- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
«Ο Γιώργος Τζαβέλλας ήταν ο μόνος σκηνοθέτης που έχω γνωρίσει, που ήξερε να σκηνοθετεί πριν καν αρχίσει να γυρίζει την πρώτη του ταινία» έγραφε ο Αριστείδης Καρύδης-Fucks, ο σπουδαίος διευθυντής φωτογραφίας. Ποιος ήταν ο Γιώργος Τζαβέλλας; Ήταν «Ο μεθύστακας», «Το σωφεράκι» «Η κάλπικη λίρα», «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα», ήταν η Μάρω Κοντού όταν εκτόξευε την ατάκα «Μόνο η αγάπη έχει αξία Αντωνάκη μου..» ήταν ένας από τους μεγαλύτερους διεθνείς έλληνες σκηνοθέτες του οποίου οι ταινίες έκαναν μια λαμπρή καριέρα έξω. Άφησε πίσω του όχι μόνο υπέροχες ταινίες αλλά κι ένα απίστευτο και πλήρες αρχείο που θα το ζήλευε και η πιο ενημερωμένη κινηματογραφική βιβλιοθήκη. Σ αυτό το αρχείο είχε τη προνόμιο, χάρη στο γιο του σκηνοθέτη, να αποκτήσει πρόσβαση ο Ιάσων Τριανταφυλλίδης για να γράψει αυτό το εξαιρετικό βιβλίο και να συστήσει στον αναγνώστη αυτό τον πρωτοπόρο δημιουργό που στα χρόνια του 50 ήταν το νούμερο ένα εμπορικό στοιχείο του ελληνικού σινεμά με το κοινό να λατρεύει τις ταινίες του και να δημιουργεί απανωτά εισπρακτικά ρεκόρ. Το βιβλίο περιλαμβάνει όχι μόνο τη διήγηση του Ιάσωνα, μια διήγηση στρωτή, εμπεριστατωμένη όπου εναλλάσσεται το χιούμορ με τη σοβαρότητα αλλά και φωτογραφίες της εποχής και μια σειρά μαρτυριών και δηλώσεων σημαντικών ανθρώπων του κινηματογράφου. Μεταφέρουμε τα λόγια του Τάκη Χορν: «Ο Γιώργος Τζαβέλλας ήταν αναμφισβήτητα ο μεγαλύτερος Έλληνας σκηνοθέτης του κινηματογράφου. Κι ήταν και πολύ καλό παιδί, μοναχογιός, «κακομαθημένος», καλής οικογενείας. Το μόνο του ελάττωμα είναι πως ήταν πολύ μελό σαν άνθρωπος κι αυτό αποτυπωνόταν στις ταινίες του…». Μαθαίνουμε ακόμα, μεταξύ άλλων, ότι η «Κάλπικη λίρα» γυριζόταν επί ένα ολόκληρο χρόνο στα στούντιο της Ανζερβός, όταν ο μέσος όρος γυρισμάτων μιας αξιοπρεπούς ταινίας δεν ξεπερνούσε τους τρεις μήνες. Και ακόμα ότι τον πίνακα που υποτίθεται ότι ζωγραφίζει ο Δημήτρης Χορν όταν του ποζάρει η Έλλη Λαμπέτη καθώς και τα προσχέδια του πίνακα έφτιαξε ο σπουδαίος ζωγράφος Αλέκος Κοντόπουλος. Στο βιβλίο υπάρχουν άπειρες τέτοιες ανέκδοτες διηγήσεις αλλά καλύτερα να τις ανακαλύψετε μόνοι σας, διαβάζοντας το στη θαλπωρή του δωματίου σας.

«Γιώργος Τζαβέλλας, ο διεθνής του σινεμά», του Ιάσωνα Τριανταφυλλίδη, σε δίγλωσση έκδοση (ελληνικά-αγγλικά),170 σελ. εκδ. Andy΄s publishers
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα βιβλίο που δεν μιλάει για τις γυναίκες αλλά τις δίνει χώρο να μιλήσουν μόνες τους
Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου, στις 19:30
Η ελευθερία είναι ευάλωτη. Ζει μόνο εκεί όπου οι πολίτες μπορούν να αμφισβητούν, να κρίνουν, να διορθώνουν. Και πεθαίνει όταν κάποιος αποφασίζει ότι «ξέρει καλύτερα για όλους».
Από τους Χάρη και Πάνο Κατσιμίχα μέχρι απλούς κατοίκους, ένα βιβλίο-ταξίδι σε 201 ιστορίες. Ο Χρήστος Πιπίνης, «ψυχή» της ομάδας, μάς είπε περισσότερα
Τα δεκατέσσερα κείμενα του βιβλίου αναφέρονται στις πολιτικές, στρατιωτικές και διπλωματικές εξελίξεις που διαμόρφωσαν το νεοελληνικό κράτος και την νεοελληνική κοινωνία
Στην ποιητική συλλογή «Les Grottes – Excavating Insanity» προσπαθεί να βρει τον δρόμο της επιστροφής προς τη νηφαλιότητα και την επιβίωση γράφοντας
Όσα είπαμε με έναν από τους πιο επιδραστικούς στοχαστές της εποχής μας
Ο τόμος προς τιμήν του σε επιμέλεια των πανεπιστημιακών καθηγητών Burkhard Fehr και Παναγιώτη Ροϊλού
Ποτέ δεν με απογοήτευσε αυτός ο Εβραίος συγγραφέας από την Πολωνία, που το 1978 πήρε το Νόμπελ Λογοτεχνίας
Δεν πρόκειται για μια αυστηρή πραγματεία, αλλά για ένα βιβλίο που μετατρέπει τη σύνθετη διαδικασία της αγοράς κατοικίας σε ανθρώπινη κουβέντα.
Από τις Εκδόσεις Βακχικόν, σε μετάφραση Σωτήρη Μηνά
Ένα μυθιστόρημα για όλους όσοι ζουν «σημαδεμένοι» — από την εμφάνιση, από το παρελθόν, από τις συνθήκες
Το Βιβλίο της Ημέρας, από τις Εκδόσεις Gutenberg
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.