Κοσμος

Ένοχη η Tesla για θανατηφόρο δυστύχημα με το σύστημα Autopilot - Αποζημίωση 329 εκατ. δολαρίων

Καταδίκη-ορόσημο - Ανοίγει ο δρόμος για νέες μαζικές αγωγές κατά της εταιρείας

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η Tesla καταδικάστηκε να πληρώσει 329 εκατ. δολάρια για δυστύχημα με το Autopilot - Κρίθηκε υπεύθυνη κατά 33% - Φόβοι για νέο κύμα αγωγών.

Ένα σώμα ενόρκων στη Φλόριντα καταδίκασε την Tesla να καταβάλει αποζημίωση ύψους 329 εκατομμυρίων δολαρίων στους ενάγοντες για ένα θανατηφόρο δυστύχημα το 2019, που εμπλέκει την τεχνολογία υποβοήθησης οδήγησης Autopilot.

Η απόφαση αποτελεί σημαντικό πλήγμα για την εταιρεία του Έλον Μασκ, καθώς όχι μόνο ανοίγει τον δρόμο για νέες, δαπανηρές δικαστικές διαμάχες, αλλά και θέτει υπό αμφισβήτηση τη φήμη της Tesla ως προς την ασφάλεια, σε μια κρίσιμη περίοδο για το μέλλον των αυτόνομων οχημάτων.

Η υπόθεση παρακολουθείται στενά και από άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, που εργάζονται για την ανάπτυξη ημιαυτόνομων και αυτόνομων συστημάτων οδήγησης.

Το ομοσπονδιακό δικαστήριο στο Μαϊάμι έκρινε ότι η Tesla φέρει το 33% της ευθύνης για το δυστύχημα, καθώς το σύστημά της απέτυχε να αποτρέψει τη σύγκρουση – παρότι ο οδηγός Τζορτζ Μπράιαν ΜακΓκι παραδέχθηκε ότι ήταν αφηρημένος κοιτώντας το κινητό του.

Το δυστύχημα είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο της 22χρονης Ναϊμπέλ Μπενιαβίδες Λεόν και τον σοβαρό τραυματισμό του συντρόφου της, ΝτΈλον Άνγκουλο, οι οποίοι είχαν σταματήσει το αυτοκίνητό τους για να παρατηρήσουν τα αστέρια.

Ο Μπρετ Σράιμπερ, δικηγόρος των εναγόντων, κατηγόρησε την Tesla ότι υπερέβαλε στις δυνατότητες του Autopilot και γνώριζε ότι αυξάνει τον κίνδυνο απόσπασης προσοχής στους οδηγούς. «Το αυτοκίνητο που ισχυρίστηκαν ότι είχαν εφεύρει, απλά δεν υπήρχε», δήλωσε. «Ήξεραν από την αρχή ότι το Autopilot είχε ελαττώματα».

Ο ίδιος ο οδηγός, ΜακΓκι, παραδέχθηκε: «Εμπιστεύτηκα υπερβολικά την τεχνολογία. Πίστευα πως, αν υπήρχε εμπόδιο μπροστά, το αυτοκίνητο θα έδινε προειδοποίηση και θα φρέναρε».

Οι δικηγόροι της Tesla υποστήριξαν ότι κανένα αυτοκίνητο δεν θα μπορούσε να αποτρέψει τη σύγκρουση, χαρακτηρίζοντας τον οδηγό «ανεύθυνο» και «επιθετικό». Ο ΜακΓκι είχε αγνοήσει φώτα προειδοποίησης και σήμα στοπ, περνώντας με 100 χλμ/ώρα σε διασταύρωση τύπου Τ, πριν συγκρουστεί με ένα σταθμευμένο Chevrolet Tahoe.

Η σύγκρουση εκτίναξε τη Μπενιαβίδες 23 μέτρα μέσα σε δασική περιοχή, όπου και εντοπίστηκε το άψυχο σώμα της. Ο Άνγκουλο υπέστη πολλαπλά κατάγματα και σοβαρή εγκεφαλική κάκωση – εμφανίστηκε στο δικαστήριο την Παρασκευή κουτσαίνοντας και με ειδικό μαξιλάρι για να καθίσει.

Η υπόθεση περιλάμβανε και καταγγελίες για απόκρυψη ή απώλεια κρίσιμων δεδομένων από την Tesla, όπως αρχεία και βίντεο από τα τελευταία δευτερόλεπτα πριν από το δυστύχημα. Οι ενάγοντες προσέλαβαν ειδικό στην ανάκτηση ψηφιακών δεδομένων και απέδειξαν ότι η Tesla διέθετε τελικά τα στοιχεία, παρά τις αρχικές διαψεύσεις της. Η εταιρεία απάντησε ότι πρόκειται για λάθος εκ παραδρομής.

Η Tesla ανακοίνωσε πως θα ασκήσει έφεση: «Η σημερινή απόφαση είναι εσφαλμένη και υπονομεύει την αυτοκινητιστική ασφάλεια και τις προσπάθειες του κλάδου για την ανάπτυξη σωτήριων τεχνολογιών», δήλωσε η εταιρεία.

Η απόφαση αυτή ενδέχεται να επιβραδύνει τα φιλόδοξα σχέδια της Tesla να λανσάρει υπηρεσία αυτόνομων ταξί (Robotaxi) στις ΗΠΑ. Ο Έλον Μασκ είχε δηλώσει πρόσφατα ότι αναμένει η υπηρεσία να καλύπτει το 50% του αμερικανικού πληθυσμού μέχρι το τέλος του έτους.

Ήδη δοκιμές των Robotaxi έχουν ξεκινήσει σε Όστιν και Σαν Φρανσίσκο, με την παρουσία οδηγού ασφαλείας στο όχημα κατά τη δοκιμαστική φάση.

(Με πληροφορίες του Guardian)