Ελλαδα

Νεκρός και ο δεύτερος πιλότος του Phantom F-4 - Ολοκληρώθηκαν οι έρευνες

Η ανακοίνωση του ΓΕΑ

Newsroom
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Στάθης Τσιτλακίδης: Νεκρός και ο δεύτερος πιλότος του Phantom F-4 - Η ανακοίνωση του ΓΕΑ μετά από τρεις ημέρες ερευνών

Νεκρός είναι και ο δεύτερος πιλότος του Phantom F-4, Ευστάθιος Τσιτλακίδης. Το ΓΕΑ επιβεβαίωσε με ανακοίνωσή του ότι ο 31χρονος σμηναγός βρήκε τραγικό θάνατο κατά το δυστύχημα με το μαχητικό αεροσκάφος που καταγράφηκε στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας (30.1) ανοιχτά της Ανδραβίδας

Η ανακοίνωση του ΓΕΑ για τον Ευστάθιο Τσιτλακίδη

Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας ανακοινώνει ότι σήμερα Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023, ολοκληρώθηκαν οι επιχειρήσεις έρευνας - διάσωσης για τον εντοπισμό και του κυβερνήτη του αεροσκάφους F-4E Phantom II, Σμηναγού (Ι) Ευστάθιου Τσιτλακίδη, 31 ετών, που ακολούθησαν το αεροπορικό δυστύχημα της 30ης Ιανουαρίου 2023, 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου της Ανδραβίδας.
Η συγκέντρωση και η ανάλυση των ευρημάτων, επιβεβαίωσαν τον θάνατό του.

Σμήναρχος (Ι) Σωτήριος Μαγκώτσιος
Εκπρόσωπος Τύπου ΓΕΑ

© ΓΕΝΙΚΟ ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ/EUROKINISSI

Αύριο η κηδεία του υποσμηναγού Μάριου - Μιχαήλ Τουρούτσικα

Αύριο Πέμπτη θα γίνει η κηδεία του υποσμηναγού Μάριου - Μιχαήλ Τουρούτσικα, όπως δήλωσε ο πατέρας του Κωνσταντίνος Τουρούτσικας. Σήμερα, οι γονείς του συγκυβερνήτη του μοιραίου F-4 καλούνται για αναγνώριση του γιου τους, μια επώδυνη διαδικασία στην οποία ο πατέρας του, Κωνσταντίνος Τουρούτσικας, όπως δήλωσε στην ΕΡΤ, δεν θα παραστεί.

«Δεν θέλω να τον θυμάμαι έτσι. Θέλω να τον θυμάμαι όπως ήταν» είπε με σπασμένη τη φωνή τονίζοντας πως στον γιο του «δεν θα άρεσε να τον λένε ήρωα, έλεγε πως ήρωες έχουμε σε καιρό πολέμου. Είχε πρότυπο τον Ηλιάκη».

Σε δηλώσεις του στον ΣΚΑΪ, ο κ. Κώστας Τουρούτσικας τόνισε μεταξύ άλλων ότι είναι σίγουρος ότι ο γιος του, που ήταν ιδιαίτερα χαμηλών τόνων, δεν θα ήθελε να τον αποκαλούν «ήρωα» και ζήτησε να σταματήσει ο κόσμος να τον μνημονεύει με αυτό τον τρόπο. Παράλληλα, μίλησε για την αγάπη του γιου του για την αεροπορία, ενώ δήλωσε ότι στην επίσκεψη που δέχθηκε χθες από τους αρχηγούς των ενόπλων δυνάμεων, δεν του εξήγησαν τις συνθήκες του ατυχήματος καθώς περιμένουν το πόρισμα. Αλλά, όπως τόνισε, είναι το τελευταίο που θέλει να μάθει. Ο κ. Κώστας Τουρούτσικας μίλησε και για τη στιγμή που έμαθε για την πτώση του μαχητικού, τονίζοντας ότι «όταν ακούσαμε ότι έπεσε αεροπλάνο από ένστικτο ήξερα ότι είναι ο γιος μου».

Τα σενάρια που εξετάζονται για την τραγωδία στην Ανδραβίδα είναι αρκετά και ανάμεσά τους περιλαμβάνονται η τεχνική βλάβη και ο λάθος χειρισμός. Άγνωστο παραμένει αν οι δύο πιλότοι του Phantom F4 πρόλαβαν να χρησιμοποιήσουν το σύστημα αυτόματης εκτίναξης.

Τα σενάρια για την τραγωδία με το F-4 στην Ανδραβίδα 

Απαντήσεις για την τραγωδία στην Ανδραβίδα με την πτώση του αεροσκάφους, τύπου Phantom, αναζητούν οι εμπειρογνώμονες. Ο πιλότος και εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημάτων Παντελής Φραγκούλης και ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης μίλησαν στην ΕΡΤ για τα αίτια του δυστυχήματος στην Ανδραβίδα.

«Τα αεροσκάφη αυτά μπορεί να είναι παλαιού τύπου, έχουν όμως εκσυγχρονιστεί όλα αυτά τα χρόνια, έχουν μπει πολύ σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα. Πρέπει να ξέρετε ότι τα αεροσκάφη αυτά και όλα τα αεροσκάφη, ό,τι πετάει στον αέρα, υπόκεινται σε μεγάλες επιθεωρήσεις. Και όταν λέμε επιθεώρηση ενός αεροσκάφους, εννοούμε ότι αλλάζονται πολλά -μα πάρα πολλά- βασικά εξαρτήματά του. Από ‘κει και πέρα γίνεται ένα καινούργιο αεροσκάφος» ξεκαθαρίζει ο κ. Φραγκούλης.

Αφού τονίζει ότι η συγκεκριμένη πτήση δεν είναι ρουτίνας, υπογραμμίζει ότι «οι χαμηλές πτήσεις ακολουθούν το ανάγλυφο του εδάφους». Και εξηγεί: «Δηλαδή το αεροπλάνο πετάει πάνω από το έδαφος, να φανταστούμε στα 100 πόδια, στα τριάντα μέτρα σχεδόν ή και χαμηλότερα. Ακολουθεί το ανάγλυφο του εδάφους ώστε να μη γίνεται αντιληπτό από τα ραντάρ. Το ίδιο ακολουθείται και στη θάλασσα. Η πτήση όμως αυτή πάνω από το έδαφος δεν είναι μια απλή πτήση ρουτίνας. Γίνεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα, με κλειστές στροφές, προκειμένου να αποφεύγει διάφορα εμπόδια. Είναι μια πολύ δύσκολη πτήση. Είναι μια πολύ δύσκολη άσκηση, την οποία την κάνουν σχεδόν συχνά όλοι οι χειριστές αυτών των αεροσκαφών».

Από τη μεριά του ο κ. Καραϊωσηφίδης, σημειώνει: «Τα F-4 Phantom είναι δύσκολα αεροσκάφη. Σκεφτείτε ότι σήμερα υπάρχουν μαχητικά που έχουμε σε υπηρεσία, τα Rafale, που τα εκσυγχρονίζουμε, τα οποία σε περίπτωση που ο πιλότος αποπροσανατολιστεί, μπει σε έναν ελιγμό που είναι επικίνδυνος, υπάρχει τρόπος πατώντας ένα κουμπί, το αεροπλάνο να έρθει ευθεία και οριζόντια. Έχει αναπτυχθεί τέτοιο σύστημα και είναι σε ισχύ. Τα αεροπλάνα αυτά, επίσης, έχουν ένα ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πτήσης. Το F-4 Phantom είναι ένα αεροπλάνο σχεδιασμένο τη δεκαετία του ’50, εξελιγμένο στις αρχές της δεκαετίας του ’60, που τα περισσότερα συστήματα του είναι ηλεκτρομηχανικά, αλλά οποιοδήποτε ιπτάμενο μέσο, το οποίο ένας μηχανικός το υπογράφει και το αποδεσμεύει και ένας πιλότος το υπογράφει και το αποδέχεται για πτήση, είναι ασφαλές. Μη ασφαλή αεροπλάνα δεν πετάνε, πολύ δε περισσότερο στην Ελλάδα, σε μια αεροπορία του ΝΑΤΟ, σε μια αεροπορία η οποία έχει το υψηλότερο στάνταρ ασφάλειας».

«Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά» ξεκαθαρίζει και προσθέτει: «Εγώ δεν θα μπορούσα να αποκλείσω την τεχνική βλάβη, ένα απρόοπτο γεγονός. Να θυμίσω ότι στο παρελθόν έχουμε αρκετά περιστατικά, όπου έχουμε χάσει αεροπλάνα κυριολεκτικά από απρόοπτο γεγονός. Έχει συγκρουστεί μεγάλο πουλί με μονοκινητήριο αεροπλάνο, μπήκε στον κινητήρα, ο κινητήρας έσκασε, αλλά εκεί υπήρξε εγκατάλειψη του αεροσκάφους».