Visual Browsing
Κωνσταντίνος Μπιτζάνης
ΤΕΥΧΟΣ 519

Κωνσταντίνος Μπιτζάνης

Το παρατσούκλι του είναι «ο κύριος πες το κι έγινε» γιατί υλοποιεί ό,τι βάζει στόχο. Ο διευθύνων σύμβουλος της Τεχνόπολης μας μιλάει για το μέλλον της

Τρία χρόνια πριν η ATHENS VOICE συνάντησε τον Κωνσταντίνο Μπιτζάνη, διευθύνοντα σύμβουλο της Τεχνόπολης. Τα «θα» εκείνης της συνέντευξης έχουν γίνει ήδη επιτυχημένος ενεστώτας. Ο «κύριος πες το κι έγινε» –παρατσούκλι που του δόθηκε γιατί υλοποιεί ό,τι βάζει στόχο– κάνει μια αποτίμηση και βάζει τους νέους στόχους της Τεχνόπολης.

Παρελθόν

Ξεκινήσαμε τον Φεβρουάριο του ’11 με τη δημαρχία Καμίνη. Ένας από τους πρώτους στόχους που βάλαμε ήταν η ανάδειξη της ιστορικής αξίας του χώρου. Πιστεύαμε πως έπρεπε να φανεί ο ρόλος που έπαιξε το εργοστάσιο στη ζωή της Αθήνας. Σημειώνω, πως ενώ η πόλη είναι γεμάτη από τοπόσημα, μνημεία και μουσεία που αφορούν το μακρινό παρελθόν της, έχει ελάχιστα πράγματα να μπορεί να δει ο επισκέπτης της που αφορούν στη νεότερη ιστορία της. Η δημιουργία του Βιομηχανικού Μουσείου Φωταερίου συμβάλλει στο να καλυφθεί αυτό το κενό.

Φέτος το μουσείο κλείνει δύο χρόνια λειτουργίας μετρώντας τριάντα πέντε χιλιάδες επισκέπτες, μεταξύ αυτών και ξένοι τουρίστες που συνεχώς αυξάνονται. Μέσω του Μουσείου η Τεχνόπολη ανέπτυξε και έντονη εκπαιδευτική δραστηριότητα, δημιουργώντας μουσειο-παιδαγωγικά προγράμματα για τους μαθητές των σχολείων που το επισκέπτονται καθημερινά.

Πρέπει να επισημάνω πως το έργο αυτό μας έμαθε και κάτι πολύ σημαντικό: μπορείς να υλοποιήσεις σημαντικά έργα χωρίς να επιβαρύνεις τον κρατικό ή δημοτικό προϋπολογισμό. Το μουσείο έγινε με τις χορηγίες των εταιρειών φυσικού αερίου – είχαμε απευθυνθεί σε αυτές τονίζοντας πως είναι οι συνεχιστές ουσιαστικά της δουλειάς που έκανε αυτό εδώ το εργοστάσιο. Κάλυψαν το 60-70% του κόστους του, ένα μικρό μέρος καλύφθηκε από το ΕΣΠΑ και το υπόλοιπο από τον προϋπολογισμό της Τεχνόπολης. Προσφέρει μεγάλη ικανοποίηση αυτό που έχεις οραματισθεί, παρά τα προβλήματα και τις αντιξοότητες, να στηθεί και να δουλεύει ρολόι.

Παρόν

Όταν ξεκινήσαμε δεν υπήρχε ένα καθολικό όραμα, το οποίο έπρεπε να υπηρετήσουμε και να αφορά τη συνολική λειτουργία του χώρου. Υπήρξε η σκέψη του μουσείου και μεμονωμένες ιδέες. Πήραμε ένα χώρο που τα τελευταία χρόνια είχε υποστεί κακοδιαχείριση (για την οποία οι υπεύθυνοι έχουν παραπεμφθεί στη δικαιοσύνη) και έπρεπε να καθαρίσουμε το όνομά του και να του δώσουμε ταυτότητα. Αρχίσαμε να τη «χτίζουμε» με τις κατευθύνσεις του δημάρχου και ακόμα έχουμε δρόμο μπροστά μας.

Μια σειρά εκδηλώσεων και φεστιβαλικών προγραμμάτων έχουν βάλει την Τεχνόπολη στην κορυφή προτιμήσεων του αθηναϊκού κοινού. Το μαρτυρούν ποιοτικές μετρήσεις, αλλά και το γεγονός πως είχε επτακόσιες χιλιάδες επισκέπτες τη χρονιά που μας πέρασε. Οι εκδηλώσεις καλύπτουν πολλούς και διαφορετικούς τομείς της πολιτιστικής και κοινωνικής ζωής: Athens Technopolis Jazz Festival αλλά και Bike Festival, Design Lab, αλλά και The Meet Market, Athens Science Festival κ.ά. Το σύνθημά μας από τη δεύτερη χρονιά μας εδώ ήταν «Οι νέοι δημιουργοί συναντούν το κοινό τους» και έχει πλέον συνδεθεί με την ταυτότητα του χώρου. Δημιουργήσαμε το θεσμό «Κυριακές στην Τεχνόπολη» με δωρεάν ξεναγήσεις και μουσειο-παιδαγωγικά προγράμματα για τα παιδιά, αλλά και ειδικά μενού – έτσι ώστε πολλές οικογένειες να περνούν τα κυριακάτικα πρωινά τους εδώ. Είναι μία από τις εκδηλώσεις που βοήθησαν ώστε να κερδηθεί και το στοίχημα η Τεχνόπολη να δέχεται καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς επισκέπτες.

Επίσης ήδη διαμορφώνουμε τον πύργο του υδαταερίου σε παρατηρητήριο ενώ θα φωτίσουμε και τα δύο αεριοφυλάκια. Το ένα προς την πλατεία Κεραμεικού είναι αναγνωρίσιμο τοπόσημο της Αθήνας, καθώς είναι ορατό από πολλά σημεία της πόλης. Ενισχύουμε τις αίθουσες με καλύτερες υποδομές ώστε να είμαστε πιο ανταγωνιστικοί στις υπηρεσίες που προσφέρουμε, ενώ θα αναδείξουμε το Αμφιθέατρο του Ρ/Σ Αθήνα 9.84 σ’ ένα σύγχρονο συνεδριακό κέντρο που να μπορεί να φιλοξενεί όλες τις μορφές των τεχνών.

Μέλλον

Όταν η οικονομική κρίση οδηγεί νέους ανθρώπους στην ανεργία δεν μπορείς να μείνεις αδρανής. Η αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων αποτελεί προτεραιότητα του Γιώργου Καμίνη και έτσι σκεφτήκαμε, πάντα σε συνεργασία με το δήμο, πως πρέπει να βοηθήσουμε στο να δημιουργηθούν νέες επιχειρήσεις, γιατί όλες οι μελέτες και οι έρευνες καταλήγουν πως είναι ο μοναδικός τρόπος για να πάμε σ’ ένα καλύτερο μέλλον. Έτσι δημιουργήσαμε το INNOVATHENS. Μετατρέψαμε ένα παλιό αεριοφυλάκιο σε σύγχρονο συνεργατικό χώρο, ένα χώρο δικτύωσης όλων εκείνων που μπορούν να βοηθήσουν προκειμένου να δημιουργηθεί μια νέα καινοτόμα επιχείρηση. Μέσα από εργαστήρια μεταφέρεται η εμπειρία και η τεχνογνωσία δυναμικών εταιρειών σε ανθρώπους της πόλης που αναζητούν ένα δρόμο για να δημιουργήσουν μια δικιά τους επιχείρηση.

Με αυτό τον τρόπο ο δήμος έφτιαξε την ιδανική ομπρέλα προκειμένου να επικοινωνήσουν και να συνεργαστούν άνθρωποι και φορείς (επιχειρήσεις, θεσμοί, πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα, που μάλιστα ποτέ μέχρι τώρα δεν είχαν έρθει σε επαφή) που συμβάλλουν στην οικονομία και την ανάπτυξη αυτής της πόλης και χώρας.

Η μεγάλη ανταπόκριση φάνηκε από την προσέλκυση του κόσμου, αφού σ’ ένα χρόνο έχουν περάσει από τις εκδηλώσεις 10.000 άτομα, από το ενδιαφέρον των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων και φορέων που επιζητούν να συμμετέχουν στα δρώμενα, από την προσέλκυση ιδιωτικών χορηγιών – μέγας στρατηγικός συνεργάτης στο INNOVATHENS είναι η Samsung, η οποία παρείχε χρήματα, υλικοτεχνική υποδομή και εκπαιδευτικό υλικό. Τώρα έχει ξεκινήσει και ο «επιχειρηματικός επιταχυντής» για ομάδες που έχουν κάνει τα πρώτα τους βήματα και έχουν την ανάγκη κάποιων εξειδικευμένων γνώσεων. Το INNOVATHENS σίγουρα δεν λύνει το πρόβλημα της ανεργίας αλλά δείχνει το σωστό δρόμο για το πώς πρέπει να συνεχίσουμε.

Όποιος διαχειρίζεται τέτοιο χώρο όπως η Τεχνόπολη θα πρέπει να γνωρίζει πως η λειτουργία του για να είναι βιώσιμη πρέπει να στηρίζεται σε ίδια έσοδα. Η Τεχνόπολη τα τελευταία τέσσερα χρόνια, παρά την κρίση, έχει διπλασιάσει τα ίδια έσοδά της που προέρχονται από τις εκδηλώσεις, τις μισθώσεις χώρων, αλλά και τις ιδιωτικές χορηγίες και τα ευρωπαϊκά προγράμματα.

Όλο αυτό μας επιτρέπει να μπορούμε να οραματιζόμαστε στηριζόμενοι σε ρεαλιστικές βάσεις. Θα συνεχίσουμε με τον ίδιο τρόπο ενισχύοντας τους πυλώνες μας που έχουν να κάνουν με τη ανάδειξη του παρελθόντος, την ψυχαγωγία και ενημέρωση των πολιτών, αλλά και διευρύνοντας το INNOVATHENS και έξω από τα όρια της Τεχνόπολης. Σκεφτόμαστε τρόπους προκειμένου να επηρεάσει με καινοτόμες υποδομές την ευρύτερη γειτονιά.

Είμαστε ανήσυχοι, ποτέ δεν σταματάμε και προσπαθούμε να υλοποιούμε ό, τι σχεδιάζουμε. Θέλουμε η Τεχνόπολη να συνεχίζει να δίνει στους κατοίκους της πόλης όλο και περισσότερες σωστές και ανταγωνιστικές υπηρεσίες. Για να χρησιμοποιήσω μια έκφραση της εποχής η Τεχνόπολη να κινείται στις σωστές ράγες, προς μια κατεύθυνση που θα της επιτρέπει με δημιουργία και ανάπτυξη οικονομική αυτοδυναμία.


Φωτό: Πάνος Βασιλόπουλος

Δειτε επισης

Back to top
Το Soundtrack της Πόλης
Athens Voice 102.5