Αυτοκινηση

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2025 – Ανασκόπηση: Τι σημαίνει η νίκη του Τάνακ για τη Hyundai

Με 7 ακόμα αγώνες να παραμένουν στο ημερολόγιο, βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή στο πιο κρίσιμο ίσως σημείο του φετινού πρωταθλήματος

Ελένη Χελιώτη
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2025: Μια ανασκόπηση του αγώνα

Το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2025 ολοκληρώθηκε αφήνοντας πίσω του ένα ισχυρό αγωνιστικό στίγμα. Η επιστροφή του σε θερινή ημερομηνία επανέφερε συνθήκες που δοκίμασαν σε βάθος την αντοχή ανθρώπων και μηχανών, ιδιαίτερα την Παρασκευή, όπου οι υψηλές θερμοκρασίες ήταν οριακά απαγορευτικές, επιβεβαιώνοντας τον ξεχωριστό χαρακτήρα του ελληνικού γύρου του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ της FIA.

Σε κάθε επίπεδο, από τον ανταγωνισμό στις ειδικές διαδρομές έως το τελικό αποτέλεσμα, το φετινό Ακρόπολις υπηρέτησε την ουσία του: ήταν ακραία απαιτητικό, δίκαιο και απόλυτα συνδεδεμένο με το περιβάλλον που το φιλοξενεί και τις χιλιάδες θεατών που το ακολουθούν, τιμώντας έναν αγώνα που εξακολουθεί να ξεχωρίζει όχι για το παρελθόν του, αλλά για τη θέση που συνεχίζει να κερδίζει στο παρόν.

© RBCP

Μετά την εορταστική ατμόσφαιρα στο Ζάππειο, οι πρωταγωνιστές του WRC προσγειώθηκαν απότομα στη σκληρή πραγματικότητα των ελληνικών ειδικών διαδρομών. Οι επόμενες τρεις ημέρες υπήρξαν σκληρές, και ο αγώνας μετατράπηκε σε έναν αυθεντικό ακροπολικό μαραθώνιο - μια δοκιμασία ανθρώπου και μηχανής που ξύπνησε μνήμες από τις εποχές του παρελθόντος.

Την Παρασκευή, με αφετηρία το Λουτράκι και τερματισμό στη Λαμία, ο αγώνας ζήτησε πολλά περισσότερα από την απόλυτη ταχύτητα. Στρατηγική, τακτική και εμπειρία αποδείχθηκαν καθοριστικά, σε μια μέρα που το κλατάρισμα ήταν σχεδόν αναπόφευκτο για την πλειονότητα των πληρωμάτων.

© RBCP

Η μεγαλύτερη σε χιλιόμετρα ημέρα του αγώνα ήταν εκ προοιμίου γνωστό ότι θα είναι απαιτητική. Χωρίς δραματικές ανατροπές στην κορυφή αλλά με σημαντικές εξελίξεις σε όλα τα μέτωπα, οι έξι ειδικές του Σαββάτου (τρεις επαναλαμβανόμενες) αποδείχθηκαν σκληρές και δεν άφησαν περιθώριο για εφησυχασμό. Απαίτησαν ρυθμό, καθαρή σκέψη και σωστές επιλογές. Ορισμένοι ανταποκρίθηκαν, άλλοι όχι – και το επιμέρους αποτέλεσμα το αντικατοπτρίζει.

Η 3η και τελευταία γεμάτη μέρα αγώνα δεν φαινόταν ότι επιφυλάσσει εκπλήξεις καθότι οι χρόνοι μεταξύ των τριών πρώτων πληρωμάτων ήταν τέτοιοι που, εκτός απροόπτου, γνωρίζαμε πολύ καλά ποιον θα βλέπαμε σε κάθε βάθρο. Στο τέλος όμως του αγώνα, ο νικητής Οτ Τάνακ (Hyundai i20) παραδέχτηκε ότι «ανησυχούσε πολύ» ότι θα έχανε μια νίκη στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι στην Ελλάδα μετά από ένα πρόβλημα με το κιβώτιο ταχυτήτων στην τελευταία Ειδική Διαδρομή (Ε.Δ.).

© RBCP

Ο Τάνακ είχε κυριαρχήσει σε ένα άκρως απαιτητικό Ράλλυ Ακρόπολις, έχοντας σημειώσει τον ταχύτερο χρόνο με το Hyundai του σε εννέα Ε.Δ., ανοίγοντας μια διαφορά 48,8 δευτερολέπτων από τον Σεμπαστιέν Οζιέ της Toyota πριν από τη 17η και τελευταίο Ε.Δ., γνωστή και ως Power Stage.

Ωστόσο, έχοντας αποφύγει τα κλαταρίσματα και τα μηχανικά προβλήματα μέχρι εκείνο το σημείο, το i20 N του Τάνακ παρουσίασε πρόβλημα στο κιβώτιο ταχυτήτων κατά τη διάρκεια της τελευταίας Ε.Δ. Ταρζάν 2. Ο παγκόσμιος πρωταθλητής του 2019 έφτασε στο τέλος της ειδικής διαδρομής, έχοντας χάσει μόνο 16 δευτερόλεπτα, για να πάρει τη νίκη - με σιωπηλούς ωστόσο πανηγυρισμούς στη γραμμή τερματισμού. Αυτό συνέβη επειδή ανησυχούσε ότι το αυτοκίνητο δεν θα ολοκλήρωνε το τμήμα των 50 χιλιομέτρων μέχρι τον τελικό Time Control (TC) για να εξασφαλίσει την πρώτη νίκη του ίσιου αλλά και της Hyundai για το 2025.

«Ακόμα και όταν περάσαμε τη γραμμή τερματισμού, είχαμε ακόμα 50 χιλιόμετρα να διανύσουμε. Αυτό ήταν πολύ αγχωτικό για μια νίκη, αλλά στο τέλος είναι μια μεγάλη ανακούφιση, και επίσης για την ομάδα αυτή η νίκη ήταν πολύ απαραίτητη. Σαφώς υπήρχε πίεση για να κερδίσουμε το ράλι και είμαι χαρούμενος που το πέτυχα. Δεν ήταν εύκολο, αλλά φτάσαμε εδώ [στον τερματισμό]».

© RBCP

Αναλογιζόμενος τη νίκη, ο Τάνακ παραδέχτηκε ότι ήταν «πολύ περήφανος» για την 22η νίκη του στο WRC, δεδομένων των προκλήσεων που έπρεπε να ξεπεράσει σε ένα από τα πιο δύσκολα ράλι στην πρόσφατη ιστορία.

Τα πληρώματα έπρεπε να αντιμετωπίσουν έντονη ζέστη καθώς οι θερμοκρασίες στο κόκπιτ έφτασαν τους 70 βαθμούς Κελσίου, ενώ οι πιο δύσκολες Ε.Δ. αύξησαν σημαντικά τον κίνδυνο κλαταρίσματος και ζημιών στα αυτοκίνητα. «Ήταν μια μεγάλη διοργάνωση για να είμαι ειλικρινής, υπήρχαν τόσες πολλές προκλήσεις που έπρεπε να έχουμε κατά νου, και ταυτόχρονα ο Οζιέ πίεζε από πίσω, οπότε δεν μπορούσες ποτέ να χαλαρώσεις και να κάνεις πίσω», πρόσθεσε ο Τάνακ. «Προφανώς πάντα ήθελα να διατηρήσω μια κάποια χρονική διαφορά σε περίπτωση που συνέβαινε κάτι και χρειαζόταν στο τέλος.» (Όπως και χρειάστηκε.)

Η νίκη του Τάνακ ενίσχυσε τις ελπίδες του για τον τίτλο, με τον οδηγό της Hyundai να βρίσκεται τώρα 12 βαθμούς πίσω από τον πρωτοπόρο του πρωταθλήματος και οδηγό της Toyota, Έλφιν Έβανς. Η νίκη του όμως, όπως επίσης και η 3η θέση στον αγώνα για τον Γάλλο ομόσταβλό του Αντριέν Φουρμό, ήταν ένα σημαντικό βήμα για τη Hyundai, η οποία παραμένει μεν στη 2η θέση στο πρωτάθλημα κατασκευαστών, αλλά έρχεται επικίνδυνα κοντά στην Toyota.

© RBCP

Μεγάλο ρόλο έπαιξε και το γεγονός ότι παρά τις επιδόσεις και τη 2η θέση του Σεμπαστιέν Οζιέ, ο Έλφιν Έβανς άνοιγε τον δρόμο (έκανε δηλαδή «σκούπα») και επηρεάστηκε σημαντικά μένοντας 4ος γενικής. Η Toyota Gazoo Racing είδε ταυτόχρονα τους δύο από τους τέσσερις οδηγούς της να εγκαταλείπουν, και συγκεκριμένα στο δεύτερο πέρασμα από την ε.δ. Παύλιανη. Ο Κάλε Ροβάνπερα από πρόβλημα στο σύστημα μετάδοσης, ενώ ο Τακαμότο Κατσούτα τέθηκε εκτός όταν είχε μια έξοδο και δεν μπόρεσε να επαναφέρει το GR Yaris Rally1 στον δρόμο.

Με 7 ακόμα αγώνες να παραμένουν στο ημερολόγιο, βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή στο πιο κρίσιμο ίσως σημείο του φετινού πρωταθλήματος. Τίποτα δεν είναι ακόμα σίγουρο, και τόσο στο πρωτάθλημα οδηγών όσο και κατασκευαστών, πολλά μπορούν να αλλάξουν… από τον Έβανς να καταφέρνει για πρώτη φορά στην πολυετή του πορεία να πάρει ένα πρωτάθλημα (ίσως ήρθε η σειρά του αφού το 2024 το κατέκτησε επιτέλους ο Νεβίλ), μέχρι να καταφέρει ο Τάνακ μετά από 6 χρόνια να αποδείξει ότι δεν ήταν one-time πρωταθλητής (για μια φορά μόνο) ― κάτι που παλεύει χρόνια να αποδείξει.

Επόμενος αγώνας, το ασφάλτινο Ράλι Εσθονίας, στην έδρα του Τάνακ, 17-20 Ιουλίου.

© RBCP