- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Στην τελική ευθεία η μεταρρύθμιση για τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια
Εισάγεται στη Βουλή εν μέσω αντιδράσεων - Το μήνυμα του πρωθυπουργού
Μη Κρατικά Πανεπιστήμια: Εισάγεται εντός των επομένων 24ώρων προς συζήτηση στη Βουλή το νομοσχέδιο εν μέσω κινητοποιήσεων
Το επόμενο σημαντικό νομοσχέδιο για την κυβέρνηση αφορά αυτό του Υπουργείου Παιδείας για τα μη κρατικά πανεπιστήμια που ξεπέρασε τα 1.500 σχόλια στη δημόσια Διαβούλευση, η οποία ολοκληρώθηκε την Κυριακή (18/2), και πλέον παίρνει το δρόμο για τη Βουλή.
Συγκεκριμένα, το αργότερο μέχρι την Παρασκευή (23/2) το νομοσχέδιο που επικεντρώνει το ενδιαφέρον στις διατάξεις που αφορούν την ίδρυση και λειτουργία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων αναμένεται να έχει κατατεθεί στη Βουλή και να έχει ψηφιστεί - σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα - έως τις 29 Φεβρουαρίου ή την η Μαρτίου.
Από την πλευρά του, το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να «θωρακίσει» την πρωτοβουλία του, ώστε την επόμενη ημέρα μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου να εκκινήσουν οι διαδικασίες και η προσέλκυση των ξένων πανεπιστημίων. Το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει το υπουργείο Παιδείας για το άνοιγμα του πρώτου παραρτήματος ξένου πανεπιστημίου είναι ο Σεπτέμβριος του 2025.
Μητσοτάκης για Μη Κρατικά Πανεπιστήμια: Δεν υπάρχει «χρόνος για χάσιμο»
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξη που παραχώρησε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star τη Δευτέρα (19/2) αναφέρθηκε στο θέμα των πανεπιστημίων και εξέφρασε την άποψη πως δεν υπάρχει «χρόνος για χάσιμο», τονίζοντας μάλιστα πως τα 5/6 των άρθρων του νομοσχεδίου αφορούν το δημόσιο πανεπιστήμιο και την ενίσχυσή του.
Ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε πως τα μη κρατικά πανεπιστήμια δεν είναι μια «ευκαιριακή μπίζνα», αλλά πρόκειται για «σοβαρές επενδύσεις» που θα μπορούν να μετατρέψουν τη χώρα «σε ένα περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης», το οποίο μπορεί να προσελκύει φοιτητές από το εξωτερικό, όχι μόνο για τα μη κερδοσκοπικά αλλά και για τα δημόσια πανεπιστήμια.
Επαναλαμβάνοντας πως ο στόχος είναι να διαφυλαχθεί το δημόσιο πανεπιστήμιο ως «φάρος ποιότητας», ο πρωθυπουργός έστειλε ένα «ξεκάθαρο», όπως είπε, «μήνυμα» σε όσους προβαίνουν σε παράνομες πράξεις: «Αν πιστεύουν κάποιοι ότι μπορούν να καταλύσουν με τη βία την πρόθεση της κυβέρνησης να νομοθετήσει κάτι το οποίο αποτέλεσε μέρος του προεκλογικού μας προγράμματος, θα μας βρουν απέναντι και τελικά δεν θα τους περάσει».
Εν μέσω κινητοποιήσεων η κοινοβουλευτική διαδικασία για τα Μη Κρατικά ΑΕΙ
Η κοινοβουλευτική διαδικασία, η οποία αναμένεται έντονη, θα διεξαχθεί και εν μέσω κινητοποιήσεων που συνεχίζονται για έβδομη εβδομάδα. Σχεδόν ένα στα δύο Τμήματα των ΑΕΙ πανελλαδικά, τελούν σήμερα υπό κατάληψη: τα 207 από τα 433 Τμήματα, αριθμός που αντιστοιχεί σε ποσοστό 47% του συνόλου. Προκειμένου να μην χαθεί το εξάμηνο, οι εξετάσεις διεξάγονται διαδικτυακά σε μεγάλη μερίδα πανεπιστημιακών σχολών.
«Χάθηκε» η εξεταστική περίοδος του χειμερινού εξαμήνου για τη Νομική του ΑΠΘ
Να σημειωθεί ότι χθες (20.02) έγινε γνωστό ότι δεν θα πραγματοποιηθούν οι εξετάσεις των μαθημάτων του εαρινού εξαμήνου στη Νομική του ΑΠΘ, σύμφωνα με την απόφαση που έλαβε η συνέλευση των καθηγητών της Σχολής.
«Εξ αιτίας της αδυναμίας διενέργειας εξετάσεων λόγω της συνεχιζόμενης κατάληψης της Σχολής, η εξεταστική περίοδος Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου έλαβε τέλος» αναφέρεται στην ενημέρωση που εστάλη μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος προς τους φοιτητές του Τμήματος.
Σε ό,τι αφορά τη διδασκαλία των μαθημάτων του εαρινού εξαμήνου γνωστοποιείται προς τους φοιτητές ότι θα αρχίσει τη Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου και θα ολοκληρωθεί την Παρασκευή 7 Ιουνίου, ενώ εφόσον συνεχιστεί η κατάληψη και την επόμενη εβδομάδα, τα μαθήματα από τις 26/2 και μετά θα διεξάγονται διαδικτυακά για όσο χρόνο παραμένει κλειστή η Σχολή.
Οι προειδοποιήσεις των Πρυτάνεων: Μια τόσο σοβαρή αλλαγή απαιτεί διαβούλευση με άνεση χρόνου
«Οποιαδήποτε σημαντική μεταβολή πρέπει να γίνεται με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, που υπαγορεύεται από τις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας», σημείωσε η Σύνοδος Πρυτάνεων, στην έκτακτη συνεδρίασή της προ ολίγων ημερών μέσω τηλεδιάσκεψης.
Οι Πρυτάνεις επισημαίνουν πως το εν λόγω νομοσχέδιο πρόκειται να έχει επιπτώσεις στα περιφερειακά πανεπιστήμια, τα οποία κρίνουν ότι πρέπει να ενισχυθούν κατά προτεραιότητα. «Μια τόσο σοβαρή αλλαγή απαιτεί διαβούλευση με άνεση χρόνου», σημειώνουν.
Επιπλέον, η Σύνοδος Πρυτάνεων υπογραμμίζει πως απαιτείται ένα σαφές και ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο και η συνδρομή επιστημονικών, κοινωνικών και χωροταξικών όρων. «Εφόσον λειτουργήσουν, πρέπει να διασφαλιστεί μια σειρά από αυστηρές εγγυήσεις με σκοπό την αναβάθμιση συνολικά της ποιότητας των σπουδών», προσθέτει η ανακοίνωση της Συνόδου.
Μεγάλο το ποσοστό αποδοχής της μεταρρύθμισης από τους πολίτες
Πάντως, παρά τις κινητοποιήσεις και τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης, παρατηρείται µια ευρύτερη πλέον αποδοχή της δημιουργίας µη κρατικών Πανεπιστηµίων από την κοινή γνώµη.
Σε σχετική δηµοσκόπηση της MARC (25.01.), στην ερώτηση για τα µη κρατικά Πανεπιστήµια και στο σύνολο του πληθυσµού, «συµφωνώ» δήλωσε το 37,6% και «µάλλον συµφωνώ» το 18,5%, αθροιστικά δηλαδή ποσοστό 56,1%. «Μάλλον διαφωνώ» δήλωσε το 8,8% και «∆ιαφωνώ» το 32,1%, αθροιστικά 40,9%.
Μεγάλο ενδιαφέρον εµφανίζουν και οι προτιµήσεις ανά κόµµα. Το 76,9% των ψηφοφόρων της Νέας ∆ηµοκρατίας δηλώνουν υπέρ της ίδρυσης µη κρατικών Πανεπιστηµίων. Αλλά και στο ΠΑΣΟΚ, οι έξι στους δέκα τάσσονται υπέρ. Ακόµα και στα κόµµατα που εναντιώνονται κάθετα στα µη κρατικά Πανεπιστήµια, τα ποσοστά είναι υψηλά: στον ΣΥΡΙΖΑ 33,1% και στο ΚΚΕ 29,6%.
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια
Τις προηγούμενες ημέρες το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού έδωσε στη δημοσιότητα επεξηγηματικό κείμενο ερωτήσεων-απαντήσεων, μέσω των οποίων διευκρινίζει τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου.
Το κείμενο αναλύει βασικές απορίες που προκύπτουν από την ανάγνωση του κειμένου του νομοσχεδίου.
-Μέσω ποιου Νομικού Προσώπου μπορεί να ιδρυθεί ένα μη κρατικό – μη κερδοσκοπικό πανεπιστήμιο στη χώρα μας;
-Το νομοσχέδιο εισάγει την έννοια του Νομικού Προσώπου Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ). Πρόκειται για ένα νομικό πρόσωπο ειδικού σκοπού μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με αποκλειστικό στόχο την παροχή υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης.
Το ΝΠΠΕ συνδέεται απευθείας με το μητρικό του ίδρυμα και αποτελεί παράρτημά του στην Ελλάδα. Ως μητρικό ίδρυμα νοείται ένα κρατικό ή μη, εκπαιδευτικό ίδρυμα ανώτατης εκπαίδευσης, το οποίο λειτουργεί σε χώρα κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή τρίτης χώρας.
-Ποιες προϋποθέσεις πρέπει να πληροί το μητρικό ίδρυμα;
-Να παρέχει στη χώρα του προγράμματα σπουδών και να απονέμει αντίστοιχους τίτλους σπουδών. Το μητρικό ίδρυμα θα πρέπει να είναι αναγνωρισμένο στη χώρα του και πιστοποιημένο για την παροχή προγραμμάτων ανώτατης εκπαίδευσης και τη χορήγηση τίτλων σπουδών και θα πρέπει να περιλαμβάνεται στο εθνικό μητρώο αναγνωρισμένων ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης της αλλοδαπής του ΔΟΑΤΑΠ.
-Υπάρχουν ξένα διεθνώς αναγνωρισμένα πανεπιστήμια που έχουν ιδρύσει παραρτήματα σε άλλες χώρες;
-Υπάρχουν πολλά παραδείγματα. Το πανεπιστήμιο Sorbonne λειτουργεί από το 2006 παράρτημα στο Άμπου Ντάμπι (Η.Α.Ε.). Το πανεπιστήμιο Yale ίδρυσε το 2013 στη Σιγκαπούρη το Yale-NUS College. Το πανεπιστήμιο Johns Hopkins University λειτουργεί από το 1955 παράρτημα στην Μπολόνια, ενώ από το 1986 λειτουργεί παράρτημα και στην πόλη Nanjing της Κίνας. Το πανεπιστήμιο Duke ίδρυσε το 2005 παράρτημα ιατρικής σχολής στη Σιγκαπούρη και το 2013 δεύτερο παράρτημα στο Kunshan της Κίνας.
-Ποια είναι η σχέση μητρικού ιδρύματος και ΝΠΠΕ;
-Το ΝΠΠΕ συνδέεται απευθείας με το μητρικό ίδρυμα, και αποτελεί παράρτημά του στην Ελλάδα. Η μεταξύ τους σχέση αντανακλάται, είτε στην απευθείας συμμετοχή του μητρικού ιδρύματος επί του κεφαλαίου ίδρυσης ή στη βάση συμφωνιών ακαδημαϊκής συνεργασίας οι οποίες διασφαλίζουν την ορθή τήρηση των ακαδημαϊκών προτύπων του μητρικού ιδρύματος. Το μητρικό ίδρυμα έχει αποφασιστική αρμοδιότητα για ακαδημαϊκά θέματα του παραρτήματος πανεπιστημίου, που ιδρύεται με τη μορφή ΝΠΠΕ.
-Ποιος χορηγεί την άδεια;
-Η άδεια χορηγείται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κατόπιν έγκρισης και γνώμης από την ΕΘΑΑΕ και τον ΕΟΠΠΕΠ, αντίστοιχα.
-Ποια είναι τα κριτήρια για την αδειοδότηση ενός ΝΠΠΕ;
-Για τη χορήγηση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας ΝΠΠΕ πρέπει να πληρούνται τα εξής κριτήρια:
-Κάθε ΝΠΠΕ διαθέτει κατ΄ ελάχιστο τρεις (3) Σχολές, με ένα τουλάχιστον πρόγραμμα πρώτου κύκλου σπουδών η καθεμία.
-Προσφέρει για κάθε σχολή τουλάχιστον ένα πρόγραμμα πρώτου κύκλου σπουδών, που διαθέτει αξιολόγηση και πιστοποίηση στο πλαίσιο της χώρας προέλευσης και στη συνέχεια πιστοποιείται από την ΕΘΑΑΕ.
-Διαθέτει το προβλεπόμενο διδακτικό προσωπικό, το διοικητικό και τεχνικό προσωπικό που εξασφαλίζει τη γραμματειακή οργάνωση, τον οργανωτικό σχεδιασμό, την αρτιότητα των εγκαταστάσεων.
- Η εγκατάσταση πρέπει να είναι αυτοτελής με κατάλληλες κτιριακές υποδομές και υλικοτεχνικό εξοπλισμό, με πρόβλεψη και για δευτερογενείς εγκαταστάσεις εντός του ίδιου νομού. Να επαρκεί για τη διδασκαλία και μελέτη των φοιτητών, να διαθέτει λειτουργική βιβλιοθήκη, χώρους εργαστηρίων και έρευνας ανάλογα με τα προσφερόμενα προγράμματα σπουδών, καθώς και οπτικοακουστικά μέσα και εξοπλισμένη αίθουσα πολυμέσων με πρόσβαση στο διαδίκτυο.
-Προβλέπονται εξαιρέσεις στον αριθμό των Σχολών που μπορεί να λειτουργήσει ένα ΝΠΠΕ;
-Υπάρχει μία και μοναδική εξαίρεση: Εφόσον το μητρικό ίδρυμα καταλαμβάνει μια από τις πρώτες είκοσι (20) θέσεις στις σχετικές παγκόσμιες κατατάξεις, το ΝΠΠΕ μπορεί να αποτελείται από μία κατ’ ελάχιστο Σχολή με ένα τουλάχιστον πρόγραμμα κύκλου σπουδών, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούνται όλες οι υπόλοιπες προϋποθέσεις του νόμου.
-Με ποια διαδικασία γίνεται η αδειοδότηση και τι περιλαμβάνεται στην αίτηση;
-Η διαδικασία για την έκδοση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας ΝΠΠΕ, εκκινεί με την υποβολή αίτησης στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Στη συνέχεια η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου διαβιβάζει:
Α) Στην ΕΘΑΑΕ τα προβλεπόμενα στον νόμο δικαιολογητικά, προκειμένου η ΕΘΑΑΕ να εγκρίνει και να αποστείλει τη εγκριτική πράξη στο αρμόδιο Τμήμα και
Β) Στον ΕΟΠΠΕΠ τα προβλεπόμενα στον νόμο δικαιολογητικά για τη διατύπωση γνώμης ως προς τη συνδρομή των κτιριολογικών προϋποθέσεων.
Ειδικότερα, το σύνολο των δικαιολογητικών που απαιτούνται είναι: Η υπεύθυνη δήλωση πρόθεσης σύστασης ΝΠΠΕ στην οποία αναφέρονται, η επωνυμία, η έδρα, το κεφάλαιο σε ευρώ, ο αριθμός Σχολών, τα προσφερόμενα πιστοποιημένα από το μητρικό ίδρυμα προγράμματα σπουδών και η σχέση του μητρικού ιδρύματος με το παράρτημα πανεπιστημίου, το καταστατικό του ΝΠΠΕ, η εγγυητική επιστολή αναγνωρισμένης Τράπεζας με εγκατάσταση στην Ελλάδα ποσού πεντακοσίων χιλιάδων ευρώ (€ 500.000) για κάθε σχολή, το παράβολο τουλάχιστον πεντακοσίων χιλιάδων ευρώ (€ 500.000,00) ανά αίτηση, θεωρημένη οικοδομική άδεια για σύνδεση με δίκτυα κοινής ωφελείας και τα οριζόμενα χρήσης εκπαιδευτηρίου σύμφωνα με τις διατάξεις του κτιριοδομικού κανονισμού, κατόψεις όλων των χώρων με αποτύπωση της προσβασιμότητας ΑμεΑ για όλα τα κτίρια, πιστοποιητικό (ενεργητικής) πυροπροστασίας για χρήση «εκπαίδευση», βεβαίωση χώρου κύριας χρήσης από μηχανικό με επισυναπτόμενα σχέδια αποτύπωσης της υφιστάμενης κατάστασης, Εσωτερικός Κανονισμός του ΝΠΠΕ, πρόσφατες και σε ισχύ πιστοποιήσεις και αξιολογήσεις του μητρικού ιδρύματος, οι διοικητικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες, που προσφέρονται στους φοιτητές, πλήρη στοιχεία για τα κριτήρια επιλογής, εισαγωγής, αξιολόγησης και αποφοίτησης, καθορισμός της διάρκειας σπουδών, το ύψος των διδάκτρων, το ποσό των υποτροφιών και κάθε άλλη οικονομική επιβάρυνση που προβλέπεται για κάθε φοιτητή, ο αριθμός του εκτιμωμένου προσωπικού (εκπαιδευτικού, ερευνητικού και διοικητικού/ τεχνικού προσωπικού) που απασχολείται και των φοιτητών που δύνανται να φοιτήσουν, πλάνο ανάπτυξης ανά έτος με τον τελικό αριθμό εκπαιδευτικού προσωπικού, περιγράμματα θέσεων εκπαιδευτικού προσωπικού (όπως βαθμίδα, γνωστικό αντικείμενο), ή/και ονομαστικό κατάλογο των μελών του εκπαιδευτικού προσωπικού με τα πιστοποιητικά των ακαδημαϊκών και επαγγελματικών προσόντων του, μελέτη ερευνητικής δραστηριότητας, καθώς και πενταετή οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας, στην οποία καταγράφεται μεταξύ άλλων όλη η κινητή και ακίνητη περιουσία του ΝΠΠΕ.
- Τι γίνεται μετά την υποβολή της αίτησης;
-Το αρμόδιο Τμήμα διαβιβάζει την αίτηση στην ΕΘΑΑΕ, η οποία αποφασίζει εντός προθεσμίας εκατόν είκοσι (120) ημερών για την έγκριση. Το αρμόδιο Τμήμα στέλνει στον ΕΟΠΠΕΠ τα δικαιολογητικά με αίτημα διατύπωσης γνώμης εντός της ίδιας προθεσμίας, ως προς τη συνδρομή των κτιριολογικών προϋποθέσεων. Για εξαιρετικούς λόγους, αν οι ως άνω φορείς κρίνουν ότι πρέπει να υποβληθούν διευκρινίσεις από τους αιτούντες, χορηγείται παράταση.
-Μπορεί αυτή η άδεια να ανακληθεί;
-Ανά πάσα στιγμή, αν δεν τηρείται έστω και ένας από τους όρους εγκατάστασης και λειτουργίας. Η απόφαση περί χορήγησης άδειας του ΝΠΠΕ ανακαλείται:
α) εάν συντρέχει παραβίαση διάταξης του νόμου ή όρων χορήγησης της άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας,
β) αν το ΝΠΠΕ δεν λειτουργήσει εντός δύο ετών από τη λήψη της άδειας,
γ) αν δεν τηρεί ή δεν συμμορφώνεται με τους εγκεκριμένους όρους πιστοποίησης των προγραμμάτων σπουδών.
-Ποιες είναι οι επιπτώσεις της ανάκλησης άδειας του ΝΠΠΕ για τους εγγεγραμμένους φοιτητές;
-Αν ανακληθεί η άδεια, καταπίπτει η εγγυητική επιστολή και από το ποσό επιστρέφονται, κατά προτεραιότητα, τα καταβληθέντα δίδακτρα στους φοιτητές και καταβάλλονται οι αμοιβές του προσωπικού έως το τέλος του ακαδημαϊκού έτους. Στην περίπτωση αυτή, το μητρικό ίδρυμα καθίσταται πλέον υπεύθυνο για την ολοκλήρωση των σπουδών τους και τη χορήγηση των σχετικών τίτλων σπουδών.
-Ποιος έχει δικαίωμα εγγραφής σε ένα μη κερδοσκοπικό παράρτημα ξένου πανεπιστημίου;
α) οι Έλληνες ή αλλοδαποί κάτοχοι απολυτηρίου ημερήσιου ή εσπερινού Λυκείου (ΓΕΛ) ή επαγγελματικού λυκείου (ΕΠΑΛ) του επιστημονικού πεδίου στο οποίο εντάσσεται το πρόγραμμα σπουδών, οι οποίοι θα έχουν συμμετάσχει στις πανελλήνιες εξετάσεις, υπερβαίνοντας την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής που ο νόμος θα ορίζει.
β) οι κάτοχοι ισότιμων τίτλων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναγνωρισμένων Ξένων Σχολείων της ημεδαπής,
γ) οι κάτοχοι διεθνών απολυτήριων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,
δ) οι αλλοδαποί πολίτες κάτοχοι ισοδύναμου του Λυκείου απολυτήριου τίτλου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή ισοδύναμου τίτλου που τους παρέχει δικαίωμα εισαγωγής στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας τους.
-Ποια θα είναι η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για τα ΝΠΠΕ;
-Η βάση αυτή θα είναι μία, και θα προκύπτει από τον μικρότερο εκ των μέσων όρων των βαθμολογιών του συνόλου των εξεταζόμενων ανά επιστημονικό πεδίο πολλαπλασιαζόμενο με συντελεστή 0.8.
-Ποιοι και πόσοι θα απαρτίζουν το εκπαιδευτικό προσωπικό και πώς θα επιλέγονται;
-Σε κάθε ΝΠΠΕ στην πλήρη ανάπτυξή του θα υπηρετούν κατ΄ ελάχιστο 30 μέλη διδακτικού ερευνητικού προσωπικού. Ποσοστό τουλάχιστον 80% οφείλουν να είναι κάτοχοι διδακτορικού τίτλου σε θέμα συναφές με το αντικείμενο της διδασκαλίας τους και να διαθέτουν ουσιαστικά προσόντα, που απαιτούνται για την κατοχή θέσης διδακτικού προσωπικού αντίστοιχης βαθμίδας. Επίσης, δύναται να υπηρετεί ειδικό διδακτικό προσωπικό με προσόντα, τρόπους επιλογής και όρους υπηρεσίας, αντίστοιχους με εκείνους του μητρικού ιδρύματος.
Η επιλογή των μελών του διδακτικού ερευνητικού προσωπικού του ΝΠΠΕ εγκρίνεται από το μητρικό ίδρυμα και τα βιογραφικά τους αναρτώνται στον ιστότοπο του ΝΠΠΕ.
-Τι ισχύει για τους τίτλους σπουδών;
Κάθε ΝΠΠΕ χορηγεί στους αποφοίτους του τίτλο σπουδών του μητρικού ιδρύματος. Ο τίτλος σπουδών αναγνωρίζεται από το ελληνικό κράτος υπό την προϋπόθεση ότι περιλαμβάνεται στο Εθνικό Μητρώο τύπων τίτλων σπουδών αναγνωρισμένων ιδρυμάτων της αλλοδαπής, το οποίο τηρεί ο ΔΟΑΤΑΠ, χωρίς περαιτέρω κρατική αναγνώριση.
-Θα γίνεται έρευνα στα μη κρατικά πανεπιστήμια;
-Το ΝΠΠΕ αναπτύσσει ερευνητική δραστηριότητα, η οποία συσχετίζεται με τα προσφερόμενα προγράμματα σπουδών, καθώς και με τα αντίστοιχα προγράμματα του μητρικού ιδρύματος.
Η Επιτροπή Έρευνας μεριμνά ώστε το εκπαιδευτικό προσωπικό:
- να διεξάγει κάθε είδους έρευνα εντός του ΝΠΠΕ,
-να υλοποιεί ερευνητικά ή αναπτυξιακά προγράμματα,
-να συμμετέχει σε προγράμματα κινητικότητας ερευνητών,
-να συνεργάζεται με τα ερευνητικά κέντρα και τους ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς του μητρικού ιδρύματος, καθώς και με άλλα ΝΠΠΕ.
Η ΕΘΑΑΕ αξιολογεί το παραγόμενο ερευνητικό έργο ετησίως σύμφωνα με ειδικά διαμορφωμένα κριτήρια και δείκτες για τη διασφάλιση της ποιότητάς του.
-Θα χορηγούνται υποτροφίες από τα ΝΠΠΕ;
-Υποχρεωτικά, τουλάχιστον το ισοδύναμο ποσό των διδάκτρων για το πέντε (5%) των φοιτητών του πρώτου κύκλου προγράμματος σπουδών, θα δίνεται σε υποτροφίες με βάση ακαδημαϊκά και κοινωνικά κριτήρια. Το ΝΠΠΕ καταρτίζει κατάλογο και καταβληθέντα ποσά υπότροφων φοιτητών, τον οποίο υποβάλει προς έλεγχο στην ΕΘΑΑΕ στο τέλος κάθε ακαδημαϊκού έτους.
- Τι περιλαμβάνεται στο καταστατικό του ΝΠΠΕ;
-Μια πλήρης περιγραφή της λειτουργίας του:
α) σκοπό, β) επωνυμία, γ) έδρα, δ) όργανο διοίκησης, ε) σύγκληση, συγκρότηση, λειτουργία, αρμοδιότητες των οργάνων διοίκησης, στ) διαδικασία λήψης αποφάσεων, ζ) κεφάλαιο σε ευρώ, η) οργανόγραμμα Μονάδων και διοικητικών υπηρεσιών του ΝΠΠΕ με τον αριθμό και τα προσόντα του προσωπικού του, που στελεχώνονται με διοικητικό προσωπικό και θ) ορισμό νομίμου εκπροσώπου του Διοικητικού Συμβουλίου έναντι των διοικητικών και δικαστικών αρχών.
- Πρέπει το ΝΠΠΕ να έχει την έδρα του στην Ελλάδα;
-Το ΝΠΠΕ έχει την έδρα του σε συγκεκριμένο δήμο στην Ελλάδα, ο οποίος αναφέρεται στο καταστατικό του.
-Μπορεί το ΝΠΠΕ να συστήσει νέες σχολές;
-Το ΝΠΠΕ κατή τη λειτουργία του μπορεί να αιτείται συμπληρωματικά την προσθήκη Σχολών και προγραμμάτων σπουδών με τους ίδιους όρους με τους οποίους του χορηγήθηκε η αρχική άδεια.
- Πώς διοικείται ένα ΝΠΠΕ;
-Το ΝΠΠΕ διοικείται από το Διοικητικό Συμβούλιο, το οποίο είναι αρμόδιο να αποφασίζει για κάθε πράξη που αφορά τη λειτουργία του. Η σύγκληση, συγκρότηση, η λειτουργία και οι αρμοδιότητες του Διοικητικού Συμβουλίου καθορίζονται στο καταστατικό του ΝΠΠΕ.
- Ποιος φορέας ελέγχει τα ΝΠΠΕ;
-Τα ΝΠΠΕ υπάγονται στην εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, αναφορικά με την οργάνωση, λειτουργία και αποστολή τους προς εξυπηρέτηση του γενικού συμφέροντος και των συνταγματικών σκοπών της ανώτατης εκπαίδευσης. Η κρατική εποπτεία ασκείται από το Τμήμα Α’ Οργάνωσης Ανώτατης Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Οργανωτικής και Ακαδημαϊκής Ανάπτυξης της Γενικής Διεύθυνσης Ανώτατης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
- Τι προβλέπεται για τα ακαδημαϊκά όργανα και τις ακαδημαϊκές ελευθερίες;
Σε κάθε ΝΠΠΕ λειτουργεί Ακαδημαϊκό Όργανο ως συμβουλευτικό όργανο, προτείνοντας στρατηγικές που σχετίζονται με την ερευνητική και εκπαιδευτική αποστολή του. Η σύνθεση, η συγκρότηση, οι αρμοδιότητες και οι κανόνες λειτουργίας των οργάνων καθορίζονται στον Εσωτερικό Κανονισμό του ΝΠΠΕ.
Στα ΝΠΠΕ κατοχυρώνεται και προστατεύεται η ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και τη διδασκαλία, η οποία αποτελεί θεσμική εγγύηση της αδέσμευτης και απαραβίαστης επιστημονικής σκέψης, έρευνας και διδασκαλίας.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Τεράστια ανοησία ότι το Εθνικό Σύστημα Υγείας καταρρέει», τόνισε ο υπουργός Υγείας
Ο Άδωνις Γεωργιάδης προσπάθησε να ηρεμήσει τα πνεύματα, ενώ το ΚΚΕ καταδίκασε τη στάση της κ. Κωνσταντοπούλου
Απευθυνόμενη στην αντιπολίτευση, η πρώην υπουργός είπε ότι πρέπει να αλλάξουν το αφήγημά τους
Για το 2025 ο προϋπολογισμός του υπουργείου ανέρχεται σε 575 εκατομμύρια ευρώ
Τι ανακοίνωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης
Όσα δήλωσε ο πρόεδρος του κόμματος, Σωκράτης Φάμελλος
Νέα δεδομένα αναμένεται να ισχύσουν για τους μοτοσικλετιστές
Νέα στρατηγική και φιλοσοφία στις Ένοπλες Δυνάμεις
Νέα οχήματα για το Πυροσβεστικό Σώμα και άλλους φορείς της Πολιτικής Προστασίας
Ποιες οι προθεσμίες καταχώρισης παραστατικών
Διαδέχεται τον Απόστολο Τζιτζικώστα
Τι λέει ο υπουργός Εξωτερικών για το Κυπριακό και τη Συρία
«Εμείς δεν θα κάνουμε πολιτική για τις καρέκλες» σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ
Δείτε αναλυτικά ποιοι φορείς προχωρούν σε πληρωμές μέχρι τις 23 Δεκεμβρίου
Αύριο η αντιπαράθεση πρωθυπουργού και πολιτικών αρχηγών
Tι είπε για την Ζώη Κωνσταντοπούλου
Tι αναφέρει το ρεπορτάζ του πρακτορείου
Ένας πολύπλοκος γραφειοκρατικός μηχανισμός που κοστίζει ακριβά στους φορολογούμενους χωρίς ορατά αποτελέσματα μετά από δέκα χρόνια
Tι είπε για τις διεθνείς εξελίξεις
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.