Βιβλιο

Στα βιβλιοπωλεία μαίνεται η «Θύελλα» του James Ellroy

Ο δαιμονισμένος σκύλος του νουάρ επιστρέφει στην Πόλη των Αγγέλων

karathanos.jpg
Δημήτρης Καραθάνος
ΤΕΥΧΟΣ 746
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
James Ellroy
James Ellroy © David Levenson/Getty Images

«Θύελλα» του James Ellroy: 5 χρόνια μετά το «Perfidia», η συνέχεια της Δεύτερης Τετραλογίας του Λος Άντζελες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος.

O James Ellroy δεν είναι απλά ο σημαντικότερος εν ζωή αμερικανός συγγραφέας αστυνομικού. Ήταν και παραμένει και ο μεγαλύτερος ανανεωτής του σύγχρονου νουάρ. Ο συγγραφέας της «Μαύρης ντάλιας», του «Λος Άντζελες εμπιστευτικό», του «Αμερικανικού ταμπλόιντ» και των τόσων άλλων αριστουργημάτων, δε δίστασε ποτέ να αναμετρηθεί με θέματα τα οποία ακόμη και οι κορυφαίοι ομότεχνοί του θα απέφευγαν, διευρύνοντας τον καμβά του νουάρ σε περιοχές που καδράρουν ταυτόχρονα υπόκοσμο, ιστορία, κοινωνιολογία, πολιτική, σόου μπίζνες. Ο Ellroy είναι ένας μύθος με σάρκα και οστά, ενώ το νέο του μυθιστόρημα είναι η τελευταία βιρτουοζιτέ από το έμπειρο χέρι του πιο ξακουστού εκπροσώπου της αστυνομικής λογοτεχνίας. Η «Θύελλα» του James Ellroy λυσσομανά στο χαρτί. Ετοιμάσου για πολλές άγρυπνες βραδιές.

Σύνδεση με τα προηγούμενα: Η «Θύελλα» είναι το σίκουελ του Δεύτερου Κουαρτέτου του Λος Άντζελες, το οποίο εγκαινιάστηκε με το ογκώδες «Perfidia». Έχει προηγηθεί το Κουαρτέτο του Λος Άντζελες –«Η Μαύρη ντάλια», «Το μεγάλο πουθενά», «Λος Άντζελες εμπιστευτικό», «Λευκή τζαζ»– όπου καλύπτεται η περίοδος από το 1946 έως το 1958 στην Πόλη των Αγγέλων. Ακολούθησε η Τριλογία του Αμερικανικού Υποκόσμου («Αμερικανικό ταμπλόιντ», «Αμερικανικό ταξίδι θανάτου», «Το αίμα δεν σταματάει ποτέ»), που εκτυλίσσεται στο διάστημα ανάμεσα στο 1958 και το 1972 σε εθνική κλίμακα. Στο δεύτερο κουαρτέτο, αληθινοί και επινοημένοι χαρακτήρες από τις πρώτες σειρές λυμαίνονται το Λος Άντζελες στη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου, σε πολύ μικρότερη ηλικία, σε αυτή την άτυπη μυστική ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών, που καλύπτει μια περίοδο τριάντα ενός ετών και μπορεί να διαβαστεί αυτόνομα, αλλά και σαν ενιαία μυθιστορηματική σάγκα.

Η «Θύελλα» ξεκινά στο σημείο που σταμάτησε το «Perfidia». Βρισκόμαστε στον Ιανουάριο του 1942, η Αμερική κλυδωνίζεται μετά τον βομβαρδισμό του Περλ Χάρμπορ και τελεί σε σύρραξη με τις δυνάμεις του Άξονα, ενώ το αντι-ιαπωνικό πογκρόμ κορυφώνεται. Το Λος Άντζελες είναι ένα χάος, ωστόσο η αναμπουμπούλα ταιριάζει σε χαρακτήρες ποτισμένους μέχρι το μεδούλι στο έγκλημα και στη διαφθορά. Ο πόλεμος ως ευκαιρία φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον Ντάντλεϊ Σμιθ, φαινομενικά επιστρατευμένο προκειμένου να καταστείλει τις δραστηριότητες των γιαπωνέζων πεμπτοφαλαγγιτών στο Μεξικό, ενώ στην πραγματικότητα προωθεί τη δική του ατζέντα διακίνησης ηρωίνης και ανθρώπινου τράφικινγκ. Με την ηθική πυξίδα ανύπαρκτη, ακόμη και οι ιδεολογικές αποκλίσεις παραμερίζονται: «Η Δεξιά είναι Αριστερά και η Αριστερά Δεξιά… Ένταξη. Σύγκλιση. Τρέλα εν καιρώ πολέμου. Οι πάντες πεμπτοφαλαγγίτες».

Η ιστορία εξελίσσεται γύρω από τρία φαινομενικά ασύνδετα κολασμένα γεγονότα: Ένα φορτίο ράβδων χρυσού που ληστεύτηκε από τον συρμό του νομισματοκοπείου, μαζί με οκτώ κατάδικους του Σαν Κουέντιν οι οποίοι δραπετεύουν ομαδικά. Η υπόθεση παραμένει ανεξιχνίαστη από το 1931. Η φωτιά στο Πάρκο Γκρίφιθ, Οκτώβριος 1933, νύχτα του Αρμαγεδδώνα για την αστυνομία του Λ.Α., άλλο ένα αίνιγμα που μπαγιατεύει στο αρχείο. Σε τρίτο πλάνο, η δολοφονία δύο αστυνομικών σε φιλοφασιστικό κλαμπχάους, άντρο πεμπτοφαλαγγιτών, ομοφυλόφιλων και μαύρων μουσικών της τζαζ. Η πλοκή εκτροχιάζεται όταν οι έρευνες συγκλίνουν και το κυνηγητό ανάμεσα σε Λος Άντζελες, Τιχουάνα και Μπάχα ξεθάβει φαντάσματα που περιμένουν να μιλήσουν: «Η Φασιστική Δεξιά. Η Κομμουνιστική Αριστερά. Αποκλίνουσες στη ρητορική. Πανομοιότυπες στον πυρήνα τους».

«Θύελλα» του James Ellroy, εκδόσεις Κλειδάριθμος
Στο πλάι του Ντάντλεϊ Σμιθ ή στην αντίπερα όχθη ανίερων συμφερόντων, ρούκις και βετεράνοι του ελροϊκού σύμπαντος: Ο μπρούτος αρχιφύλακας του Τμήματος Ηθών Έλμερ Τζάκσον, ο εξουσιαστικός αλκοολικός «Ουίσκι Μπιλ» Πάρκερ, ο τεχνικός του Εγκληματολογικού Χιντέο Ασίντα, η καθαιρεμένη υποπλοίαρχος του Ναυτικού Τζέιν Κόνβιλ. Καθώς ωστόσο μιλάμε για Ellroy, το παλμαρέ των πρωταγωνιστών είναι τόσο πολυπρόσωπο, οι συνωμοσίες και τα εγκλήματα τόσο γριφώδη, οι αμέτρητες επιμέρους ιστορίες στην πλοκή τόσο λαβυρινθώδεις, ώστε το εξασέλιδο παράρτημα στο τέλος του βιβλίου είναι απαραίτητο προκειμένου ο αναγνώστης να ανταποκριθεί στην ξέφρενη αφήγηση που οργανώνει ο δημιουργός της «Θύελλας». Πρόκειται για εγχείρημα με εύρος και φιλοδοξία που δεν θα μπορούσε να εκπληρωθεί παρά μονάχα από έναν αρτίστα της σχολαστικής δεξιοτεχνίας και δύναμης του Ellroy. Δεν θα βρείτε άλλον συγγραφέα που να μπορεί στα 72 του να συνεπαίρνει όσο αυτός. Ο James Ellroy συνθέτει μεγαλόπνοο νουάρ σε οπερατική κλίμακα. Τα βιβλία του παίζουν μια δική τους, θυελλώδη μελωδία.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ