Βιβλιο

BookTok, η νέα μόδα στο βιβλίο

Πέρα από trend, αποτελεί μια μαγική online κοινότητα όπου οι θεατές ξαναβρίσκουν το χαμένο τους ενδιαφέρον για το βιβλίο

A.V. Team
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

#BookTok: Το hashtag του TikTok, όπου λάτρεις βιβλίων χρησιμοποιούν για να παρουσιάσουν και να προτείνουν βιβλία και γιατί έχει γίνει viral

Σήμερα, λίγο-πολύ, όλοι έχουμε σκρολάρει στο TikTok −μια από τις δημοφιλέστερες ψηφιακές πλατφόρμες παγκοσμίως− αποδεχόμενοι χορευτικά challenges, δοκιμάζοντας μαγειρικές συνταγές ή δημιουργώντας το δικό μας βιντεάκι. Τι είναι όμως το #BookTok, γιατί έχει γίνει μόδα και σε τι βαθμό μας έχει απασχολήσει;

Δεν είναι κάτι άλλο από ένα hashtag του TikTok, όπου λάτρεις βιβλίων χρησιμοποιούν για να παρουσιάσουν και να προτείνουν βιβλία της αρεσκείας τους, προβαίνοντας σε αξιολόγηση και κριτική της πλοκής τους, των πρωταγωνιστών και φυσικά του συγγραφέα. Πρόκειται για μία ψηφιακή «γωνιά», αφιερωμένη στο λογοτεχνικό κόσμο, η οποία ασχολείται με το βιβλίο με έναν πιο διαδραστικό και ζωντανό τρόπο, ο οποίος απουσίαζε από τις αντίστοιχες social media τάσεις, όπως το BookTube, το Bookstagram και το BookTwitter. Οι Book Τokers ανεβάζουν βίντεο σύντομης διάρκειας μοιράζοντας την εμπειρία τους από την ανάγνωση ενός βιβλίου, παραθέτοντας στίχους ή αποσπάσματα που τους κίνησαν το ενδιαφέρον ή τοποθετώντας το βιβλίο σε λίστα με τα τοπ βιβλία του μήνα, απαντώντας με τον τρόπο τους στην ερώτηση «Τι πραγματεύεται τελικά αυτό το βιβλίο;». Έτσι, πολύ απλά, με ένα σκρολάρισμα στο #BookTok, οι θεατές μπορούν να επιλέξουν ποια θα είναι η επόμενη λογοτεχνική αγορά, χωρίς να χρειαστεί να σπαταλήσουν χρόνο στους διαδρόμους βιβλιοπωλείων διαβάζοντας τις περιλήψεις στα οπισθόφυλλα των βιβλίων και προσπαθώντας μέσα από 100 λέξεις να αποφασίσουν αν αυτό το βιβλίο είναι στα μέτρα τους ή όχι.

Αυτή τη στιγμή, το #BookTok έχει 58,6 δισεκατομμύρια προβολές (!!) και ανάμεσα στους BookTokers, μεταξύ διαφόρων influencers, συναντάει κανείς τον Will Smith και τον George Ezra. Σημειώνεται πως στην κοινότητα προβάλλονται όλων των ειδών βιβλία, με πιο δημοφιλή τα YA (Young Adults) μυθιστορήματα, τα βιβλία φαντασίας και οι ρομαντικές νουβέλες, πιθανότατα επειδή οι GenZ (κύριοι χρήστεs του TikTok) ταυτίζονται περισσότερο. Ανάμεσά τους από τις εκδόσεις Ψυχογιός συναντάμε, μεταξύ άλλων, τη σειρά βιβλίων της Σάρα Τζ. Μάας «Αγκάθια και τριαντάφυλλα», τα μυθιστορήματα της Κίρα Κας («Η λογοδοσμένη», «Το στέμμα», «Η διάδοχος», «Η εκλεκτή», «Οι επίλεκτες», «Η επιλογή»), το «Μεσάνυχτα στη βιβλιοθήκη» του Ματ Χέιγκ, που διακρίθηκε ως το δημοφιλέστερο μυθιστόρημα του 2020 στην ψηφοφορία των αναγνωστών του Goodreads, μεταφράζεται σε περισσότερες από 40 γλώσσες και ετοιμάζεται να μεταφερθεί στον κινηματογράφο, το «Τελευταίο γράμμα από τον εραστή σου» της Τζότζο Mόις, που έχει γίνει ταινία στο Netflix, και βέβαια την «Κλέφτρα των Βιβλίων» του Μάρκους Ζούσακ, που φιγουράρει σε πρωτιές στις λίστες στο #BookTok και έχει κυκλοφορήσει σε 16.000.000 αντίτυπα παγκοσμίως!

Είναι σημαντικό να τονισθεί πως το έντυπο βιβλίο δεν αντικαθίσταται, δεν πρόκειται δηλαδή για ψηφιοποίηση κειμένου, μόνο για ψηφιακή διάδοσή του. Πρακτικά το #BookTok αποτελεί ένα επαναστατικό μέσο διάδοσης του παραδοσιακού βιβλίου, είτε φέρνοντας στο προσκήνιο παλαιότερα βιβλία που γίνονται χρόνια μετά best sellers είτε προωθώντας νέα, με αποτέλεσμα να συγκροτείται ένα νέο δυναμικό υποψήφιο αγοραστικό και βιβλιοφιλικο κοινό.

Παρόλο που παραδοσιακά τα έντυπα και τα ψηφιακά μέσα αντιμετωπίζονται ως ανταγωνιστές, η ψηφιακή πλατφόρμα του TikTok είναι σε μεγάλο βαθμό «υπεύθυνη» για την αύξηση των έντυπων πωλήσεων. Και αυτό, γιατί, τα οπτικά «στιγμιότυπα - τρέιλερ» των BookTokers κάνουν τα βιβλία κινηματογραφικά, κάτι που δεν είχαν μέχρι στιγμής καταφέρει οι εκδότες. Ακόμη, δημιουργούν εικόνες εμπνευσμένες από το περιεχόμενο που διαβάζουν, με αποτέλεσμα οι σελίδες του βιβλίου να «ζωντανεύουν» και η ανάγνωσή του να μην αποτελεί πλέον απλό ξεφύλλισμα αλλά συνολική εμπειρία, που επιθυμείς να ζήσεις.

Οι BookTokers αποτυπώνουν την «άφιλτρη/πρωταρχική αντίδραση» σε ένα βιβλίο, η οποία δεν συναντάται στη γραπτή κριτική. Μέσα σε λιγότερο από ένα λεπτό δίδονται οι βασικές θεματικές του βιβλίου π.χ. ρομαντικό LGBTQ, δράμα, μυθοπλασία κ.ο.κ. και έτσι ο θεατής αποφασίζει γρήγορα και εύκολα αν θα το προμηθευτεί ή όχι. Ειδικά για τους νέους, που δέχονται συνεχή όγκο πληροφοριών, το BookTok πέρα από trend, αποτελεί μία μαγική online κοινότητα που ξανά βρίσκουν σε αυτή το χαμένο τους ενδιαφέρον για οτιδήποτε θεωρούνταν «παλαιακό» συμπεριλαμβανομένου του έντυπου βιβλίου. Απόδειξη της μεγάλης επιρροής της online βιβλιόφιλης κοινότητας είναι το γεγονός ότι πολλοί εκδοτικοί οίκοι έχουν δημιουργήσει κατηγορία η οποία αφορά αποκλειστικά βιβλία που έχουν σχολιαστεί στο BookTok. Έτσι, ο ψηφιακός και ο έντυπος κόσμος ξανασυναντιούνται δημιουργικά και μάλιστα ο ένας αναδεικνύεται μέσα από τον άλλο. Ο έντυπος αποκτά ξανά ζωή και ο ψηφιακός ποιότητα.


Info

Tους πιο γνωστούς τίτλους που φιγουράρουν στο BookTok αυτή τη στιγμή, θα τους βρείτε από τις Εκδόσεις Ψυχογιός εδώ

Το άρθρο αυτό όπως και πολλά ακόμα ενδιαφέροντα θέματα για βιβλία, συγγραφείς, νέες κυκλοφορίες, νέα trends στο βιβλίο, συνεντεύξεις, παιδικά βιβλία και άλλα πολλά μπορείτε να διαβάσετε στο ένθετο «Bookιες» των εκδόσεων Ψυχογιός, που κυκλοφορεί με το καλοκαιρινό τεύχος της Athens Voice. Αναζητήστε το!