- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Ένας αιώνας The New Yorker: Το περιοδικό που έγινε καθρέφτης και καταλύτης της παγκόσμιας κουλτούρας
Ένα περιοδικό που απέδειξε τη δύναμη του γραπτού λόγου και της εικόνας
The New Yorker: Παρουσίαση της έκθεσης για τα 100 χρόνια του περιoδικού, που οργανώνεται από τη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης
Στη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης, στο εμβληματικό της κτίριο στην Πέμπτη Λεωφόρο, εκεί όπου οι μαρμάρινοι λέοντες Patience και Fortitude στέκουν φρουροί της γνώσης, μια ξεχωριστή έκθεση γιορτάζει εκατό χρόνια ενός περιοδικού που δεν υπήρξε ποτέ απλώς ένα περιοδικό. Το The New Yorker είναι ένας ζωντανός θρύλος. Ένα πολιτιστικό τοτέμ. Ένας χώρος όπου οι λέξεις, οι εικόνες και οι ιδέες συνδιαλέγονται εδώ και έναν αιώνα.
Το The New Yorker ιδρύθηκε το 1925 από τον Χάρολντ Ρος, έναν οραματιστή εκδότη που είχε υπηρετήσει ως δημοσιογράφος στο μέτωπο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, και τη σύζυγό του, την έξυπνη, δυναμική και ανεξάρτητη δημοσιογράφο Τζέιν Γκραντ. Το όραμά τους; Ένα περιοδικό που δεν θα ήταν ούτε λαϊκίστικο ούτε βαρετά σοβαρό. Ένα περιοδικό που θα μιλούσε στους καλλιεργημένους Νεοϋορκέζους, συνδυάζοντας στιλ, χιούμορ, λογοτεχνία και πολιτικό σχολιασμό, χωρίς να κατεβαίνει στο επίπεδο της «κίτρινης δημοσιογραφίας».
Τα πρώτα χρόνια κάθε άλλο παρά εύκολα ήταν. Το περιοδικό πάλευε να βρει τον βηματισμό του. Τα αρχικά τεύχη δεν έβρισκαν το κοινό τους, οι πωλήσεις ήταν χαμηλές, οι συνεργάτες συχνά αμφέβαλλαν για το ύφος και την κατεύθυνση. Ο ίδιος ο Ρος, γνωστός για το ανήσυχο πνεύμα και τις τελειομανείς διορθώσεις του, πέρασε αμέτρητες ώρες μελετώντας κάθε λέξη, κάθε σκίτσο, κάθε σελίδα, αναζητώντας εκείνη την ισορροπία ανάμεσα στη φινέτσα και το «δάγκωμα», την κομψότητα και τη σάτιρα. Χρειάστηκαν επιμονή, πείσμα και ένα δίκτυο από ταλαντούχους συγγραφείς και καλλιτέχνες για να αρχίσει το The New Yorker να αποκτά το χαρακτηριστικό του ύφος.
Το σκίτσο στις σελίδες του λειτούργησε ως πολιτικό και κοινωνικό όπλο. Το The New Yorker ξεχώρισε για κάτι που ελάχιστα περιοδικά τότε τολμούσαν: τη χρήση του σκίτσου όχι ως διακοσμητικού στοιχείου, αλλά ως πυρήνα σχολιασμού. Ένα σκίτσο μπορούσε να πει όσα δεν έλεγε μια ολόκληρη στήλη. Σε εποχές λογοκρισίας, πολιτικών πιέσεων ή κοινωνικών περιορισμών, οι σκιτσογράφοι του περιοδικού μιλούσαν με τη δύναμη της εικόνας και το κοινό καταλάβαινε. Σκιτσογράφοι όπως ο Saul Steinberg, με τα αλληγορικά του τοπία και τις φιλοσοφικές παρατηρήσεις, και η Roz Chast, με το ευφυές μικροσκόπιο πάνω στις νευρώσεις της αστικής τάξης, διαμόρφωσαν μια σχολή που ταξίδεψε πέρα από τον Ατλαντικό. Στη Γαλλία, στη Βρετανία, στη Γερμανία, καλλιτέχνες εμπνέονταν από αυτό το λεπτό, πνευματώδες χιούμορ, που δεν χαριζόταν ούτε στην εξουσία ούτε στον αναγνώστη.
Πολλές φορές, τα σκίτσα και τα εξώφυλλα του The New Yorker προκάλεσαν θύελλες συζητήσεων. Το περίφημο εξώφυλλο του Barry Blitt το 2008, με τους Ομπάμα τυλιγμένους στα στερεότυπα του ακροδεξιού λόγου, δίχασε κοινό και πολιτικούς: μέχρι πού μπορεί να φτάσει το χιούμορ; Πότε το σκίτσο γίνεται σχόλιο και πότε πληγώνει; Το περιοδικό δεν απέφυγε τις αντιπαραθέσεις — κι αυτό ακριβώς το έκανε ισχυρό.
Η επιλογή της Δημoτικής Βιβλιοθήκης της Νέας Υόρκης για τη μεγάλη επετειακή έκθεση έχει τον δικό της ισχυρό συμβολισμό. Στεγασμένη σε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα κτίρια της πόλης, που εδώ και πάνω από έναν αιώνα έχει γίνει συνώνυμο της γνώσης, της διάδοσης των ιδεών και της ελεύθερης πρόσβασης στην κουλτούρα, η Βιβλιοθήκη φιλοξενεί όχι μόνο αρχεία, χειρόγραφα, επιστολές και σκίτσα, αλλά κάτι πιο σημαντικό: τη μνήμη.
Το The New Yorker και η Δημοτική Βιβλιοθήκη μοιράζονται έναν κοινό πυρήνα. Την πίστη στη δύναμη του γραπτού λόγου. Της εικόνας. Της ιδέας. Η έκθεση αυτή λειτουργεί ως γιορτή και υπενθύμιση. Ο πολιτισμός δεν ανήκει σε λίγους, αλλά σε όλους. Η σάτιρα, η λογοτεχνία, η τέχνη έχουν αξία μόνο όταν κυκλοφορούν ελεύθερα, όταν πυροδοτούν σκέψη, όταν δημιουργούν συζήτηση.
Το The New Yorker δεν ήταν ποτέ απλώς ένα περιοδικό. Ήταν σχολείο. Από τα άρθρα του κατάλαβα τι σημαίνει ακρίβεια, στιλ, σεβασμός στην πολυπλοκότητα. Από τα σκίτσα του έμαθα κάτι ακόμα πιο πολύτιμο. Το χιούμορ δεν είναι διαφυγή, είναι τρόπος επιβίωσης. Θυμάμαι να χαζεύω παλιά τεύχη, προσπαθώντας να καταλάβω πώς μια μικρή εικόνα μπορεί να με κάνει να γελάσω και αμέσως μετά να σκεφτώ. Αυτό είναι η δύναμη του σκιτσογράφου: να σου ανοίγει το μάτι εκεί που νόμιζες ότι έβλεπες καθαρά.
Και τελικά, τι είναι το The New Yorker; Δεν είναι μόνο ένα περιοδικό. Είναι ένας καθρέφτης που μάς έδειξε για εκατό χρόνια όχι μόνο ποιοι είμαστε, αλλά ποιοι μπορούμε να γίνουμε. Είναι ένας φάρος που, με το φως των λέξεων και των εικόνων, αφύπνισε συνειδήσεις, έφερε στο προσκήνιο όσα άλλοι ήθελαν να μείνουν στο περιθώριο, άνοιξε δρόμους σκέψης και αντιπαράθεσης. Το The New Yorker μάς έμαθε ότι η πένα και το σκίτσο δεν είναι απλώς τέχνη ή διασκέδαση· είναι πράξη. Είναι τρόπος να σταθούμε απέναντι στην αδικία, να μιλήσουμε για όσα μας καίνε, να βάλουμε το δικό μας λιθαράκι στη συλλογική συνείδηση.
Σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία, το The New Yorker εξακολουθεί να βρίσκεται εκεί, στην πρώτη γραμμή — όχι για να φωνάξει πιο δυνατά, αλλά για να μιλήσει πιο καθαρά. Για να θυμίσει ότι η σκέψη, το χιούμορ, η σάτιρα, η τέχνη, η αλήθεια είναι τα πραγματικά εργαλεία που αλλάζουν τον κόσμο. Κι εμείς, που το διαβάζουμε, δεν είμαστε απλοί θεατές. Είμαστε κομμάτι αυτής της αλυσίδας.
Η έκθεση οργανώνεται από τη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης, με την επιμέλεια της Julie Golia, αναπληρώτριας διευθύντριας, Rayner Wing, της Charles J. Liebman, ανώτερης επιμελήτριας χειρογράφων, και της Julie Carlsen, βοηθού επιμελήτριας της Συλλογής Henry W. και Albert A. Berg Αγγλικής και Αμερικανικής Λογοτεχνίας. Μια έκθεση που δεν είναι μόνο για τους λάτρεις του περιοδικού, αλλά για όλους όσους θέλουν να καταλάβουν πώς γεννιέται και πώς αλλάζει η πολιτιστική ιστορία ενός αιώνα.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η αγαπημένη σειρά ξανά στις οθόνες 20 χρόνια μετά το πρώτο επεισόδιο
Ποιο μοντέλο είχε τη χειρότερη φωτογραφία
Ισχυρίζεται ότι χρησιμοποιήθηκε παράνομα κλεμμένο υλικό - Τι απαντά ο 50 Cent
Το παρασκήνιο της υπόθεσης που οδήγησε τον ράπερ στη φυλακή, στο ντοκιμαντέρ «Sean Combs: The Reckoning»
Ο ηθοποιός μίλησε για τη συμμετοχή του στη σειρά «Της Ελλάδος τα παιδιά»
Το πρόβλημα που προσπαθούν να λύσουν οι τεχνικοί
Δημοσιεύματα υποστηρίζουν ότι βρίσκεται σε προχωρημένες επαφές για τη δημιουργία σειράς ή ντοκιμαντέρ
«Δεν θα επιτρέψω να με θέσει σε κίνδυνο στην πιο σημαντική στιγμή της ζωής μου»
Μαζική διάδοση παραπληροφόρησης από το δίκτυο Pravda - Αυξανόμενη επιρροή σε μηχανές αναζήτησης
Η ηθοποιός που πάνω της στηρίχθηκε ένας ολόκληρος τηλεοπτικός σταθμός μιλάει για το όργιο φημών με πρωταγωνίστρια την ίδια
Όσα είπε η δημοσιογράφος για το περιστατικό ανάμεσα στον Απόστολο Γκλέτσο και τη Σοφία Μουτίδου
Τα ανοιχτά μικρόφωνα τη λάθος στιγμή στην εκπομπή «Όπου Υπάρχει Ελλάδα»
Οι εξελίξεις, πέρα από εξαιρετικά απογοητευτικές για την ακεραιότητα της mainstream δημοσιογραφίας, θα πρέπει να είναι και πηγή προβληματισμού
Ο παρουσιαστής ξέσπασε εναντίον της ηθοποιού
Οι πέντε πρωταγωνιστές και η «Αμαλία» στα παρασκήνια 20 χρόνια μετά
Το άγνωστο περιστατικό για το οποίο ο τραγουδιστής έχει μετανιώσει
Τι είπε ο ηθοποιός για την επιτυχία της σειράς
«Αν θες να με πας στα δικαστήρια, ο δρόμος ανοιχτός» - Η αντίδραση του παρουσιαστή
Η περίπτωση του BBC, η ακραία πόλωση των ΜΜΕ και η δημοσιογραφική αντικειμενικότητα στα σκουπίδια
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.