Η Ενεργειακή Επανάσταση ξεκινάει από τη Σίφνο
Η ενεργειακή απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα ολόκληρης της χώρας είναι εφικτή
Στη Σίφνο, όπως και σε άλλα ελληνικά νησιά που δεν είναι διασυνδεδεμένα με το κεντρικό δίκτυο της χώρας, η ηλεκτρική ενέργεια που καλύπτει τις ανάγκες των κατοίκων και των επισκεπτών παράγεται από ηλεκτρικές γεννήτριες που είναι εγκατεστημένες στο νησί και λειτουργούν με πετρέλαιο. Παρόλο το μεγάλο κόστος όμως που έχει αυτός ο τρόπος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, οι κάτοικοι των νησιών πληρώνουν το ίδιο με τους υπόλοιπους καταναλωτές της επικράτειας λόγω του δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΗ.
Με την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ η κατάσταση ενδεχομένως να αλλάξει στο μέλλον. Οι ιδιωτικές εταιρείες δεν θα έχουν καμία υποχρέωση να ασκούν κοινωνική πολιτική και οι νησιώτες θα είναι εξαναγκασμένοι να πληρώνουν υπέρογκα ποσά όχι μόνο για να εξυπηρετούν τις βασικές ανάγκες ηλεκτροδότησης αλλά και για να εξασφαλίσουν πόσιμο νερό αφού και τα εργοστάσια αφαλάτωσης χρειάζονται ηλεκτρική ενέργεια για να δουλέψουν.
Μερικοί προνοητικοί κάτοικοι της Σίφνου βλέποντας την απειλή που προδιαγράφεται από την κατάργηση του δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΗ και της αντίστοιχης κατάργησης του ενιαίου τιμολογίου για όλη την επικράτεια, αποφάσισαν να αναλάβουν δράση και να καταστήσουν τη Σίφνο ενεργειακά αυτόνομο νησί. Μετά από έρευνα και μελέτη αλλά και με την καθοδήγηση του πρώην ευρωβουλευτή Νίκου Χρυσόγελου δημιούργησαν τη Συνεταιριστική Εταιρεία Σίφνου. Η εταιρία έχει ως σκοπό την ενεργειακή απεξάρτηση της Σίφνου από τα ορυκτά καύσιμα και τη μετατροπή του νησιού σε πράσινο, στο πρότυπο άλλων ευρωπαϊκών νησιών, όπως το νησί Σάμσο στη Δανία που η ενέργεια που καταναλώνει προέρχεται εξολοκλήρου από Ανανεώσιμες Πηγές. «Ένα τεράστιο κύμα ευρωπαίων πολιτών έχει αναπτυχθεί και παίρνει τη μοίρα στα χέρια του. Αυτό το κύμα θέλουν να το καβαλήσουν οι Σιφνιοί και να βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής τους» ανέφερε στην A.V ο Πρόεδρος του ΔΣ της Συνεταιριστικής Εταιρείας Σίφνου Απόστολος Δημόπουλος. «Τι θα συμβεί την επόμενη δεκαετία;» αναρωτιέται ο κύριος Δημόπουλος. «Όπως έχουμε μονοπώλια στην ακτοπλοΐα όπου το χειμώνα ο εφοπλιστής δεν κάνει τα δρομολόγια γιατί είναι ασύμφορα, το ίδιο θα συμβεί και με την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ.»
Επειδή όμως η επιτυχία αυτών των κινήσεων απαιτεί την καθολική εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών, το Σάββατο που πέρασε ο Ενεργειακός και Αναπτυξιακός Συνεταιρισμός της Σίφνου σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Συνεταιρισμών και Ομίλων Πολιτών Παραγωγής Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές (RESCoop), το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Νέων για τη Βιώσιμη Ενέργεια (Sustainable Energy Youth Network) και το Γερμανικό Πράσινο Ίδρυμα Χάινριχ Μπελ Ελλάδας διοργάνωσαν διεθνή ημερίδα στη Σίφνο για την ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας για τα οφέλη που θα προκύψουν από την προώθηση των ενεργειακών συνεταιρισμών παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στις νησιωτικές περιοχές της Ελλάδας. Η προσέλευση ήταν εντυπωσιακή αφού την ημερίδα παρακολούθησαν όχι μόνο κάτοικοι της Σίφνου αλλά και κάτοικοι των υπολοίπων κυκλαδίτικων νησιών.
Η ανάγκη για τη μετάβαση σε μια εποχή χωρίς ορυκτά καύσιμα και πως αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τη συμμετοχή της κοινωνίας ήταν το βασικό θέμα της ημερίδας. «Για να γίνει η αλλαγή πρέπει να συνειδητοποιήσουν οι πολίτες τι πρέπει να αλλάξει. Αυτό είναι το 50% και το άλλο 50% είναι η συμμετοχή στη λήψη των αποφάσεων» μας λέει ο πρώην ευρωβουλευτής των ΠΡΑΣΙΝΩΝ Νίκος Χρυσόγελος και μας εξηγεί ότι « 17-20 δις ευρώ κοστίζουν στην Ελλάδα κάθε χρόνο οι εισαγωγές καυσίμων. Αυτό σημαίνει ότι ένα μεγάλο μέρος του χρέους οφείλεται εκτός από τα τεράστια εξοπλιστικά προγράμματα και στην εισαγωγή καυσίμων».
Η εμπειρία αντίστοιχων ευρωπαϊκών ενεργειακών συνεταιρισμών που παρουσιάστηκε στην ημερίδα αλλά και η δυνατότητα χρηματοδότησης που μπορεί να εξασφαλιστεί μέσα από τα ευρωπαϊκά προγράμματα αποδεικνύουν ότι η ενεργειακή απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα όχι μόνο των ελληνικών νησιών αλλά ολόκληρης της χώρας είναι εφικτή φτάνει οι τοπικές κοινωνίες να το πιστέψουν και το κράτος να σταματήσει να βάζει εμπόδια.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Yψηλή πιθανότητα» το 2024 να καταγραφούν θερμοκρασίες άνευ προηγουμένου
Το ποσοστό αυτό δεν ξεπερνούσε το 2% το 2010
Οι «φρουροί της Γης» εξελίσσονται εδώ και εκατομμύρια χρόνια - Η ζωτική σημασία τους για το περιβάλλον
Οι ερευνητές «κρούουν νέο καμπανάκι κινδύνου»
Το έθιμο της Πρωτομαγιάς για ευημερία και αισιοδοξία
Οι λιγνιτικές περιοχές της χώρας αντιμετωπίζουν μια τεράστια πρόκληση. Τι δείχνει έρευνα του Green Tank
Πολύς κόσμος θεωρεί ότι η αύξηση της θερμοκρασίας και των βροχοπτώσεων είναι μια μάλλον θετική προοπτική για περιοχές που πάσχουν από εποχική ξηρασία και μικρή ανάπτυξη της βλάστησης. Είναι όμως έτσι τα πράγματα;
Τι μας είπε για τα περί «ερημοποίησης» της χώρας
Πώς η μάθηση μπορεί να γίνει το πρώτο βήμα για να βγούμε από την περιβαλλοντική κρίση
Και τι κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής;
Αναλαμβάνοντας δράση για έναν πιο βιώσιμο πλανήτη
Αγωνία για το μέλλον της πανίδας και της χλωρίδας και κατ' επέκταση του πλανήτη
Οι άξονες της ΔΕΗ για κοινωνική, περιβαλλοντική και οικονομική βιωσιμότητα (ESG)
Γιορτάζεται σε περισσότερες από 175 χώρες
Ένας τεράστιος όγκος από πεταμένα ρούχα σχηματίζει ένα «βουνό» στη μέση της ερήμου Ατακάμα της Χιλής ως αποτέλεσμα της λεγόμενης «γρήγορης» μόδας που προκαλεί μεγάλο πρόβλημα περιβαλλοντικής ρύπανσης
Η Pia Höfferle, ορνιθολόγος στην DOPPS BirdLife της Σλοβενίας, γράφει για τον παράγοντα της απώλειας της βιοποικιλότητας
Η ενέργεια έχει σκοπό την περαιτέρω περιβαλλοντική αφύπνιση των καταναλωτών και τη στήριξη περιοχών που έχουν επηρεαστεί από τις καταστροφικές πυρκαγιές
Ποιο είναι το φαινόμενο bleaching από το οποίο κινδυνεύουν
Η νορβηγική Hurtigruten παρουσίασε το Sea Zero, ένα πρωτοποριακό ηλεκτροκίνητο κρουαζιερόπλοιο με μηδενικές εκπομπές ρύπων, απόλυτα φιλικό προς το περιβάλλον.
Εξερευνητής του National Geographic εξηγεί
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.