- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
Γιάννης Σκουρλέτης: «Το μπαρόκ απελευθερώνει, πιστέψτε με!»
Ο σκηνοθέτης της bijoux de kant έχει κολλήσει με τη μπαρόκ όπερα «Η Βασίλισσα των ξωτικών» που θα δούμε στο ΚΠΙΣΝ. Διαβάστε γιατί
Γιάννης Σκουρλέτης: Ο σκηνοθέτης της bijoux de kant μιλάει για τη μπαρόκ όπερα «Η Βασίλισσα των ξωτικών» στο ΚΠΙΣΝ
Η «Βασίλισσα των ξωτικών», η μπαρόκ όπερα του Χένρι Πέρσελ (1659-1695) σε λιμπρέτο που ακουμπά χαλαρά στο σεξπιρικό «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας», τοποθετείται στο σήμερα με τη σκηνοθετική ματιά του Γιάννη Σκουρλέτη και της ομάδας bijoux de kant, σε μουσική διεύθυνση Μάρκελλου Χρυσικόπουλου, με ένα καστ διακεκριμένων λυρικών πρωταγωνιστών όπως η μεσόφωνος Θεοδώρα Μπάκα, η σοπράνο Φανή Αντωνέλου, οι μονωδοί Νίκος Σπανός, Χάρης Ανδριανός, ο νεότερος Γιάννης Καλύβας, ο χορευτής Τάσος Καραχάλιος. Ξωτικά, μάσκες και μπούλες μεταφέρονται στην Αρκαδία των επιθυμιών μας για να υμνήσουν τον έρωτα που διασχίζει αιώνες, κοινωνικά σχήματα και ιστορικές συμβάσεις. Λίγο πριν τη σειρά παραστάσεων ο σκηνοθέτης Γιάννης Σκουρλέτης μιλά για τη «Βασίλισσα των ξωτικών», μια όπερα που καταργεί τον χωροχρόνο…
Πώς συνομιλεί με το σήμερα η όπερα του Πέρσελ, 362 χρόνια μετά;
Συνομιλεί εξαιρετικά κι έχει πάμπολλα να πει και να μας πει. Η ίδια αγωνία για τον ανεκπλήρωτο πόθο, την ολοκλήρωση της πραγματικότητας ή της φαντασίωσης του Πέρσελ μάς συνεπαίρνει κι εμάς του εικοστού πρώτου αιώνα. Είμαστε εγκλωβισμένοι σ’ αυτή την όπερα-μάσκα του αστικού δάσους μας…
Μεταφέρετε τα ξωτικά από το «Όνειρο θερινής νυκτός» και τις μάσκες του Πέρσελ στην Αρκαδία με το τελετουργικό από το έθιμο «Γενίτσαροι και μπούλες» της Νάουσας; Από το μπαρόκ στην ουτοπική αρμονία της Arcadia. Πόσο ελεύθερος αισθάνθηκατε για αυτή τη μεταφορά;
Εντελώς ελεύθερος! Το μπαρόκ απελευθερώνει, πιστέψτε με! Από τη μία τελετουργία στην άλλη, η απόσταση είναι μισή στροφή του ρολογιού. Η όπερα καταργεί τον χωροχρόνο. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να συνομιλήσεις με μία ουτοπία, από το να συνδιαλεχθείς με μια αδελφή της… Οι Γενίτσαροι και οι μπούλες είναι βαλκάνια ξωτικά, ανήκουν στη μεγάλη οικογένεια του παραμυθητικού παραλόγου…
Πόσα έχουν αλλάξει στην πορεία των bijoux de kant από εκείνον τον πρώτο ενθουσιασμό της δημιουργίας στο ξεκίνημα;
Είμαστε σε μόνιμο ενθουσιασμό, παρθενικό σχεδόν... σαν την πρώτη νύχτα του γάμου μας με το κοινό. Την κρίση την βιώνουμε όλοι, δημιουργοί και κοινό, αλλά παλεύουμε να διατηρήσουμε τη φλόγα του πρώτου ραντεβού και την ηδονή της πρώτης διακόρευσης…
Ποια θεωρείτε ότι θα είναι η επόμενη μέρα της σκοτεινής περιόδου που διανύουμε; Μπορεί να αναδυθεί κάτι που φαντάζει ουτοπικό σήμερα; Mία neoArcadia;
Το δάσος είναι πάντα εκεί. Το θέμα είναι αν θα λαμπρυνθεί με πυρσούς ή θα σκοτεινιάσει για πάντα. Παραφράζοντας το σύνθημα του Μάη του ’68, «κάτω από το δάσος, υπάρχει η αμμουδιά». Είναι ανήθικο να μην την ανακαλύψουμε.
Ποιο ρόλο έχει η μουσική στην παράσταση και πώς συντονιστήκατε με τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο;
Η μουσική είναι το νυφικό κρεβάτι. Χωρίς αυτή, η «Βασίλισσα και τα ξωτικά» κι εγώ ο ίδιος δεν θα ’χαμε φωνή. Με τον Μάρκελλο ήταν σαν να είχαμε γνωριστεί αιώνες πριν στη μακρινή Αρκαδία. Ήταν κι αυτός εκεί…
Σε ποιους απευθύνεται το έργο; Στους πιστούς του λυρικού θεάτρου ή και σε νέο κοινό που διαμορφώνεται μέσα από τις παραστάσεις της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ;
Στους πιστούς, γενικότερα. Μόνο η βαθιά πίστη στο θαύμα της τέχνης μπορεί να αποτελέσει απεύθυνση και νόημα. Το έργο απευθύνεται σε όσους μπορούν να ακούσουν τους ψιθύρους στο δάσος των επιθυμιών τους.
Τι σας κέντρισε περισσότερο το ενδιαφέρον κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας της Βασίλισσας των Ξωτικών;
Μπορώ να πω ότι με συνεπήραν όλα. Τώρα που μιλάμε είμαι μπαρόκ.
Το δικό σας επόμενο βήμα;
Βαδίζω εκεί που με καλούν οι πρόγονοί μου. Γνωστοί και άγνωστοι.
Δείτε πληροφορίες για την παράσταση στο Guide της Athens Voice
Φωτό: Δημήτρης Σακαλάκης
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Ένα πολλά υποσχόμενο ταξίδι, ένα κλασικό έργο σε 2 εκδοχές, ένας ονειροπόλος και ένα αφιέρωμα στη γιαγιά
Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Από τους πρόσφατους ρόλους της ήταν εκείνος στον «Γυάλινο Κόσμο»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.