Μουσικη

Ο Solomun, τα κλειστά clubs, το «Home» και τα πλάσματα της νύχτας

Ο περιζήτητος μουσικός παραγωγός και DJ που λάτρεψε η Ίμπιζα μιλάει στην ATHENS VOICE

Δημήτρης Αθανασιάδης
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Συνέντευξη: Ο μουσικός παραγωγός και DJ, Solomun, μιλάει για τη μουσική επιστροφή του, το clubbing, τα τέλεια πάρτι, το βιντεοκλίπ του «Home», τη ζωή του.

Ο μουσικός παραγωγός και DJ, Solomun επιστρέφει το 2021 με ένα νέο άλμπουμ σε μια χρονική συγκυρία που κανείς δεν ξέρει πότε και πώς θα ακουστεί ξανά η ηλεκτρονική μουσική στα clubs. Το σκοτεινό, ατμοσφαιρικό και νοσταλγικό «Home», η πρώτη κυκλοφορία στο δικό του label NINL, ήταν η αφετηρία. «Είχα τη δυνατότητα να το “τεστάρω” πολλές φορές και άντεξε… μου απέδειξε ότι αξίζει να γίνει το πρώτο σινγκλ του δίσκου» δηλώνει.

Με μια ενδιαφέρουσα σκηνοθετική ματιά, ο Solomun επέλεξε να στείλει κι ένα μήνυμα μέσα από το βιντεοκλίπ του «Home» για τους παράξενους και δύσκολους καιρούς της πανδημίας, αφού γυρίστηκε στο αρχιτεκτονικό θαύμα της Elbphilharmonie στο Αμβούργο αλλά και σε μερικά από τα μεγαλύτερα και πιο σημαντικά clubs: Στο Pintworks στο Λονδίνο, στο La Seine Musicale στο Παρίσι, στο Robert Johnson στη Φρανκφούρτη, στο Stereo στο Μόντρεαλ και στο περίφημο Watergate στο Βερολίνο. Εκεί δηλαδή που είναι το «σπίτι» της ηλεκτρονικής μουσικής και εκατομμύρια άνθρωποι έρχονταν σε επαφή με αυτή πριν την αναγκαία λήψη περιοριστικών μέτρων.

Γεννημένος στη Βοσνία, μεγαλωμένος στο Αμβούργο, ο βραβευμένος πολλαπλά ως «Best International DJ» Mladen Solomun, έχει μεταξύ άλλων συνεργαστεί κάνοντας remix με κορυφαίους καλλιτέχνες όπως οι Leonard Cohen, Depeche Mode, Jamiroquai, Lana Del Rey, Editors και Foals, μεταξύ άλλων. O «μαέστρος της ηλεκτρονικής μουσικής» που ακολουθούν περισσότεροι από ένα εκατομμύριο άνθρωποι στο Instagram είχε την ιδέα να στήσει το πάρτι «Solomun +1» στην Ίμπιζα το 2013, παρουσιάζοντας μια ανήκουστη βραδιά στο νησί: αντί για τα υπερυψωμένα, «αυτοκρατορικά» decks και τις ξεπερασμένες glam συνταγές επέλεξε να μεταφέρει το booth του στο dancefloor για να είναι πιο κοντά στον κόσμο, προσκαλώντας κάθε φορά κι έναν φίλο του. Το αποτέλεσμα ήταν να γίνει ένα must experience party. Από τη Νέα Υόρκη στο Βερολίνο κι από το Τουλούμ στην Αθήνα, ο Solomun απέδειξε πως η μουσική είναι πιο σημαντική από το μέρος που παίζει, γιατί τα sets, τα remixes και οι παραγωγές του φέρνουν τους ανθρώπους κοντά.

Λίγο πριν την κυκλοφορία του νέου του σινγκλ «Kreatur der Nacht» (feat. Isolation Berlin), ο Solomun απάντησε στην ATHENS VOICE για τη μουσική του επιστροφή και όσα ίσως δεν γνωρίζαμε μέχρι τώρα για αυτόν.

Γιατί διαλέξατε αυτή τη στιγμή να ηχογραφήσετε ένα κομμάτι που ονομάζεται «Home»;
Το κομμάτι ήταν το πρώτο που ηχογράφησα για το άλμπουμ πριν τρία χρόνια. Είχε διαφορετικούς τίτλους μέχρι να κυκλοφορήσει. Πρώτα λεγόταν «Basshouse», μετά για ένα μεγάλο διάστημα «Albumtrack Nr. 1», έπειτα «Home (is where the Homies are)» και τελικά «Home» επειδή ήταν ο καλύτερος τίτλος για να αναπτυχθεί η ιδέα του βιντεοκλίπ. Γιατί σε κάθε μέρος η μουσική μπορεί να βρει ένα σπίτι. Αλλά για να εξερευνήσεις πραγματικά τη μουσική, πρέπει πραγματικά να πας σε χώρους που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για αυτή. Σε αυτούς τους ιερούς χώρους, η μουσική μπορεί να φτάσει στους ανθρώπους. Και η επιθυμία για αυτό δεν ήταν ποτέ μεγαλύτερη. Η επιθυμία να το νιώσεις, να το ζήσεις, να το ακούσεις, να το μοιραστείς με τους ανθρώπους. Το «Home» μας θυμίζει αυτές τις στιγμές. Από τα πράγματα που μας λείπουν.

Τι κάνατε κατά τη διάρκεια του lockdown; Μάθατε νέα χόμπι; Αποκτήσατε νέες ικανότητες;
Χμμ… όχι ακριβώς, απλά βελτίωσα λίγο τις ικανότητές μου στο τάβλι.

Τι χαρακτηριστικά πιστεύετε πως θα έχει η μετά-Covid εποχή;
Όπως πάντα, ο χρόνος θα δείξει τι θα σημαίνει ακριβώς μετά-Covid εποχή. Σε κάθε περίπτωση, όλα αυτά προκάλεσαν μεγάλη ζημιά.

Τι σας έσπρωξε στο DJing; Πότε ξεκινήσατε και ποιες ήταν οι πρώιμες επιρροές σας;
Ήταν όταν ο ξάδερφός μου, μου έδωσε την πρώτη μου κασέτα μειξαρισμένη ζωντανά σε club. Ήμουν περίπου 13 ετών και μέχρι τότε ήξερα μουσική μόνο από το ραδιόφωνο. Αυτό με εντυπωσίασε αμέσως. Άρχισα λοιπόν να παίζω hip Hop και R&B σε ένα κέντρο νέων στο Αμβούργο. Στη συνέχεια, στα 22 μου, ήμουν σε ένα πάρτι όπου έπαιζε ο DJ Antonelli-με «παγίδεψε» ο house ήχος κι άρχισα να παίζω με αυτόν από τότε.

Ας μιλήσουμε για το clubbing. Ποιο κομμάτι αγαπάτε περισσότερο και ποιο λιγότερο, όταν περιοδεύετε;
Το καλύτερο είναι να παίζεις, αυτό είναι σίγουρο. Το μόνο πράγμα που μου τη δίνει στα νεύρα είναι κυρίως το ταξίδι. Ένας συνάδελφος είπε κάποτε: Οι DJs πληρώνονται για ταξίδια, τα υπόλοιπα είναι διασκέδαση. Και έχει δίκιο, κατά κάποιο τρόπο.

Έχετε κάποιες αγαπημένες πόλεις από αυτές που παίζετε;
Αυτή η ερώτηση είναι πολύ δύσκολο να απαντηθεί γιατί σε όλο τον κόσμο υπάρχουν τόσα πολλά καταπληκτικά μέρη. Η κουλτούρα μας γίνεται όλο και μεγαλύτερη και μπορείς να βρες υπέροχα πάρτι παντού στις μέρες μας. Φυσικά η Ίμπιζα είναι ένα ξεχωριστό μέρος για να παίξω. Έχω το μεγάλο προνόμιο να παίζω σε τόσα πολλά φανταστικά μέρη σε όλο τον κόσμο, για το οποίο είμαι πολύ ευγνώμων.

Ποιο είναι το ομορφότερο μέρος που έχουν δει τα μάτια σας;
Θα έλεγα η Ιερουσαλήμ. Είναι ένα πολύ ξεχωριστό μέρος για μένα, στο οποίο πηγαίνω κάθε χρόνο. Είναι ιδιαίτερο γιατί είναι η ρίζα τόσων πολλών παγκόσμιων θρησκειών. Για μένα ως Χριστιανός είναι σημαντικό να πηγαίνω εκεί κάθε χρόνο με τον καλύτερο έλληνα φίλο μου και να προσεύχομαι. Αυτό το προσκύνημα είναι μια πνευματική φόρτιση για μένα, οπότε είναι το πιο σημαντικό μέρος που θα έλεγα.

© Niels Freidel

Ποιες πτυχές της clubbing κουλτούρας πιστεύετε πως είναι οι πιο παράξενες;
Για μένα προσωπικά, εξακολουθεί να είναι το γεγονός ότι υπάρχουν πολλές βιντεοσκοπήσεις. Ειδικά σε μια νύχτα σε ένα club είναι σημαντικό να ζήσεις και να απολαύσεις τη στιγμή. Η βιντεοσκόπηση σου αποσπά την προσοχή πολύ από αυτό. Φυσικά μπορώ να καταλάβω ότι θέλεις να καταγράφεις μια μνήμη κάθε τόσο, αλλά μερικοί παρευρισκόμενοι το παρακάνουν.

Ποιο ήταν το πρώτο άλμπουμ που αγοράσατε;
Ήταν ένα σινγκλ. Το «The Crown» των Gary Byrd και Stevie Wonder.

Ακολουθείτε κάποιο συγκεκριμένο τελετουργικό πριν ανεβείτε στα decks;
Όχι. Εισπνοή, εκπνοή και μετά πάνω στη σκηνή.

Ποια είναι η τέλεια φόρμουλα για ένα τέλειο πάρτι;
Σε γενικές γραμμές θα έλεγα: ένα καλό πάρτι χρειάζεται καλή μουσική, έναν DJ που να μου δίνει το vibe, καλό ηχοσύστημα, καλό φως.

Ποιο είναι το μεγαλύτερο πλήθος στο οποίο έχετε παίξει;
Σε μεγάλα φεστιβάλ παίζεις, φυσικά, συχνά μπροστά σε μεγάλο αριθμό ανθρώπων. Και επίσης στη Νότια Αμερική ή ακόμα και στο Ισραήλ είναι πάντα εντυπωσιακό να βλέπεις πόσοι άνθρωποι έρχονται στις εμφανίσεις μου εκεί.

Πώς βλέπετε την ισορροπία ανάμεσα στο να δίνετε στο κοινό αυτό που θέλει και στο να τους «σερβίρετε» κάτι νέο;
Η απάντηση βρίσκεται ήδη στην ερώτηση: είναι η ισορροπία. Επειδή είναι πάντα η φιλοδοξία μου να παρουσιάζω κάτι νέο στους ανθρώπους, αλλά πρώτα απ’ όλα ακολουθώ πάντα το συναίσθημα, τη διαίσθησή μου.

Πώς ήταν η διαδρομή στην οποία έχετε γίνατε επαγγελματίας μουσικός παραγωγός, παίζοντας σε gigs και κυκλοφορώντας άλμπουμ; Αισθάνεστε ποτέ πως εκπληρώσατε τους στόχους σας;
Ποτέ δεν φοβήθηκα να ονειρευτώ ότι μπορώ να πετύχω και να βιώσω τόσα πολλά. Είναι ακόμα απίστευτο για μένα σε ποια μέρη με έφερε η μουσική και επίσης με ποια άτομα είχα τη δυνατότητα να συναντήσω σε αυτό το ταξίδι.

Πώς επαναφορτίζετε τις δημιουργικές σας μπαταρίες;
Κάθε χρόνο κάνω ένα διάλειμμα τριών μηνών κατά τη διάρκεια των οποίων δεν περιοδεύω. Αλλά το πιο σημαντικό εβδομαδιαίο τελετουργικό καθαρισμού και χαλάρωσης είναι να πάω στη σάουνα και να το ιδρώσω.

Θυμάστε το πρώτο σας ταξίδι στην Ελλάδα;
Σίγουρα! Πριν από δέκα χρόνια, έφτασα στην Αθήνα με τον καλύτερό μου φίλο που είναι Έλληνας για να παίξει σε ένα μπαρ, μια Τρίτη. Ήταν μικρή η αμοιβή, αλλά το κάναμε ένα πραγματικό αδερφικό ταξίδι και περάσαμε καλά. Θυμάμαι να κοιτάζω έξω από το booth του DJ, δεξιά σε έναν τοίχο και πάντα έπρεπε να γυρίζω το κεφάλι μου για να δω ανθρώπους. Και κάποια στιγμή το πρωί ο φίλος μου φώναζε στο αυτί μου: «Μην σταματάς, μην σταματάς, οι άνθρωποι σε αγαπούν!» Αλλά όταν γύρισα το κεφάλι μου, μπορούσα να δω ότι δεν είχε μείνει κανένας. Είχε προσγειωθεί στον δικό του κόσμο και απλά δεν ήθελε να σταματήσω. Ήταν μια όμορφη, πολύ αστεία περιπέτεια.

© Niels Freidel

Ποια συμβουλή θα δίνατε σε έναν DJ και παραγωγό που ξεκινά τώρα;
Βρείτε τον δικό σας ήχο, εξελιχθείτε συνεχώς, αλλά μείνετε πιστοί στον εαυτό σας. Και φυσικά: η αρχή είναι πάντα η πιο δύσκολη. Έχω επίσης διανύσει πολύ δρόμο και ήμουν πάντα χαρούμενος για κάθε σχόλιο που πήρα, για κάθε δίσκο που πουλήθηκε, για κάθε DJ που έπαιξε ένα κομμάτι μου.

Με ποιον στον κόσμο θα θέλατε περισσότερο να μοιραστείτε ένα γεύμα;
Με τον Μάικλ Τζόρνταν. Εκτός από το πάθος μου για το ποδόσφαιρο, είμαι επίσης οπαδός του μπάσκετ. Και για μένα ήταν ήδη ο καλύτερος όλων των εποχών τότε, και πιθανότατα θα παραμείνει για πάντα.