- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
Κατερίνα Βρανά: Το 3ο «πιο αστείο άτομο του κόσμου» μας συστήνει τo stand-up
Η Ελληνίδα κωμικός μας μιλά για το διαγωνισμό στον οποίο διακρίθηκε, την ανερχόμενη stand-up ελληνική σκηνή και πολλά ακόμη
Το CNN την έχει κατατάξει στη λίστα του με τις 13 καλύτερες γυναίκες κωμικούς παγκοσμίως, ενώ τον περασμένο Δεκέμβριο στον παγκόσμιο διαγωνισμό stand-up comedy του Laugh Factory για «Το Πιο Αστείο Άτομο Του Κόσμου», αναδείχθηκε 3η, ούσα μάλιστα η μοναδική γυναίκα που προκρίθηκε στον τελικό. Ο λόγος για την Κατερίνα Βρανά, την Ελληνίδα stand-up κωμικό που κατάφερε να ξεχωρίσει και να αναγνωρίζεται πλέον ως μία από τις παγκόσμια επιφανέστερες εκπροσώπους του – ανερχόμενου και στη χώρα μας πλέον – είδους.
Η πιο πρόσφατη διάκρισή της είναι εξαιρετικά σημαντική, αν αναλογιστεί κανείς πως στο σχετικό διαγωνισμό, συμμετείχαν 89 υποψήφιοι από 56 συνολικά χώρες, ενώ η ανάδειξη των νικητών έγινε από κριτική επιτροπή και διαδικτυακή ψηφοφορία σε παγκόσμιο επίπεδο. Αξίζει να σημειωθεί πως, αφότου πέρασε στον τελικό της διοργάνωσης, η Ελληνίδα κωμικός πέτυχε την υψηλότερη βαθμολογία των κριτών, ενώ συγκέντρωσε 1.000.000 ψήφους στο κοινό!
Την αναζητήσαμε, λοιπόν, και τη συναντήσαμε – κάπου ανάμεσα στα «πήγαινε/έλα» μεταξύ Ελλάδας και Αγγλίας όπου ζει και εργάζεται – προκειμένου να μας μιλήσει, μεταξύ άλλων, για το ιδιαίτερο επάγγελμά της αλλά και την «καλπάζουσα» πορεία του stand-up το τελευταίο διάστημα (και) στην Ελλάδα.
- Πώς επέδρασε σε σένα η πρόσφατη επιτυχία σου στον παγκόσμιο διαγωνισμό του Laugh Factory; Πώς ήταν η εμπειρία;
-Καταρχάς, να πω ότι ο διαγωνισμός του Laugh Factory γενικά, διεξάγεται για να προωθήσει την κωμωδία και το stand-up σε χώρες που αυτό δεν έχει καθιερωθεί και δεν είναι τόσο δημοφιλές, όπως η Ελλάδα εν προκειμένω. Κοίταξε, σίγουρα είμαι πολύ χαρούμενη γιατί μέτρησε σαν επιβράβευση για μένα. Άλλωστε πάντα μετράει πάρα πολύ ο σεβασμός των συναδέλφων. Για παράδειγμα, όταν έφτασα στον τελικό, ήταν πάρα πολύ σημαντικό και τιμητικό το ότι οι υπόλοιποι 15 διαγωνιζόμενοι, που δεν είχαν προκριθεί, προέτρεπαν τον κόσμο να ψηφίσει για μένα. Αυτό πραγματικά με συγκίνησε. Σε ένα τόσο υψηλό επίπεδο ανταγωνισμού, το να υπάρχει συγχρόνως ένα τέτοιο κλίμα άμιλλας και αλληλοϋποστήριξης, είναι κάτι μοναδικό.
- Ας γυρίσουμε λίγο το χρόνο πίσω. Γιατί κωμικός; Και πώς επέλεξες το συγκεκριμένο είδος;
-Από πολύ μικρή ηλικία ήθελα να γίνω ηθοποιός και γενικά, είχα πάντα την επιθυμία να είμαι στο κέντρο της προσοχής και να μπορώ να κάνω «βλακείες» ελεύθερα. Στη συνέχεια, πήγα για θεατρικές σπουδές στην Αγγλία. Εκεί, ένα από τα μαθήματα ήταν και ο αυτοσχεδιασμός, που με «κέρδισε». Έτσι, άρχισα ήδη από τότε να γράφω τα πρώτα σκετσάκια κ.τ.λ. Νομίζω ότι η Αγγλία έπαιξε το μεγαλύτερο ρόλο στη ζωή μου, πρωτίστως και στη δουλειά μου, καθώς όπου και αν πήγαινα, συνεχώς είχα την ευκαιρία να παρακολουθώ stand-up.
- Υπήρξε κάποιος συγκεκριμένος κωμικός που σε ενέπνευσε να ασχοληθείς με αυτό;
- Αυτή που με ενέπνευσε περισσότερο, ήταν σίγουρα η Miss Piggy από το Muppet Show. Μ’ αρέσει αυτό το ιδιαίτερο στοιχείο που έχει, η «γκλαμουριά», που συγχρόνως το ξεφτιλίζει.
- Πόσο εύκολο είναι να ασχοληθεί - στην Ελλάδα - μία γυναίκα με το stand-up; Λαμβάνοντας υπόψη ότι πολλές φορές υπάρχουν ταμπού.
- Αυτό που έχω παρατηρήσει στην Ελλάδα είναι ότι έχουμε συνηθίσει πολύ περισσότερο τις Ελληνίδες κωμικούς. Δηλαδή, ήδη από τη «χρυσή» εποχή του ελληνικού κινηματογράφου συναντάς πολλές, τεράστιας σημασίας, κωμικούς κατά τη γνώμη μου∙ Σαπφώ Νοταρά, Γεωργία Βασιλειάδου, Ρένα Βλαχοπούλου. Επομένως, νομίζω ότι έχουμε μια «γερή παράδοση» σε αυτό. Από την άλλη βέβαια, είναι αλήθεια πως το stand-up «ξενίζει» τους Έλληνες ως είδος.
- Θεωρείς ότι είμαστε συντηρητικοί ως κοινό;
- Ναι σίγουρα, πολύ. Και στα πάντα… Το κύριο θέμα μας είναι ότι είμαστε πολύ πουριτανοί. Tο είδα και από την παράσταση που έκανα, το “About Sex”.
Οι Έλληνες δε μιλάνε ανοιχτά για το σεξ, αλλά την ίδια στιγμή θεωρούν ότι είναι και οι καλύτεροι σε αυτό.
- Έχοντας τη δυνατότητα για δίγλωσσες παραστάσεις, ποιες θεωρείς καλύτερες για σένα, αυτές στα αγγλικά ή στα ελληνικά;
- Νομίζω πως μου είναι λίγο πιο εύκολο το stand-up στα αγγλικά, αν και τώρα πια θα έλεγα ότι έχουν «ισοφαρίσει». Για εμένα προσωπικά, δε θεωρώ ότι είναι θέμα τόσο πολύ η γλώσσα, αλλά το κοινό. Με λίγα λόγια, είναι ευκολότερο να παίζεις μπροστά σε ένα κοινό εξοικειωμένο με το stand-up. Αντίθετα, όταν έχεις ένα κοινό που δεν του είναι γνώριμο, πρέπει ουσιαστικά να εξηγείς αυτό που κάνεις, προτού το κάνεις. Σε αυτή την περίπτωση, είναι πολύ πιο κουραστικό, γιατί σου χαλάει το ρυθμό.
- Τον τελευταίο καιρό παρατηρούμε γενικά μία μικρή (;) «έκρηξη» του είδους στην Ελλάδα. Τι θεωρείς ότι έχει παίξει ρόλο σε αυτό;
- Πιστεύω πως η ελληνική stand-up κωμωδία είναι σε πολύ καλό επίπεδο πλέον. Εγώ ενθουσιάζομαι γιατί το κοινό έχει αρχίσει να μας στηρίζει πάρα πολύ και το όλο πράγμα έχει ανοδική πορεία. Κοίτα, έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο αρκετά πράγματα: Πρώτα απ’ όλα, σίγουρα το Youtube, όπου γενικά ο κόσμος έχει αρχίσει και «ψάχνεται». Ύστερα, είναι το γεγονός πως μετά το ξέσπασμα της κρίσης, παρότι ο κόσμος δεν έχει χρήματα, εντούτοις θέλει να βγει, να ξεσκάσει. Το stand-up του δίνει την ευκαιρία να το κάνει και μάλιστα με λίγα χρήματα. Επίσης, «σμίξαμε» αρκετοί άνθρωποι που αρχίσαμε να το κάνουμε και να προωθούμε την όλη φάση. Για παράδειγμα, έχουμε το “Open Mic” κάθε Πέμπτη, που πλέον έχει καθιερωθεί και στο οποίο ο καθένας μπορεί να λάβει συμμετοχή και να δοκιμάσει τις δυνατότητές του στο είδος. Επειδή γενικά, μέσα και από τα ταξίδια μου, έχω δει τη φάση στον υπόλοιπο κόσμο, θεωρώ πραγματικά πως στην Ελλάδα υπάρχουν «διαμάντια» στο είδος, έχουμε πολύ καλό ταλέντο και γραφή.
- Άρα, με τα υπόλοιπα παιδιά του χώρου έχετε επαφές;
- Ναι, η αλήθεια είναι πως τα περισσότερα παιδιά, που «τρέχουμε» το stand-up στην Ελλάδα, γνωριζόμαστε μεταξύ μας και κάνουμε πολλή παρέα, για παράδειγμα με το Blink Mike, τo Βύρωνα Θεοδωρόπουλο, το Μιχάλη Μαθιουδάκη, τη Χρύσα Κατσαρίνη κ.λ.π.
- Τελικά, μπορεί κάποιος να ζήσει από το συγκεκριμένο επάγγελμα στη χώρα μας;
- Αυτή τη στιγμή, νομίζω ότι είμαστε στο μεταίχμιο, θα το δείξει και η πορεία. Εγώ πιστεύω ότι μπορεί. Αυτό που δεν ξέρουμε σίγουρα και παραμένει ζητούμενο, είναι το πόσο μεγάλη είναι η «πίτα» της stand-up κωμωδίας στην Ελλάδα και πόσοι «χωράμε» εν τέλει σε αυτό. Πάντως, προσωπικά πιστεύω ότι αν το χειριστούμε σωστά, μπορεί να πάει πολύ καλά.
- Πριν από λίγες μέρες ολοκλήρωσες τις παραστάσεις για το “About Sex". Τι έχει το πρόγραμμα εφεξής;
- Καταρχάς, τώρα θέλω να ξανακάνω το «Φέτα Mε Tη Bασίλισσα» (“Feta With The Queen”) και να το βγάλω ώστε να υπάρχει και online και μετά μάλλον θα ξανακάνω το “About Sex”, γιατί η αλήθεια είναι πως υπάρχουν πολλοί που δεν το έχουν δει ακόμη. Να έρθετε να το δείτε, είναι εκπαιδευτικό (γέλια). Παράλληλα, αρχίζω μέσα στον Φεβρουάριο τις δοκιμές για κάτι καινούργιο που δοκιμάζω.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Ένα πολλά υποσχόμενο ταξίδι, ένα κλασικό έργο σε 2 εκδοχές, ένας ονειροπόλος και ένα αφιέρωμα στη γιαγιά
Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Από τους πρόσφατους ρόλους της ήταν εκείνος στον «Γυάλινο Κόσμο»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.