- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Αυτό που λέγεται off the record και καταλήγει πρώτο τραπέζι πίστα
Το κουτσομπολιό από την αρχαία Αθήνα μέχρι τη «δημοκρατική πραγματικότητα» του σήμερα
Κουτσομπολιό: Μια ιστορική αναδρομή και πως κατέληξε να είναι πανίσχυρο μέχρι και σήμερα
Ας το πούμε ξεκάθαρα: το κουτσομπολιό δεν είναι απλώς μια αθώα συνήθεια, «λίγη σάλτσα για να κυλήσει η κουβέντα». Είναι συχνά κάτι πολύ περισσότερο – ένα κοινωνικό φαινόμενο με δύναμη διαβρωτική που μπορεί να ενώσει αλλά και να καταστρέψει. Ένα εργαλείο που έχει χρησιμοποιηθεί, από τα αρχαία χρόνια μέχρι και σήμερα, για να διαμορφώσει χαρακτήρες, να κατασκευάσει φήμες και να γκρεμίσει υπολήψεις.
Και δεν είναι καινούργιο. Ο Όμηρος, ο Ησίοδος, οι ρήτορες, οι φιλόσοφοι – όλοι κάτι είχαν να πουν για τη φήμη και τη δύναμή της. Από την «άτακτη και ελαφριά» μορφή του Ησιόδου μέχρι τις προσεκτικά μεθοδευμένες δυσφημίσεις του Δημοσθένη, το κουτσομπολιό δεν ήταν ποτέ απλώς λόγια του αέρα. Και αυτά δεν είναι δικά μου λόγια αλλά της Fiona McHardyis, της καθηγήτριας Κλασικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Roehampton στο Λονδίνο και συγγραφέα του βιβλίου «Η εκδίκηση στον αθηναϊκό πολιτισμό» (2008).
Από στόμα σε στόμα, από αγορά σε δίκη
Στην αρχαία Αθήνα, το κουτσομπολιό ταξίδευε πιο γρήγορα κι από τα περιστέρια. Ο Αισχίνης μας λέει ότι διαδιδόταν αυθόρμητα στους δρόμους και τις αγορές, από άνδρες, γυναίκες, δούλους, ελεύθερους – κανείς δεν έμενε έξω απ’ το πάρτι. Ήταν, με άλλα λόγια, η πρώτη εκδοχή του Twitter, αλλά χωρίς hashtag.
Οι δημόσιοι χώροι της πόλης ήταν οι ιδανικές πλατφόρμες διάδοσης. Αν κάποιος ήθελε να ρίξει έναν πολιτικό αντίπαλο ή να προλάβει τις εντυπώσεις πριν τη δίκη, δεν χρειαζόταν πολλά. Ένα δυο «εκπαιδευμένοι» κουτσομπόληδες στην αγορά, λίγη φαντασία, και πριν το καταλάβεις, το πλήθος είχε πειστεί.
Ο Δημοσθένης το λέει καθαρά: ο Μειδίας διακινούσε φήμες εναντίον του για να τον πλήξει. Άλλοι έστελναν ανθρώπους να «δουλέψουν τη γνώμη του κόσμου». Οι Αθηναίοι δικαστές δεν ήταν επαγγελματίες – και συχνά έκριναν περισσότερο με βάση τον χαρακτήρα του διαδίκου, όπως είχε ακουστεί από τρίτους, παρά από αδιάσειστα αποδεικτικά στοιχεία. Οπότε το κουτσομπολιό… έπαιζε ρόλο στην έκδοση αποφάσεων.
Οι αόρατες γυναίκες και η φωνή τους
Αν κάτι αξίζει να σημειωθεί, είναι ότι το κουτσομπολιό ήταν το όπλο των αόρατων. Γυναίκες χαμηλού κύρους, χωρίς πολιτικά δικαιώματα, χωρίς πρόσβαση στα δικαστήρια, χρησιμοποιούσαν τη φήμη για να διεκδικήσουν το δίκιο τους. Όπως η Ζομπία, μια αλλοδαπή γυναίκα που κακοποιήθηκε από τον Αριστογείτονα και δεν μπορούσε να τον μηνύσει. Αντ' αυτού, μίλησε. Και οι ψίθυροι της πόλης έφτασαν μέχρι την αίθουσα του δικαστηρίου, όπου χρησιμοποιήθηκαν για να πλήξουν τον χαρακτήρα του κατηγορoύμενου.
Όσοι δεν είχαν φωνή, μιλούσαν με άλλο τρόπο. Και όσοι δεν είχαν εξουσία, κρατούσαν πάντα ένα κρυφό χαρτί: την αφήγηση.
Το κουτσομπολιό ως τέχνη (και επιβλαβής στρατηγική)
Στις μέρες μας, το κουτσομπολιό παραμένει πανίσχυρο. Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν μένει στην απλή αναπαραγωγή: διανθίζεται με σχόλια, απόψεις, μισόλογα. Πάντα κάποιος ξέρει κάτι «που δεν ξέρουν οι άλλοι». Κι όταν η ιστορία είναι στεγνή, προστίθεται «λίγη σάλτσα», για να αποκτήσει ενδιαφέρον.
Παρότι το στερεότυπο θέλει τις γυναίκες να είναι οι βασίλισσες του κουτσομπολιού, η πραγματικότητα είναι πιο δημοκρατική. Κουτσομπολεύουν και οι άντρες – και μάλιστα συχνά με πιο ψυχρό τρόπο, υπολογιστικό, στρατηγικό. Το φύλο δεν καθορίζει τη διάδοση. Την καθορίζει η πρόθεση.
Κι εδώ έρχεται η επιστήμη. Όχι εγώ, αλλά ο δρ Στέφεν Μπένινγκ, ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο της Νεβάδα, που εξηγεί ότι το «ζουμερό κουτσομπολιό» είναι μια μορφή σχεσιακής επιθετικότητας. Επίθεση όχι στο σώμα, αλλά στην εικόνα του άλλου, στη θέση του στην κοινότητα. Δεν διαδίδεται για λόγους πληροφόρησης, αλλά για λόγους εξουσίας.
Από τη φήμη στην πληγή
Η δύναμη του κουτσομπολιού έγκειται στο εξής: ακόμη κι αν μια φήμη είναι ψευδής, δύσκολα διαψεύδεται. Ο λεκές μένει. Οι εντυπώσεις προηγούνται της αλήθειας – και συχνά μένουν για πάντα.
Δεν έχει σημασία αν το αρχικό κίνητρο ήταν κοινωνικό ή ψυχαγωγικό. Το αποτέλεσμα μπορεί να είναι βαρύ: προσωπικές ρήξεις, διαλυμένες φιλίες, επαγγελματικές συνέπειες, νομικά προβλήματα.
Κι όμως, το κουτσομπολιό είναι παντού. Από τις αγορές της Αθήνας μέχρι το tik tok. Από τα παγκάκια στις πλατείες μέχρι τα threads στο X και τα group chat της δουλειάς. Από την ανάγκη να ανήκουμε μέχρι την ανάγκη να ελέγχουμε.
Κάποιοι άνθρωποι δεν έχουν ζωή – ή τουλάχιστον δεν αρκούνται στη δική τους. Η θέλουν να ζουν μέσα από τις ζωές των άλλων. Ή ξεχνούν τις μαύρες τρύπες της δικής τους ζωής.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Δύο οχήματα με πλάστες πινακίδες στο επίκεντρο των ερευνών
Το τραγικό περιστατικό συνέβη στις 13 Αυγούστου 2024
Έρευνες, αντιφάσεις και ένα αίνιγμα χωρίς τέλος
Στα αιτήματά τους περιλαμβάνεται η άμεση καταβολή καθυστερούμενων ενισχύσεων και αποζημιώσεων
Τι υποστήριξε στην απολογία του
Τι υποστηρίζει ο κτηνίατρος για την απαγωγή του
Δεκάδες μπλόκα από τους αστυνομικούς στη Δυτική Ελλάδα για τον εντοπισμό τους
Για κάθε ευχή που πραγματοποιείς, ο ΟΠΑΠ κάνει πραγματικότητα άλλη μία
Οι δρόμοι κατεβάζουν λάσπη
«Έπιασα το τιμόνι και προσπάθησα να πατήσω φρένο»
«Περιορίστε τις μετακινήσεις σας»
5 συλλήψεις για τη φρικτή υπόθεση
Τι κατήγγειλε η ανήλικη
Ποιες 9 περιοχές θα βρεθούν στο επίκεντρο
Πληροφορίες ότι ο οδηγός υπέστη ανακοπή στο τιμόνι
Την χτύπαγε στο κεφάλι και στο σώμα - Της προκάλεσε τραύματα με μαχαίρι
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.