Πολιτικη & Οικονομια

Οι Έλληνες παλεύουν με την ύφεση και χάνουν

Η έκθεση της GFK δεν προβλέπει αύξηση μισθών ή μείωση της ανεργίας

62224-137655.jpg
Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
327445-676714.jpg

Οι πιο απλές, καθημερινές ανάγκες είναι για τον μέσο Έλληνα «βουνό» εξαιτίας της συνεχιζόμενης οικονομικής ύφεσης και των υψηλών ποσοστών ανεργίας, όπως διαπιστώνουν οι αναλυτές της GFK στην έκθεσή τους για το καταναλωτικό κλίμα στην Ευρώπη το τρίτο τρίμηνο του 2016.

Ειδικότερα, στο τρίτο τρίμηνο, οι οικονομικές προσδοκίες μπορεί να αυξήθηκαν κατά 7,7 μονάδες σε σχέση με τον Ιούνιο, όντας όμως στις -37,1 μονάδες, ο δείκτης εξακολουθεί να βρίσκεται πολύ πιο κάτω από τον μακροπρόθεσμο μέσο όρο των 0 μονάδων. Η έκθεση ξεκάθαρα λέει πως οι Έλληνες δεν αναμένουν κάποια οικονομική άνθηση και συνεχίζουν να δίνουν μάχη με την ύφεση.

Παρόμοια είναι και η εικόνα που αφορά στις εισοδηματικές προσδοκίες: Ο σχετικός δείκτης αυξήθηκε κατά 6,9 μονάδες κατά τους τελευταίους τρεις μήνες. Ωστόσο, όντας στις -37,5 μονάδες, ο δείκτης συνεχίζει να παραμένει σε αρνητικό έδαφος.

Οι καταναλωτές δεν πιστεύουν επομένως ότι τα ποσοστά ανεργίας θα πέσουν ή ότι οι μισθοί και τα ημερομίσθια θα αυξηθούν προς το παρόν. Δεν αποτελεί έκπληξη ότι η τάση προς κατανάλωση συνεχίζει να βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Συγκεκριμένα, ο σχετικός δείκτης αυξήθηκε κατά 2,2 μονάδες σε σχέση με τον Ιούνιο, φτάνοντας στις -42,8 μονάδες το Σεπτέμβρη. Ωστόσο, υποχώρησε στη χαμηλότερή του τιμή από τον Αύγουστο του 2012, φτάνοντας στις -49,1 μονάδες τον Ιούλιο.

Η  αβεβαιότητα στην Ευρώπη σύμφωνα με τους αναλυτές της GFK επηρεάζει την ψυχολογία των καταναλωτών. Στην αρχή του τρίτου τριμήνου, το ζήτημα που απασχόλησε περισσότερο την κοινή γνώμη σε διακρατικό επίπεδο ήταν η απόφαση των Βρετανών να φύγουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε γενικές γραμμές, το καταναλωτικό κλίμα για την Ευρώπη των 28 έπεσε από τις 13,1 μονάδες στις 12,3 μονάδες μεταξύ Ιουνίου και Σεπτεμβρίου 2016.

 Η αρχή του τρίτου τριμήνου σημαδεύτηκε από την απόφαση των Βρετανών να φύγουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και, κυρίως, στο Ηνωμένο Βασίλειο, η διάθεση των καταναλωτών και, πάνω από όλα, οι οικονομικές προσδοκίες μειώθηκαν σε κάποιες περιπτώσεις δραματικά. Το καταναλωτικό κλίμα για την Ευρώπη των 28 μειώθηκε από τις 13,1 μονάδες τον Ιούνιο στις 10,0 μονάδες τον Ιούλιο.

Από οικονομικής άποψης, η Ευρώπη αναπτύσσεται θετικά. Όλες οι χώρες σχεδόν παρουσιάζουν οικονομική ανάπτυξη και μερικές μάλιστα σημειώνουν πολύ εντυπωσιακούς ρυθμούς. Αυτό φαίνεται επίσης και από τα στοιχεία ανεργίας. Στις περισσότερες χώρες τα ποσοστά απασχόλησης αυξήθηκαν ενώ τα ποσοστά ανεργίας μειώθηκαν. Ωστόσο, οι θετικές αυτές πτυχές δεν συνέβαλλαν στην αναπτέρωση των οικονομικών και εισοδηματικών προσδοκιών των καταναλωτών.

 πρόθεση των καταναλωτών για πραγματοποίηση αγορών δεν φαίνεται να συνάδει πάντα με την οικονομική α-νάπτυξη κάθε χώρας. Τα θέματα που κυριάρχησαν στα πρωτοσέλιδα των κρατών μελών της Ε.Ε. αφορούσαν συγκεκριμένες χώρες, γενικούς ψυχολογικούς παράγοντες αλλά και θεμελιώδεις αβεβαιότητες όπως ο συνεχιζόμενος πόλεμος στη Συρία, οι τρομοκρατικές επιθέσεις στη Γαλλία και τηΓερμανία, η άνοδος των ακροδεξιών λαϊκιστικών κομμάτων στις εκλογές και στις δημοσκοπήσεις και οι επερχόμενες προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ