Georges Simenon στις καλύτερες στιγμές του στο «Στριπτήζ»
Ο αξεπέραστος συγγραφέας πυρπολεί τον κόσμο της νύχτας
Το πάθος έχει τη δύναμη να μεταμορφώνει τα ανθρώπινα πλάσματα, κάτι που κανείς δεν γνωρίζει καλύτερα από τον Simenon, του οποίου τα βιβλία είναι πεδία μάχης σπαρμένα κουφάρια που θυσιάστηκαν στους πολέμους της καρδιάς.
Ταυτόχρονα, το κυριολεκτικά απροσπέλαστο έργο του (έγραψε περισσότερα από 400 μυθιστορήματα προλαβαίνοντας παράλληλα να πλαγιάσει με περίπου 10.000 γυναίκες –κατά τον ισχυρισμό του), αποτελεί μνημείο υπαρξισμού μηδενιστικών αποχρώσεων, πλημμυρισμένο από χαρακτήρες που εξαναγκάζουν το κακό ριζικό να ασχοληθεί μαζί τους και προκαλούν ανενδοίαστα τη μοίρα να τους αποτελειώσει.
Πράγματι, στους εκατόν δέκα και πλέον τίτλους όπου άφησε κατά μέρους τον Μαιγκρέ για να εξασκήσει αυτό που ονόμαζε «μυθιστόρημα – μυθιστόρημα» ή «σκληρό μυθιστόρημα», ο Georges Simenon κατέθεσε δουλειές που θα μπορούσαν κάλλιστα να πλασαριστούν στο πλάι ενός Καμύ. Υπήρξε ένας από τους κορυφαίους συγγραφείς του εικοστού αιώνα, και παρά την άδικη υποδοχή που του επιφύλαξε η κριτική στα χρόνια της ακμής του, η καθολική αποκατάσταση των τελευταίων ετών παρηγορεί τις λεγεώνες των μυριάδων φανατικών του.
Η Penguin επανεκδίδει το σύνολο της βιβλιογραφίας του αστείρευτου Βέλγου στα αγγλικά, ενώ και ο έλληνας αναγνώστης εμπλουτίζει από το 2002 τα ράφια του αδιάκοπα, χάρη στις 22 άρτιες μεταφράσεις των εκδόσεων Άγρα, που προσθέτουν σήμερα έναν επιπλέον τίτλο στη συλλογή μας, το σκοτεινά ηδονικό «Στρηπτίζ».
Κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1958, εκτυλίσσεται στις Κάννες και πραγματεύεται την καθημερινότητα των εργαζομένων του Μονικό, ενός καμπαρέ με καθημερινό σόου στριπτήζ. Η Σελίτα είναι το πρόσωπο που δεσπόζει στον μικρόκοσμο του κλαμπ, του οποίου τις αντιζηλίες, τους φθόνους, τα μικρά μίση και τα αβυσσαλέα πάθη ο Simenon περιγράφει με χειρουργική ακρίβεια, όσο και κλινική αποστασιοποίηση.
Στα τριανταδύο της, η Σελίτα δεν έχει καμία πιθανότητα να ανέβει στην ιεραρχική κλίμακα της νύχτας, αλλά διατρέχει κάθε κίνδυνο να γλιστρήσει μέχρι το ρείθρο του πεζοδρομίου. Είναι ο τύπος της γυναίκας που αισθάνεται πως η ζωή είχε προσπαθήσει να την πνίξει, πως κρατά με το ζόρι το κεφάλι έξω από το νερό, και είναι αναγκαίο για την ίδια, «για την ιδέα που είχε για τον εαυτό της, να κερδίσει τουλάχιστον αυτή την παρτίδα».
Το έπαθλο της παρτίδας που εξωθεί τη Σελίτα να αφιερώσει όλο της το πάθος, όλη της τη θέληση, είναι ο Λεόν, συνιδιοκτήτης του Μονικό και σύζυγος της μαντάμ Φλοράνς, από τη φροντίδα της οποίας η πεισματική στιπτιζέζ προσπαθεί να τον υφαρπάξει. Το πλάνο μοιάζει να λειτουργεί, ωσότου στο κλαμπ εμφανίζεται η δεκαεννιάχρονη Μωντ, που παρουσιάζει στα εμβρόντητα πρόσωπα του δράματος ένα σόου που προκαλεί ντελίριο.
Σύντομα, η νεαρή γίνεται αυτουργός ενός θεάματος το οποίο υποχρεώνει «όλα αυτά τα αυτοκίνητα, από τα οποία ορισμένα άξιζαν εκατομμύρια, ανήκαν σε άντρες, σε ζευγάρια, που είχαν πληρώσει για να δούνε τέσσερις γυναίκες να γδύνονται και, κυρίως, για να δούνε τη Μωντ να τους παίζει την άθλια κωμωδία της γυναίκας που εκστασιάζεται επειδή οι άντρες διεγείρονται βλέποντάς τη γυμνή». Αναπόφευκτα ο Λεόν λησμονεί κάθε επιθυμία για τη Σελίτα και σπιτώνεται με την καινούργια σταρ του προγράμματος.
Ιδιοσυγκρασία δραματική, η Σελίτα «πάντα έπαιζε θέατρο, όχι μόνο με τον κόσμο, αλλά και με τον εαυτό της, και ίσως, αν ένιωθε την ανάγκη να παίζει κάποιους ρόλους ή να υπερβάλλει τον δικό της, ήταν επειδή δεν μπορούσε ν’ αντέξει τη ζωή έτσι όπως ήταν». Επομένως, το νέο σκηνικό δεν μπορεί παρά να οδηγήσει σε τραγικές παρεκτροπές που επιβεβαιώνουν το χειρότερο σενάριο.
Παρά την πληθώρα των ιδιορρυθμιών του, όλος αυτός ο υπόκοσμος της νύχτας και της φτωχολογιάς αντιμετωπίζεται με διακριτική στοργή και χωρίς την παραμικρή επίκριση από το συγγραφέα, ο οποίος φροντίζει μονάχα να τον σκιαγραφήσει με απόλυτο ρεαλισμό και βαθιά ψυχολογική διεισδυτικότητα που εμπνέει πυρετικές αναγνώσεις. Το «Στριπτήζ» είναι μια βόλτα στην άγρια πλευρά του κλασικού, ανυπέρβλητου Simenon.

Georges Simenon, Στριπτήζ, 224 σελίδες, εκδόσεις Άγρα, μετάφραση Αργυρώ Μακάρωφ
photo © Ani Jo, behance.net/anijostudio
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα βιβλίο που δεν μιλάει για τις γυναίκες αλλά τις δίνει χώρο να μιλήσουν μόνες τους
Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου, στις 19:30
Η ελευθερία είναι ευάλωτη. Ζει μόνο εκεί όπου οι πολίτες μπορούν να αμφισβητούν, να κρίνουν, να διορθώνουν. Και πεθαίνει όταν κάποιος αποφασίζει ότι «ξέρει καλύτερα για όλους».
Από τους Χάρη και Πάνο Κατσιμίχα μέχρι απλούς κατοίκους, ένα βιβλίο-ταξίδι σε 201 ιστορίες. Ο Χρήστος Πιπίνης, «ψυχή» της ομάδας, μάς είπε περισσότερα
Τα δεκατέσσερα κείμενα του βιβλίου αναφέρονται στις πολιτικές, στρατιωτικές και διπλωματικές εξελίξεις που διαμόρφωσαν το νεοελληνικό κράτος και την νεοελληνική κοινωνία
Στην ποιητική συλλογή «Les Grottes – Excavating Insanity» προσπαθεί να βρει τον δρόμο της επιστροφής προς τη νηφαλιότητα και την επιβίωση γράφοντας
Όσα είπαμε με έναν από τους πιο επιδραστικούς στοχαστές της εποχής μας
Ο τόμος προς τιμήν του σε επιμέλεια των πανεπιστημιακών καθηγητών Burkhard Fehr και Παναγιώτη Ροϊλού
Ποτέ δεν με απογοήτευσε αυτός ο Εβραίος συγγραφέας από την Πολωνία, που το 1978 πήρε το Νόμπελ Λογοτεχνίας
Δεν πρόκειται για μια αυστηρή πραγματεία, αλλά για ένα βιβλίο που μετατρέπει τη σύνθετη διαδικασία της αγοράς κατοικίας σε ανθρώπινη κουβέντα.
Από τις Εκδόσεις Βακχικόν, σε μετάφραση Σωτήρη Μηνά
Ένα μυθιστόρημα για όλους όσοι ζουν «σημαδεμένοι» — από την εμφάνιση, από το παρελθόν, από τις συνθήκες
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.