Κοσμος

Temu: Τι συμβαίνει με το e-shop και τις απίστευτα χαμηλές τιμές του - Όσα πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές

Ποιος είναι ο Colin Huang, ο μυστικοπαθής ιδρυτής της εταιρίας που ξεκίνησε από το μηδέν

Κωνσταντίνος Χριστοφόρου
Κωνσταντίνος Χριστοφόρου
8’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Temu: Ένα e-shop με απίστευτα χαμηλές τιμές - Τι πρέπει να προσέξει ο καταναλωτής
Το Temu έβαλε στόχο να κερδίσει 10 δισ. δολάρια παγκοσμίως για το 2023 © Getty Images / NurPhoto

Temu: Τι συμβαίνει με το e-shop και τις απίστευτα χαμηλές τιμές του - Όσα πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές - Ποιος είναι ο Colin Huang, ο μυστικοπαθής ιδρυτής της εταιρίας που ξεκίνησε από το μηδέν

Η νέα εφαρμογή πώλησης προϊόντων Temu ανταγωνίζεται τις μεγαλύτερες διαδικτυακές πλατφόρμες αγορών παγκοσμίως, όπως την Amazon, προσφέροντας τις πιο χαμηλές τιμές στην ελληνική αγορά. Αν κα πολλοί καταναλωτές είναι δύσπιστοι απέναντι σε άλλο ένα κινέζικο app, φαίνεται ότι το e-shop λειτουργεί κανονικά.

Το Temu είναι ένα διαδικτυακό κατάστημα όπου μπορεί κανείς να βρει τα πάντα, από οικιακά είδη και αθλητικό εξοπλισμό, μέχρι ηλεκτρονικά gadgets και αξεσουάρ αυτοκινήτου. Αλλά, πως καταφέρνει και κρατάει τις τιμές των προϊόντων τόσο χαμηλά προσφέροντας μέχρι και δωρεάν shipping;

How Temu Makes Money From $10 Smartwatches From China

Σύμφωνα με την Humble, μία εταιρεία που ασχολείται με το ηλεκτρονικό εμπόριο, το Temu έχει 10.000 παραγγελίες την ημέρα κατά μέσο όρο στην Ελλάδα, κερδίζοντας 250.000 ευρώ ημερησίως. Και αυτό το καταφέρνει παρακάμπτοντας τα τελωνεία, έχοντας ανοίξει αποθήκες σε όλη την Ευρώπη.

Εξαλείφοντας τους μεσάζοντες ανάμεσα στον καταναλωτή και τον κατασκευαστή, τον Σεπτέμβριο του 2023 κατάφερε να ξεπεράσει την Amazon και τον Οκτώβριο την Shein, εκμεταλλευόμενο την ακρίβεια που σαρώνει όλη την ήπειρο.

Στην Ευρώπη, η εφαρμογή Temu ξεπέρασε το eBay τον Οκτώβριο, φτάνοντας τα 51 εκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες σε συσκευές Android και Apple, σύμφωνα με την data.ai.

Το Temu χρησιμοποιεί επιθετικό marketing ξοδεύοντας τεράστια ποσά για διαφημίσεις

Το Temu εμφανίσθηκε στις ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο του 2022 και έχει παρουσία σήμερα σε 47 χώρες. Ανήκει στην κινεζική PDD Holdings και ακολουθεί τακτικές επιθετικού marketing, ενώ το app του έχει μέχρι σήμερα ληφθεί 250 εκατ. φορές. Για το 2023, το Temu έβαλε στόχο να κερδίσει 10 δισ. δολάρια παγκοσμίως, με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για πάνω από 18 δισ. δολάρια κέρδος.

Για να προσεγγίσει τους καταναλωτές, το Temu ξοδεύει τεράστια ποσά σε διαφημίσεις, δίνοντας έως και 10 εκατ. δολάρια καθημερινά στη Meta και τη Google, σύμφωνα με ανάλυση που δημοσιεύτηκε από την Tencent. Τον Φεβρουάριο του 2023, ξόδεψε 14 εκατ. δολάρια για δύο διαφημίσεις 30 δευτερολέπτων κατά τη διάρκεια του Super Bowl.

Super Bowl LVII (57) Commercial: Temu App - Shop Like a Billionaire (2023)

Σύμφωνα με το Wired, το Temu είχε υπολογίσει ότι για το 2023 θα έχει ζημία 2,76 δισ. δολάρια, ενώ τώρα το ποσό εκτιμάτε ότι θα φθάσει στα 3,17 δισ. δολάρια. Αν και οι εκπρόσωποι της εταιρείας διαψεύδουν τα νούμερα, πολλοί ανησυχούν ότι αυτό το business model δεν θα μπορέσει να συνεχιστεί για πολύ. Το γεγονός αυτό δεν προβληματίζει την εταιρεία, αποτελώντας συνειδητή στρατηγική που ονομάζεται Loss Leader. Αυτή στρατηγική έχει να κάνει με την πώληση προϊόντων σε τιμές οι οποίες δεν είναι κερδοφόρες, αλλά έχουν σκοπό να κερδίσουν το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς και την προσέλκυση νέων καταναλωτών.

Την ίδια στιγμή, υπεύθυνοι της εταιρίας υποστηρίζουν ότι σκοπός τους δεν είναι το κέρδος, λέγοντας: «Προτεραιότητα είναι η απόκτηση πελατών. Μπορούμε να φανταστούμε ότι μακροπρόθεσμα το Temu θα μπορούσε να είναι αυτό που ονομάζουμε μια υπερ-εφαρμογή η οποία θα προσφέρει ένα πλήθος υπηρεσιών».

Κατηγορείται ότι αγοράζει τα προσωπικά μας δεδομένα

Η ένωση καταναλωτών της Γερμανίας δημοσίευσε πριν μερικές εβδομάδες μία αναφορά, τονίζοντας ότι από έλεγχους που έγιναν σε 20 προϊόντα, ορισμένα είχαν καταστραφεί κατά τη μεταφορά, ενώ ορισμένα ηλεκτρονικά προϊόντα δεν είχαν την πιστοποίηση CE. Η Επιτροπή Ελέγχου Οικονομίας και Ασφάλειας ΗΠΑ - Κίνας προειδοποίησε επίσης τον Απρίλιο για πιθανούς κινδύνους ασφάλειας δεδομένων για τους χρήστες του Temu.

Glomex Player(40599v1wl9o7vsfv, v-cxajsw4d0lqx)

«Στο Temu δίνουμε προτεραιότητα στην προστασία του απορρήτου και διατηρούμε τη διαφάνεια σχετικά με τις πρακτικές δεδομένων μας. Η συλλογή δεδομένων μας έχει έναν σαφή και μοναδικό σκοπό: να παρέχουμε και να βελτιώνουμε συνεχώς τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας στους χρήστες, ευθυγραμμιζόμενα με τις κοινές πρακτικές του κλάδου», ήταν η απάντηση του Temu στις κατηγορίες ότι κλέβει προσωπικά δεδομένα.

Ωστόσο, ο Νίκος Βασιλάκος, πρόεδρος του Internet Now!, έχει αντίθετη άποψη για το Temu, λέγοντας: «Η εφαρμογή ζητάει έγκριση για να παρακολουθεί τα πάντα. Μπαίνει στο κινητό, το εγκαθιστάς και λέει πως εάν το στείλεις σε φίλους σου, θα πάρεις έκπτωση. Στέλνοντάς το, όμως, είναι σαν να στέλνεις το Predator. Η πλατφόρμα μπορεί να δει τις φωτογραφίες σου, τα δεδομένα σου, την τοποθεσία και ζητάει και ανοιχτό μικρόφωνο. Εάν το εγκαταστήσετε και περάσετε με την κάμερα μπροστά από ένα συγκεκριμένο προϊόν, τότε θα στείλει ειδοποιήσεις για αγορά του συγκεκριμένου προϊόντος. Ένα κινητό με εφαρμογή Temu δεν είναι ασφαλές».

Η Shein μηνύει το Temu για αθέμιτες πρακτικές

Το Temu έχει επίσης εμπλακεί σε νομικές διαμάχες με τη Shein, ένα από τα μεγαλύτερα on-line καταστήματα μόδας και τον περασμένο Δεκέμβριο κατέθεσε αγωγή στις ΗΠΑ, ισχυριζόμενη ότι το Temu εφαρμόζει αθέμιτες πρακτικές marketing. Η Temu αρνήθηκε τους ισχυρισμούς. Αυτόν τον Ιούλιο, το Temu με την σειρά του κατέθεσε αγωγή κατά της Shein, ισχυριζόμενη ότι «τιμωρεί» τους εμπόρους για τη συνεργασία τους με το Temu. Και οι δύο αγωγές έχουν μπει στο αρχείο. Οι δύο εταιρείες ανταγωνίζονται όλο και περισσότερο για τους ίδιους πελάτες στις ΗΠΑ. Η Shein επικεντρώνεται στον ρουχισμό, ενώ το Temu θέλει να κοντράρει την Amazon, ακόμα και να την ξεπεράσει.

Mr. Temu, ο «μυστικοπαθής βασιλιάς της Σαγκάης»

Ποιος είναι όμως το πρόσωπο-κλειδί που κρύβεται πίσω από το Temu; Πρόκειται για τον 43χρονο, Colin Huang, ιδρυτή της κινεζικής PDD Holdings που άλλαξε το όνομά της από Pinduoduo τον Φεβρουάριο του 2023. Ο Huang παραιτήθηκε από πρόεδρος της εταιρείας τον Μάρτιο του 2021, ωστόσο εξακολουθεί να είναι βασικός μέτοχος και τον Σεπτέμβριο του 2022 λάνσαρε το Temu. Σκοπός του ήταν να ανταγωνισθεί την Shein και συγκεκριμένα τον ιδρυτή της Sky Xu.

Glomex Player(40599v1wl9o7vsfv, v-cxak0pdsn2z5)

Από τα περίχωρα της Κίνας στους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο

Το Business insider περιγράφει τον Colin Huang ως έναν «κατά συρροή επιχειρηματία», ενώ οι Financial Times τον χαρακτηρίζουν ως τον «μυστικοπαθή βασιλιάς του διαδικτύου της Σαγκάης». Μπορεί να μην είναι τόσο γνωστός εκτός Κίνας, ωστόσο πρόκειται για έναν από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο, σύμφωνα με το Forbes.

Ο Colin Huang γεννήθηκε το 1980 από γονείς εργάτες. Όταν ήταν στο δημοτικό, ένα βραβείο σε μια μαθηματική Ολυμπιάδα του άλλαξε τη ζωή, αφού ο δάσκαλός του τον προέτρεψε να δώσει εξετάσεις στο ελίτ σχολείο ξένων γλωσσών Hangzhou Foreign Language School (HFLS).

Ο Huang αρχικά δεν ήθελε να πάει. «Ήθελα να πάω σε ένα σχολείο που να είναι δυνατό στα Μαθηματικά, τη Φυσική και τη Χημεία», είχε γράψει πριν από χρόνια. «Αργότερα, ο διευθυντής με κάλεσε και με έπεισε να πάω. Εκ των υστέρων, ευχαριστώ τον Θεό που επέλεξα να πάω στο HFLS». Στα 18 του άρχισε να σπουδάζει πληροφορική στο Πανεπιστήμιο Zhejiang.

Το πέρασμα από την Microsoft και την Google

Ο Huang ξεκίνησε δουλεύοντας στη Microsoft στο Πεκίνο και στην συνέχεια στα γραφεία της εταιρείας στο Redmond της Ουάσινγκτον. Όμως ο ίδιος δεν έβλεπε μέλλον εκεί. Αποφοίτησε με μεταπτυχιακό στην επιστήμη των υπολογιστών από το Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν το 2004 και βρήκε την πρώτη του δουλειά πλήρους απασχόλησης στην Google ως μηχανικός λογισμικού, προτού γίνει διευθυντής προϊόντων. Εκείνη την εποχή, η Google ετοιμαζόταν να εισέλθει στην Κίνα και ο Huang έγινε μέλος της ομάδας.

«Τρία ή τέσσερα χρόνια αφότου έφυγα, άρχισα να συνειδητοποιώ πόσο σπάνιο ήταν να βρεθείς και να ενταχθείς σε μια εταιρεία όπως η Google εκείνη την εποχή. Ήταν μια ευκαιρία που δίνεται μία φορά στη ζωή και ήμουν εξαιρετικά τυχερός», είχε δηλώσει για την μεταγραφή του από την Microsoft στη Google.

Μετά την παραίτησή του από την Google το 2007, ο Huang ξεκίνησε την διαδικτυακή Oukou, η οποία πωλούσε κυρίως ηλεκτρονικά είδη, όπως κινητά τηλέφωνα και οικιακές συσκευές. Πούλησε την επιχείρηση τρία χρόνια αργότερα το 2010, προτού ξεκινήσει τη δεύτερη εταιρεία του, τη Leqi, η οποία βοηθούσε ξένες εταιρίες να προωθήσουν τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα σε κινεζικές πλατφόρμες. Η τρίτη επιχείρησή του ήταν η Xunmeng που δημιουργούσε διαδικτυακά παιχνίδια ρόλων.

«Αποδέχτηκα την ιδιότητα του να είμαι πλούσιος πριν γίνω πλούσιος»

Ο Huang ξεκίνησε την Pinduoduo το 2015.  Έχοντας αποκτήσει εμπειρία τόσο στο ηλεκτρονικό εμπόριο όσο και στα παιχνίδια, πίστευε ότι θα μπορούσε να βρει την επιτυχία με την παιχνιδοποίηση (gamification) των online αγορών. Το 2015 χορηγήθηκε με 8 εκατομμύρια δολάρια από μια ομάδα επενδυτών με επικεφαλής την Banyan και άλλα περίπου 100 εκατομμύρια δολάρια το επόμενο έτος, σύμφωνα με το Bloomberg.

Η Pinduoduo κυκλοφόρησε το Temu στις ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο του 2022, αλλά η εφαρμογή δεν έγινε γνωστή μέχρι που διαφημίστηκε στο Super Bowl φέτος τον Φεβρουάριο. Αυτή τη στιγμή είναι η κορυφαία δωρεάν εφαρμογή τόσο στο Google Play Store όσο και στο Apple App Store, μπροστά από το TikTok, την Amazon και το Instagram.

«Έμαθα πώς να διαχειρίζομαι και αποδέχτηκα την ιδιότητα του να είμαι πλούσιος πριν γίνω πλούσιος», είχε πει παλαιότερα ο 43χρονος, Colin Huang, όπως αναγράφεται στο προφίλ του στην ηλεκτρονική έκδοση του Forbes.

Το κόστος της ταχείας ανάπτυξης

Παρά το γεγονός ότι το Temu είναι κινεζικών συμφερόντων και θυγατρική της PDD, δεν θέλει το καταναλωτικό κοινό να την βλέπει ως άλλο ένα κινεζικό e-shop, επειδή οι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί συνδέουν τις κινεζικές εταιρείες με προϊόντα χαμηλής ποιότητας που χαλάνε με το παραμικρό, καθώς και με κινδύνους ασφαλείας προσωπικών δεδομένων.

Παράλληλα, προσπαθεί να λύσει το πρόβλημα της αποθήκευσης προσπαθώντας να διαχειριστεί εκατομμύρια παραγγελίες, αλλά και επιστροφές, έχοντας σημαντικές απώλειες κέρδους. Σύμφωνα με κινεζικά ειδησεογραφικά πρακτορεία, το Temu έχει απώλειες περίπου 30%-35% σε κάθε παραγγελία στις ΗΠΑ και κατά μέσο όρο 40% σε παραγγελίες παγκοσμίως. Για να αντιμετωπίσει αυτά τα προβλήματα, το Temu σχεδιάζει να ανοίξει δύο νέες αποθήκες στις ΗΠΑ, στην ανατολική και στη δυτική ακτή, μειώνοντας έτσι τη συμφόρηση.

Glomex Player(40599v1wl9o7vsfv, v-cx9klotg2wd5)

Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Accenture της Κίνας, το γεγονός ότι έχει καταφέρει να επεκταθεί σε 47 χώρες, χωρίς να έχει ξεκάθαρα πλάνα για το πώς θα ρεφάρει, αποτελεί κίνδυνο για το Temu. Η εταιρεία ξοδεύει επίσης πολλά χρήματα ασκώντας πίεση στην κυβέρνηση των ΗΠΑ για να καλύψει τις φήμες ότι τα προϊόντα της κατασκευάζονται σε συνθήκες καταναγκαστικής εργασίας.

Η απότομη γιγάντωση του Temu έχει προσελκύσει την προσοχή όλων όσων ασχολούνται με το online εμπόριο, με τους γνώστες του κλάδου να την παρακολουθούν στενά. Για την ώρα, εξακολουθεί να είναι μια νεοσύστατη επιχείρηση και το αν μπορέσει να διατηρήσει χαμηλές τιμές, κρατώντας το παγκόσμιο μερίδιο αγοράς εν μέσω δικαστικών πολέμων και δυσπιστίας για την ασφάλεια των δεδομένων είναι κάτι που μόνο ο χρόνος θα δείξει - μέχρι να εμφανιστεί ο επόμενος μεγάλος ανταγωνιστής.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ