πολλούς. Γιατί ο Αντρέ Καλαντζόπουλος, ο 60χρονος πετυχημένος και διορατικός CEO της Philip Morris International, της μεγαλύτερης καπνοβιομηχανίας στον κόσμο, που κατάγεται από τον Πύργο Ηλείας, ελπίζει πως μια μέρα δεν θα πουλάει τσιγάρα και υποστηρίζει πως ένα μέλλον χωρίς κάπνισμα είναι εφικτό.

To IQOS διατίθεται σε 43 χώρες διεθνώς και απευθύνεται σε ενήλικους καπνιστές που θέλουν να συνεχίσουν να απολαμβάνουν προϊόντα καπνού. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της PMI, περίπου 6 εκατομμύρια ενήλικοι καπνιστές διέκοψαν το κάπνισμα, επιλέγοντάς το, με τους μισούς από αυτούς να κατοικοεδρεύουν στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Αν οι αριθμοί λένε κάτι, στην Ιαπωνία το μερίδιο αγοράς των θερμαινόμενων ράβδων καπνού, των λεγόμενων HEETS, ανήλθε στο 16.3% τον Ιανουάριο του 2018. Έχοντας επενδύσει 4.5 δισεκατομμύρια δολάρια και 15 χρόνια σε έρευνες για να προσφέρει μια καλύτερη εναλλακτική στους καπνιστές, που υπό άλλες συνθήκες θα συνέχιζαν το τσιγάρο, η PMI υποστηρίζει πως ένα ποσοστό 70% χρηστών IQOS σταμάτησαν να καπνίζουν τσιγάρα και υπολογίζει πως έως το 2025 τουλάχιστον 40 εκατομμύρια καταναλωτές των τσιγάρων της θα έχουν αλλάξει σε smoke free προϊόντα. Φυσικά δεν είναι ακίνδυνο, προκαλεί προβλήματα υγείας και είναι εθιστικό. Αλλά η PMI επικαλείται τις πολλές επιστημονικές της έρευνες για να αποδείξει ότι είναι μια καλύτερη εναλλακτική σε σχέση με το κάπνισμα. 

«Το όνειρό μας είναι να δημιουργήσουμε μια καλύτερη εναλλακτική για τους καπνιστές και το IQOS έκανε το όνειρο αυτό πραγματικό» σημείωσε μιλώντας στην παρουσίαση των IQOS 3 και IQOS Multi 3 o Αντρέ Καλαντζόπουλος, συμπληρώνοντας πως «είναι μια επανάσταση για το 1.1 δισεκατομμύριο ανθρώπων που καπνίζουν». Αναμένοντας έγκριση από την αμερικανική διεύθυνση τροφίμων και ποτών (FDA) προκειμένου η πώλησή του να αρχίσει και στις ΗΠΑ, το IQOS θεωρητικά μπορεί να στρέψει περισσότερους ανθρώπους σε smoke free προϊόντα προς όφελος της υγείας τους, της δημόσιας υγείας και εντέλει της κοινωνίας.

Πώς λειτουργεί το IQOS;
«Η τεχνολογία HeatControl™ παράγει αερόλυμα που περιέχει νικοτίνη. Καθώς ο καπνός δεν καίγεται, τα επίπεδα επιβλαβών χημικών ουσιών είναι σημαντικά μειωμένα σε σύγκριση με τον καπνό του τσιγάρου» εξηγούν στην επίσημη ιστοσελίδα του. Το IQOS δεν έχει τη μυρωδιά της τσιγαρίλας και αφήνει σημαντικά λιγότερες οσμές συγκριτικά με τον καπνό του τσιγάρου. Το αερόλυμα που παράγεται, διαλύεται γρηγορότερα από τον καπνό του τσιγάρου. Κάτι που σημαίνει μια καλύτερη εμπειρία καπνού για τον χρήστη και τους γύρω του. «Το IQOS δεν έχει καμία αρνητική επίδραση στην ποιότητα του αέρα εσωτερικού χώρου» υποστηρίζει η PMI επικαλούμενη μελέτη που πραγματοποιήθηκε βάσει ελεγχόμενων προτύπων του Διεθνούς Οργανισμού Τυποποίησης (ISO), που προσομοιώνουν πραγματικά σενάρια (σε περιβάλλον «κατοικίας», «γραφείου», «φιλοξενίας»).

Τι αλλάζει με το IQOS 3 και IQOS Multi 3;
Με ανανεωμένο σχεδιασμό στη θήκη, που μίκρυνε σε μέγεθος, το IQOS 3 γίνεται ευκολότερο στη μεταφορά και ακόμα πιο ενδιαφέρον οπτικά. Η τεχνολογία θέρμανσης αντί καύσης παραμένει, με τη λεπίδα θέρμανσης, που είναι κατασκευασμένη με κεραμική επίστρωση από πλατίνα, χρυσό και ασήμι, να επιτρέπει στο IQOS να θερμαίνει, χωρίς να καίει τον καπνό. 15 φορές πιο γρήγορη φόρτιση μπαταρίας, που διαθέτει πλέον διπλάσιο χρόνο ζωής. Η μαγνητική εφαρμογή που κρατά το στικ που υποδέχεται τις θερμαινόμενες ράβδους καπνού και η πλάγια πλέον θύρα του ξεχωρίζουν στο design.

«Πρωταρχικός στόχος μας είναι να αναπτύσσουμε προϊόντα τα οποία είναι αποδεκτά από τους ενηλίκους καπνιστές και να πραγματοποιήσουμε διεξοδικές επιστημονικές αξιολογήσεις, ώστε να αποδείξουμε ότι τα εν λόγω προϊόντα μειώνουν τον κίνδυνο σύμφωνα με τα επερχόμενα πρότυπα» υποστηρίζει η Philip Morris International.

Απαντώντας στο θέμα «φόρτισης» μπαταρίας, το IQOS Multi 3 δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να γευτούν δύο θερμαινόμενες ράβδους καπνού και βέβαια πρόκειται για μια slim συσκευή, που σε μένα τουλάχιστον φαίνεται κομψότερη από ένα πακέτο τσιγάρων.

«Το IQOS αλλάζει τις ζωές εκατομμυρίων ανθρώπων» είναι το σύνθημα της PMI και δεκάδες συντάκτες από όλο τον κόσμο θέτουν ερωτήσεις στον Αντρέ Καλαντζόπουλο κατά την παρουσίαση των προϊόντων IQOS 3 και IQOS Multi 3, στις οποίες εκείνος απαντά με ευφράδεια και στοιχεία. Διαθέσιμα σε τέσσερα διαφορετικά χρώματα, «Warm White», «Brilliant Gold», «Stellar Blue» και «Velvet Grey» (είχαν έμπνευση αυτοί που τα σκέφτηκαν), απαντώνται σε 576 customized χρωματικούς συνδυασμούς.

Δοκιμάζοντας την καπνική εμπειρία του IQOS στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο της παρουσίασης στο Shangri-La Hotel, σκέφτομαι πως αυτή η smoke free επιλογή έχει την τελετουργία του τσιγάρου. Μια ράβδος HΕΕΤ διαρκεί περίπου 6 λεπτά και μετρώ 14 εισπνοές. Αλλάζω καπνούς, αρώματα, χαρμάνια κι απολαμβάνω τη στιγμή. Μου φαίνεται πως αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς με την αντιμετώπιση του προβλήματος που λέγεται τσιγάρο, θα είναι προτιμότερο να πειστούν περισσότεροι για τη διακοπή του. Στο ενδιάμεσο στάδιο όμως αξίζει να προσφερθούν καλύτερες εναλλακτικές στους καπνιστές συμβατικών τσιγάρων.

Επιστρέφοντας στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», 72 ώρες στο Τόκιο στριφογυρνάνε στο ρεφρέν του «Just Can’t Get Enough» των The Black Eyed Peas, που το κλιπ του συνοψίζει σε λίγα λεπτά την αύρα της ιαπωνικής πρωτεύουσας, και η βαλίτσα μου είναι ελαφρύτερη. Άφησα τα 5 πακέτα τσιγάρων μου στο ξενοδοχείο πριν αφήσω το Τόκιο και μετρώ τις πρώτες μου άκαπνες ώρες. Αριγκάτο.