Μουσικη

Tribute to Sergei Rachmaninoff από τον Απόστολο Παληό

Ρεσιτάλ με έργα Ραχμάνινοφ στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσό

34585-78037.jpg
Δήμητρα Γκρους
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ο Απόστολος Παληός ερμηνεύει έργα Ραχμάνινοφ

Ο Απόστολος Παληός ερμηνεύει έργα Ραχμάνινοφ σε ένα ρεσιτάλ πιάνου την Τρίτη 14 Νοεμβρίου

Η κλασική μουσική δεν είναι στην κουλτούρα μας ιστορικά και είναι δύσκολο οι καλλιτέχνες αυτού του χώρου να προσεγγίσουν ένα ευρύτερο κοινό. Όμως υπάρχουν πολλοί Έλληνες μουσικοί που κάνουν καριέρα, συμμετέχουν σε πρότζεκτ και φεστιβάλ του εξωτερικού, και με τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα δίνουν ευκαιρίες και σε εμάς να έρθουμε σε επαφή με αυτόν τον κόσμο και να ακούσουμε ζωντανά τους μεγάλους συνθέτες του ρεπορτορίου. Ο Απόστολος Παληός είναι ένας καταξιωμένος πιανίστας και ερμηνεύει στις 14 Νοεμβρίου έναν από τους πιο ωραίους συνθέτες για πιάνο, τον Σεργέι Ραχμάνινοφ, σε έναν πολύ όμορφο χώρο με τη δική του ιστορία, στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασό. Μια ευκαιρία, λοιπόν, να ακούσουμε υπέροχα πιανιστικά έργα του Ραχμάνινοφ και να γνωρίσουμε καλύτερα τον πιανίστα μέσα από μια μικρή συνομιλία που είχαμε μαζί του.

Ποια σημεία θα ξεχωρίζατε στην καριέρα σας ως τα πιο σημαντικά;
Κάθε εμφάνιση ενώπιον ενός ακροατηρίου, μικρότερου ή μεγαλύτερου, είναι για τον καλλιτέχνη σαν ένα «παιδί» του, έχει μία ξεχωριστή αξία. Ωστόσο οι εμφανίσεις μου στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης,, στο Konzerthaus της Βιέννης και στη Φιλαρμονική του Βερολίνου αποτελούν σημαντικούς σταθμούς της έως τώρα καλλιτεχνικής μου πορείας.

Πόσο δύσκολο είναι για έναν ταλαντούχο μουσικό κλασικής μουσικής στην Ελλάδα να προχωρήσει, να κάνει καριέρα, να καταφέρει διακρίσεις; Και μετά, πώς μπορεί ένας τέτοιος μουσικός να βγει από τα σύνορα και να κάνει διεθνή καριέρα; δεδομένο ότι υπάρχουν πάρα πολλοί πιανίστες και με πολύ υψηλό επίπεδο παγκοσμίως.
Πρόκειται ασφαλώς για ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα, καθώς όσο ταλέντο και να έχει κανείς, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι θα διακριθεί και θα μπορέσει να κάνει επάγγελμα την ενασχόλησή του με τη μουσική, πόσο μάλλον στην Ελλάδα, όπου η δραστηριοποίηση στον χώρο της κλασικής μουσικής ενέχει ισχυρά στοιχεία ρομαντισμού και ελάχιστα αναγνωρίζονται και εκτιμώνται οι κόποι που έχει καταβάλει ο μουσικός για να κατακτήσει ένα υψηλό επίπεδο. Για τη διεθνή καριέρα χρειάζεται ένας συνδυασμός ικανοτήτων, πειθαρχίας, αλλά -κακά τα ψέματα- τεράστιο ρόλο διαδραματίζουν συχνά η τύχη και οι συγκυρίες. Γι’ αυτό συνηθίζω να συμβουλεύω τους νεότερους, με την ταπεινή μου γνώμη, ότι το πρωταρχικό κριτήριο για όποιον επιθυμεί να πορευτεί στο δύσκολο αυτό δρόμο πρέπει να είναι η αυθεντική αγάπη για τη μουσική χωρίς απαραίτητα προσδοκία για επιτυχία. Πρέπει κάποιος να «μην μπορεί να ζήσει» χωρίς τη μουσική, ώστε να επιλέξει την διά βίου ενασχόληση μαζί της.

Γιατί κάποιος να έρθει να ακούσει Απόστολο Παληό να παίζει Ραχμάνινοφ;
Επειδή, αν και δεν μου αρέσει να μιλώ για τον εαυτό μου, θεωρώ ότι μου ταιριάζει ιδιοσυγκρασιακά και τον προσεγγίζω με ένα προσωπικό στίγμα που είναι σε θέση να αναδείξει τη μαγεία της μουσικής του και να μυήσει τους φιλόμουσους σε ένα κόσμο βαθιάς εσωτερικότητας.

Πώς διαφοροποιείται η ερμηνεία στα έργα του Ραχμάνινοφ σε σχέση με άλλους συνθέτες που έγραψαν για πιάνο, όπως για παράδειγμα ο Σοπέν;
Χαρακτηριστικό των έργων του συνθέτη, ιδιαίτερα όσον αφορά τις πιανιστικές του συνθέσεις, είναι ο αρμονικός πλούτος, τα ποικίλα ηχοχρώματα, οι πληθωρικές μελωδικές γραμμές και η έντονη πολυφωνία σε συνδυασμό με την ορμητικότητα στη ροή της μουσικής του. Από την άλλη, ο Σοπέν χαρακτηρίζεται από πιο λιτή τραγουδιστική διάθεση, έχοντας κάτι πιο εύθραυστο και λεπτεπίλεπτο στις πιανιστικές του σελίδες. Ο ερμηνευτής καλείται κάθε φορά να ανακαλύψει και να αναδείξει εύστοχα την ιδιαιτερότητα του ύφους κάθε συνθέτη, ακόμα και ίδιας εποχής από πλευράς ύφους.

Ποιοι μουσικοί/ερμηνευτές σας επηρέασαν και ποιοι συνθέτες σας έχουν επηρεάσει ως μουσικό ή και ως άνθρωπο;
Ο αείμνηστος παιδαγωγός Γιώργος Χατζηνίκος υπήρξε αυτός που με τον εφηβικό του ενθουσιασμό μού ενέπνευσε την πρωτογενή αγάπη για την κλασική μουσική στα πρώτα μου βήματα. Από τους μεγάλους ερμηνευτές ξεχωρίζω τους Emil Gilels, Claudio Arrau και Mikhail Pletnev για το βάθος και την ιδιαιτερότητα των ερμηνειών τους. Ενώ οι συνθέτες του ρομαντικού κινήματος, κυρίως οι Σοπέν, Μπραμς, Ραχμάνινοφ και Σκριάμπιν με αγγίζουν ο καθένας με διαφορετικό τρόπο, καθώς η μουσική τους έχει ένα πολύ προσωπικό ύφος στον κάθε ένα, αλλά και μία έξοχη πιανιστικότητα.

Πόσο μεγάλο είναι το κοινό στην Ελλάδα που παρακολουθεί συναυλίες κλασικής μουσικής και πώς θα μπορούσε αυτό το κοινό να μεγαλώσει κι άλλο και να διευρυνθεί;
Η αλήθεια είναι ότι η κλασική μουσική δεν βρίσκεται στην κουλτούρα μας ιστορικά με αποτέλεσμα να είναι διαχρονικά δύσκολο οι καλλιτέχνες που επιλέγουν να ζήσουν και να δραστηριοποιηθούν στην πατρίδα μας να προσεγγίσουν ένα ευρύτερο κοινό. Χρειάζεται ξεκάθαρος, αποφασιστικός και συστηματικός σχεδιασμός από την πλευρά της Πολιτείας σε εκπαιδευτικό και πολιτιστικό επίπεδο για να διευρυνθεί η δεξαμενή του ακροατηρίου και κατά συνέπεια να γίνει καταστεί «φιλικότερο» το περιβάλλον για έναν κλασικό μουσικό στην Ελλάδα. Αποτελεί ένα στοίχημα για την πολιτιστική πορεία της χώρας που οφείλουμε όλοι να καταβάλουμε τη μέγιστη προσπάθεια για να κερδηθεί.

Ποια είναι τα μελλοντικά μεγάλα σας πρότζεκτ;
Στις 11 Δεκεμβρίου εμφανίζομαι στο Μέγαρο Μουσικής με ένα ακόμη αφιέρωμα στον Ραχμάνινοφ, στη μουσική δωματίου του αυτή τη φορά συμπράττοντας με διεθνώς καταξιωμένους μουσικούς. Στα τέλη Φεβρουαρίου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη θα πραγματοποιήσω  ένα πιανιστικό αφιέρωμα στον Σούμπερτ και στον ίδιο χώρο τον Μάρτιο αφιέρωμα στις γαλλικές σονάτες για βιολί και πιάνο με τον βιολονίστα Ιάσονα Κεραμείδη, κοντσερτίνο της Φιλαρμονικής του Μονάχου. Επιπλέον, στις 29 του Μάρτη συμπράττω με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στο κονσέρτο για δύο πιάνα και ορχήστρα του Μαρτινού, ενώ αργότερα θα εμφανιστώ ως σολίστ στην αίθουσα συναυλιών της Φιλαρμονικής του Βερολίνου και σε αρκετά θερινά φεστιβάλ.

Rachmaninoff's Moment Musiceaux op. 16 No. 4, Live by Apostolos Palios

Βιογραφικό
Ο Απόστολος Παληός είναι υπότροφος διαφόρων Ιδρυμάτων, βραβευθείς πολλών διεθνών διαγωνισμών πιάνου, μουσικής δωματίου και σύνθεσης σε Ελλάδα, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, με διακρίσεις από την Ακαδημία Αθηνών και την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής, έχει εμφανιστεί ως σολίστ στις σημαντικότερες αίθουσες συναυλιών του κόσμου (Philharmonie Βερολίνου, Κοnzerthaus Bιέννης, Carnegie Hall Ν. Υόρκης), σε διεθνή φεστιβάλ και έχει συμπράξει με πολλές ορχήστρες (Berlin Symphony Orchestra) και σημαντικούς αρχιμουσικούς. Έχει ηχογραφήσει μεταξύ άλλων με τη Naxos και διαθέτει πλήθος πρώτων παγκόσμιων εκτελέσεων. Υπήρξε μέλος του πιανιστικού κουαρτέτου Aurora, του συγκροτήματος σύγχρονης μουσικής Ergon Ensemble και έχει διδάξει πιάνο και μουσική ερμηνεία στα μουσικά τμήματα του Πανεπιστημίου Μακεδονία και του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ως μουσικολόγος-ερευνητής έχει παρουσιάσει ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια, ημερίδες και επιστημονικά περιοδικά.

Πρόγραμμα συναυλίας
Ελεγεία, έργο 3, αρ. 1
Έξι Μουσικές Στιγμές, έργο 16 (Andantino, Allegrettο, Andante cantabile, Presto
Adagio sostenuto, Maestoso)
Παραλλαγές σε ένα θέμα του Corelli, έργο 42
Σονάτα αρ. 2 σε σι ύφεση ελάσσονα, έργο 36 (Allegro agitato, Non allegro-Lento, Allegro molto)

Τρίτη 14 Νοεμβρίου, στις 8.30
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για τη συναυλία

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ