Πολιτικη & Οικονομια

Έρευνα ΙΕΛΚΑ: Σημαντικές αλλαγές στη διατροφή των Ελλήνων - Πώς επηρεάζονται από την ακρίβεια

Αναλυτικά τα στοιχεία

62224-137655.jpg
Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Έρευνα ΙΕΛΚΑ: Σημαντικές αλλαγές στη διατροφή των Ελλήνων - Πώς επηρεάζονται από την ακρίβεια
© ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΟΡΕΣΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ

Έρευνα ΙΕΛΚΑ: Αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών - Αναλυτικά τα στοιχεία

Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, οι ανατιμήσεις των τιμών σε πολλά είδη, έχουν επιφέρει αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών.

Με μια πρώτη ματιά σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ

• Σημαντικές αλλαγές στη διατροφή τη τελευταία δεκαετία όσον αφορά τις δαπάνες και τη κατανάλωση.
• Στα 20 δισεκατομμύρια Ευρώ εκτιμάται η ετήσια δαπάνη των Ελλήνων για είδη παντοπωλείου
• 1 στα 5 ευρώ δαπανήθηκε το 2022 για αγορές τροφίμων
• Στα 1485€ η ετήσια κατά κεφαλή δαπάνη στα τρόφιμα μειωμένη κατά 2,3% τη τελευταία δεκαετία

Έρευνα ΙΕΛΚΑ: Σημαντικές αλλαγές στη διατροφή των Ελλήνων - Πώς επηρεάζονται από την ακρίβεια
© ΙΕΛΚΑ

Οι δαπάνες

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ανάλυσης η δαπάνη κατά κεφαλήν σε είδη παντοπωλείου διαμορφώθηκε το 2022 στα 1,825 ευρώ μειωμένη κατά -5,8% σε σχέση με το 2009, τη χρονιά πριν την έναρξη της πρώτης δημοσιονομικής κρίσης. Σε σχέση με το 2021, η συνολική δαπάνη σε είδη παντοπωλείου αυξήθηκε κατά 3,10% κάτι που αποδίδεται στον συνδυασμό των ανατιμήσεων και της μείωσης στον όγκο αγορών των νοικοκυριών. Με βάση τα στοιχεία αυτά εκτιμάται ότι η συνολική δαπάνη των Ελλήνων για είδη παντοπωλείου το 2022 ανέρχεται σε 20,28 δις ευρώ (έναντι 22,10 δις ευρώ το 2009).

Έρευνα ΙΕΛΚΑ: Σημαντικές αλλαγές στη διατροφή των Ελλήνων - Πώς επηρεάζονται από την ακρίβεια
© ΙΕΛΚΑ

Συγκεκριμένα, τα στοιχεία της μηνιαίας χρηματικής δαπάνης δείχνουν:
• αύξηση στη δαπάνη των αγορών σε βασικές πηγές υδατανθράκων, ενδεικτικά αύξηση της δαπάνης για ψωμί και είδη αρτοποιίας 12%
• μείωση της δαπάνης για πηγές πρωτεϊνης, ενδεικτικά το μοσχαρίσιο κρεάς μείωση -18% και το κρέας από αιγοπρόβατα -40%
• μείωση της δαπάνης σε γαλακτοκομικά, ενδεικτικά το νωπό φρέσκο γάλα με μείωση -30%
• μείωση της δαπάνης για ελαιόλαδο -17%
• μείωση της δαπάνης για φρούτα -7%, για λαχανικά -43%, αλλά αύξηση στα όσρια κατά 44% και στους ξηρούς καρπούς κατά 48%
• μείωση της δαπάνης για μη αλκοολούχα ποτά κατά 9%, αλλά αύξηση της δαπάνης για αλκοολούχα ποτά κατά 68%

Η κατανάλωση

Έρευνα ΙΕΛΚΑ: Σημαντικές αλλαγές στη διατροφή των Ελλήνων - Πώς επηρεάζονται από την ακρίβεια
© ΙΕΛΚΑ

Ακόμα πιο ενδιαφέροντα είναι τα στοιχεία της μηνιαίας κατανάλωσης σε ποσότητες τα οποία καταγράφουν μεγάλες μεταβολές πλέον σε επίπεδο διατροφής και τα οποία δείχνουν ενδιαφέροντα στοιχεία.

Υπάρχε σταθερή τάση στις κύριες πηγές υδατανθράκων με τη μηνιαία κατανάλωση κατά κεφαλήν σε ψωμί και είδη αρτοποιίας να παρουσιάζει μείωση κατά 6% σε περίπου 4 κιλά μηνιαίως. Παρατηρείται σαφέστατη μείωση στην κατανάλωση των βασικών ζωικών πρωτεϊνών κατά περίπου 16%, με περίπου 1 κιλό λιγότερο κρέας μηνιαίως με εξαίρεση τα πουλερικά τα οποία παρουσιάζουν αύξηση (είναι άλλωστε πιο οικονομική λύση). Αύξηση παρουσιάζουν οι φυτικές πρωτεΐνες και ειδικά τα όσπρια.


Μείωση παρατηρείται και στα γαλακτοκομικά και ιδιαίτερα στο φρέσκο γάλα κατά 41% με εξαίρεση το γάλα με χαμηλά λιπαρά και τα αυγά.Όσον αφορά το ελαιόλαδο υπάρχει μείωση στην κατανάλωση κατά περίπου 30%. Σύμφωνα με τα στοιχεία, υπάρχει αύξηση για τα αλκοολούχα ποτά, κάτι που σχετίζεται όμως με μεγαλύτερη κατανάλωση κατ’ οίκον έναντι με την κατανάλωση σε χώρους εστίασης.

Η σύγκριση των τιμών

Έρευνα ΙΕΛΚΑ: Σημαντικές αλλαγές στη διατροφή των Ελλήνων - Πώς επηρεάζονται από την ακρίβεια
© ΙΕΛΚΑ

Τέλος σε αυτόν τον πίνακα καταγράφεται η μέση τιμή που πληρώνει το καταναλωτής το 2022 σε σχέση με το 2009. Όπως φαίνεται, η μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στους ξηρούς καρπούς κατά 61%, στα μαρούλια κατά 64% και στον καφέ κατά 54%, ενώ οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφονται στο συντηρημένο γάλα κατά -18%, στα μεταλλικά νερά κατά -30% και στα πουλερικά κατά -4%.
Σε γενικές γραμμές τα στοιχεία αυτά δείχνουν μία στροφή του καταναλωτικού κοινού σε οικονομικότερες λύσεις προκειμένου να καλύψουν τις ίδιες ανάγκες με παρεμφερή προϊόντα.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ