Μουσικη

Καμεράτα attack

Η κλασική μουσική δεν είναι αυτό που νομίζετε. Τουλάχιστον με τον τρόπο που επιλέγει να τη συστήσει η Καμεράτα

41806-94163.jpg
Κατερίνα Ι. Ανέστη
ΤΕΥΧΟΣ 373
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Γιώργος Πέτρου
Γιώργος Πέτρου

Η Καμεράτα θα δώσει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών τρεις συναυλίες που θα συζητηθούν. Ο υπεύθυνος για το καλλιτεχνικό πρόγραμμα  της Καμεράτας στη Στέγη και μαέστρος της  Γιώργος Πέτρου εξηγεί στην Α.V. τους λόγους.

Η κλασική μουσική δεν είναι αυτό που νομίζετε. Τουλάχιστον με τον τρόπο που επιλέγει να τη συστήσει η Καμεράτα στη νέα της φάση. Τη φάση της επανεκκίνησης, όπως τη χαρακτηρίζει ο πολυβραβευμένος πιανίστας, αρχιμουσικός, «τακτικά συνεργαζόμενος μαέστρος της» Γιώργος Πέτρου.

Ανήσυχη, πολυσχιδής και παλλόμενη, η Καμεράτα επελαύνει με δύο σπίτια πλέον (Μέγαρο Μουσικής Aθηνών και Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών), ηχογραφήσεις με μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες του εξωτερικού, διεθνείς βραβεύσεις, εξαιρετικά δημοσιεύματα στον παγκόσμιο τύπο και μια σειρά από συναυλίες.

«Η Στέγη μάς έδωσε ένα άλλο μεγάλο βήμα, καθώς ασχολείται κυρίως με το σύγχρονο πολιτισμό και τολμά να παρουσιάσει πρωτοποριακά, ακόμα και αμφιλεγόμενα θέματα» λέει ο Γιώργος Πέτρου. «Έδειξε ενδιαφέρον για τα όργανα εποχής – έναν τομέα στον οποίο η Καμεράτα σημειώνει τελευταία διεθνείς διακρίσεις, έναν τομέα πολύ σύγχρονο που βασίζεται όμως σε έρευνα δεκαετιών». Η δύναμή της διεθνώς σε αυτό το πεδίο είναι μοναδική. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις ολοκλήρωσε την ηχογράφηση του Αλέξανδρου του Χέντελ στη σημαντική δισκογραφική εταιρεία Decca. Θα κυκλοφορήσει τον Οκτώβριο του 2012 και θα ακολουθήσουν το 2013 είκοσι συναυλίες στις μεγαλύτερες αίθουσες του κόσμου.

Προσπαθώ να αποσαφηνίσω με τον Γιώργο Πέτρου τον ακριβή του τίτλο. «Δεν θέλω γαλόνια, δεν θέλω λοφία. Είναι στενή η σχέση μου με την Καμεράτα, όμως προτιμώ τον τίτλο του τακτικά συνεργαζόμενου μαέστρου. Το πιο τυπικό που μπορώ να πω είναι ότι είμαι υπεύθυνος για το καλλιτεχνικό πρόγραμμα της Καμεράτας για τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών». Όποιος τον έχει δει να διευθύνει ξέρει ότι πρόκειται για μια ιδιαίτερη περίπτωση επικοινωνιακού μαέστρου – δεν ξέρω αν βοήθησε σε αυτό και το γεγονός ότι ήταν ένας συνεπής οπαδός της heavy metal και μέλος αντίστοιχου συγκροτήματος. Μιλάει με το κοινό, του απευθύνεται, εξηγεί, το συμπαρασύρει στη διεύθυνση αλλά και στην απόλαυση της ακρόασης. Όταν διευθύνει, τι σκέφτεται; «Είναι χιλιάδες πράγματα. Από το φαγητό που θα φας μετά και το μουσικό που ξύνει το αυτί του, μέχρι μεταφυσικά πράγματα. Οι εικόνες περνάνε με κινηματογραφική ταχύτητα και ο κοινός παρονομαστής τους μετουσιώνεται σε κίνηση και αυτή σε ήχο».

Το πάθος και η ακρίβεια συνυπάρχουν όταν μιλάει για τα όργανα εποχής. «Δεν αναφέρομαι στο όργανο, αλλά στη γνώση της ιστορικά ενημερωμένης εκτέλεσης και της μοντέρνας αντιμετώπισης σε έργα που θεωρούνται παραδοσιακά. Αυτό έχει προκύψει με την έρευνα των τελευταίων χρόνων. Έχουν σπάσει πολλοί τα χείλη και τα χέρια τους να παίζουν σε φάλτσα όργανα, παρόμοια με του 18ου αιώνα, για να καταλάβουν γιατί ο Μπετόβεν ή ο Μότσαρτ έγραψαν γι’ αυτά. Και μετά συνειδητοποιείς πράγματα για τα μοντέρνα όργανα, για την εξέλιξή τους, κι αυτό ανοίγει έναν πολύ μεγάλο ορίζοντα για την τέχνη μας».

Στις 20 Δεκεμβρίου η Καμεράτα με όργανα εποχής θα παρουσιάσει στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών τον Μεσσία του Χέντελ. «Είναι το δημοφιλέστερο χορωδιακό έργο όλων των εποχών. Δεν ακούγεται συχνά στην Ελλάδα, αλλά είναι τόσο στενά συνδεδεμένο με Χριστούγεννα». Θέλει το κοινό να έρθει σε αυτή τη συναυλία όπως πηγαίνει σινεμά, να την παρακολουθήσει σαν ταινία. Αγαπημένο του σημείο; «Στην αρχή της δεύτερης πράξης, η άρια που λέγεται He was despised and rejected of men. Eίναι ρήση της Παλαιάς Διαθήκης, προφητεία. Και επίσης όλο το πρώτο μέρος, που αναφέρεται στη Γέννηση, είναι τόσο χαρούμενο και εορταστικό. Είναι σαν μουσική swing του ’50. Τόσο ανάλαφρη».

Στις 4 και 5 Ιανουαρίου ακολουθούν η 7η Συμφωνία και ο Προμηθέας του Μπετόβεν, με τη χορογράφο Ιωάννα Πορτόλου και την ομάδα Griffon επί σκηνής. «Μπαίνουμε στη χρονιά με δυνατή αίσθηση αισιοδοξίας. Η 7η είναι για μένα η πιο ωραία συμφωνία του Μπετόβεν, ενώ αν ακούσεις τον Προμηθέα και δεν ξέρεις θα νομίζεις ότι είναι Καρυοθραύστης». Μιλά ενθουσιασμένος γι’ αυτή τη συνάντηση που θα γίνει στη Στέγη: «Φαντάσου σύγχρονο χορό, με σημαντικούς νέους χορευτές, Μπετόβεν και τη δυνατότητα να ακούσεις όργανα μοναδικά, για παράδειγμα έγχορδα με εντέρινες χορδές». Συστήνει στο κοινό να παρακολουθήσει ιδιαίτερα το πανέμορφο αργό μέρος με το σόλο τσέλο από τον Προμηθέα, «από τις ωραιότερες σελίδες του Μπετόβεν».

Στις 23 Ιανουαρίου οι κορυφαίοι σολίστ της ορχήστρας θα ερμηνεύσουν τις 4 εποχές του Βιβάλντι, πάντα με όργανα εποχής, ενώ στο δεύτερο μέρος με σύγχρονα όργανα θα ερμηνεύσουν τη βραβευμένη με Όσκαρ μουσική του Τζον Κοριλιάνο για την ταινία Το κόκκινο βιολί. «Ο Βιβάλντι έχει γράψει 4 ποιήματα (τουλάχιστον αποδίδονται σε αυτόν) που είναι πολύ λεπτομερή και υπάρχουν πάνω στις παρτιτούρες σαφείς οδηγίες: πώς θα ακουστεί ο σκύλος, η αίσθηση της καταιγίδας, της ζέστης, οι χωρικοί. Θα προσπαθήσουμε να δείξουμε έντονα όλες αυτές τις εικόνες. Ο σκύλος θα είναι σκύλος, θα γαβγίζει!»

Info: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, 210 9005.800, Λ. Συγγρού 107-109, www.sgt.gr

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ