Εμφάνιση φίλτρων
Τίτλος

Οι «Ασκήσεις Αυτοτομίας» της Ευγενίας Αποστόλου στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα

Οι «Ασκήσεις Αυτοτομίας» της Ευγενίας Αποστόλου στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα

Η εικαστικός Ευγενία Αποστόλου στη δεύτερη ατομική της έκθεση στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα με τίτλο Ασκήσεις Αυτοτομίας παρουσιάζει ένα νέο τρόπο καλλιτεχνικής δημιουργίας. Τα έργα αυτής της ενότητας της δουλειάς της αποτελούνται από γάζες με κολλημένα συμπαγή κομμάτια χρώματος, ξεπερνώντας έτσι τα όρια του συμβατικού καμβά και ανασυνθέτοντας την έννοια του ζωγραφικού έργου.

Όπως σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης Δημήτρης Αντωνίτσης: «η Απόστολου καταφεύγει σε ένα είδος περιγραφής, σίγουρα μη ρεαλιστικής, αλλά με ένα τέχνασμα που ο αμερικανός ποιητής Wallace Stevens έχει αποκαλέσει “περιγραφή χωρίς τόπο”. Δημιουργεί εν είδει φόντου ένα δικό της δυνητικό χώρο: συμπαγή κομμάτια μπογιάς αποσπασμένα από παλαιότερα συντετριμμένα έργα επικαλύπτονται με γάζες. Με αυτό τον τρόπο η καλλιτέχνης αποσυνδέεται από το τελάρο και τα όριά του, τα οποία άλλωστε αντιμαχόταν τις τελευταίες δεκαετίες. Πλέον τα καινούργια έργα αποκτούν ένα καινοτόμο βάθος, το οποίο με τη σειρά του συμπίπτει με το πραγματικό Είναι της ζωγράφου.

Η Αποστόλου αποστάζει από τη συγκεχυμένη πραγματικότητα το εσωτερικό της λεξιλόγιο. Παραμένοντας δωρική στην δισδιάστατη επιφάνεια εγκαθιστά με χειρονομιακότητα την τρίτη διάσταση. Η γλυπτικότητα των έργων της Αποστόλου έχει προκύψει από το συστηματικά προμελετημένο έλεγχο του πρώτου επιπέδου,  της καθαρής ζωγραφικής. Κατόπιν εφορμά με ελευθεριότητα στη δημιουργία της τρισδιάστατης διαφάνειας. Άλλωστε, οι γάζες με τη μεταφορική τους έννοια καθιστούν τα συγκεκριμένα έργα μια στρατηγική επιβίωσης.

Κάτω από αυτό το πρίσμα της επιβίωσης και της διαχείρισης του αιφνιδιασμού, η αυτοτομία της Αποστόλου ομοιάζει με τη στρατηγική ενός ταχυδακτυλουργού. Ο "μάγος",  ενώ φροντίζει με διάφορα κόλπα να κατευθύνει την προσοχή του κοινού σε άσχετα σημεία της σκηνής, πραγματοποιεί απαρατήρητος τα αναγκαία για να εμφανισθεί "το θαύμα", να δημιουργηθεί "η μαγεία”. Πράγματι η Αποστόλου μας σαγηνεύει με την καινούργια της δουλειά, που κατά βάση είναι μια διαδικασία μετατόπισης και κυριολεκτικής ανακύκλωσης της ύλης.»

Απόσπασμα από το κείμενο του επιμελητή Δημήτρη Αντωνίτση για την έκθεση Ασκήσεις Αυτοτομίας.