Πολιτικη & Οικονομια

Πότε θα σπάσει το πετρέλαιο το φράγμα των 150 δολαρίων;

Οι φόβοι για την εκτόξευση της τιμής της βενζίνης στα 3 ευρώ το λίτρο - Οι λίστες των τιμών

62224-137655.jpg
Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Πετρέλαιο - Εξαγωγή
Πετρέλαιο © Unsplash / WORKSITE Ltd.

Το κεφάλαιο «πετρέλαιο» εξακολουθεί και απασχολεί τις αγορές με τον OPEC να έχει αυξήσει την παραγωγή αλλά την τιμή του να μην κατεβαίνει.

Επειτα από δύο μήνες σταθερής πίεσης από τις ΗΠΑ, η Σαουδική Αραβία και τα άλλα μέλη του OPEC, του Οργανισμού Πετρελαιοπαραγωγών Εξαγωγικών Κρατών έδωσαν το «πράσινο φως» για την αύξηση της παραγωγής του πετρελαίου. Κάτι που όμως δεν μετακίνησε την τιμή του μαύρου χρυσού στο ελάχιστο.

Συγκεκριμένα, παρατηρήθηκε σταδιακή αύξηση ως και κατά 650.000 βαρέλια πετρελαίου την ημέρα που υπολογιζόταν να φτάσουν τον Αύγουστο. Όπως προειπώθηκε, όμως, αυτό δεν επηρέασε καθόλου την τιμή του πετρελαίου. «Όταν η Σαουδική Αραβία, η επονομαζόμενη και Κεντρική Τράπεζα του πετρελαίου, δεν μπορεί να σταματήσει το ράλι των τιμών, τότε τι άραγε συμβαίνει;» διερωτώνται οι Financial Times.

Οι ΗΠΑ ήθελαν να ανακοπεί το ράλι της τιμής με τον Μπάιντεν να «τρέμει» την ολοένα και αυξανόμενη τιμή της βενζίνης που έφτασε πλέον σε ιστορικά ύψη. Τα καλοκαιρινά ταξίδια και οι διακοπές των Αμερικανών πλησιάζουν και οι τιμές που «παίζουν» στα πρατήρια είναι το λιγότερο απαγορευτικές για τους πολίτες. Ένα ακόμα, δηλαδή, μαχαίρι στην ήδη πεσμένη δημοτικότητα του Τζο Μπάιντεν ενόψει των ενδιάμεσων εκλογών του Νοεμβρίου.

Η συμφωνία του, λοιπόν, με τους Σαουδάραβες θεωρήθηκε ως «λιώσιμο των πάγων» που υπήρχε μεταξύ των δύο πλευρών μετά τα σχόλια του προέδρου των ΗΠΑ για τα ανθρώπινα δικαιώματα στην Αραβική χώρα.

Τι φταίει, όμως, που οι τιμές δεν έπεσαν μετά από την πίεση των ΗΠΑ

Ένα πρώτο και πιθανό σενάριο είναι πως οι αγορές είχαν προεξοφλήσει ένα μέρος από την αύξηση της παραγωγής. Ταυτόχρονα, η εκτιμώμενη αύξηση κατά 355.000 βαρέλια ημερησίως, συνολικά, από πλευράς ΟPEC τους επόμενους δύο μήνες, είναι μικρή σε σύγκριση με τις εκτιμήσεις για την απώλεια από την παραγωγή της Ρωσίας στο δεύτερο εξάμηνο του έτους. 

Συγκεκριμένα, αυτή η απώλεια υπολογίζεται από τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας (International Energy Agency – IEA) σε 3 εκατ. βαρέλια ημερησίως ως αποτέλεσμα των κυρώσεων της Δύσης στο καθεστώς του Πούτιν. Γίνεται εύκολα κατανοητό, λοιπόν, πως η αναλογία της αύξησης της παραγωγής λόγω Σαουδικής Αραβίας με τη μείωσης λόγω Ρωσίας είναι σχεδόν ένα προς δέκα.

Η ερώτηση του ενός εκατομμυρίου πλέον είναι «ποιoς θα σταματήσει το ράλι των τιμών του πετρελαίου» αν δεν μπορεί να το κάνει ο ΟΠΕΚ. Κάποιοι θεωρούν πως μπορούν να το κάνουν άλλοι παραγωγοί, σενάριο που όμως τους βρίσκει επιφυλακτικούς να επεκτείνουν τις γεωτρήσεις για την αύξηση της ποσότητας που παράγουν.

Μεγάλο πρόβλημα είναι και η απουσία λύσης από τη Βενεζουέλα ή και το Ιράν ενώ η επιλογή του Καναδά θα έδειχνε αδυναμία από την κυβέρνηση Μπάιντεν. Όποια από τις τρεις αυτές λύσεις κι αν επιλεχθεί, ωστόσο, η αύξηση της παραγωγής από αυτές τις χώρες θα απαιτούσε μήνες για να φτάσει στην αγορά.

Τεράστια η ζήτηση, μικρή η προσφορά και η εξοικονόμηση των καταναλωτών

Η «driving season» έχει ξεκινήσει για τα καλά στις ΗΠΑ με την τιμή να έχει αυξηθεί κατά 60% συγκριτικά με πέρυσι. Μία τεράστια ζήτηση, η οποία συγκρούεται με την χαμηλή προσφορά και τις ακόμα μεγαλύτερες τιμές. Μάλιστα η JPMorgan, σημειώνουν οι FT, αποκαλεί αυτή την κατάσταση «παρατεταμένο έλλειμμα» στο σκέλος της προσφοράς που θα μπορούσε κρατήσει ως το τέλος της δεκαετίας που διανύουμε. 

Πιο πιθανή σαν λύση φαίνεται η εξοικονόμηση των καταναλωτών. Η ίδια η Κομισιόν, μάλιστα, έχει διαρρεύσει πως εξετάζει την απαγόρευση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων τις Κυριακές και χαμηλότερες ταχύτητες στις εθνικές οδούς.

Πότε θα φτάσει τα 150 ευρώ το βαρέλι;

Η κρισιμότερη ερώτηση και η ακόμα πιο κρίσιμη απάντηση που όλοι αναμένουν. Συχνά η απάντηση των αναλυτών, όπως αυτών της Morgan Stanley, είναι «μέχρι οι αυξήσεις να συμπιέσουν τη ζήτηση». Δεν αποκλείεται δηλαδή να δούμε το πετρέλαιο ακόμη και στα 150 δολάρια το βαρέλι όσο πλησιάζουμε στο φθινόπωρο. Άλλωστε, ήδη έχει σπάσει το φράγμα των 120 δολαρίων και ο επόμενος πήχυς είναι αυτός των 150. Εκφράζεται, άλλωστε, η άποψη πως ο πιο απότομος και αποτελεσματικός τρόπος για να πέσουν οι τιμές του πετρελαίου είναι μια παγκόσμια ύφεση, που θα συρρικνώσει την παγκόσμια οικονομία μειώνοντας και την ζήτηση για πετρέλαιο. 

Οι συνέπειες στην Ελλάδα

«Το επόμενο 3ήμερο πρόκειται να γίνουν αυξήσεις 0,10€/L στο ντίζελ κίνησης και 0,03€/L στην αμόλυβδη» δήλωσαν στα «ΝΕΑ» παράγοντες της πετρελαϊκής αγοράς.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας, Γιάννης Αληγιζάκης εκτίμησε πως η υψηλή τουριστική κίνηση θα φέρει ακόμα μεγαλύτερη ζήτηση καυσίμων.

Είναι χαρακτηριστικό πως από πέρυσι οι τιμές των υγρών καυσίμων έχουν αυξηθεί κατά 45%.

Η τιμή της βενζίνης ανά την Ελλάδα

  • Κάλυμνος 2,638 €/L
  • Κάρπαθος 2,64 €/L
  • Λέρος 2,65 €/L
  • Σέριφος 2,679 €/L
  • Αμοργός 2,68 €/L
  • Μήλος 2,70 €/L
  • Σαντορίνη 2,708 €/L
  • Αντίπαρος 2,73 €/L
  • Φολέγανδρος 2,839 €/L

«Στο νησί της Σύρου οι τιμές κυμαίνονται από 2.49 ευρώ έως 2,55. Όλο αυτό εχει δημιουργηθεί λογω της αύξησης του ΦΠΑ στα νησιά μας, από το 13% έχει πάει στο 24%. Τελευταία φορά γέμισαμε πριν λίγες μέρες. Εάν υπολογίζουμε το ΦΠΑ, εάν πέσει τότε θα φτάσουμε στις τιμές των Αθηνών», είπε ο Ειρηναίος Φρέρης, πρατηριούχος από τη Σύρο.

Βενζίνη: Οι ακριβότερες χώρες

  • Νορβηγία: 2,622 ευρώ/λίτρο
  • Δανία: 2,455 ευρώ/λίτρο
  • Φινλανδία: 2,363 ευρώ/λίτρο
  • Ισλανδία: 2,321 ευρώ/λίτρο
  • Ελλάδα: 2,277 ευρώ/λίτρο
  • Μονακό: 2,263 ευρώ/λίτρο
  • Ολλανδία: 2,257 ευρώ/λίτρο
  • Σουηδία: 2,217 ευρώ/λίτρο
  • Γερμανία: 2,154 ευρώ/λίτρο
  • Λιχτενστάιν: 2,086 ευρώ/λίτρο

ΠΡΟΣΦΑΤΑ