Βιβλιο

Αυτό είναι ένα ποίημα: Ομάδα Οπτικής Ποίησης 1981-2011

Τριάντα χρόνια δραστηριότητας της Ομάδας Οπτικής Ποίησης σε μία έκθεση

Αγγελική Μπιρμπίλη
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η Ομάδα Οπτικής Ποίησης, που δραστηριοποιείται από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 μέχρι σήμερα, θα παρουσιάσει σε τρεις διαφορετικούς χώρους σχέδια, κoλάζ, ζωγραφική, βιβλία, εγκαταστάσεις, γλυπτά και οπτικοακουστικά έργα, που εκτείνονται χρονικά στα 30 χρόνια παρουσίας της ομάδας. Στην ομάδα συμμετέχουν σημαντικοί ποιητές, συγγραφείς και εικαστικοί καλλιτέχνες: Δημοσθένης Αγραφιώτης, Γιούλια Γαζετοπούλου, Κωστής (Τριανταφύλλου), Σοφία Μαρτίνου, Μιχαήλ Μήτρας, Κύριλλος Σαρρής, Έρση Σωτηροπούλου, Νατάσα Χατζιδάκι, Αλεξάνδρα Κατσιάνη, Θανάσης Χονδρός, Στάθης Χρυσικόπουλος, Τηλέμαχος Χυτήρης.

Η πρώτη διεθνής έκθεση οπτικής ποίησης, πραγματοποιήθηκε στη γκαλερί 3 το 1981, με τρεις από τους καλλιτέχνες της ομάδας. Το 1987 οργανώθηκε η έκθεση με καλλιτέχνες από τη Μεσόγειο και τίτλο «Οδυσσέας σήμερα». Πάντα στην γκαλερί 3, το 1988, θα πραγματοποιηθεί η  πρώτη έκθεση της ομάδας με τίτλο «Φυγείν» η οποία «θεμελειώνει την ελληνική ομάδα καλλιτεχνών που ασχολούνται συστηματικά με την οπτική ποίηση». Τα επόμενα χρόνια η ομάδα θα συμμετάσχει σε πλήθος εκθέσεων και φεστιβάλ, όπως Η χώρα του κανενός, Κέντρο Τεχνών Πάρκου Ελευθερίας Δήμου Αθηναίων, 1990, Εικονο-γραφές, Ελληνοαμερικάνικη Ένωση, 2003, Oίνος-Wine στο πλαίσιο της Πάτρας Πολιτιστική Πρωτεύουσα, 2006 και Η καθημερινότητα μέσα στον καθρέφτη, Τεχνοχώρος, 2011.

Κοινό χαρακτηριστικό της αναζήτησης και των πειραματισμών των καλλιτεχνών της ομάδας είναι η διασταύρωση ποίησης και ζωγραφικής, σε έργα στα οποία τα όρια ανάμεσα στην εικόνα και το κείμενο ρευστοποιούνται και συγχέονται. Μέσα από την αμφισβήτηση, την ειρωνεία και την συχνά παιγνιώδη χρήση γλωσσικών στοιχείων, τα έργα της ομάδας διερευνούν τα όρια της ποίησης, θέτοντας στο επίκεντρο τη χωρική διάσταση του κειμένου, αλλά και τις σχέσεις της γλώσσας με τις νέες συνθήκες επικοινωνίας, την καθημερινότητα και την πόλη.


Κεντρική φωτό: Οπτικό Ποίημα του Μιχαήλ Μήτρα