Μουσικη

Η Ειρήνη Σαρηκώστα μας συστήνει τα «Θραύσματα»

Η κλασική μουσική συναντά τον μυθιστορηματικό λόγο και την εικονογράφηση σ’ ένα διαφορετικό ρεσιτάλ στο Μέγαρο

Ιωάννα Γκομούζα
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Θραύσματα: η Ειρήνη Σαρηκώστα μιλά για τη συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Tι κοινό έχει το γαµήλιο δώρο του συνθέτη Ολιβιέ Μεσιάν στη σύζυγό του µε τις ρομαντικές εξομολογήσεις που μας άφησε η πένα της Αγγλίδας συγγραφέως του 19ου αιώνα Τζέιν Όστεν; Γιατί ο Μωρίς Ραβέλ θα µπορούσε να είχε γράψει το σάουντρακ του «Υπέροχου Γκάτσµπυ»; Τι συνδέει τη σονάτα για βιολί του Κλοντ Ντεμπισί µε το «Αποχαιρετισµός στα όπλα» του Έρνεστ Χέμινγουεϊ; Και πώς όλα αυτά, μελωδίες, λέξεις, αλλά και εικόνες, μπορούν αποτελέσουν τα υλικά για ένα ρεσιτάλ;

Η πιανίστα Ειρήνη Σαρηκώστα

Στις 15 Μαϊου, στις 20.30 στον πολυχώρο του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, η πιανίστα Ειρήνη Σαρηκώστα και η βιολονίστα Αθηνά Γρατσούνα μας προσκαλούν σε ένα διαφορετικό μουσικό ταξίδι με όχημα συνθέσεις των προαναφερόμενων δημιουργών, τα ψηφιακά κολάζ της Κατερίνας Σωτηροπούλου και την καλλιτεχνική επιµέλεια των The Page Τurners.

Πώς προέκυψε, όμως, η ιδέα γι’ αυτή την συνάντηση των τεχνών μέσα από μια συναυλία;
«Έχοντας μία πολύχρονη πορεία, ως πιανίστα, με παραστάσεις και από το εξωτερικό, πάντοτε πίστευα ότι η προσέλκυση των ακροατών προς την κλασική μουσική μπορεί να επιτευχθεί μέσα από διαφορετικές διαδρομές και με εναλλακτικούς τρόπους προσέγγισης» μου εξομολογείται η Ειρήνη Σαρηκώστα. «Αποφάσισα, λοιπόν, να πάρω το ρίσκο για ένα αντισυμβατικό ρεσιτάλ βιολιού και πιάνου που να συνδέει τη μουσική με άλλες μορφές τέχνης. Συναντήθηκα με την Αθηνά Γρατσούνα, μια εξαίρετη σολίστ στο βιολί, και μαζί επιλέξαμε τα έργα των συνθετών Ολιβιέ Μεσιάν (1908-1992), Κλοντ Ντεμπισί (1862-1918) και Μωρίς Ραβέλ (1875-1937) – και οι τρεις Γάλλοι συνθέτες που, ανεξάρτητα από το πότε γεννήθηκαν, άφησαν το αποτύπωμά τους και στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα».

Η βιολονίστα Αθηνά Γρατσούνα

Πού και πώς συναντά η μουσική τη λογοτεχνία στο Fragments;
Χρειαζόμασταν και τη σύνδεση με το λόγο και εδώ ζητήσαμε τη συνδρομή των The Page Turners, οι οποίοι μελέτησαν τα έργα που είχαμε επιλέξει και ήρθαν στις πρώτες πρόβες μας. Αμέσως μετά χάθηκαν σε σελίδες βιβλίων, αναζητώντας λογοτεχνικές αντιστοιχίες. Χωρίς καμία διάθεση ελιτισμού, κατέληξαν σε αποσπάσματα πολύ γνωστών μυθιστορημάτων που, όμως, ταίριαζαν απόλυτα με τα συγκεκριμένα μουσικά έργα. Εμείς βάλαμε το σάουντρακ, εκείνοι ανέλαβαν να αφηγηθούν τις… «σκηνές»! Κάπως έτσι, το γαμήλιο δώρο του Ολιβιέ Μεσιάν στη σύζυγό του, βιολονίστα Κλαιρ Ντελμπό, συνδέθηκε με την απρόσιτη φιγούρα του κυρίου Ντάρσι από το «Περηφάνια & Προκατάληψη». Ο Μωρίς Ραβέλ στάθηκε απέναντι στον «Υπέροχο Γκάτσμπυ» του Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ. Και η σονάτα για βιολί και πιάνο του Κλωντ Ντεμπισί τυλίχτηκε γύρω από το «Αποχαιρετισμός Στα Όπλα» του Αμερικανού Νομπελίστα Έρνεστ Χέμινγουεϊ…

Ποιος ο ρόλος της εικόνας στο τελικό αποτέλεσμα;
Εξαρχής πιστεύαμε ότι δεν είχε νόημα να δώσουμε ένα ακόμα ρεσιτάλ στο οποίο οι θεατές /ακροατές απλά βλέπουν δύο φιγούρες στη σκηνή. Έτσι, αναζητήσαμε το ιδιαίτερο καλλιτεχνικό στίγμα της εικονογράφου Κατερίνας Σωτηροπούλου η οποία φιλοτέχνησε illustrations αποκλειστικά γι’ αυτή τη μουσική παράσταση. Μπορείτε να τα θαυμάσετε αυτόνομα, ως μικρά έργα τέχνης, αλλά θεωρούμε ότι αναδεικνύονται ακόμα περισσότερο από τη δύναμη της μουσικής και την περιγραφή του λόγου. Με αυτά τα τρία στοιχεία (μουσική-εικόνα-λόγος), τα θραύσματα (Fragments, όπως και ο τίτλος της παράστασης) έδεσαν απόλυτα μεταξύ τους, δημιουργώντας μια αρκετά διαφορετική μουσική πρόταση.


INFO:
Fragments
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, πολυχώρος του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη
Κυριακή 15 Μαϊου, 20:30
Τιμές εισιτηρίων: €10, φοιτητικό/ανέργων €6.

Προπωλήσεις στο ticketservices.gr, τηλεφωνικά στο 2107234567 και στο εκδοτήριο της Ticket Services στην Πανεπιστηµίου 39