- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Προσοχή: Οι 4 e-απάτες με τα δικαιώματα των καταναλωτών
Πώς θα προστατευτούν οι καταναλωτές κατά τις αγορές τους από ηλεκτρονικά καταστήματα
Τι προέκυψε από έλεγχο που πραγματοποιήθηκε, υπό το συντονισμό της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή για τις e-απάτες με τα δικαιώματα των καταναλωτών
Τα ηλεκτρονικά καταστήματα, σε ποσοστό που αγγίζει ακόμη και το 75%, είτε δεν παρέχουν καθόλου ενημέρωση στους καταναλωτές για τα δικαιώματά τους είτε αυτή που παρέχουν είναι ελλιπής, αναφέρει το ρεπορτάζ της Ιωάννας Φεντούρη, στην έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, αυτό προέκυψε από δειγματοληπτικό έλεγχο που πραγματοποιήθηκε, υπό το συντονισμό της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων (ΥΠΑΝ), σε e-shops πώλησης ηλεκτρονικών συσκευών, όπως κινητά τηλέφωνα, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, ταμπλέτες κ.λπ.
Πιο συγκεκριμένα, στα βασικά συμπεράσματα του ελέγχου – «σάρωση» (sweep), που έλαβε χώρα το χρονικό διάστημα 26.8.2020 έως και 31.8.2020 και επαναλήφθηκε στις 7.9.2020, συμπεριλαμβάνονται τα εξής:
- Το 43% των ιστοσελίδων δεν ενημερώνει τους καταναλωτές για το πώς μπορούν να υπαναχωρήσουν από μια σύμβαση (ειδικά στην περίπτωση που έχουν χρησιμοποιήσει τα αγαθά σε βαθμό μεγαλύτερο από αυτόν που είναι αναγκαίος για να διαπιστωθούν η φύση, τα χαρακτηριστικά και η λειτουργία τους), καθώς και όσον αφορά στην ευθύνη τους για τυχόν μείωση της αξίας των αγαθών.
Κι αυτό, ενώ η συγκεκριμένη δυνατότητα πρέπει να παρουσιάζεται με κατανοητό τρόπο και με σαφή αναφορά του δικαιώματος των καταναλωτών να υπαναχωρήσουν.
- Το 75% των ιστοσελίδων δεν παρέχει σαφή πληροφόρηση στους καταναλωτές σχετικά με το δικαίωμα υπαναχώρησης.
Σημειώνεται πως ο καταναλωτής θα πρέπει να είναι σε θέση να ανοίξει τη συσκευασία για να αποκτήσει πρόσβαση στα αγαθά, εφόσον συνήθως στα καταστήματα εμφανίζονται παρόμοια αγαθά ασυσκεύαστα. Ως εκ τούτου, η ζημιά που προκαλείται στη συσκευασία, απλώς για να ανοιχθεί, δεν αποτελεί αιτία αποζημίωσης.
Ωστόσο, οποιεσδήποτε προστατευτικές ταινίες που έχουν τοποθετηθεί στο προϊόν θα πρέπει να αφαιρούνται μόνο όταν αυτό είναι απολύτως αναγκαίο για τη δοκιμή του.
- Το 72% των ιστοσελίδων δεν παρέχει καμία πληροφόρηση στον καταναλωτή για τα δικαιώματά του όσον αφορά στην παράδοση αγαθών σε περίπτωση καθυστέρησης από τον προμηθευτή.
Οπως σημειώνεται χαρακτηριστικά σε ανακοίνωση του ΥΠΑΝ, ο προμηθευτής πρέπει να ενημερώνει τον καταναλωτή για την προθεσμία εντός της οποίας αναλαμβάνει την υποχρέωση να παραδώσει τα αγαθά.
Eάν ο προμηθευτής δεν παραδώσει εντός της προθεσμίας αυτής ή εντός της προθεσμίας που έχει δηλωθεί στον καταναλωτή, ο τελευταίος πρέπει να συμφωνήσει με τον έμπορο για την παράταση της προθεσμίας παράδοσης. Εάν ο προμηθευτής εξακολουθεί να μην έχει παραδώσει πριν από τη λήξη της παράτασης, ο καταναλωτής δικαιούται να καταγγείλει τη σύμβαση.
- Το 28% παρέχει ελλιπή πληροφόρηση στον καταναλωτή για την περίπτωση μη παράδοσης προϊόντος εντός της συμφωνηθείσας προθεσμίας.
Προσεχώς, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (ΓΓΕΠΚ) θα ενημερώσει για τα παραπάνω πορίσματα ελέγχου τους σχετιζόμενους συνδέσμους ηλεκτρονικών καταστημάτων, προκειμένου να απευθύνουν με τη σειρά τους συστάσεις στα μέλη τους και στη συνέχεια οι προμηθευτές θα κληθούν να διορθώσουν τις ιστοσελίδες τους.
Παράλληλα, στην ανακοίνωση του ΥΠΑΝ επισημαίνεται πως η ΓΓΕΠΚ «αντιλαμβανόμενη την αυξημένη ανάγκη προστασίας του καταναλωτικού κοινού, δεδομένης της συνεχούς ανόδου του όγκου των ηλεκτρονικών συναλλαγών, εφιστά την προσοχή του καταναλωτικού κοινού και δεσμεύεται να συνεχίσει τους αυτεπάγγελτους δειγματοληπτικούς ελέγχους σάρωσης ιστοσελίδων (sweeps), διασφαλίζοντας την πλήρη συμμόρφωση των προμηθευτών και ενεργοποιώντας τις εθνικές διαδικασίες επιβολής διοικητικών κυρώσεων, όπου αυτό καταστεί αναγκαίο, με σκοπό την ορθή εφαρμογή της καταναλωτικής νομοθεσίας».
Τέλος, υπενθυμίζεται ότι ο νόμος 2251/1994 για την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών διασφαλίζει, μεταξύ άλλων, ότι κάθε καταναλωτής, όταν πραγματοποιεί αγορές στο Διαδίκτυο, έχει το δικαίωμα να λαμβάνει σαφείς, ορθές και κατανοητές πληροφορίες σχετικά με τους όρους παράδοσης και το δικαίωμα υπαναχώρησης, σε περίπτωση που έχει χρησιμοποιήσει τα αγαθά σε βαθμό μεγαλύτερο από αυτόν που είναι αναγκαίος για να διαπιστωθούν η φύση, τα χαρακτηριστικά και η λειτουργία των αγαθών.
Στην περίπτωση αυτή, ο καταναλωτής δεν θα πρέπει να χάνει το δικαίωμα υπαναχώρησης, αλλά θα πρέπει να είναι υπεύθυνος για τυχόν μείωση της αξίας των αγαθών.
ΠΗΓΗ: Έντυπη έκδοση Ελεύθερος Τύπος
Ακολουθήστε την Athens Voice στο Google News κι ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις
ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ: Live updates - Τι πρέπει να ξέρουμε για τον κορωνοϊό- Συνεχής ενημέρωση εδώ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Σε ποιους δρόμους εντοπίζονται δυσκολίες
Ένα έργο 2.000 ετών που μετέφερε νερό στην Αθήνα ξαναζωντανεύει λόγω της λειψυδρίας
Ισχυρή καταιγίδα πλήττει αυτή την ώρα την πόλη
«Ακολουθήθηκαν οι προβλεπόμενες από τα πρωτόκολλα διαδικασίες»
Πτώση της θερμοκρασίας από το απόγευμα του Σαββάτου
«Δεν υπάρχουν χυδαίες λέξεις» σχολίασε ο καθηγητής
Αύριο θα φωτίσει τον ουρανό
Μετά από σφοδρή σύγκρουση δύο οχημάτων
Ανοιχτά τα εμπορικά αύριο Κυριακή
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.