- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Μιλούν οι Δ. Χατζηδάκης (δήμαρχος Π. Φαλήρου), Κ. Παπαλός (δήμαρχος Καρδίτσας), Α. Βαρελάς (αντιδήμαρχος Καθαριότητας & Ανακύκλωσης Δήμου Αθηναίων), Α. Παπάς (αντιδήμαρχος Καθαριότητας & Ανακύκλωσης Δήμου Θεσσαλονίκης)
Όταν μιλάμε για πολιτική και εκλογές, αυτή μπορεί να έχει πολλά διαφορετικά χρώματα και σύμβολα. Ωστόσο, όταν μιλάμε για το περιβάλλον και την κοινωνική ωφέλεια, αυτή έχει ένα χρώμα: πράσινο. «Πράσινη» πολιτική ασκούν όλοι οι πολιτικοί φορείς, ανεξαρτήτως παράταξης, με βασικό γνώμονα την ηθική δέσμευση που αναλαμβάνουν απέναντι στο κοινωνικό σύνολο και την εξοικονόμηση κόστους και ενέργειας.
Μία μέθοδος άσκησης «πράσινης» πολιτικής είναι η χρήση εναλλακτικών μορφών ενέργειας στα δημόσια κτίρια και τα δημόσια οχήματα όπως είναι, για παράδειγμα, τα απορριμματοφόρα και τα λεωφορεία. Μέχρι στιγμής τα βασικά βήματα που έχουν γίνει αφορούν στην επιλογή του φυσικού αερίου ως βασικού καύσιμου για να καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες κτιρίων και οχημάτων. Η πρωτοβουλία σύνδεσης με το δίκτυο φυσικού αερίου στα δημόσια κτίρια αποτελεί ανταπόκριση στην επιταγή της Ευρωπαϊκής Ένωσης για εξοικονόμηση ενέργειας (στόχος 20-20-20) αλλά και στο διαχρονικό κάλεσμα των εκάστοτε ελληνικών πολιτικών αρχών και φορέων για χρήση φυσικού αερίου στα δημόσια κτίρια.
Ενδεικτικά, μπορεί να αναφερθεί η ανακοίνωση που είχε γίνει προ ετών επί υπουργίας Δημ. Σιούφα, ο οποίος τότε είχε ανακοινώσει ότι όλα τα κρατικά κτίρια σε Θεσσαλία, Θεσσαλονίκη και Αττική θα πρέπει να αντικαταστήσουν τους καυστήρες πετρελαίου με καυστήρες φυσικού αερίου, σημειώνοντας ότι θα υπάρξει και εκτεταμένο πρόγραμμα σε σχολεία και νοσοκομεία, καθώς και για ιδιωτικές επιχειρήσεις στις οποίες δίνονται ειδικά κίνητρα.
Εκτός από την προσπάθεια ενίσχυσης χρήσης του οικονομικού αυτού καυσίμου σε δημόσια κτίρια από την πλευρά των επίσημων αρχών, πολλοί φορείς και επιχειρήσεις παρέχουν κίνητρα και στους ιδιώτες για οικιακή ή επαγγελματική/βιομηχανική χρήση, με ένα μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων, ιδρυμάτων και οργανισμών (βιομηχανίες, νοσοκομεία, ξενοδοχεία κ.λπ.) να έχουν συνδεθεί με το δίκτυο φυσικού αερίου και να απολαμβάνουν όλα τα οφέλη που προσφέρει το «πράσινο» καύσιμο. Οι πρωτοβουλίες όμως δεν σταματούν εδώ. Ηγετικό ρόλο αναλαμβάνουν οι δημοτικές αρχές στο πλαίσιο άσκησης μιας επιβεβλημένης πλέον «πράσινης» πολιτικής με τους δήμους να χρησιμοποιούν το φυσικό αέριο σε κτίρια και οχήματα.
«Όλα τα κρατικά κτίρια σε Θεσσαλία, Θεσσαλονίκη και Αττική θα πρέπει να αντικαταστήσουν τους καυστήρες πετρελαίου με καυστήρες φυσικού αερίου, ενώ θα υπάρξει και εκτεταμένο πρόγραμμα σε σχολεία και νοσοκομεία»
(ανακοίνωση επί υπουργίας Δημ. Σιούφα)
Το φυσικό αέριο, βασικό εργαλείο «πράσινης» πολιτικής
Διον. Χατζηδάκης, δήμαρχος Π. Φαλήρου: «Φυσικό αέριο στις υποδομές μας».
«Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε ως Δημοτική Αρχή ακολουθήσαμε μια άκρως φιλική και “πράσινη” προς το περιβάλλον πολιτική, προσπαθώντας να μειώσουμε το ενεργειακό μας αποτύπωμα, δημιουργώντας υποδομές, εγκαταστάσεις αλλά και διαδικασίες οι οποίες θα κάνουν την πόλη μας πιο ανθρώπινη. Οι πράσινες δράσεις μας εκτείνονται σε όλο το φάσμα της δημοτικής πολιτικής και αποδεικνύουν το πραγματικό μας ενδιαφέρον για την προστασία του περιβάλλοντος. Ενδεικτικά να αναφέρω τη χρήση φυσικού αερίου από απορριμματοφόρα οχήματά μας, την ένταξη του δήμου μας σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα πράσινου προσανατολισμού, τη χρήση αντλιών θερμότητας σε δημοτικά κτίρια, ενώ ειδική αναφορά θα πρέπει να γίνει στην παρέμβαση που έχουμε πραγματοποιήσει στο Πάρκο του Φλοίσβου αλλά και στη γενικότερη αναμόρφωση του παραλιακού μας μετώπου που πραγματικά έχει υλοποιηθεί με αποκλειστικά και μόνο περιβαλλοντικούς όρους.
Οι παρεμβάσεις μας πάντα υποστηρίζονται από τεχνοκράτες, καθηγητές πανεπιστημίου αλλά και ειδικούς προκειμένου να μεγιστοποιείται η απόδοσή τους, ενώ η επιστημονική τεκμηρίωσή τους οδηγεί στη μέγιστη κοινωνική αποδοχή. Αλλά και σαν Δημοτική Αρχή προχωράμε περαιτέρω στην ευαισθητοποίηση και την πληροφόρηση της κοινής γνώμης μέσω της οργάνωσης σεμιναρίων και ημερίδων που απευθύνονται κυρίως προς τη νέα γενιά και τους μαθητές, αναδεικνύοντας τα οφέλη από την υιοθέτηση πράσινων πολιτικών και πρακτικών.
«Ειδικά για το δήμο μας, η υιοθέτηση του φυσικού αερίου στις υποδομές μας μείωσε σημαντικά το κόστος θέρμανσης, ωφελώντας το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο από τη σχετική οικονομία που επιτεύχθηκε».
Ο Δήμος Παλαιού Φαλήρου, πρωτοπορώντας θα έλεγα σε πανελλαδικό επίπεδο, έχει προβεί ήδη από τη διετία 2007-2008 στη χρήση του φυσικού αερίου στο σύνολο των ιδιόκτητων κτιριακών υποδομών του, υιοθετώντας τη σύγχρονη τεχνολογία με όλο το φάσμα των δυνατοτήτων που μας δίνεται. Ενδεικτικά να αναφέρω ότι οι σχολικές υποδομές μας έχουν συνδεθεί με το δίκτυο φυσικού αερίου σε ποσοστό 95%, ενώ και τα μεγάλα μας κτίρια (Δημαρχείο και Δημοτικό Κολυμβητήριο) εξυπηρετούνται εδώ και πολλά χρόνια από το δίκτυο της ΔΕΠΑ.
Αλλά και το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που κατασκευάζεται στο δήμο μας αυτή τη στιγμή, το κλειστό γυμναστήριο Παλαιού Φαλήρου, θα συνδεθεί στο δίκτυο σύμφωνα με τους τελευταίους κανονισμούς αποδεικνύοντας την πίστη μας και τη συνέπειά μας ως Δημοτική Αρχή στη χρήση φιλικών και εναλλακτικών καυσίμων και μορφών ενέργειας.Tα οικονομικά οφέλη είναι σημαντικά και επειδή καταγράφονται και ποσοτικοποιούνται μπορούν να αναδειχθούν περισσότερο.
Ειδικά για το δήμο μας, η υιοθέτηση του φυσικού αερίου στις υποδομές μας μείωσε σημαντικά το κόστος θέρμανσης, ωφελώντας το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο από τη σχετική οικονομία που επιτεύχθηκε. Στα οικονομικά οφέλη, αν προσθέσουμε την ευκολία της χρήσης, την ασφάλεια, την απόδοση καύσης, το μικρότερο κόστος συντήρησης αλλά κυρίως το περιβαλλοντικό όφελος που προκύπτει από την υιοθέτησή του, καθώς δεν προκαλεί αιθαλομίχλη και δεν ρυπαίνει, καταλαβαίνουμε τα πλεονεκτήματα από τη σχετική χρήση».
Αν. Βαρελάς, αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης Δήμου Αθηναίων: «Η Πολιτεία θα πρέπει να βοηθήσει τους ΟΤΑ σε αυτή την προσπάθεια».
«Σκοπός μας είναι στα επόμενα χρόνια να δημιουργήσουμε τις συνθήκες και την υποδομή μέσω συνεργασιών για τη μεγαλύτερη χρήση φυσικού αερίου στον Δήμο της Αθήνας. Εδώ θα ήθελα να αναφέρω την πρόταση του δημάρχου Αθηναίων προς τη ΔΕΠΑ πέρσι στην εκδήλωση που έγινε στην Τεχνόπολη για την από κοινού δημιουργία σταθμού ανεφοδιασμού σε οικόπεδο του Δήμου στην οδό Π. Ράλλη. Θεωρώ ότι στα επόμενα χρόνια και φυσικά ανάλογα και με τις έρευνες που γίνονται σε όλη τη χώρα, η ανάγκη για μεγαλύτερη χρήση φυσικού αερίου θα είναι συνεχώς πιο επιτακτική και για οικονομικούς λόγους, αλλά και κυρίως περιβαλλοντικούς. Η Πολιτεία θα πρέπει να βοηθήσει τους ΟΤΑ σε αυτή την προσπάθεια».
Κων. Παπαλός, δήμαρχος Καρδίτσας: «Το φυσικό αέριο ως μέτρο εξοικονόμησης ενέργειας».
«Η υιοθέτηση πολιτικών και μέτρων εξοικονόμησης ενέργειας, που συνεπάγεται εξοικονόμηση πόρων και ταυτόχρονα συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος αποτέλεσε βασική προτεραιότητα για τη Δημοτική μας Αρχή. Στο πλαίσιο αυτό προωθήσαμε τη χρήση φυσικού αερίου σε δημοτικά κτίρια, προωθούμε επίσης την ενεργειακή αναβάθμιση δημοτικών κτιρίων μέσω του προγράμματος ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ, ενώ στη Δημοτική Ενότητα Κάμπου στη θητεία μου ως δήμαρχος του “Καποδιστριακού” Δήμου Κάμπου που συνενώθηκε με τον Δήμο Καρδίτσας, λειτουργούν 5 φωτοβολταϊκά πάρκα ισχύος 20 kWh το καθένα. Θεωρώ τέλος ότι η “πράσινη” πολιτική προώθησης της χρήσης του ποδηλάτου που υλοποιεί σταθερά ο Δήμος Καρδίτσας από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας έχει ιδιαίτερα θετικό αντίκτυπο τόσο στην πόλη όσο και στους πολίτες της».
Οι δήμοι «μιλούν» με πράξεις «πράσινης» πολιτικής.
Στο επίκεντρο το φυσικό αέριο.
Σύνδεση σχολικών συγκροτημάτων με φυσικό αέριο
«Ως Δημοτική Αρχή προωθήσαμε τη σύνδεση 8 σχολικών συγκροτημάτων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με το δίκτυο φυσικού αερίου, με στόχο τη μείωση του κόστους θέρμανσής τους και την εξοικονόμηση πόρων για άλλες ανάγκες των σχολείων. Επίσης συνδέσαμε με το δίκτυο φυσικού αερίου και το κολυμβητήριο, η θέρμανση του οποίου με πετρέλαιο ήταν εξαιρετικά δαπανηρή».
Κων. Παπαλός, δήμαρχος Καρδίτσας
Απορριμματοφόρα με φυσικό αέριο
«Ο Δήμος της Αθήνας έχει στόλο 110 απορριμματοφόρων από τα οποία 32 χρησιμοποιούν ως καύσιμο το φυσικό αέριο, με αποτέλεσμα το ενεργειακό αποτύπωμά μας να είναι αρκετά καλό σε σχέση με τη γενικότερη αποτύπωση του δήμου».
Αν. Βαρελάς, αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης Αθήνας
Το φυσικό αέριο ελπιδοφόρα λύση
«Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεσμεύεται να αντικαταστήσει πάνω από 20% των συμβατικών καυσίμων κίνησης με εναλλακτικά καύσιμα μέχρι το 2020, με την Πράσινη Βίβλο της “Προς μια ευρωπαϊκή στρατηγική για την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού”, που εκδόθηκε το 2000. Οι εναλλακτικές λύσεις που θεωρούνται πλέον ελπιδοφόρες από την Επιτροπή είναι: το φυσικό αέριο (10%), τα βιοκαύσιμα (8%) και το υδρογόνο (5%)».
Αθ. Παπάς, αντιδήμαχος Ανακύκλωσης και Καθαριότητας Θεσσαλονίκης