Θεατρο - Οπερα

Αυτό είναι το ρεπερτόριο του Εθνικού Θεάτρου για τη σεζόν 2019-2020

Αγαπημένες παραστάσεις, νέες παραγωγές αλλά και δράσεις για όλες τις ηλικίες στη χειμερινή θεατρική περίοδο

A.V. Team
20’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Όλες οι παραστάσεις που θα δούμε στο Εθνικό Θέατρο αλλά και οι δράσεις που θα πραγματοποιηθούν τη χειμερινή θεατρική περίοδο 2019-2020.

Αναλαμβάνοντας τη διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου στις 31 Αυγούστου του 2019 και έχοντας ως γνώμονα και κριτήριο την πεποίθηση πως πρέπει να υπάρχει συνέπεια και εξελικτική συνέχεια στη χάραξη της πολιτικής αυτού του τόσο σημαντικού πολιτιστικού οργανισμού της χώρας μας, ο Kαλλιτεχνικός Διευθυντής Δημήτρης Λιγνάδης υλοποιεί -σχεδόν στο σύνολό του- το ρεπερτόριο που εύλογα είχε σχεδιάσει η προηγούμενη καλλιτεχνική διεύθυνση για τη χειμερινή θεατρική περίοδο 2019-2020. Άμεσος στόχος της νέας διεύθυνσης είναι, όπως δηλώνει ο ίδιος, «αξιοποιώντας τη δυναμική και τις κατακτήσεις του φορέα, να περάσουμε γρήγορα σε έναν γόνιμο μετασχηματισμό σε επίπεδο δομής, ρεπερτορίου και φυσιογνωμίας του Εθνικού Θεάτρου».

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

Απόψε αυτοσχεδιάζουμε
Από 18/9 έως 27/10/2019

Ένα έργο-σταθμός στην ιστορία του σύγχρονου θεάτρου. Μια παράσταση όπου η γραφή του Λουίτζι Πιραντέλλο συναντάται αριστουργηματικά με τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, με τη σκηνοθετική υπογραφή του Δημήτρη Μαυρίκιου. Μια πλειάδα εξαίρετων ηθοποιών ταυτίζονται με τους ρόλους τους προκειμένου να ζήσουν τις ζωές των χαρακτήρων που υποδύονται.

© Patroklos Skafidas

Ένας θίασος προσπαθεί να διασκευάσει σε θεατρικό έργο το διήγημα του ίδιου του Λουίτζι Πιραντέλλο «Λεονόρα, Αντίο!». Η δύναμη του δημιουργήματος έναντι του δημιουργού του είναι σχήμα ουσιώδες για την τέχνη, αλλά και για τον Λουίτζι Πιραντέλλο. Το έργο μοιάζει να γεννήθηκε για ν’ αποτυπώσει αυτή την εκρηκτική σχέση. Συμπληρώνει την τριλογία του συγγραφέα υπό τη μορφή «θεάτρου μέσα στο θέατρο» για το πλέον αγαπημένο του θέμα: τη σύγχυση της φαντασίας με την πραγματικότητα.

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μαυρίκιος. Διανομή: Κωνσταντίνος Αρνόκουρος, Μαρία Βαρδάκα, Γιάννης Βογιατζής, Δημήτρης Κακαβούλας, Δημήτρης Μαυρίκιος, Γιώργος Μπένος, Λιλή Νταλανίκα, Ράνια Οικονομίδου, Εύα Οικονόμου-Βαμβακά, Στέφανος Παπατρέχας, Γιούλικα Σκαφιδά, Νεκτάριος Φαρμάκης, Λυδία Φωτοπούλου

Χριστουγεννιάτικη ιστορία
Από 15/11/2019 έως 12/1/2020

Ένα μοναδικό θέαμα γιορτής και λάμψης που σαγηνεύει τις καρδιές όλων εκείνων που έχουν ακόμη τη διάθεση να βλέπουν τον κόσμο με την αθωότητα της παιδικής ψυχής. Ας αφεθούμε στο όνειρο και στη φαντασία.

Ο Εμπενέζερ Σκρουτζ είναι οπαδός της αυστηρής πειθαρχίας και της σκληρής δουλειάς. Νιώθει τουλάχιστον… αμήχανα με τις γιορτές και τις σχόλες. Τη φετινή παραμονή Χριστουγέννων, όμως, αναγκάζεται να αναθεωρήσει όσα πίστευε για τη ζωή του και για τους ανθρώπους γύρω του. Μια σειρά αναπάντεχων επισκέψεων από φαντάσματα τον παρασύρουν άλλοτε στο παρελθόν και άλλοτε στο μέλλον. Το πνεύμα των Χριστουγέννων θα συγκινήσει άραγε τον σκληρόκαρδο Σκρουτζ; Αν ναι, τότε ποιος από εμάς θα μπορούσε να του αντισταθεί;

Σκηνοθεσία: Γιάννης Μόσχος. Διανομή: Αλίκη Αλεξανδράκη, Στέλλα Αντύπα, Μελίνα Βαμπούλα, Κώστας Βασαρδάνης, Θανάσης Βλαβιανός, Πάρις Θωμόπουλος, Αριάδνη Καβαλιέρου, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Λαέρτης Μαλκότσης, Χριστίνα Μαξούρη, Ζωή Μυλωνά, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Βασίλης Παπαδημητρίου, Χρήστος Στέργιογλου, Γιώργος Τζαβάρας

Μάκβεθ
(Σε συμπαραγωγή με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά)
Από 7/2/2020 έως 8/3/2020

Το περίφημο «καταραμένο» έργο του Σαίξπηρ, ένα «παραμύθι» για τη βία, για την ηδονή, για την εξουσία, για την τρέλα και κυρίως για τη μήτρα που τα γεννά, έρχεται στο Εθνικό Θέατρο σε μία μεγάλη συμπαραγωγή με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Γραμμένο σε μια περίοδο πολιτικής και ηθικής κρίσης αποτυπώνει τη μεγάλη τραγωδία του ανθρώπου να διακρίνει το καλό από το κακό, την επιθυμία από τον φόβο, το φως από το σκοτάδι. Το κυνήγι της εξουσίας, η ανασφάλεια και ο φόβος, μήπως αυτή χαθεί, οδηγούν στα μεγαλύτερα εγκλήματα.

Ο Μάκβεθ είναι στρατηγός στον στρατό του Σκώτου βασιλιά Ντάνκαν. Επιστρέφει νικητής και διψασμένος για εξουσία. Υποκινείται από τη σύζυγό του αλλά και από το Πεπρωμένο του. Τρεις μάγισσες του έχουν δώσει το στίγμα της μοίρας του: είναι γραπτό του να γίνει βασιλιάς. Η δίχως όριο φιλοδοξία του τον οδηγεί στα πιο αποτρόπαια εγκλήματα. Ο ένας φόνος οδηγεί σε έναν επόμενο. Η πτώση θα είναι το ίδιο ηχηρή.

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Λιγνάδης, Διανομή: Βασίλης Καραμπούλας, Μαρία Κίτσου, Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Δημήτρης Λιγνάδης, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, Γιώργος Μπινιάρης, Ράνια Οικονομίδου, Ορέστης Τζιόβας, κ.α.

Η κυρία του Μαξίμ
Από 21/3/2020 έως 31/5/2020

Δαιμόνιοι σκηνικοί μηχανισμοί, πνευματώδης σάτιρα και ανθρώπινες ψυχές σε φρενήρη αγωνία, απίθανες συμπτώσεις που οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε μία έκρηξη που όμως δεν θα γίνει ποτέ. Ο Ζωρζ Φεντώ, απόγονος του Μολιέρου και ανανεωτής του βωντβίλ, είναι οξυδερκής παρατηρητής της κοινωνίας και των συμπεριφορών και κυνικός σχολιαστής των κακώς κειμένων. Η κυρία του Μαξίμ, η φάρσα που γράφτηκε στο γύρισμα του αιώνα (1899) χάρισε στον συγγραφέα της έναν μοναδικό θρίαμβο δίνοντάς του τη δυνατότητα να αφοσιωθεί για ένα διάστημα στην άλλη του αγάπη, τη ζωγραφική.

Ο συντηρητικός γιατρός Πετιπόν ξυπνάει στο σπίτι του έπειτα από ένα ξενύχτι στο οποίο τον παρέσυρε ο νεαρός φίλος του Μουζικούρ. Ο ίδιος δεν θυμάται τίποτα από τη χθεσινή βραδιά όμως στο κρεβάτι του βρίσκεται μια νεαρή χορεύτρια από το «Μαξίμ». Η ζωή του σε ένα λεπτό γίνεται άνω-κάτω. Η νεαρή χορεύτρια όμως δεν λέει να φύγει από το σπίτι του, ακόμα και όταν εμφανίζεται η θρησκόληπτη σύζυγός του. Ακολουθεί ο απόλυτος πανικός!

Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος. Διανομή: Θανάσης Αλευράς, Αφροδίτη Αντωνάκη, Κωνσταντίνος Αρνόκουρος, Ηλιάνα Γαϊτάνη, Μάνος Γαλάνης, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Έμιλυ Κολιανδρή, Αυγουστίνος Κουμουλός, Πέλλα Μακροδημήτρη, Θέμης Πάνου, Άννα Πατητή, Πέτρος Σκαρμέας, Μαρία Τζάνη, Κώστας Φιλίππογλου, Γιάννης Φιλίππου, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος


ΣΚΗΝΗ ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ

Ξύπνα Βασίλη
Από 2/10/2019 έως 5/1/2020

Η Σκηνή Νίκος Κούρκουλος ξεκινά με τη διαχρονική και οξυδερκή σάτιρα του μεγάλου Έλληνα θεατρικού συγγραφέα Δημήτρη Ψαθά, Ξύπνα Βασίλη - η οποία σημείωσε τεράστια επιτυχία την περσινή περίοδο. Ο σκηνοθέτης Άρης Μπινιάρης, με την ιδιόχειρη θεατρική φόρμα του, φέρνει στη σκηνή την ατμόσφαιρα των 60’s με διάθεση ευρηματική. Με ματιά σύγχρονη αποκρυπτογραφεί το ιδιότυπο ύφος του συγγραφέα που μιλά για τα «σοβαρά» μπλέκοντας το γέλιο με το σφίξιμο στο στομάχι και φωτίζει μοναδικά τη συνάφεια του έργου με το σήμερα.

Βρισκόμαστε στα γραφεία του εκδοτικού οίκου Φαρλάκου. Ο Βασίλης, συντηρητικών πολιτικών φρονημάτων, και ο Μάνος, προοδευτικών, συγκρούονται για τις συνθήκες εργασίας, αλλά και για το περιεχόμενο των βιβλίων που εκδίδονται. Σημείο αιχμής για την πνευματική διαμάχη, ο ποιητής Φανφάρας και η στρατευμένη συντηρητική ποίησή του. Πολύ γρήγορα, όμως, η τύχη τα φέρνει έτσι ώστε οι πολιτικές πεποιθήσεις των δύο συναδέλφων αλλάζουν και οι καταστάσεις που ακολουθούν δοκιμάζουν τους ήρωες. Ποιος από τους δύο θα καταφέρει να προσαρμοστεί στα ήθη και το πνεύμα της νέας εποχής;

Σκηνοθεσία: Άρης Μπινιάρης. Διανομή: Γιώργος Γάλλος, Μαντώ Γιαννίκου, Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Φοίβος Μαρκιανός, Ηλίας Μουλάς, Γιώργος Παπαγεωργίου, Στέφανος Πίττας, Λυδία Τζανουδάκη, Έλενα Τοπαλίδου

Ανάθεση / Νέο έργο του Γιάννη Καλαβριανού
Από 16/01/2020 έως 12/4/2020

Το νέο έργο του Γιάννη Καλαβριανού ανεβαίνει στη Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» ύστερα από ανάθεση του Εθνικού Θεάτρου.

Βασικοί ήρωές του είναι οκτώ εργαζόμενοι σε ένα ξενοδοχείο, όπου τίποτε δεν επιτρέπεται να παλιώσει. Η γενική διευθύντρια προσπαθεί να παγώνει τον χρόνο πιστεύοντας πως αυτό θα βοηθήσει τους πελάτες που καταλύουν εκεί να διαχειριστούν τη ζωή τους που περνά. Ή που δεν περνά.

Κείμενο - Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός. Διανομή: Δέσποινα Γιαννοπούλου, Γιώργος Γλάστρας, Μαρία Κατσιαδάκη, Χρήστος Κραγιόπουλος, Νίκος Λεκάκης, Χριστίνα Μαξούρη, Αλεξία Μπεζίκη, Αργύρης Ξάφης

Σ' εσάς που με ακούτε
Από 30/4/2020 έως 7/6/2020

Το Εθνικό Θέατρο τιμά τη μνήμη της Λούλας Αναγνωστάκη ανεβάζοντας ένα από τα σημαντικότερα έργα της, το Σ’ εσάς που με ακούτε σε σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Αβρανά. Όπως σημειώνει ο σκηνοθέτης σε μια εποχή που το «Απολιτίκ» έχει γίνει πια μόδα, το έργο έρχεται να μας θυμίσει πως κάποτε, όχι πολύ μακριά, υπήρχαν ακόμη ιδεολογίες. Άλλωστε στην εποχή μας, η έννοια της επανάστασης έχει μάλλον πια ξεπεραστεί, όπως κι αυτή της αγίας ελληνικής οικογένειας. Και μπορεί οι έννοιες να αλλάζουν, η ανάγκη, ωστόσο, των ανθρώπων να μιλήσουν - και κυρίως να εισακουστούν - παραμένει η ίδια.

Βερολίνο. Η πόλη φλέγεται από διαδηλώσεις, επεισόδια και βία. Σε ένα μικρό δωμάτιο τα πρόσωπα παίρνουν μέρος σε μια φανταστική διαδήλωση. Ο Άγης, επίδοξος συγγραφέας, παίρνει μέρος σ' ένα φόρουμ και προτείνει στους άλλους να μιλήσουν δοκιμαστικά. Μιλάνε σ' ένα φανταστικό πλήθος, σαν να βρίσκονται σε μια γενική δοκιμή. Παρασύρονται στο «παιχνίδι» αυτό αποκαλύπτοντας τις μεγαλύτερες αλήθειες τους, αλλά και την αγωνία τους να επιβιώσουν σε έναν κόσμο εχθρικό.

Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Αβρανάς. Διανομή: Ιερώνυμος Καλετσάνος, Λάμπρος Κτεναβός, Αλεξάνδρος Μαυρόπουλος, Μιχάλης Μουλακάκης, Αγλαΐα Παππά, Ξένια Παυλοπούλου, Ελένη Ρουσσινού, Πηνελόπη Τσιλίκα


ΘΕΑΤΡΟ REX ΣΚΗΝΗ «Μαρίκα Κοτοπούλη»

Ο άνθρωπος που γελά
Από 26/9/2019 έως 10/11/2019

Το σημαντικό έργο του Βικτώρ Ουγκώ επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στη Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη» σε μια μουσικοθεατρική παράσταση υπό τη σκηνοθεσία και με την πρωτότυπη μουσική του Θοδωρή Αμπαζή. Ένα έργο βαθιά πολιτικό αποκαλύπτεται πίσω από ένα θυελλώδες ειδύλλιο, χάρη στην ιδιοφυή γραφή του κορυφαίου Γάλλου λογοτέχνη. Μια ερωτική υπόθεση ως αφορμή για να βρεθούμε αντιμέτωποι με την ακρότητα της εξουσίας και το αληθινό, αποκρουστικό της πρόσωπο.

Λονδίνο, αρχές του 18ου αιώνα. Μια αυστηρά δομημένη, αριστοκρατική κοινωνία με απολύτως διακριτά όρια μεταξύ των τάξεων. Ο πλούτος και η υψηλή θέση στην ιεραρχία προκαλεί αλαζονεία. Ο λαός, άνθρωποι εξαθλιωμένοι, άβουλοι, τρομοκρατημένοι, χωρίς διάθεση για αντίσταση και κάποιες φορές χωρίς ελπίδα. Σε αυτό το σκληρό περιβάλλον, ο Γκουίνπλεϊν, ένας νεαρός άνδρας με παραμορφωμένο πρόσωπο -ένα μόνιμα χαραγμένο χαμόγελο ως εκδίκηση από τον βασιλιά-, βιώνει έναν αγνό και αληθινό έρωτα με την τυφλή Ντέα. Η τύχη όμως παίζει τα πιο τρελά παιχνίδια: όταν βρεθεί σε θέση ισχύος και τολμήσει να υψώσει το ανάστημά του θα βρεθεί αντιμέτωπος με την αναλγησία των ισχυρών. 

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Αμπαζής. Διανομή: Θανάσης Ακοκκαλίδης, Κώστας Βασαρδάνης Διονύσης Βερβιτσιώτης, Θανάσης Βλαβιανός, Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Μαρία Δελετζέ, Αντιγόνη Δρακουλάκη, Πάρις Θωμόπουλος, Σμαράγδα Κάκκινου, Αγγελική-Ζωή Καραγκούνη, Ελίτα Κουνάδη, Νέστωρ Κοψιδάς, Δαυίδ Μαλτέζε, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Θέμης Πάνου, Εβελίνα Παπούλια, Αρετή Πασχάλη, Χρήστος Ραμμόπουλος, Αιμιλιανός Σταματάκης, Ανδριάνα Χαλκίδη, Δήμητρα Χαριτοπούλου

Το καινούργιο σπίτι
Από 22/11/2019 έως 9/2/2020

Για πρώτη φορά ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο η διαχρονική, εξαιρετικά επίκαιρη κωμωδία του Κάρλο Γκολντόνι "Το καινούργιο σπίτι", σε σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη. Η κυριαρχία του χρήματος, τα ταξικά απωθημένα και η παγίδα του φαίνεσθαι είναι τα βασικά θέματα που αναδύονται μέσα από την εύστοχη κριτική του καινοτόμου Ιταλού συγγραφέα. Όπως σημειώνει ο σκηνοθέτης: «To Καινούριο σπίτι φτιάχνεται για να κατοικηθεί αλλά δεν θα κατοικηθεί ποτέ. Σ’ αυτό το σπίτι-ουτοπία η επιθυμία του εγώ είναι δυνατότερη από την επιθυμία του μαζί. Οι ήρωες του Γκολντόνι, νάρκισσοι και υποκριτές έως εσχάτων, θα περιφέρουν τις άστεγες σκιές τους στην πιο τραγική κωμωδία μοναξιάς».

Οι φρεσκοπαντρεμένοι Αντζολέτο και Καικίλια ετοιμάζουν το καινούργιο τους σπίτι. Η Καικίλια είναι ιδιότροπη, αγαπά την πολυτέλεια και την κομψότητα. Ο Αντζολέτο είναι ερωτευμένος και άφραγκος, ανίκανος να αντισταθεί στις απαιτήσεις της. Μια φρενήρης κινητικότητα ζωντανεύει τον μικρόκοσμό τους αποκαλύπτοντας τα φλέγοντα ζητήματα της εποχής του Γκολντόνι.

Σκηνοθεσία: Γιάννης Σκουρλέτης. Διανομή: Χάρης Ανδριανός, Αντώνης Αντωνόπουλος, Άγγελος Αποστολίδης, Στέλλα Βογιατζάκη, Πολύδωρος Βογιατζής, Αντώνης Γκρίτσης, Θανάσης Δήμου, Τάσος Καραχάλιος, Ιωάννα Κολλιοπούλου, Ντένης Μακρής, Βασίλης Μίχας, Μαρία Πανουργιά, Εύη Σαουλίδου, Πηνελόπη Τσιλίκα

Φεγγάρι από χαρτί
Από 20/02/2020 έως 31/5/2020

Ο Μιχάλης Ρέππας και ο Θανάσης Παπαθανασίου επιστρέφουν στο Θέατρο Rex με ένα νέο έργο τους, γραμμένο ύστερα από ανάθεση του Εθνικού Θεάτρου, σε μουσική του Νίκου Κυπουργού και στίχους της Αφροδίτης Μάνου. Ένα μουσικό έργο για όλα όσα βρίσκονται πέρα από αυτά που μπορούν να περιγράψουν οι λέξεις και να κατανοήσει το μυαλό. Για τη μυστική πατρίδα όπου αγκαλιάζονται τα αντίθετα και ο πόνος συμπληρώνει τη χαρά και την ολοκληρώνει. Εκεί που το μαρτύριο και η ευτυχία γίνονται ένα στην ουτοπία του έρωτα. Αυτή τη δύσβατη Νεφελοκοκκυγία, που μόνο οι ποιητές μπορούν να την επισκέπτονται χωρίς διόδια.

Αθήνα, οδός Αστυδάμαντος στο Παγκράτι, σε ένα νεοκλασικό, από αυτά που κατά χιλιάδες καταβρόχθισε η Αντιπαροχή. Ένας νεαρός ήρωας αφηγείται έναν χρόνο από τη ζωή του στην Αθήνα της δεκαετίας του ’60. Ο ίδιος, η οικογένειά του, οι φίλοι τους, η ίδια η Ελλάδα. Μια ιστορία ενηλικίωσης που έχει σαν μακρινό φόντο τα συνταρακτικά ιστορικά γεγονότα της περιόδου και θέμα την ιστορία της οικογένειας του νεαρού πρωταγωνιστή. 

Σκηνοθεσία: Μιχάλης Ρέππας - Θανάσης Παπαθανασίου. Διανομή: Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Τζόυς Ευείδη, Αναστάσια Ζάχου, Σταύρος Καραγιάννης, Ελίτα Κουνάδη, Σπύρος Κυριακός, Λάμπρος Κωνσταντέας, Εριέτα Μανούρη, Χρύσα Μιχαλοπούλου, Μάξιμος Μουμούρης, Δανάη Μπάρκα, Γιάννης Μπουραζάνας, Τζώρτζης Παπαδόπουλος, Τζίνη Παπαδοπούλου, Άρης Πλασκασοβίτης, Μαριαλένα Ροζάκη, Εύα Σιμάτου, Πάνος Σταθακόπουλος, Γιώργος Τσούρμας


ΘΕΑΤΡΟ REX ΣΚΗΝΗ «Κατίνα Παξινού»

Να τελειώνουμε με τον Εντύ Μπελγκέλ
Από 6/11/2019 έως 17/11/2019

Ένας από τους πιο σημαντικούς συγγραφείς της νέας γενιάς, ο Εντουάρ Λουί πέτυχε ήδη με το πρώτο του βιβλίο, το Να τελειώνουμε με τον Εντύ Μπελγκέλ, να ανανεώσει το λογοτεχνικό είδος της βιογραφίας. Ο 26χρονος συγγραφέας, μαχητικός υπέρμαχος της εργατικής τάξης, προκαλεί το κατεστημένο με την αιχμηρή και πολιτική γραφή του. Καταγγέλλει τη βία εναντίον των «διαφορετικών» μιλώντας για λογαριασμό όλων εκείνων που έχει εκμεταλλευτεί και έχει εγκαταλείψει το σύστημα. Στόχος του το πολιτικό κατεστημένο από το οποίο πηγάζουν τακτικές εκφοβισμού και αποκλεισμού. Μεταφρασμένο σε πάνω από είκοσι γλώσσες, το Να τελειώνουμε με τον Εντύ Μπελγκέλ, είναι ένα παγκόσμιο μπεστ σέλερ με έντονα αυτοβιογραφική αφήγηση, που ξεσήκωσε θύελλες αντιδράσεων, δημόσιες συζητήσεις και διαμάχες. Ο συγγραφέας αναμετριέται με ένα περιβάλλον που ο ίδιος έχει βιώσει, και χαρακτηρίζεται από κοινωνικές ανισότητες, ομοφοβία, ξενοφοβία, βία και ρατσισμό. 

© Karol Jarek

Είναι ο σκληρός συντηρητισμός της επαρχίας των 90’s κάτι ξένο για την Αθήνα του 2019; Ανήκουν αυτά τα αφηγήματα σε ένα κακό παρελθόν που αποτελεί πλέον ιστορία για την εξευρωπαϊσμένη Αθήνα; Η παράσταση Να τελειώνουμε με τον Εντύ Μπελγκέλ επιχειρεί να χτίσει γέφυρες επικοινωνίας ανάμεσα στο προσωπικό και στο πολιτικό άλλοτε χρησιμοποιώντας ως αφηγηματικό τρόπο την ωμή και ντοκουμενταρίστικη απεικόνιση της βάρβαρης κουλτούρας του χωριού και άλλοτε καταφεύγοντας στη σουρεαλιστική παραδοξότητα.

Ο Εντύ είναι ομοφυλόφιλος. Ο Εντύ μεγαλώνει σε έναν κόσμο που του επιτίθεται ευθέως. Μέσα από την κουλτούρα της τοξικής αρρενωπότητας, της βίας και της οργής, οι άνθρωποι, περισσότερο θύματα παρά θύτες αυτής της ιδεολογίας, παρατάνε το σχολείο, βρίζουν τους αράπηδες, τις γυναίκες και τις «αδερφές», καταναλώνουν ασταμάτητα αλκοόλ και τηλεόραση. Ο Εντύ προσπαθεί να προσαρμοστεί, αλλά κάθε φορά αποτυγχάνει. Η μόνη λύση είναι η φυγή, ο Εντύ πρέπει να φύγει.

Σκηνοθεσία: Ηλίας Αδάμ. Διανομή: Τζέο Πακίτσας, Σοφία Πριόβολου

Νερό της Κολωνίας
Από 29/11/2019 έως 12/1/2020

Ο Ευθύμης Φιλίππου -υποψήφιος για Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου 2017- συνεργάζεται με την Αργυρώ Χιώτη και την ομάδα της VASISTAS αυτή τη φορά όμως υπό τη σκέπη του Εθνικού Θεάτρου. Στο επίκεντρο του νέου έργου του Ευθύμη Φιλίππου βρίσκεται ο χορός έξι γυναικών και το προσωπικό, μεταφυσικό ταξίδι ενός ανθρώπου.

Στη σκηνή δημιουργείται ένας ιδιαίτερος υπερβατικός χώρος, ένα «κέντρο διαχείρισης» που εξυπηρετεί την επικοινωνία με τους νεκρούς. Μία ομάδα από γυναικείες φιγούρες που κατοικεί στον χώρο, ορίζει τη διαδικασία και χειρίζεται τη μηχανή αποτύπωσης – μοναδικό όργανο επικοινωνίας με τον άλλο κόσμο. Η μηχανή αυτή, σαν άλλο διυλιστήριο, έχει τη δυνατότητα να μετατρέπει τις λέξεις σε κολόνια…. Ένας άντρας έρχεται για να στείλει ένα γράμμα στην –εδώ και σαράντα χρόνια- νεκρή μητέρα του. Οι γυναίκες θέτουν σε λειτουργία τη μηχανή, καθοδηγούν βήμα-βήμα τον άντρα σ’ αυτή τη μεταφυσική εμπειρία, βρίσκουν τρόπο να λύσουν τα όποια προβλήματα, τραγουδούν επίμονα παραλλαγές τραγουδιών και ολοκληρώνουν την αποστολή τους στέλνοντας το γράμμα.

Σκηνοθεσία: Αργυρώ Χιώτη. Διανομή: Ελένη Βεργέτη, Κατερίνα Παπανδρέου, Σοφία Πριόβολου, Καλλιόπη Σίμου, Φιντέλ Ταλαμπούκας, Αργυρώ Χιώτη, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη

Και τώρα ο κόσμος ή αυτό που αποκαλούμε «Έξω Κόσμος», δεν σημαίνει τίποτα για μένα
Από 24/1/2020 έως 1/3/2020

Ένας πολυφωνικός μονόλογος για τις γυναίκες και το «τίποτα» του σύγχρονου καπιταλιστικού κόσμου. Χαρακτηρισμένη ως «το πιο βίαιο eye-liner της Γερμανίας», η Σιμπίλε Μπεργκ, που ζει και εργάζεται ως συγγραφέας και δημοσιογράφος στη Ζυρίχη, θεωρείται η πιο ζωντανή φωνή στον σύγχρονο γερμανόφωνο κόσμο. Με το λογοτεχνικό και θεατρικό έργο της μεταφρασμένο σε 34 γλώσσες, ρίχνει μια διαπεραστική ματιά στη σύγχρονη ευρωπαϊκή μεγαλούπολη. Απλά και καθημερινά πράγματα της ζωής σκιαγραφούν με σαρκασμό και χιούμορ την ποιότητα μιας κοινωνίας, που όπως λέει η συγγραφέας «φαίνεται από τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφερόμαστε στους αδύναμους. Στους εαυτούς μας δηλαδή, οι οποίοι θα μπορούσαμε να καταλήξουμε στον δρόμο αύριο λόγω κάποιας μακροχρόνιας αρρώστιας, τυχόν απόλυσης ή μιας άλλης κακοτυχίας. Σχεδόν παντού επικρατεί σήμερα η περίεργη πίστη στην επικράτηση του πιο εύρωστου. Και το μίσος για όλους όσοι έχουν εκπέσει, τους αδύναμους και τους ασθενείς, είναι για πολλούς η έκφραση του φόβου για τη δική τους κατάρρευση».

Νεαρές γυναίκες που προσπαθούν να ανταποκριθούν στις επιταγές της σύγχρονης καπιταλιστικής κοινωνίας βρίσκονται σε αδιέξοδο: εγκλωβισμένες στην αυτοεικόνα τους, θεωρούν τη διαρκή κατανάλωση ως μονόδρομο, μιλάνε με δυσπιστία για τον ρόλο της οικογένειας, αδυνατούν να πιστέψουν ότι υπάρχει πραγματικός έρωτας και παρόλο που περιφρονούν την αγορά, ζούνε πουλώντας δικά τους φάρμακα στο διαδίκτυο. Νιώθοντας παγιδευμένες σε έναν κόσμο που προωθεί μονάχα πλασματικές ανάγκες και ψεύτικες επιλογές, έχουν χάσει κάθε κίνητρο και αναρωτιούνται αν υπάρχει κάτι για το οποίο αξίζει να αγωνιστούν. Επί σκηνής ένας δυναμικός χορός γυναικών, που, η καθεμία μόνη της και όλες μαζί, μιλούν με δυσπιστία για την έννοια του «εμείς», φωτίζοντας άλλοτε με τρυφερό και άλλοτε με σκληρό τρόπο, ένα οργισμένο «εγώ» εμποτισμένο από ματαίωση και απέραντη μοναξιά.

Σκηνοθεσία: Ελένη Ευθυμίου. Διανομή (με αλφαβητική σειρά): Ελένη Ευθυμίου, Στέλλα Νούλη, Κίττυ Παϊταζόγλου, Κατερίνα Παπανδρέου, Νάνσυ Σιδέρη, Καλλιόπη Σίμου, Νατάσσα Σφενδυλάκη, Αναστασία Χατζάρα

Παίζοντας το θύμα
Από 13/3/2020 έως 12/4/2020

Για πρώτη φορά παρουσιάζεται στην Ελλάδα η μαύρη κωμωδία "Παίζοντας το θύμα" που γράφτηκε το 2002 από τους πολυβραβευμένους Όλεγκ και Βλάντιμιρ Πρεσνιακόφ. Οι Ολέγκ και Βλαντιμίρ Πρεσνιακόφ, συγκαταλέγονται στους γνωστότερους σύγχρονους Ρώσους συγγραφείς και εκπροσώπους του ρωσικού «νέου δράματος». Τα έργα τους συχνά χαρακτηρίζονται ως μαύρες κωμωδίες, γεμάτες σαρκασμό, ειρωνεία και έκδηλη διακειμενικότητα. Η θεματολογία τους περιστρέφεται γύρω από την παράδοξη βία του σύγχρονου τρόπου ζωής και οι ίδιοι τα χαρακτηρίζουν «φαρσο-φιλοσοφικά» ή «τσίρκο με άλογα». Όπως έχουν δηλώσει σε συνέντευξή τους, φοβούνται «ότι ο ένας απ’ τους δύο έχει επινοήσει τον άλλον και μάλλον δεν είναι δύο».

Το Παίζοντας το θύμα ακολουθεί την ιστορία του νεαρού Βάλια. Ο Βάλια ζει και κοιμάται χωρίς να βγάζει το καπέλο του. Τρώει μόνο με ξυλάκια. Και συχνά βλέπει το φάντασμα του νεκρού πατέρα του. Δουλεύει στην αστυνομία παίζοντας το θύμα σε αναπαραστάσεις εγκλημάτων: πότε μια γυναίκα που ίσως δολοφονήθηκε κατά λάθος από τον άντρα της, πότε μια κοπέλα πνιγμένη σε μια πισίνα από τον αλλοδαπό εραστή της, και πότε έναν άντρα που δολοφονήθηκε από έναν συμμαθητή του σε reunion του σχολείου τους. Παράλληλα, στο σπίτι, η μητέρα του χρειάζεται κάποιον να τη φροντίζει, ο θείος του τους επισκέπτεται όλο και πιο συχνά μετά τον θάνατο του πατέρα του και η κοπέλα του θέλει επιτέλους μια ενήλικη ζωή. Όπως και στη δουλειά του, έτσι και στο σπίτι του, νοιώθει ότι όλα είναι μια αναπαράσταση. Ότι όλοι υποδύονται κάτι, κι αυτός, αποπροσανατολισμένος και μουδιασμένος, προσπαθεί να προσδιορίσει τη θέση του σε ένα σύμπαν που μοιάζει να τρελάθηκε και δεν ξέρει πού πηγαίνει.

Σκηνοθεσία: Γιώργος Κουτλής. Διανομή: Μικές Γλύκας, Ελένη Κουτσιούμπα, Βασίλης Μαγουλιώτης, Λαέρτης Μαλκότσης, Ερρίκος Μηλιάρης, Κώστας Μπερικόπουλος, Εύη Σαουλίδου, Ηλίας Χατζηγεωργίου

Love & Information
Από 29/4/2020 έως 31/5/2020

H πολυβραβευμένη Κάριλ Τσέρτσιλ είναι μία από τις σπουδαιότερες συγγραφείς του μεταπολεμικού βρετανικού θεάτρου. Το πολυποίκιλο έργο της, μακριά από τις συμβάσεις της ρεαλιστικής δραματουργίας, έχει σαν άξονα την κριτική των αξιών στις σύγχρονες κοινωνίες, τις καταχρήσεις της εξουσίας, τη θέση των γυναικών σ’ έναν κόσμο που κυριαρχείται από τους άντρες.

Στο έργο Love & Information θίγονται ζητήματα όπως η διαχείριση της γνώσης, της τεχνολογίας, η εξέλιξη της επικοινωνίας και η ικανότητά μας να αγαπάμε. Σε μία εποχή που ο καταιγισμός πληροφοριών και η πρόσβαση στη γνώση συμβαίνουν με τρομακτική ταχύτητα, σε μια εποχή που είμαστε συνεχώς συνδεδεμένοι με άλλους ανθρώπους μέσω της τεχνολογίας, η ανάγκη για υπερβολική πληροφόρηση έχει επισκιάσει την ανάγκη για βαθύτερες και ουσιαστικότερες σχέσεις.

Ένα σύμπαν φτιαγμένο από δεκάδες θραύσματα σκηνών σκιαγραφούν τη σύγχρονη πάλη του ανθρώπου ανάμεσα στη δίψα για πληροφορία και τη δίψα για αγάπη. Αυτή η κατασκευή, ασφυκτικά γεμάτη από πληροφορίες, ανθρώπους και καταστάσεις, δημιουργεί ένα τεράστιο τοπίο και κάθε στιγμιότυπο είναι ένα φως σε μια γωνιά του∙ ένα γιγαντιαίο βιτρό που αναδεικνύει τη μαγεία της στιγμής, την αγάπη και τη θνητότητα της ανθρώπινης ύπαρξης. Ο κόσμος αυτός είναι το τώρα, το άσκοπο αλλά και το ουσιώδες, η βιασύνη, η κίνηση στους δρόμους, το chit-chat, η άσκοπη περιπλάνηση στα κοινωνικά δίκτυα, η αγάπη, η δυσκολία να πεις «σ’ αγαπώ», η ζήλια, ο πόνος. 

Σκηνοθεσία: Παναγιώτης Γαβρέλας. Διανομή: Παναγιώτης Γαβρέλας, Βαλέρια Δημητριάδου, Μαρία Ελισάβετ Κοτίνη, Παύλος Παυλίδης, Νικόλας Παπαδομιχελάκης, Νατάσα Ρουστάνη


ΜΙΚΡΟ ΕΘΝΙΚΟ

Χίλιες και μία ιστορίες
Από 13/10/2019 έως 12/4/2020

Μπορεί μια ιστορία ν’ αλλάξει τη μοίρα σου; Ένα από τα πιο δημοφιλή έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, η συλλογή παραμυθιών και ιστοριών Χίλιες και μια νύχτες, αποτελεί την έμπνευση για την παράσταση Χίλιες και μια ιστορίες (πρωτότυπος τίτλος Σεχραζάτ) που ζωντανεύει φέτος στο Μικρό Εθνικό, σε διασκευή του Μάικ Κέννυ, του πολυβραβευμένου συγγραφέα του «αγοριού με τη βαλίτσα» και πολλών ακόμη αγαπημένων θεατρικών έργων.

Η μυθική ανατολή ζωντανεύει επί σκηνής: Δώδεκα παλατιανοί και η τρελή μπάντα του σουλτάνου αφηγούνται με ό,τι μέσο έχουν στη διάθεσή τους ιστορίες για τον πόλεμο και για τον έρωτα, για κακούς μάγους και γελοίους ατζαμήδες, για το γέλιο και τον φόβο, για τέρατα και ήρωες, για μαγικά χαλιά και φτερωτά άλογα, για γίγαντες και γελωτοποιούς… Με ένα ψηφιδωτό φτιαγμένο από τα υλικά της κωμωδίας και των καρτούν, μουσική και πολύχρωμα σκηνικά και κοστούμια εμπνευσμένα από την μυθική Ανατολή, γεννιέται ένα ξεχωριστό παραμύθι που με τη σειρά του γεννά πολλά, μικρότερα παραμύθια.

Σκηνοθεσία: Βάσια Ατταριάν, Μυρτώ Μακρίδη. Διανομή: Χρηστίνα Γαρμπή, Ειρήνη Γεωργαλάκη, Ιωάννης Δενδρινός, Θέμης Θεοχάρογλου, Ρωμανός Καλοκύρης, Λήδα Παπνά, Γιάννης Καράμπαμπας, Εμμανουήλ Κοντός, Κατερίνα Λάττα, Προμηθέας Νεραττίνι-Δοκιμάκης, Χρήστος Πίτσας, Ιωάννα Ραμπαούνη

Μικρές ιστορίες για αγρίους
Από 15/10/2019 έως 12/1/2020

Οι Μικρές ιστορίες για αγρίους του Γάλλου συγγραφέα και παιδαγωγού Μπερνάρ Φριό, σε σκηνοθεσία της Μαρίας Σαββίδου επιστρέφουν στο Μικρό Εθνικό.

Οι ιστορίες του Φριό πηγάζουν από ένα σπάνιο χάρισμα να θίγει τα πιο σημαντικά, τα πιο μεγάλα κι ευαίσθητα ζητήματα με τρόπο ανάλαφρο που όμως δεν στερείται βάθους. Με την τολμηρή και ευαίσθητη ματιά τους, με την ελαφράδα και το χιούμορ τους πραγματεύονται θέματα της καθημερινής ζωής, των σχέσεων, των ανακαλύψεων, των μυστικών και των συγκρούσεων της νεανικής μας ηλικίας. Μια παράσταση που δίνει πολύχρωμη φωνή σε όσα, καμιά φορά, με δυσκολία λέγονται πίσω από τις κλειστές πόρτες του εφηβικού μας δωματίου.

Σκηνοθεσία: Μαρία Σαββίδου. Διανομή: Πάρης Αλεξανδρόπουλος, Νίκος Γιαλελής, Αντώνης Γιαννακός, Στάθης Κόικας, Νάντια Κατσούρα, Νεφέλη Μαϊστράλη, Αθηνά Μουστάκα, Τζίνη Παπαδοπούλου

Δίπλα δίπλα
Από 1/12/2019

Μια ιστορία, ένα σπίτι και μια σχέση που χτίζονται, μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά, μπροστά στα μάτια των παιδιών και με τη δική τους βοήθεια. Οι βραβευμένοι συγγραφείς θεάτρου για παιδιά Άγγελος Αγγέλου και Έμη Σίνη, συνεργάζονται για πρώτη φορά με την παιδική μας σκηνή, σε μία παράσταση με λίγα λόγια που έχει να πει πολλά. Από τί υλικά χτίζονται τα σπίτια, τα κτίρια, οι σχέσεις, η υπομονή, η εμπιστοσύνη; Πώς αντιμετωπίζει κανείς τα εμπόδια και τις αναποδιές; Πώς διαχειριζόμαστε το λάθος μας; Μπορούμε μόνοι μας ή είναι καλύτερα να ζητήσουμε βοήθεια; Να μοιραστούμε την ιδέα μας ή να την κρατήσουμε για τον εαυτό μας;

Η φιλία, η αξία της συνεργασίας και της προσπάθειας, η επιμονή, η χαρά της επιτυχίας αλλά και η αντιμετώπιση της αποτυχίας, έννοιες που απασχολούν όλα τα παιδιά της σχολικής και προσχολικής ηλικίας, αποτελούν βασικά θέματα της παράστασης αυτής, που καταπιάνεται με τη δημιουργία, τον πειραματισμό, τον αυτοσχεδιασμό. Οι ήρωες μοχθούν, δοκιμάζουν, κουράζονται, χτίζουν, γκρεμίζουν και συνειδητοποιούν τελικά ότι τέσσερα χέρια είναι καλύτερα από δύο.

Σκηνοθεσία: Φοίβος Συμεωνίδης. Διανομή: Αφροδίτη Κλεοβούλου, Δαυίδ Μαλτέζε, Θανάσης Μεγαλόπουλος, Δανάη Τίκου

Μαθήματα πολέμου ΙΙΙ
Φεβρουάριος 2020

Μετά την επιτυχημένη υποδοχή και πρόσληψη από το κοινό ενός εγχειρήματος όπως τα Μαθήματα Πολέμου I και II έρχονται στο Εθνικό Θέατρο Τα Μαθήματα Πολέμου III. Τα Μαθήματα Πολέμου III αποτελούν το τρίτο έργο της δραματικής τριλογίας «Μαθήματα Πολέμου» που έχει ως περιεχόμενο την αρχαία ελληνική ιστορία και θέμα τον Πελοποννησιακό Πόλεμο. Ενώ στα δύο πρώτα, η δραματοποίηση περιλαμβάνει αυτοτελή επεισόδια από το ιστορικό έργο του Θουκυδίδη, τα Μαθήματα Πολέμου III δραματοποιούν επεισόδια από τα «Ελληνικά» του Ξενοφώντα. Πιο συγκεκριμένα, η πραγμάτευση εστιάζεται στα κυριότερα γεγονότα που συνθέτουν το τέλος του Πελοποννησιακού Πολέμου και τα οποία σηματοδοτούν, παράλληλα, το τέλος της αθηναϊκής ηγεμονίας και της αθηναϊκής δημοκρατίας. Επιδίωξη μας είναι η βιωματική διδασκαλία, προσανατολισμός άλλωστε ενός σκέλους των παραγωγών του Εθνικού Θεάτρου, να αποτελέσει – εκτός της ψυχαγωγίας – και εργαλείο εξοικείωσης του κάθε θεατή με τα κείμενα.

© Σταύρος Χαμπάκης

Το έργο περιλαμβάνει τα πλέον δραματικά συμβάντα των τελευταίων ετών του 5ου αιώνα: την ήττα των Αθηναίων στους Αιγός Ποταμούς και τον αντίκτυπό της στην Αθήνα, το γκρέμισμα των τειχών στην Αθήνα, την κατάλυση της δημοκρατίας και την επιβολή της σκληρής ολιγαρχίας, τις ωμότητες του καθεστώτος των Τριάκοντα, τα πολιτικά πραξικοπήματα και τις εμφυλιακές διαμάχες, μέχρι, τέλος, την παλινόρθωση της δημοκρατίας.

© Σταύρος Χαμπάκης

Όπως (υπο)δηλώνεται στον τίτλο, η σκοποθεσία της θεατρικής παραγωγής είναι προπάντων εκπαιδευτική, με την διδαχή να ενεργοποιείται δραστικά (ψυχαγωγικά) μέσω της δύναμης των θεατρικών κωδίκων.

Σκηνοθεσία: Γιωργής Τσουρής


ΜΕΤΑΚΛΗΣΗ

Expanded night soli
Παραστάσεις: 5, 6, 7 και 10, 11, 12, 13, 14 Ιουνίου 2020

Η Αντιγόνη Φρυδά και η Εffi Rabsilber μέσα από την υποκριτική και παραστατική εμπειρία τους, δημιουργούν από ένα σόλο κίνησης και λόγου, σύμφωνα με την ερμηνευτική μεθοδολογία του Γιάννη Μανταφούνη.

Μια προσπάθεια σύνθεσης σκηνοθεσίας και χορογραφίας, που όχι τυχαία απευθύνεται σε δύο ηθοποιούς και όχι σε δύο χορευτές. Οι ηθοποιοί, απελευθερωμένοι από την φορμαλιστική εικόνα της «χορευτικής» τους υπόστασης, μπορούν να υπάρξουν κινησιολογικά στο χώρο απλά, συνειδητά και λειτουργικά χωρίς επιπρόσθετες στιλιστικές παρεμβολές. Για τον χορογράφο αυτό αντιπροσωπεύει την απόλυτη χορευτική ουσία.

«Cordelia: Κόρης Πήδημα»
Solo: Αντιγόνη Φρυδά

Η Κορδελία, ηρωίδα από το «Ημερολόγιο ενός Διαφθορέα» του Soren Kierkegaard, παρασύρεται και ενδίδει σε µια γιορτή της πτώσης ή της αρπαγής. Κάθε θυσία περιλαμβάνει µια γιορτή, και δεν υπάρχει γιορτή χωρίς θυσία. Ό,τι διαφθείρεται θυσιάζεται στο όνομα της αυτογνωσίας και εορτάζεται ως άπειρη δυνατότητα. Όσο πιο άγρια ξυπνά η ζωή τόσο πιο βίαια απομακρύνεται από την αθωότητα. Η βία και το ιερό συμπλέκονται σε έναν αγώνα - πήδημα προς την ενηλικίωση.

«Operation Kamel am Horizont»
Solo: Effi Rabsilber

Η ηρωίδα ενάντια στους περιορισμούς που επιβάλλουν στην ύπαρξη η ύλη και ο χρόνος, γίνεται ένα όχημα εισόδου σε έναν τόπο όπου γίνεται εφικτή η επαφή με άλλες διαστάσεις, όπου τα όρια του σώµατος και του νου είναι δυνατόν να µετακινηθούν, και ένας άλλος χώρος μέσα σ’ αυτό που ονομάζουμε χρόνο, μπορεί να αποκαλυφθεί….

Σκηνοθεσία - Ερμηνεία: Αντιγόνη Φρυδά, Effi Rabsilber

Χορογραφική και µεθοδολογική υποστήριξη: Γιάννης Μανταφούνης


ΔΡΑΣΕΙΣ

ΘΕΑΤΡΟ EXPRESS
Στάσεις & Παραστάσεις

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΚΑΘ’ ΟΔΟΝ
Το Θέατρο Express, η πρωτοποριακή δράση του Εθνικού Θεάτρου και του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ) με αρωγό τις Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ), συνεχίζει το «ταξίδι» της στις γειτονιές της Αθήνας, έχοντας ήδη ξεπεράσει τις 100 παραστάσεις.

Το Λεωφορείο ταξιδεύει, κινητοποιεί και ανοίγει νέους δρόμους, το θέατρο έρχεται να συναντήσει τους θεατές του, να τους προσκαλέσει στον κόσμο του θεάτρου και να τους μυήσει στη μαγεία του.

Οι Ιστορίες καθ’ οδόν είναι εύθυμες διηγήσεις για τις πρώτες προσπάθειες οργάνωσης του ελληνικού κράτους και της πρωτεύουσάς του, τους ανθρώπους, τις συνήθειες και τις παραδόσεις τους.

Η σκηνή μέσα στο Λεωφορείο αναδεικνύει με τον πιο εύσχημο και απολαυστικό τρόπο τη σχέση του χθες με το σήμερα. Μια πρωτότυπη, εμπνευσμένη και ευχάριστη παράσταση που συνδυάζει τη γλυκιά μνήμη με την ορμή του αύριο με αφορμή αφηγήσεις, διηγήσεις αλλά και ευθυμογραφήματα του Βασίλη Αττικού.

Για τις στάσεις του Θεάτρου Express το κοινό μπορεί να ενημερώνεται από την ιστοσελίδα του Εθνικού Θεάτρου www.n-t.gr

Σκηνοθεσία: Τάσος Πυργιέρης. Διανομή: Σταύρος Καραγιάννης, Ρένα Κυπριώτη, Γιάννης Παναγόπουλος, Τάσος Πυργιέρης

ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΡΙΟ
Από 5/12/2019

Το «Επισκεπτήριο», μία από τις πιο επιτυχημένες δράσεις του Εθνικού Θεάτρου συνεχίζει να δίνει το παρών. Αφηγηματικό θέατρο δωματίου από επαγγελματίες ηθοποιούς του Εθνικού Θεάτρου «επισκέπτεται» ασθενείς φέρνοντάς τους σε επαφή με τη «θεραπευτική» λειτουργία του θεάτρου. Δύο ηθοποιοί επισκέπτονται κάθε φορά έναν θάλαμο ή και έναν μεμονωμένο ασθενή φέροντας στις αποσκευές τους μια λίστα με προτεινόμενα έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Οι ασθενείς επιλέγουν εκείνο που τους ενδιαφέρει και το έργο ζωντανεύει επιτόπου μπροστά στα μάτια τους, με τα πιο απλά και αυθεντικά μέσα που μπορεί να διαθέτει ένας ηθοποιός: το σώμα και τη φωνή του.

Συντελεστές: Ηλίας Κουνέλας & Ιφιγένεια Γρίβα, ηθοποιοί

ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ
Από 5/12/2019

Οι παραμυθάδες του Εθνικού έρχονται για ακόμη μια χρονιά με τα καλύτερα παραμύθια. Παραμύθια λαϊκά από κάθε γωνιά της γης, ντυμένα με τραγούδια- ειδικά φτιαγμένα για τις ιστορίες που ακούγονται, συναντούν μικρούς και μεγάλους σε προκαθορισμένα ραντεβού σε χώρο διαφορετικό κάθε φορά κατόπιν πρόσκλησης από τους αντίστοιχους φορείς. Μοιράζονται μαζί τους την καταλυτική δύναμη της προφορικής παράδοσης που αγγίζει με τρόπο την ανθρώπινη ψυχή.

Συντελεστές: Δημήτρης Β. Προύσαλης (Αφήγηση), Φίλιππος Πλακιάς (Τραγούδι)

Θέατρο στα ελληνικά
Από 1/11/2019

Το «Θέατρο στα ελληνικά» είναι ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα που ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2017 στο Μικρό Εθνικό ανοίγοντας την πόρτα για τον κόσμο του θεάτρου σε ασυνόδευτους έφηβους πρόσφυγες. Χάρη στην ιδιαίτερη δομή του, το πρόγραμμα φέρνει κοντά έφηβους πρόσφυγες, συνομήλικούς τους Έλληνες και επαγγελματίες μουσικούς και ηθοποιούς. Περισσότεροι από 500 έφηβοι πρόσφυγες έχουν ωφεληθεί από το πρόγραμμα, στα πλαίσια του οποίου έχουν γεννηθεί ήδη δύο παραστάσεις. Το Ταξίδι σε συμπαραγωγή με την Unicef που παρακολούθησαν 5000 θεατές - ανάμεσά τους σχολικές τάξεις και θεατρικές ομάδες - και αποτέλεσε μια εμπειρία που φανέρωσε έμπρακτα τη δύναμη του θεάτρου να απομακρύνει κάθε είδους προκατάληψη και να μας ενώνει στην ουσία των πραγμάτων. Και την παράσταση Γυναίκα σε 6 εικόνες και 1088 λέξεις στο δεκαήμερο αφιέρωμα στο «Θέατρο από, με και για έφηβους» στο Ισόγειο REX τον Μάιο του 2019.

Θέατρο Με, Από, Για Έφηβους
Μάιος 2020

Τον Μάιο του 2020 το Μικρό Εθνικό περνά στα χέρια των εφήβων. Περισσότεροι από 250 έφηβοι που συμμετέχουν στα θεατρικά εργαστήρια του Μικρού Εθνικού σε συνεργασία με έμπειρους καλλιτέχνες και επαγγελματίες ηθοποιούς, παρουσιάζουν τις δουλειές τους σ’ ένα εκτενές αφιέρωμα στο θέατρο. Με έργα που αντανακλούν τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες τους, έργα που πάλλονται από τη δική τους μοναδική ενέργεια και συντονίζονται με τους δικούς τους καταιγιστικούς ρυθμούς. Έργα γραμμένα από τους ίδιους, κλασικά έργα που μας ξανασυστήνονται, devised κείμενα αλλά και μια σειρά από παράλληλες δράσεις δίνουν στους νέους της Αθήνας βήμα, φωνή φέρνοντάς τους κοντά στο κοινό τους. Είναι σίγουρο πως αξίζει να τους ακούσουμε.

Θεατρικό Εργαστήριο Εθνικού Θεάτρου & Φυλακών Κορυδαλλού
Σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής του Υπουργείου Δικαιοσύνης και το Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού. Υπεύθυνος: Στρατής Πανούριος, εμψυχωτής - σκηνοθέτης

Μια πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα δράση εισχωρεί σε ένα περιβάλλον άτεγκτο, φύσει αυστηρών περιορισμών και… «απελευθερώνει». Οι παραστάσεις, αποτέλεσμα μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης με θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση, πραγματοποιούνται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο των φυλακών.

Θεατρικό Εργαστήριο Προσωπικής Ανάπτυξης του Εθνικού Θεάτρου σε Σωφρονιστικά Ιδρύματα
Σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Καταστήματα Κράτησης: Ε.Κ.Κ.Ν. Αυλώνα, Ψυχιατρείο Κρατουμένων Κορυδαλλού, Κέντρο Απεξάρτησης Τοξικομανών Κρατούμενων Ελεώνα – Θηβών, Κ.Κ. Κορίνθου. Υπεύθυνος: Στάθης Γράψας, εμψυχωτής – σκηνοθέτης

Με την «απελευθερωτική» δύναμη της τέχνης, στο εργαστήριο προσωπικής ανάπτυξης με βάση το θέατρο σε καταστήματα κράτησης οι συμμετέχοντες καλούνται να ιχνηλατήσουν έναν νέο δρόμο ενδοσκόπησης και αυτογνωσίας.