Πολιτικη & Οικονομια

SOS: Μεθάνιο - Ο Πούτιν χάνει και καταστρέφει τον πλανήτη

Η Ευρώπη καλείται να επιλέξει αν θα διαφοροποιήσει τα μέσα που θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί για να προασπίσει τα συμφέροντα των πολιτών της.

Μαρία Σπυράκη
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η έκρηξη μεθανίου από τους αγωγούς Nord Stream στη Βαλτική Θάλασσα και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Η πλάτους 700 μέτρων λίμνη που σχηματίστηκε στη Βαλτική Θάλασσα από τη διαρροή των αγωγών φυσικού αερίου Nord Stream δείχνει το μέγεθος της κλιματικής καταστροφής που συντελείται.

Οι επιστήμονες φοβούνται ότι η έκρηξη μεθανίου από τους αγωγούς Nord Stream στη Βαλτική Θάλασσα θα μπορούσε να είναι μια από τις χειρότερες διαρροές φυσικού αερίου που έγιναν ποτέ και να θέσει σημαντικούς κλιματικούς κινδύνους. Και αυτό διότι κανένας από τους δύο παραβιασμένους αγωγούς Nord Stream, που συνδέουν τη Ρωσία με τη Γερμανία, δεν ήταν σε λειτουργία αλλά και οι δύο περιείχαν φυσικό αέριο.

Η έκταση των διαρροών είναι ακόμα ασαφής, αλλά οι πρόχειρες εκτιμήσεις των επιστημόνων, με βάση τον όγκο του φυσικού αερίου που αναφέρεται σε έναν από τους αγωγούς, κυμαίνονται μεταξύ 100.000 και 350.000 μετρικών τόνων μεθανίου, ποσό το οποίο ισοδυναμεί με τις ετήσιες εκπομπές από περίπου 5,48 εκατομμύρια αυτοκίνητα των ΗΠΑ σε περίοδο 20 ετών, κατά το Bloomberg.

Το Nord Stream 2, το οποίο προοριζόταν να αυξήσει τη ροή φυσικού αερίου από τη Ρωσία στη Γερμανία το επόμενο χρονικό διάστημα, φέρεται να περιείχε 300 εκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου όταν το Βερολίνο διέκοψε τη διαδικασία πιστοποίησης λίγο πριν η Ρωσία εισβάλει στην Ουκρανία.

Μόνο αυτός ο όγκος θα μεταφραζόταν σε 200.000 τόνους μεθανίου. Αν όλα διέφευγαν, θα ξεπερνούσαν τους 100.000 τόνους μεθανίου που εξαερώθηκε από την έκρηξη του φαραγγιού Aliso, τη μεγαλύτερη διαρροή αερίου στην ιστορία των ΗΠΑ, η οποία συνέβη στην Καλιφόρνια το 2015.

Ο λόγος που η παγκόσμια κοινότητα παρακολουθεί σοκαρισμένη αυτή την πράξη δολιοφθοράς είναι κυρίως διότι το μεθάνιο αποτελεί ισχυρό αέριο του θερμοκηπίου, 30 φορές ισχυρότερο από το CO2 σε 100 χρόνια και περισσότερο από 80 φορές ισχυρότερο σε 20 χρόνια. Μόλις πέρυσι στην Παγκόσμια Διάσκεψη για το κλίμα, ηγέτες του κόσμου που εκπροσωπούν παραπάνω από το 70% της παγκόσμιας οικονομίας, όπως ο Τζο Μπάιντεν και η Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν, υπέγραψαν την παγκόσμια δέσμευση για τη μείωση των ρύπων του μεθανίου κατά 30% ως το 2030 με έτος αναφοράς το 2020. Στις Βρυξέλλες χρειαστήκαμε πάνω από ένα χρόνο, από τα μέσα του 2020 ως το φθινόπωρο του 2021, για να επεξεργαστούμε, να συμφωνήσουμε και τελικά να ψηφίσουμε τη «Στρατηγική για τη μείωση του μεθανίου στην ΕΕ» την οποία εισηγήθηκα εκπροσωπώντας το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Μετά ήρθε η εισβολή του Πούτιν στην Ουκρανία. Οι αποτυχίες στο μέτωπο οδηγούν τον Ρώσο πρόεδρο σε απονενοημένες κινήσεις που συμπυκνώνονται στην επιλογή: «αποθανέτο ο πλανήτης μετά των αλλοφύλων…».

Οι επιστήμονες σημειώνουν ανησυχητικά ότι με μια μεγάλη έκρηξη όπως αυτή, το μεθάνιο δεν θα έχει χρόνο να εξασθενήσει από τη φύση. Έτσι, ένα σημαντικό ποσοστό θα εξαερωθεί ως αέριο μεθάνιο. Σε αντίθεση με μια πετρελαιοκηλίδα, το αέριο δεν θα έχει τόσο ρυπογόνο επίδραση στο θαλάσσιο περιβάλλον, αλλά όσον αφορά τα αέρια του θερμοκηπίου είναι μια απερίσκεπτη και εντελώς περιττή εκπομπή στην ατμόσφαιρα.

Η υπηρεσία περιβάλλοντος της Γερμανίας διαπιστώνει ότι δεν υπήρχαν μηχανισμοί περιορισμού στους αγωγούς, επομένως ολόκληρο το περιεχόμενο διέφυγε. Η Υπηρεσία Ενέργειας της Δανίας δηλώνει ότι την Τετάρτη οι αγωγοί περιείχαν 778 εκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου συνολικά – το οποίο αντιστοιχεί στο 32% των ετήσιων εκπομπών CO2 της Δανίας.

Είναι σαφές ότι με βραχυπρόθεσμους όρους αγοράς ο παράγοντας που θα ωφεληθεί πραγματικά από τις αναταραχές, προκαλώντας το μεγαλύτερο χάος στην αγορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη, είναι ένας και αυτή είναι η Ρωσία.

Με αυτή την έκνομη ενέργεια δολιοφθοράς η περιβαλλοντική καταστροφή είναι -όπως αποδεικνύουν τα νούμερα- ασύγκριτου μεγέθους την ώρα που η ασφάλεια εφοδιασμού ναρκοθετείται σε μια ιδιαίτερη χρονική συγκυρία για την Ευρώπη.

Με το Συμβούλιο Ασφαλείας των Εθνών να συνεδριάσει σήμερα, Παρασκευή, για να συζητήσει το σαμποτάζ των αγωγών θα πρέπει να γίνει αντιληπτό πως οι οικονομικές κυρώσεις στον αντίκτυπο της ρωσικής εισβολής δεν επαρκούν. Ο αντίπαλος παίζει με άνισους όρους και η Ευρώπη καλείται να επιλέξει αν θα διαφοροποιήσει τα μέσα που θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί για να προασπίσει τα συμφέροντα των πολιτών της.

Πηγές: Bloomberg, Gurdian, Al Jazeera, Washington Post.