- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Βαγγέλης Γερμανός: O τρυφερός τροβαδούρος του έρωτα και της ελευθερίας
Οι άγνωστες στιγμές του τραγουδοποιού και οι καθοριστικοί σταθμοί της ζωής του
Βαγγέλης Γερμανός: Αφιέρωμα στον μεγάλο τραγουδοποιό - Ο μουσικός παραγωγός Άγγελος Σφακιανάκης θυμάται τη γνωριμία, τις συνεργασίες τους, και γράφει για την πορεία του
Ο Βαγγέλης Γερμανός γεννήθηκε στον Πειραιά. Πάνω από τη «Σπηλιά του Παρασκευά». Το φημισμένο μπουζουξίδικο που έπαιζε ο Μανώλης Χιώτης. Εκεί ήταν η κλινική του Χριστοδουλάκου. Εκεί θα τον καλοδεχτούν. Είναι ο γιός μετά την κόρη. Θυμάται αμυδρά στην ηλικία των τριών ετών, να αγναντεύει τη θάλασσα έξω από το σπίτι του στον Προφήτη Ηλία και να τραγουδά το σουξέ της εποχής. «Βρε Μανώλη τραμπαρίφα».
Στα τέσσερά του θα μετακομίσουν στα Καμίνια, για να είναι πιο κοντά ο πατέρας στο μαγαζί του. Στα Λεμονάδικα. Η μητέρα του η Μαριγώ τραγουδάει δημοτικά. «Του Κίτσου η μάνα κάθονταν». Λέει και βαριά. «Πέρασε ένα καλοκαίρι και δεν μου ‘στειλες χαμπέρι, Τι χαμπέρι να σου στείλω που ‘πιασες καινούριο φίλο». Ο νέος φίλος είναι ο Χάρος.
Βαγγέλης Γερμανός: Η ζωή και οι μεγάλες στιγμές του τραγουδοποιού - Από τα παιδικά χρόνια στον Πειραιά στη συναυλία με τον Μπομπ Ντίλαν - Τα τραγούδια που άφησαν εποχή
Ο πατέρας του είναι εμπορομανάβης στη Λαχαναγορά. Η μάνα του Βαγγέλη Γερμανού ούτε απ’ έξω από την αγορά δεν τον αφήνει να πλησιάσει. Θα πάει στο δημοτικό της Σχολής Βενιέρη. Είναι κατάξανθος σε μια γειτονιά με μελαχρινά παιδάκια. Σύντομα θα του κολλήσουν το παρατσούκλι «ο Γερμανός», με όλα τα βάρη που κουβαλούσε τότε η λέξη. Στα έντεκα μαζί με τον κολλητό του, τον Μάκη, θα ερωτευθούν το ίδιο κορίτσι, τη Μαρίνα. Συμμαθήτρια και προσκοπίνα. Συμφωνούν χωρίς λόγια να μοιραστούν την αγάπη της. Η Μαρίνα δεν τους δίνει σημασία. Θα γίνουν πρόσκοποι για να μπουν στη ζωή της μήπως και τη συγκινήσουν. Τζίφος.
Μετά την ερωτική απογοήτευση αυτή, θα γοητευτεί από τη μουσική. Η ανοικοδόμηση έφθασε στη διπλανή τους πόρτα. Εκεί δουλεύει ο Αργύρης. Δεν τρώει δεκατιανό σαν τους άλλους μαστόρους. Φέρνει μια κιθάρα στη δουλειά και παίζει. Είναι η εποχή που στις οικοδομές ακούς «λαϊκούς τραγουδιστές». Ο Βαγγέλης ακούει την κιθάρα και θέλει κι αυτός. Θα παρακαλέσει τη μητέρα του. Η μάνα είναι πρόθυμη και θα πάνε για κιθάρα με τον Μαστρο Αργύρη στον Πειραιά, στην οδό Αλιπέδου, παράλληλα με το τέρμα του ηλεκτρικού σταθμού. Είναι αρκετά οργανοποιεία εκεί. Θα τους πάει στου «Σκεντερίδη». Του Μιχάλη Σκεντερίδη, του πρόσφυγα που ήρθε το 1922 από τη Μικρά Ασία και έφτιαξε το ιστορικό οργανοποιείο του. Όλα τα θαύματα εκεί είναι κρεμασμένα. «Ποια θέλεις»; τον ρωτάει ο Μιχάλης, ο υιός Σκεντερίδης. Στα γοητευμένα μάτια του κάτι ξεχωρίζει. «Την κόκκινη»! Θα φύγουν με τη νέα του κατάκτηση. Θα την παλέψει μόνος του. Θα μάθει με το αυτί και παίζει τους «Καβαλάρηδες του Ουρανού» των Shadows. Έχει έφεση και θα του βρουν δάσκαλο για κανένα εξάμηνο. Θα τον πάει η μάνα του σε έναν στη Φρεατίδα. Είναι ένας τυφλός με ψαρά κυματιστά μαλλιά. Είναι ο Δημήτρης Γκόγκος ή Μπαγιαντέρας. Ο ξακουστός ρεμπέτης. Θα μάθει τραγούδια δίπλα του. Κάπου στην Α’ Γυμνασίου που εκρήγνυνται οι ορμόνες του, σε μια κοπάνα που τη βγάζει σε ένα σφαιριστήριο στο Πασαλιμάνι, θα ακούσει κάτι που τον παραλύει. Είναι η εισαγωγική φυσαρμόνικα του Τζον Λένον στο «Love Me Do» των Beatles. Σαν εγερτήριο. Θα μπει στην πρώτη γραμμή. Στα είδωλά του θα προστεθούν και οι Rolling Stones. Είναι στα Καμίνια. Σε όλες τις γειτονιές τα συγκροτήματα ξεφυτρώνουν από παντού. Το εγερτήριο έχει ξεσηκώσει και άλλους. Στο σχολείο θα φτιάξει συγκρότημα τους IPS. Μετά στη γειτονιά, θα φτιάξουν τους Candles. Θα μπει στην Ιωνίδειο Πρότυπο σχολή. Είναι καλός από τους τελευταίους. Δηλώνει την Αρχιτεκτονική αλλά θα μπει στο Μαθηματικό της Θεσσαλονίκης. «Τα Μαθηματικά δεν είναι Αριθμητική. Έχουν τη φιλοσοφία τους» λέει. «Η μουσική έχει και το παράλογο. Ενώ τα μαθηματικά είναι σκέτη λογική». Στην Θεσσαλονίκη θα συγκατοικήσουν με τον Παύλο Σιδηρόπουλο. Συμφοιτητές. Ο Παύλος δεν ασχολείται με τη μουσική. Θέλει να γίνει συγγραφέας. Έχει βρει και καλλιτεχνικό όνομα «Παύλος Αστέρης». Έχει μια σόμπα πετρελαίου που έχει διαρροή. Μυρίζει όλο το δωμάτιο. Έχει ποτίσει και το πάπλωμά του. Μυρίζει και ο Παύλος. «Πλύσου ρε» του λέει ο Βαγγέλης. «Άσε μετά την εξεταστική. Δεν θα μου πάει γούρι». Θα προλάβει τις τελευταίες μπουάτ. Θα πάρει το βάπτισμα του τραγουδιστή και το πρώτο νυχτοκάματο στην τελευταία, ονόματι «Apple». Το επίθετό του είναι ένας σιδηρόδρομος. Θα επιλέξει για καλλιτεχνικό, της γειτονιάς το παρατσούκλι. Τα παιδιά της γειτονιάς σου με φωνάζουνε «Γερμανό». Θα καταφέρει να το απενοχοποιήσει.
Θα πάει φαντάρος γραφέας, διερμηνέας στην 154 μοίρα Πυροβολικού στο Καραμπουρνάκι. Τους μεταφράζει τα manual των αμερικάνικων πυραύλων. Έχει προνόμια, αλλά περνάει δύσκολα.
Κατεβαίνει με μεταγραφή στο Μαθηματικό Αθηνών. Θα παντρευτούν με το κορίτσι του κρυφά. Στην εκκλησία οι δυo τους, ο παππάς και ο κουμπάρος. Τους έβαζαν όρια οι γονείς και τα πεθερικά. «Όταν πάρετε το πτυχίο». Μα δεν ξέρουν αν θα πάρουν πτυχίο. Παίζει σε ένα κλαμπάκι πίσω από το Χίλτον, το Moment στη Σπύρου Μερκούρη. Εκεί σκάει ένα βράδυ ο Νίκος Τσιλογιάννης, ο ντράμερ απ’ τα Μπουρμπούλια, το γκρουπ του Σαββόπουλου. Πέρασε να δει τον φίλο του, τον Λευτέρη Καβαδάτο, κιθαρίστα και τραγουδιστή, που έπαιζε τραγούδια του Διονύση στο Moment. Ο Βαγγέλης έπαιζε αμερικανικές μπαλάντες. Ο Τσιλογιάννης τους λέει πως ο Σαββόπουλος γυρεύει ένα ντουέτο για το Ροντέο να παίζει αυτό το ρεπερτόριο, και τους προτρέπει να συνεργαστούν. Έτσι θα γίνει. Ο Βαγγέλης και ο Λευτέρης θα γίνουν ντουέτο με την ονομασία «Διόσκουροι» και την επόμενη χρονιά θα παίξουν στο Ροντέο. Σαββόπουλος, Μαρίζα Κωχ, Διόσκουροι. Στη μέση της σεζόν, τον Λευτέρη θα τον πάρουν φαντάρο κι αυτός θα φέρει αντικαταστάτη τον Βασίλη Ζαρούλια. Οι Διόσκουροι κυκλοφορούν το πρώτο τους 45άρι full band με τη Lyra-Zodiac. Το single «Φράγκοι, Λατίνοι, Νορμανδοί» με flipside «Το Όνειρο». Βιολί παίζει ο πατέρας Καβάκος.
Ο Σαββόπουλος του προτείνει την επόμενη χρονιά να παίξει στην μπάντα του στο Κύτταρο. Ο Βαγγέλης δέχεται, αν λέει και κανένα δικό του στην αρχή. Έχει ενταχθεί στη «Λαιστρυγόνα» το νέο γκρουπ του Σαββόπουλου. Θεολόγος Στρατηγός lead κιθάρα και κλαρινέτο, Γερμανός ρυθμική κιθάρα, φωνητικά και τζουρά, Γιάννης Σπυρόπουλος Μπαχ, τούμπα, ευφώνιο και τρομπόνι με κλειδιά, Γιώργος Γαβαλάς μπάσο, τρομπέτα, Κώστας Καραμήτρος τύμπανα, βιμπράφωνο. Πριν ξεκινήσουν ο Σαββόπουλος θα τους πάει στον Αινιάν, που είναι πρωτοπόρος δάσκαλος αρμονίας για να τους ανοίξει τα μάτια. Μαζί τους, θα μαθητεύσει κι ο ίδιος. Είναι μια σούπερ μπάντα και ένα από τα πιο ενδιαφέροντα προγράμματα του Σαββόπουλου. Πρωτότυπο πολυπρόσωπο και ανατρεπτικό. «Λαιστρυγόνα», Στέλλα Γαδέδη, Βαγγέλης Γερμανός, Τάσος Χαλκιάς, Τζίμης ο Τίγρης, Παλαιστές του Κατς με παρόντα διαιτητή και ο Ευγένιος Σπαθάρης. Ο Βαγγέλης θυμάται την εξής στιχομυθία μεταξύ των βετεράνων. Χαλκιάς: Τζίμη μου πρέπει να βρεις μια καλή γυναίκα να παντρευτείς. Τζίμης: Δεν μπορώ κύριε Τάσο, έχω να φροντίσω τη μανούλα μου! Η «Λαιστρυγόνα» με εξαντλητικές πρόβες θα ηχογραφήσει το «Βρώμικο Ψωμί».
Κάτι πρέπει να κάνει και με τις σπουδές του. Θα παρακολουθήσει πανεπιστημιακό φροντιστήριο. Ο καθηγητής του Γιάννης Λαμπρόπουλος έχει ιδιόρρυθμο σύστημα που προσωποποιεί τις εξισώσεις. Θα του αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον κι εκεί θα καταλάβει τι είναι τα μαθηματικά. Αυτό που θα βιώσει με τον Λαμπρόπουλο είναι μοναδικό, γιατί είναι ο δάσκαλος που ξέρει και μοιράζεται ό,τι γνωρίζει. Όλα του τα μυστικά εξ αδιαιρέτου. Θα τον κάνει εξπέρ στη συναρτησιακή ανάλυση. Μια σπουδή του απείρου. Θα πάρει με κέφι το πτυχίο. Θα παραμείνει στο φροντιστήριο να διδάσκει το αγαπημένο του μάθημα. Τον προσεγγίζει ο συμφοιτητής του Βαγγέλης Μπουγιούκας. «Ρε άστα αυτά, τα φράγκα είναι στη μέση εκπαίδευση». Θα τον πιστέψει. Με το πτυχίο του, θα ανοίξουν ένα φροντιστήριο στο Γαλάτσι. Περιμένουν την υγειονομική επιτροπή να τους εγκρίνει την άδεια. Ο γιατρός έρχεται με ένα μέτρο και μετράει την πόρτα του WC. Τους απορρίπτει. «Κύριοι δεν τηρούνται οι προδιαγραφές». Απογοήτευση. Πάει ο άλλος Βαγγέλης, ο ρεαλιστής, με ένα πεντοχίλιαρο και φέρνει την άδεια. Από τους πρώτους 15 μαθητές που είχαν από τα «ιδιαίτερα», θα τους κάνουν 150. Σουξέ. Παρά την επιτυχία του φροντιστηρίου συνεχίζει να γράφει τραγούδια. Τον τρώει το σαράκι. Το πρωί καθηγητής το βράδυ τραγουδοποιός. Θα πάει τα τραγούδια του στην CBS. Έχει ξεκινήσει η επέλαση των πολυεθνικών. Ο Ραμπίνοβιτς, ο τότε διευθυντής του λέει «Δεν με ενδιαφέρει το νέο ρεπερτόριο. Μόνο παλιά αγοράζω». «Και τι θα τα κάνετε τα παλιά»; «Θα τα θάψουμε». Απαντά. Νέα ήθη. Και τότε θυμάται τον Σαββόπουλο που του είχε πει «Είναι ωραία τα τραγούδια να τα κάνουμε ένα δίσκο». Του πηγαίνει είκοσι τραγούδια σε μια κασέτα. Θα πάνε παρέα στη Lyra στον Αλέκο Πατσιφά. Με το γνωστό σημειωματάριο ο κυρ Αλέκος σημειώνει. Επικρίνει και βαθμολογεί. Ο Γερμανός είναι ψύχραιμος. Είναι εγγύηση που ο Σαββόπουλος θα κάνει την παραγωγή. Ο Πατσιφάς δίνει την έγκριση με γκρίνια. Πριν κυκλοφορήσει ο δίσκος θα διαγωνιστεί στους «Αγώνες τραγουδιού στην Κέρκυρα» το 1981 με τον «Λαθρόβιο». Η πρώτη του επίσημη εμφάνιση σαν τραγουδοποιός.
Θα στρωθεί στις πρόβες με τον παλιό του φίλο Θανάση Μπίκο, τον αποκαλούμενο «Παναρκούδη». Θα τα κεντήσουν τα τραγούδια. Ο Βαγγέλης με την πένα, ο «Παναρκούδης» με τα δάχτυλα. Ο Σαββόπουλος αυτό το υλικό με την βοήθειά τους, θα το ενορχηστρώσει και θα τους κάνει την παραγωγή. Γράφουν στο P. D. Recordings, το στούντιο του Πάνου Δράκου, που έχει εγκαταλείψει τις ηλεκτρικές συσκευές ΙΖΟΛΑ και ασχολείται με το χόμπι του. Την ηχοληψία. Θα καταθέσει εξαιρετικά παιξίματα ο Γιώργος Μαγκλάρας με το βιολί του.
Θα ηχογραφηθεί ο παιδικός αυθορμητισμός και η ολόσωστη φωνή της Αλίκης, της κόρης του, στην «Μπανιέρα Δυο Δυο» και θα ανατριχιάσει η ευαισθησία μας.
Ο Διονύσης θα καλέσει την αδισκογράφητη τότε «Οπισθοδρομική Κομπανία» και ιδιαίτερα την Ελευθερία Αρβανιτάκη και τον Γιάννη Εμμανουηλίδη που κάνουν το ντεμπούτο τους .Όταν κάνει πρόβες με την Ελευθερία το «Σε θέλω», σπίτι του στην Φιλοθέη, εκεί στον δεύτερο όροφο, τους βρίσκει ο σεισμός του 1981. Θα κουτρουβαλιαστούν στις σκάλες της φυγής. Η Οπισθοδρομική Κομπανία θα διασκευάσει τον «Απόκληρο» σε ρεμπέτικο ύφος. «Έχω και Απόκληρο ρεμπέτη έχω και Απόκληρο ροκά» θα πει ο Βαγγέλης. Μια μέρα ο Σαββόπουλος του λέει «Θα τον πούμε “Τα Μπαράκια” τον δίσκο. Γράψε ένα μικρό τραγούδι τέτοιο». Είναι μια μόδα τότε, που πληθαίνουν τα μπαράκια στην Αθήνα και οι παρέες συναντιούνται εκεί και δοκιμάζουν πιο βαριά ποτά. Έτσι βαφτίστηκε ο δίσκος.
Ενώ η πιάτσα ήταν απορροφημένη από το πολιτικοκοινωνικό τραγούδι, τα δραματικά και τα βαρύγδουπα συνθήματα, έρχεται από το πουθενά ένας μακρυμάλλης ερωτικός τροβαδούρος με φωτεινά τραγούδια και ένα νυχτερινό εξώφυλλο. Είναι τραγούδια με τα πιο αγνά υλικά. Λανσάρει πρωτόγνωρες ευαισθησίες, νέες εικόνες και αλλιώτικη φιλολογία. Στίχοι τρυφεροί με διαμπερή φαντασία και ανατροπές. Μια χαλαρή αντιμετώπιση της ζωής με γλώσσα νεανική και άμεση. Ένας λυρισμός με μπλουτζίν. Αλλάζει το τοπίο της μουσικής αφήγησης με τραγούδια βιωματικά, ροκ μπαλάντες εξομολογητικές, με λαϊκή απλότητα που δεν αισθηματολογούν. Είναι μια βιωμένη αμερικανική μετατροπία. Δεν είναι «το συντακτικό του αθώο» που λέει ο Σαββόπουλος στο οπισθόφυλλο. Είναι ο Βαγγέλης αθώος. Θα τον ερωτευτεί ο μισός θηλυκός πληθυσμός.
Η «Οπισθοδρομική Κομπανία» θα τον φιλοξενήσει στο πάλκο της στον «Κουασιμόδο» για ένα βράδυ.
Ακολουθεί δισκογραφικά το «Ερωτικό κούρδισμα» με τα τραγούδια που δεν εγκρίθηκαν για τα «Μπαράκια». Ένα φωτεινό εξώφυλλο. Εκτός του Παναρκούδη προστίθενται και οι φίλοι από τη Λαιστρυγόνα, ο Στρατηγός και ο Μπαχ. Ο Νίκος Αντύπας στα τύμπανα, ο Γιώργος Μαγκλάρας βιολί και ο Χρήστος Χήρας μπάσο. Η «Κρουαζιέρα» γίνεται το απόλυτο και ισόβιο τραγούδι των Ελληνικών διακοπών και η ρίμα «Μύκονο και Σαντορίνη σαν ερωτευμένοι πιγκουίνοι» γίνεται σύνθημα ελευθερίας. Ελεύθερο κάμπιγκ με σλήπιγκμπαγκ και με καρπούζι!
Το 1984 θα γίνει παραγωγός και θα μάς παρουσιάσει τον Πειραιώτη φίλο του Γιάννη Γιοκαρίνη, με το «Φόρα παρτίδα». Πηγαίνοντας για το στούντιο ο Γιάννης θα μαζέψει από τον δρόμο ένα σπασμένο μπουκάλι για να μην κοπεί κανείς. Και κόβεται ο ίδιος. «Γούρι» θα πει. Θα ματώσει τα πλήκτρα του πιάνου. Όντως γουρλίδικη η «θυσία». Ο δίσκος θα σπάσει τα ταμεία. Ο Γερμανός για πρώτη και τελευταία φορά θα τραγουδήσει τραγούδι συναδέλφου του. Ένα τρυφερό τραγούδι που έγραψε ο Γιοκαρίνης για τον γιό του. Από τότε τραγουδάει μόνο σε νέους τραγουδοποιούς.
Με την επιτυχία της «Ευλαμπίας» θα ακολουθήσουν και άλλα χιουμοριστικά τραγούδια που θα σχηματίσουν ένα νέο ρεύμα. Είναι το «Σατυρικό Ροκ». Το «νέο ροκ» θα γίνει αποδεκτό ως καλαμπούρι.
Ο σκηνοθέτης Νίκος Παναγιωτόπουλος τον προσκαλεί να παίξει στην ταινία του «Βαριετέ». Ο Βαγγέλης διστάζει. «Μην ανησυχείς θα σε καθοδηγήσω εγώ» του λέει. Θα τον εκπαιδεύσει ο ίδιος ο σκηνοθέτης. Θα προβληθεί το 1985. Θα αρέσει και σαν ηθοποιός.
Ο επόμενος δισκογραφικός σταθμός είναι το «Βραχυκύκλωμα». Ο Γερμανός θα αλλάξει τον ήχο του και θα λανσάρει ένα ηλεκτρικό ροκ ήχο. Και όμως πίσω από το τζάμι του Δράκου στο P.D.R. είναι η ίδια παρέα του «Ερωτικού Κουρδίσματος». Έχει προστεθεί ο Ηλίας Δουμάνης στα τύμπανα. Μαζί με το όνομα του Γερμανού στην παραγωγή είναι και του Θοδωρή Μανίκα. Έχει ηχογραφήσει το ντουέτο «Γυάλινα πανιά» με τη Φλέρυ Νταντωνάκη, αλλά ο Μάνος Χατζιδάκις δεν θα το επιτρέψει. Το τραγούδι θα το κυκλοφορήσει με τη Μαριάννα Ευστρατίου. Έχει ένα σάκο του μποξ κρεμασμένο στο σαλόνι του και ξεσπάει.
Έχουν ξεχυθεί στην αγορά οι πολυεθνικές και προσφέρουν μοντέρνα δάνεια στους καλλιτέχνες. Προκαταβολές για «αισιόδοξες» πωλήσεις που δεν γίνονται και ο καλλιτέχνης παραμένει στην εταιρεία «εγκλωβισμένος και χρεωμένος». Έτσι δεν μπορεί να πάει στον αντίπαλο. Εφαρμόζουν λογιστικές μοντερνιές και αποδίδουν δικαιώματα αφαιρώντας έξοδα συσκευασίας, πληροφοριακά φυλλάδια και ό,τι μπορείς να φανταστείς.
Έτσι όταν διαφωνήσει με τη γραφική οικονομία της Lyra, για το χρώμα (κόκκινο) του εσωφύλλου στο «Χάδια & Χαστούκια», που θα στοίχιζε κάτι δεκάρες παραπάνω, θα την κάνει για την C.B.S.
«Ερωτόλογα», ο τίτλος του νέου του δίσκου, θα απαγορευτεί γιατί είχε χρησιμοποιηθεί από άλλον καλλιτέχνη. Η εταιρεία θα βάλει ένα μεγάλο Χ στον τίτλο και θα το ξαναρίξει στην κυκλοφορία. Εδώ υπάρχει και ο απόλυτος ερωτικός ύμνος. «Σκλάβος σου για πάντα».
Στη μυθοπλασία του θα προστεθεί ο εξωτισμός. Μέρη άγνωστα που δεν έχει πάει. Σαν τον Τσιτσάνη ένα πράγμα. «Θάλασσα γυαλί στα μέρη του Μπαλί».
Στις 28 Ιουνίου του 1989 θα ανοίξει τη συναυλία του Μπομπ Ντίλαν στο γήπεδο του Παναθηναϊκού. Η συμφωνία είναι να παίξει 30 λεπτά. Ο Ντίλαν είναι απρόσιτος. Παίζει ο Βαγγέλης και όλα καλά. Πριν ολοκληρώσει τον χρόνο του, βγαίνει ένας από την ομάδα του Ντίλαν και πάει μπροστά του στη σκηνή, σε έξαλλη κατάσταση και του λέει «Αν δεν σταματήσεις τώρα αμέσως θα χάσω τη δουλειά μου». Ο Βαγγέλης τα χάνει. Δεν ολοκληρώνει το τραγούδι του και σταματάει. Άβυσσος οι ψυχές των ανθρώπων. Mε τη Σουζάν Βέγκα το 1999 στον Λυκαβηττό η συνεργασία ήταν άψογη.
Ο Γερμανός με την εμπειρία που απέκτησε με τον Παναγιωτόπουλο θα πρωταγωνιστήσει στην ταινία του Αντώνη Κόκκινου «Ο αδελφός μου κι εγώ». Θα ανοίξει την συναυλία του Έρικ Μπάρτον στο Ρόδον. Ο Μπάρτον σε ραδιοφωνική συνέντευξη στον Πάνο Χρυσοστόμου μετά τη συναυλία του στην Αθήνα, θα πει ότι το Ρόδον είναι από τα ωραιότερα κλαμπ και θα πει τα καλύτερα για τη συνεργασία του με τον Βαγγέλη Γερμανό. Θα εμφανιστεί στην τηλεόραση σε πολλά επεισόδια του «Κόκκινου Κύκλου», τη σειρά του Πάνου Κοκκινόπουλου, σε σίριαλ και τηλεταινίες. Παίζει τον εραστή ή τον ληστή. Από τα στούντιο στα πλατό κι απ’ τα πλατό στα στούντιο.
Θα συνεργαστεί για εμφανίσεις με την Αρλέτα, τον Λουκιανό Κηλαηδόνη, την Αφροδίτη Μάνου.
Θα επιστρέψει στη Lyra και θα θυμηθούμε τα παλιά. Θα τον συγχωρήσω που δεν επέλεξε την Οπισθοδρομική να πει «Το καναπεδάκι». Θα του πάω στο στούντιο τον Τάκη Μπίνη και μια μουσική ρεμπετοπαρέα για τον δίσκο του «Ασκήσεις».
Η Lyra θα του κάνει ένα αφιερωματικό δίσκο. «Στον Βαγγέλη με αγάπη» 16 πειραγμένα τραγούδια. Όταν τους δίνει τον δίσκο «Ελεύθερος χρόνος» του λένε οκέι αλλά δεν έχουν χρόνο, γιατί μεταγράψανε έναν καλλιτέχνη από το Fame Story! Η δισκογραφία δεν πάει καθόλου καλά. Ο Βαγγέλης θα αρχίσει τα εξωτικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή. Θα τριγυρίσει τον κόσμο με την κιθάρα του ή με το κορίτσι του. Θα μετακομίσει κοντά στη θάλασσα. Θα γίνει χειμερινός κολυμβητής αλλά θα το πάει και παραπέρα. Θα γίνει καθημερινός κολυμβητής. Ο χρόνος είναι γενναιόδωρος μαζί του. Θα εκδώσει το βιβλίο «Ο Αρμενιστής» στον Ιανό και θα βγάλει «Τα Μπλουζάκια», «Το Μαγικό νησί» με ανεξάρτητα labels. Ο «Καμικάζι» θα κυκλοφορήσει από τη «Modern Times».
Στα live λανσάρει ένα σόλο κόνσεπτ. Σαν τους παλιούς τραβαδούρους, εμφανίζεται μόνος με την κιθάρα του. Προτιμά την ανεξαρτησία. Τον καλεί ένας δάσκαλος από το σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας στις φυλακές της Κέρκυρας. Οι έγκλειστοι είναι συγκινημένοι με τον «Λαθρόβιο». Το τραγούδι που έπαιξε στους «Αγώνες της Κέρκυρας». Θα ανταποκριθεί και θα πάει να παίξει και θα ανταλλάξουν συγκινήσεις.
Συνεργάζεται με νεότερους συναδέλφους όπως οι Gadjo Dilo, αλλά και με φίλους της παλαιότερης φρουράς. Ελένη Δήμου, Διονύσης Τσακνής, Φίλιππος Πλιάτσικας, Μίλτος Πασχαλίδης, Βασίλης Καζούλης, Λάκης Παπαδόπουλος, Σοφία Βόσσου. Τον φιλοξενούν ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας και ο Νίκος Πορτοκάλογλου στο πρόγραμμαά τους «Τι έχει μείνει απ’ τη φωτιά», που έχουν δηλώσει φαν!
Η Εταιρεία Ελλήνων Συγγραφέων και ο πρόεδρός της Δημήτρης Καλοκύρης, οργανώνουν μια συνάντηση με θέμα τη φανταστική λογοτεχνία. Ο Καλοκύρης που είναι φίλος του Γερμανού του δίνει ποιήματα που έχει γράψει ως ο φανταστικός συγγραφέας Ιωάννης Ζεμενός. Ο Γερμανός τσιμπάει και μπαίνει στο παιχνίδι της φαντασίας και τα μελοποιεί. Ο Μανώλης Φάμελλος θα ξετρυπώσει αυτή τη συνεργασία και θα αναλάβει την ενορχήστρωση και την παραγωγή αυτού του κύκλου των τραγουδιών με τη συμμετοχή της Ρένας Μόρφη και της Σελίνας Γαβαλά, με τίτλο «Το Ημερολόγιο των Κυμάτων». Ο Γερμανός κάνει χιούμορ και λέει «Είναι ο τελευταίος μου ή ίσως ο προτελευταίος μου δίσκος»!
Στην κουβέντα θυμάται μία συνεργασία που του έχει μείνει αξέχαστη.
Η σύμπραξη του με μια μεγάλη σταρ.
Θα παίξει στο Θέατρο Λουζιτάνια στην Ευελπίδων με μεγάλη μπάντα. Παραγωγή του Νίκου Σαχπασίδη, Half Note. Απέναντι, στο Πεδίο του Άρεως έχει κατασκηνώσει ένα τσίρκομε λογής άγρια ζώα. Παραγωγή κι αυτή του Σαχπασίδη. Τον ρωτάει ο ιδιοκτήτης του τσίρκο αν θα ήθελε κάποιο ζώο για γκεστ. Ο Γερμανός έχει αδυναμία στα αιλουροειδή. Τα έχει υμνήσει στα τραγούδια του. «Έχεις τζάγκουαρ»; «Είναι πολύ νευρικά ζώα, θα σου φέρω κάτι άλλο». «Θα το φέρεις στην πρόβα»; «Δεν γίνεται να περνάμε κάθε τόσο τα φανάρια. Κατευθείαν στην πρεμιέρα». Στην πρεμιέρα έχουν συμφωνήσει να εμφανιστεί το «κάτι άλλο» στον «Λαθρόβιο» που περιγράφει την αρμονική του ζωή με τη γάτα του. Και σκάει από τις κουίντες η βασιλική τίγρη της Βεγγάλης! Ένα πανέμορφο τρίμετρο αιλουροειδές και ξαπλώνει μπροστά του στα δύο μέτρα. Οι πάντες παγώνουν από το δέος και από τον φόβο. Η ορχήστρα χαμηλώνει την ένταση και τραυλίζει. Ο Βαγγέλης τραγουδάει ιδρωμένα. Η Τίγρη το απολαμβάνει. Είναι ένα ντουέτο που ταιριάζει χρωματικά. Το τραγούδι τελειώνει. Όταν την παίρνει ο άνθρωπός της, οι θεατές ξεσπούν σε χειροκρότημα. Η τίγρη επιστρέφει στη σκηνή. Διεκδικεί και ένα δεύτερο χειροκρότημα. Το Biz! Είναι σταρ!
Θα αποκτήσουν φιλική σχέση με τον Γερμανό και όποτε βρει ευκαιρία την συναντά στην Ταϋλάνδη.
Ευχαριστούμε τη MetroLive για την παραχώρηση της φωτο του βίντεο Μαχαιρίτσας, Γερμανός, Πορτοκάλογλου. Τον Κώστα Θωμαΐδη για τη φωτό απ’ τα Μπαράκια. Το Κύτταρο για τις αφίσες. Τη μακετίστρια Ελένη Άννινου και τον Χρήστο Μαστοράκη για την προσφορά τους.