Trending Now

Ο viral «DJ παπάς» της Πορτογαλίας που άνοιξε set… για τον Πάπα Λέοντα

Δεν είναι κάποιος που έγινε DJ και μετά σκέφτηκε να γίνει ιερέας

Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ο viral «DJ παπάς» της Πορτογαλίας που άνοιξε set… για τον Πάπα Λέοντα

Ο πατέρας Γκιλιέρμε Πεϊσότο δεν μοιάζει με κανέναν ιερέα που έχεις φανταστεί. Ο 51χρονος καθολικός κληρικός από τη Μπράγκα έγινε διεθνές viral όταν σε ένα νεανικό φεστιβάλ στη Σλοβακία έμαθε —κυριολεκτικά την παραμονή της εμφάνισής του— ότι το warm-up του DJ set του θα ήταν ένα βίντεο μήνυμα από τον ίδιο τον Πάπα Λέοντα ΙΔ΄.

Το αποτέλεσμα: μια σκηνή που έμοιαζε εξωπραγματική. Ηχητικά synths, καπνοί γύρω από τον γοτθικό καθεδρικό της Κοσίτσε, το «Αμήν» του Πάπα να αντηχεί στα ηχεία… και ύστερα το beat να πέφτει. Κάπως έτσι ένας ιερέας έγινε παγκόσμιο φαινόμενο με πάνω από 10 εκατ. views μόνο στο Instagram.

Για τον ίδιο τον Πεϊσότο, όμως, το DJing δεν είναι gimmick. Το αποκαλεί απλώς «το πρότζεκτ», έναν τρόπο να συνδεθεί με νέους που νιώθουν αποκομμένοι σε μια εποχή μοναξιάς και απομάκρυνσης. Πιστεύει ότι η ηλεκτρονική μουσική —το συναίσθημα, η συλλογική ενέργεια, η τελετουργία της— μπορεί να λειτουργήσει ως ενισχυτής του μηνύματος αγάπης της Εκκλησίας.

Δεν είναι κάποιος που έγινε DJ και μετά σκέφτηκε να γίνει ιερέας. Το αντίθετο. Από έφηβος αγαπούσε την underground house και το techno, αλλά η κλίση του προς την ιεροσύνη ήταν ξεκάθαρη. Στο σεμινάριο έπαιζε σε συγκρότημα με συμφοιτητές του και γύριζε κλαμπ όταν μπορούσε. Όταν ανέλαβε την πρώτη του ενορία, σε μια παραθαλάσσια πόλη κοντά στο Πόρτο, βρέθηκε αντιμέτωπος με χρέη και ανάγκη για ανακαίνιση. Η λύση ήταν ανορθόδοξη: ένα καλοκαιρινό μπαρ της ενορίας. Μετά έφτασαν οι μουσικές βραδιές, το karaoke, και κάποια στιγμή ο παπάς στο laptop που ανέβαζε τον ρυθμό όσο ανέβαινε η διάθεση. Σε τρία χρόνια η ενορία είχε ξεχρεώσει πλήρως.

Κάπου εκεί γεννήθηκε η ιδέα να γίνει πραγματικός DJ. Στα 40 του μπήκε σε σχολή DJ στο Πόρτο, όπου κυκλωνόταν από πιτσιρίκια που μάθαιναν πιο γρήγορα απ’ όσο μπορούσε να πιστέψει. «Θύμωνα», λέει γελώντας. Κι όλα αυτά ενώ παράλληλα τελούσε λειτουργίες, μυστήρια και… έφευγε από μάθημα γιατί «πέθανε κάποιος στην ενορία και πρέπει να οργανώσω την κηδεία».

Η σχέση της Εκκλησίας με τη μουσική δεν είναι τόσο παράδοξη όσο μοιάζει. Από το 1960 και τη Β΄ Σύνοδο του Βατικανού, ο καθολικισμός έχει ενσωματώσει λαϊκά μουσικά στυλ στη λατρεία. Οι ειδικοί λένε ότι ο Πεϊσότο πατά πάνω σε μια μεγάλη παράδοση: από τα κιθαριστικά ύμνους των ’60s μέχρι τον ήχο που σήμερα συναντάς σε dancefloors.

Ο ίδιος εμφανίζεται στις περισσότερες του εμφανίσεις με κολάρο και ράσο — και μια δωδεκαμελή ομάδα που αποκαλεί unplugged «τους αποστόλους του». Τα έσοδα των gigs πηγαίνουν πίσω στο project, με έγκριση του αρχιεπισκόπου της Μπράγκα. Λέει ότι ποτέ δεν θα έπαιζε σε φεστιβάλ με «δαιμονικές εικόνες», αλλά δεν θεωρεί πως η ηλεκτρονική μουσική αντιστρατεύεται την πίστη. «Κρίνουν κάτι που δεν γνωρίζουν», λέει. «Αν δεν έχεις πάει σε φεστιβάλ, δεν ξέρεις τι συμβαίνει εκεί».

Έχει συναντήσει τον Πάπα Φραγκίσκο τρεις φορές. Τη δεύτερη, τον παρακάλεσε να ευλογήσει τα Sennheiser ακουστικά του — και όπως θυμάται, «οι καρδινάλιοι είχαν λυθεί στα γέλια». Με τον Πάπα Λέοντα δεν έχει γνωριστεί, αλλά το Βατικανό έχει ήδη αγκαλιάσει τη δουλειά του.

Σήμερα ο «DJ παπάς» περιοδεύει σε Ευρώπη και Λατινική Αμερική, ψάχνει παλιά καθολικά έργα, προσευχές ή φωνές από αγίους και ακτιβιστές, όπως ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, για να τα ενσωματώσει στα set του. Η προετοιμασία είναι επίπονη, λέει. «Όταν ανεβαίνω στη σκηνή, η δουλειά μου έχει τελειώσει. Εκεί απλώς νιώθω».

Και το αίσθημα αυτό, λέει, είναι απλό: «Ο Θεός είναι στο dancefloor μαζί μας». Κι όταν κοιτάζει το πλήθος, πιστεύει ότι «το νιώθουν κι εκείνοι».

Πηγή: Washington Post