Βιβλιο

Crime: Αστυνομικά, μυστήρια και θρίλερ

Εφτά συναρπαστικά μυθιστορήματα αγωνίας και ερωτηματικών που μόλις κυκλοφόρησαν

Κυριάκος Αθανασιάδης
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Οι πολλαπλές όψεις του «αστυνομικού» μυθιστορήματος σε εφτά εκδοχές (για όλα τα αναγνωστικά γούστα)

Το «αστυνομικό», η #1 κατηγορία μυθιστορήματος παγκοσμίως, είναι μια μεγάλη παλέτα που χωρά πολλά υποείδη: σχεδόν τα περισσότερα από κάθε άλλη. Από χιουμοριστικά μυθιστορήματα μέχρι ψυχολογικά θρίλερ, και από θρίλερ μυστηρίου μέχρι σκληρά procedural —για να αναφέρουμε μόνο λίγες από τις αποχρώσεις τού crime—, υπάρχουν εκατοντάδες βιβλία για κάθε αναγνώστη. Σήμερα παρουσιάζουμε εφτά μυθιστορήματα, πολύ διαφορετικά μεταξύ τους. Όλα τους είναι εξαιρετικά, και με μεγάλη πορεία στις ξένες αγορές. Σας τα συστήνουμε. Διαβάστε αμέσως παρακάτω δυο λόγια για το καθένα, και ψάξτε στο αγαπημένο σας βιβλιοπωλείο για ακόμη περισσότερα.

Richard Osman, «Η σφαίρα που αστόχησε» (μετάφραση Αύγουστος Κορτώ, 368 σελίδες, Ψυχογιός)
Ο Ρίτσαρντ Όσμαν έγινε παγκοσμίως γνωστός με το πρώτο του βιβλίο, τη «Λέσχη φόνων της Πέμπτης», που έχει ξεπεράσει σε πωλήσεις τα 2.000.000 αντίτυπα και κυκλοφορεί σε 40 χώρες. Ο «Άνδρας που πέθανε δύο φορές» εδραίωσε τη φήμη του. Και πλέον η «Σφαίρα που αστόχησε» τον κατατάσσει στην κορυφή. Η ΥΠΟΘΕΣΗ: Είναι μια συνηθισμένη Πέμπτη και φαίνεται πως επιτέλους επικρατεί ηρεμία για τα μέλη της γνωστής και αγαπημένης Λέσχης. Μόνο που οι μπελάδες δεν τους ξεχνούν για πολύ. Η προ δεκαετίας υπόθεση αρχείου, την οποία προσπαθούν να εξιχνιάσουν, τους οδηγεί σε μια θρυλική μορφή της τοπικής δημοσιογραφίας και σε έναν φόνο χωρίς πτώμα και χωρίς απαντήσεις. Και, σαν να μην τους έφταναν αυτά, η νέα νέμεση της Ελίζαμπεθ την επισκέπτεται προσφέροντάς της μια φονική αποστολή: να σκοτώσει ή να σκοτωθεί… Ενώ η υπόθεσή τους δεν είναι πλέον για το αρχείο, η Ελίζαμπεθ παλεύει με τη συνείδησή της (και ένα όπλο), ενώ η Τζόις, ο Ρον και ο Ιμπραΐμ αναζητούν στοιχεία με τη βοήθεια παλιών και νέων φίλων. Θα καταφέρει η παρέα να λύσει το μυστήριο και να σώσει την Ελίζαμπεθ πριν ο δολοφόνος ξαναχτυπήσει;

Freida McFadden, «Η αγγελία» (μετάφραση Κίκα Κραμβουσάνου, 432 σελίδες, Διόπτρα)
Γιατρός με ειδίκευση στις εγκεφαλικές βλάβες, η Φρίντα Μακφάντεν γράφει ψυχολογικά θρίλερ αλλά και ιατρικά χιουμοριστικά μυθιστορήματα. Γεμάτη αναπάντεχες ανατροπές, η «Αγγελία», φιναλίστ τού Goodreads Choice Award στην κατηγορία Best Mystery & Thriller για το 2022, με συνολική βαθμολογία 4,36 από 300.000+ βαθμολογήσεις (το 86% των οποίων με 4 και 5 αστέρια!), είναι ένα βιβλίο που θα απολαύσουν όσοι είναι φαν βιβλίων όπως η «Γυναίκα στο παράθυρο» και το «Κορίτσι του τρένου». Η ΥΠΟΘΕΣΗ: Η Μίλι έχει περάσει τα τελευταία δέκα χρόνια της ζωής της στη φυλακή, όπου βρέθηκε στα δεκαεφτά της. Τώρα αναζητά μια ευκαιρία, μια εργασία που θα της επιτρέψει να έχει μια φυσιολογική ζωή. Δεν ελπίζει ότι η συνέντευξή της με τη Νίνα, την πλούσια σύζυγο και μητέρα που ζητά οικιακή βοηθό, θα πάει καλά. Ποιος θα την εμπιστευτεί με τέτοιο παρελθόν; Γι’ αυτό, όταν δέχεται τα απρόσμενα νέα της πρόσληψής της, αγνοεί όλα τα ανησυχητικά σημάδια και τις παραξενιές της Νίνα, θέλοντας τόσο πολύ να ξεκινήσει μια νέα ζωή. Όμως, ακόμη και το δωμάτιό της μοιάζει περισσότερο με κελί παρά με δωμάτιο υπηρεσίας: κλειδώνει μόνο απέξω…

Camilla Lackberg, «Ο κούκος» (μετάφραση Αγγελική Νάτση, 464 σελίδες, Μεταίχμιο)
Αυτή είναι η ενδέκατη περιπέτεια του επιθεωρητή Πάτρικ Χέντστρεμ και της Ερίκα Φαλκ, γραμμένη από την πιο αγαπημένη Σουηδή συγγραφέα, με τα μεγάλα μπεστ-σέλερ σε όλο τον κόσμο, και φυσικά και στην Ελλάδα: τα βιβλία της κυκλοφορούν σε πάνω από 60 χώρες και έχουν ξεπεράσει τα 30 εκατοµµύρια αντίτυπα. Καθόλου άδικα, έχει χαρακτηριστεί σαν σύγχρονη Βασίλισσα του Αστυνομικού. «Διαθέτει ισχυρή ικανότητα παρατήρησης και μια τόσο έντονη αντίληψη των διαθέσεων, του περιβάλλοντος, των χαρακτήρων, του διαλόγου και των δολοπλοκιών που καθηλώνουν». Η ΥΠΟΘΕΣΗ: Δυο εξαιρετικά βίαιες δολοφονίες συνταράσσουν τη μικρή κοινωνία της Φιελμπάκα για ακόμα μια φορά. Μεταξύ των δύο εγκλημάτων δεν φαίνεται να υπάρχει κάποια σύνδεση. Πρώτο θύμα ένας διάσημος φωτογράφος που βρίσκεται νεκρός παραμονές των εγκαινίων της νέας του έκθεσης. Τα επόμενα θύματα είναι ο γιος και τα εγγόνια του φετινού νικητή του Βραβείου Νόμπελ Λογοτεχνίας, που βρίσκονται πυροβολημένοι στο κρεβάτι τους. Η έρευνα του Πάτρικ Χέντστρεμ και των συναδέλφων του στο αστυνομικό τμήμα του Τανουμσχέντε καταλήγει σε αδιέξοδο, ενώ η Ερίκα Φαλκ ερευνά έναν τραγικό φόνο στη Στοκχόλμη του 1980. Σύντομα συνειδητοποιεί ότι οι αμαρτίες του παρελθόντος έχουν αφήσει βαρύ αποτύπωμα στο παρόν.

Μισέλ Μπυσσί, «Κώδικας Αρσέν Λουπέν» (μετάφραση Σταύρος Παπασταύρου, 328 σελίδες, Πατάκης)
Ο Μισέλ Μπυσσί είναι από τους πιο πολυδιαβασμένους Γάλλους συγγραφείς αστυνομικών μυθιστορημάτων. Ο «Κώδικας Αρσέν Λουπέν», πρώτο του βιβλίο και ίσως το πιο φημισμένο, είναι ταυτόχρονα ένα συναρπαστικό αστυνομικό, μια μυθιστορηματική βιογραφία του ανεπανάληπτου Μορίς Λεμπλάν, ένα κυνήγι θησαυρού στα χνάρια του Αρσέν Λουπέν, και ένα λογοτεχνικό παστίς βασισμένο σε γνωστά μυθιστορήματα μυστηρίου. Όπως ομονοούν οι αναγνώστες του, «Σε κάνει να θέλεις να βυθιστείς στην ανάγνωση των περιπετειών του διάσημου τζέντλεμαν-λωποδύτη Αρσέν Λουπέν». Πραγματικά απολαυστικό ανάγνωσμα. Από τον Πατάκη κυκλοφορούν επίσης τα βιβλία του Μπυσσί: «Η μαμά έχει άδικο» (μετάφραση Γιάννης Στρίγκος, 2017), «Άγρια όνειρα θα ’βλεπα» (μετάφραση Μυρτώ Καλοφωλιά, 2021) και «Τίποτα δε σε σβήνει» (μετάφραση Σταύρος Παπασταύρου, 2022). Η ΥΠΟΘΕΣΗ: Τι θα γινόταν αν οι περιπέτειες του Αρσέν Λουπέν, του ανθρώπου με τα χίλια πρόσωπα, έκρυβαν έναν κωδικό, ένα κρυφό νόημα, το κλειδί για έναν καλά κρυμμένο θησαυρό κάπου στη Νορμανδία; Ο διάσημος καθηγητής Ρολάν Μπεργκτόν είναι σίγουρος γι’ αυτό. Έχει μόλις μία ημέρα για να λύσει το αίνιγμα, με μόνες ενδείξεις ένα χρυσό νόμισμα, ένα ημιτελές διήγημα του Μορίς Λεμπλάν και τη βοήθεια της Παλόμα, μιας σαγηνευτικής φοιτήτριας Ιστορίας.

Chris Carter, «Ο γρίφος του κακού» (μετάφραση Αντώνης Γιαννούλης, 432 σελίδες, Bell)
Ο Κρις Κάρτερ είναι ένα συγγραφικό φαινόμενο. Σπούδασε ψυχολογία με ειδίκευση στην εγκληματική συμπεριφορά, και ως μέλος της Εισαγγελίας στο Μίσιγκαν πήρε συνεντεύξεις από πολλούς εγκληματίες, μεταξύ των οποίων σίριαλ κίλερ. Το πρώτο του βιβλίο με πρωταγωνιστή τον ντετέκτιβ Ρόμπερτ Χάντερ, «Ο δολοφόνος με το σημάδι του σταυρού» έγινε αμέσως μπεστ-σέλερ. Αυτή είναι, αισίως, η δέκατη υπόθεση του Χάντερ. Στην πρόσφατη επίσκεψή του σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, γνώρισε πραγματική αποθέωση. Η ΥΠΟΘΕΣΗ: Γνωρίστηκαν στο πανεπιστήμιο, ως συγκάτοικοι. Δύο από τα πιο λαμπρά μυαλά που αποφοίτησαν ποτέ από τη Σχολή Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ. Συναντήθηκαν και πάλι, ως αντίπαλοι, στο Κουάντικο. Ο Ρόμπερτ Χάντερ ήταν πια ο επικεφαλής της Μονάδας Υπερβίαιων Εγκλημάτων της Αστυνομίας του Λος Άντζελες. Ο Λούσιεν Φόλτερ ο πιο αιματοβαμμένος και επικίνδυνος σίριαλ κίλερ που είχε αντιμετωπίσει ποτέ το FBI. Τώρα, μετά από τριάμισι χρόνια στην απομόνωση, ο Λούσιεν κατάφερε να δραπετεύσει. Και είναι οργισμένος. Το μόνο που σκεφτόταν ήταν η εκδίκηση. Αυτός που ευθυνόταν για τη φυλάκισή του πρέπει να πληρώσει, να υποφέρει. Και αυτός δεν είναι άλλος από τον Ρόμπερτ Χάντερ. Και επιτέλους έφτασε η στιγμή να βάλει σε εφαρμογή το σχέδιό του.

Nicholas Blake, «Ο ειδεχθής χιονάνθρωπος» (μετάφραση Δημήτρης Αρβανίτης, 296 σελίδες, Αλεξάνδρεια)
Νίκολας Μπλέικ ήταν το ψευδώνυμο του επίσημου, «δαφνοστεφούς», ποιητή της Μεγάλης Βρετανίας (Poet Laureate) Σέσιλ Ντέι-Λιούις. Γεννήθηκε στην Ιρλανδία το 1904, αλλά μετά το θάνατο της μητέρας του, το 1906, πήγε με τον πατέρα του στο Λονδίνο, όπου και μεγάλωσε. Δημοσίευσε το πρώτο του μυθιστόρημα με ήρωα τον Νάιτζελ Στρέιντζγουεϊζ, «A Question of Proof», το 1935. Έγραψε συνολικά είκοσι μυθιστορήματα, τα περισσότερα με ήρωα τον Στρέιντζγουεϊζ. Από τις Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, και πάλι σε μετάφραση Δημήτρη Αρβανίτη, κυκλοφορεί επίσης το μυθιστόρημά του, «Το κτήνος πρέπει να πεθάνει» (2021). Και τα δύο στην αγαπημένη σειρά βίντατζ αστυνομικής λογοτεχνίας «Μαύρη Γάτα», που αριθμεί ήδη 11 τίτλους. Η ΥΠΟΘΕΣΗ: Ο ποιητής-ντετέκτιβ Νάιτζελ Στρέιντζγουεϊζ φτάνει στο Αρχοντικό τού Ίστερχαμ στην καρδιά του χειμώνα για να ερευνήσει μια σειρά παράξενων γεγονότων, με αποκορύφωμα την αυτοκτονία μιας πλούσιας νεαρής γυναίκας που η συμπεριφορά της έχει σκανδαλίσει το χωριό. Καθώς ανακαλύπτει ότι πρόκειται για φόνο και αρχίζει να ερευνά το παρελθόν της νεκρής, καταλαβαίνει ότι κάποιος από το αρχοντικό έχει ένα σκοτεινό μυστικό και θα κάνει τα πάντα για να μη βγει στο φως…

Χρήστος Μαρκογιαννάκης, «Θάνατος επί σκηνής» (344 σελίδες, Μίνωας)
Μετά το «Μυθιστόρημα με κλειδί» (2021) και το «Στον 5ο όροφο της Νομικής» (2022), και τα δύο από τον Μίνωα, ο Χρήστος Μαρκογιαννάκης επιστρέφει με το τρίτο του αστυνομικό, πάντα με τον ίδιο κεντρικό ήρωα: τον γνώριμο πια αστυνόμο του Τμήματος Ανθρωποκτονιών Αττικής Χριστόφορο Μάρκου. Ο Μαρκογιαννάκης, κάτοικος Παρισίων, με σπουδές στη Νομική και στην Εγκληματολογία και μέλος της Crime Writers’ Association, είναι από τους νεότερους πρέσβεις του ελληνικού αστυνομικού μυθιστορήματος στο εξωτερικό. Μάλιστα, το «Μυθιστόρημα με κλειδί» πριν από έναν μήνα απέσπασε το Μεσογειακό Βραβείο Αστυνομικού Μυθιστορήματος 2023 (Prix Méditerranée du Polar 2023), μία πολύ υψηλή, ζηλευτή διάκριση. Η ΥΠΟΘΕΣΗ: Μετά από σαράντα χρόνια καριέρας, η αποχαιρετιστήρια συναυλία της μεγαλύτερης Ελληνίδας σταρ μετατρέπεται σε πύρινο εφιάλτη. Ο αστυνόμος Χριστόφορος Μάρκου καλείται να ανακαλύψει ποιος κρύβεται πίσω από τις απειλές, τα παρ’ ολίγον μοιραία ατυχήματα και τον τραγικό θάνατο επί σκηνής της τραγουδίστριας Νένης Βαντά στην παραλία της Βουλιαγμένης. Τυφλωμένος από το φως των προβολέων που καλύπτουν ένα λαίμαργο σκοτάδι και ένοχα μυστικά, θα καταφέρει ο έμπειρος αστυνόμος να ξετυλίξει το κουβάρι της πρωτόγνωρης για τα ελληνικά δεδομένα υπόθεσης;