Μουσικη

Το Ωδείο Αθηνών ετοιμάζεται για Metamorphosis

Φωτογραφίες, video, δηλώσεις από τις πρόβες 3 ξεχωριστών εκδηλώσεων στο ΚΠΙΣΝ

Γιώργος Δημητρακόπουλος
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Από τις 23 έως τις 26 Ιούνιου το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) ζωντανεύει μέσα από το πρόγραμμα Metamorphosis: Το ΚΠΙΣΝ στον Κόσμο με πληθώρα εκδηλώσεων από την εγχώρια και διεθνή σκηνή. Τρεις πραγματικά ξεχωριστές εκδηλώσεις οργανώνονται από το Ωδείο Αθηνών, που όλες αυτές τις μέρες προετοιμάζεται με διαρκείς πρόβες για τρία πρωτότυπα events με ελεύθερη είσοδο τα οποία θα φιλοξενηθούν στους χώρους του ΚΠΙΣΝ το διήμερο 24&25 Ιουνίου. Ο πρόεδρος του Ωδείου Αθηνών Νίκος Τσούχλος και οι καθηγητές  Δημήτρης Καλαντζής και Δημήτρης Δεσύλλας, που επιμελούνται τις εκδηλώσεις, μας δίνουν μία νότα από την προετοιμασία με φωτογραφικό υλικό από τις πρόβες και μια μικρή δήλωση για τη μοναδικότητά τους. 

Jazz & Colors, Εσπλανάδα & Όχθες Καναλιού. Έναρξη: 20.00. Στις 24 Ioυνίου.

Πολλαπλές και όλες διαφορετικές διασκευές ενός μουσικού θέματος. Η ιδέα είναι απλή και εξαιρετική. 14 jazz oρχήστρες παίζουν ταυτότοχρονα στο χώρο του Πάρκου την ίδια μουσική σύνθεση με διαφορετικά στιλ και σε καλούν να τις ανακαλύψεις περπατώντας με τυχαία σειρά ανάμεσά τους. Μια ανοιχτή μουσική παλέτα βασισμένη σε μια ιδέα του μουσικού παραγωγού Peter Shapiro, ιδιοκτήτη του κλαμπ Τhe Brooklyn Bowl, και του The Capitol Theatre της Νέας Υόρκης με την οργάνωση - καλλιτεχνική επιμέλεια του Δημήτρη Καλαντζή, υπεύθυνου του τμήματος τζαζ του Ωδείου Αθηνών. Πρωτοπαρουσιάστηκε στο Central Park εμπνευσμένο από τα χρώματα του φθινοπώρου και στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Ν. Υόρκης ως μια εναρμόνιση των χρωμάτων της εικαστικής τέχνης με τη μουσική, η οποία νοερά μεταφέρει την αίσθησή τους. Μια ιδιαίτερη εκδοχή της παράστασης με συμμετοχή από τον αφρό της ελληνικής τζαζ σκηνής.

Takis Paterelis Qrt (Πατερέλης, Σαμαράς, Κλωνής, Τριβόλης), Baby Trio (Κοντραφούρης, Παπαδούλης, Τσιφτσής), Dimitris Kalantzis Qrt (Καλαντζής, Κτιστάκης, Γεωργιάδης,Πολυζωγόπουλος), Tsakelectric (Τσάκας, Λιόλιος, Soto, Σεβδαλής), Takis Barberis Group (Τ. Μπαρμπέρης, Γ. Μπαρμπέρης, Σαριδάκης, Κεχρής), Dimitris Vasilakis Qrt (Βασιλάκης, Πολυχρονάκος, Λούτας, Στουραΐτης), B.F.A.M (Παναγιωτόπουλος, Παπάς, Πανταζής, Καψαμπέλης), Next Step Quartet (Παπαδόπουλος, Κότσυφας, Μάνος, Ποδαράς), Datfunk Band (Παπασταματάκης, Καπηλίδης, Adetayo), Athens Jazz Legacy Band (Παπαδόπουλος, Καρούντζος, Κωστελέτος, Χαϊδεμένος, Αγγελάκης), Hot Club de Grece (Λουκάτος, Αρφάνης, Κλάγκος), καθώς και οι Αμίρης, Λαδόπουλος, Μπενετάτος, Ρούλος, Μπέλλος, Κωνσταντίνου, Huber, Αναδολής.

To jazz & colors, η θαυμάσια ιδέα του Peter Shapiro, έδωσε την αφορμή για την πιο μαζική ίσως, συνάντηση της ελληνικής σκηνής της τζαζ. Είναι μια γιορτή, ένα τζαζίστικο «πανηγύρι», όπου 50 μουσικοί σε 14 groups, θα βρεθούμε και θα παίξουμε ο ένας κοντά στον άλλο. Απ' όσο θυμάμαι, δεν έχει ξαναγίνει κάτι τέτοιο. Είμαι πραγματικά ενθουσιασμένος.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΛΑΝΤΖΗΣ ΓΙΑ ΤΟ JAZZ & COLORS

image


Inuksuit, Μουσικός Κήπος. Έναρξη: 19.00. Στις 25 Ιουνίου.

Στο κέντρο του έργου τα κρουστά. 60 Έλληνες περκασιονίστες υπό την καθοδήγηση του Δημήτρη Δεσύλλα παρουσιάζουν το σημαντικό έργο του John Luther Adams, «Ιnuskuit». Mια σύνθεση-μουσική γέφυρα με το φυσικό περιβάλλον, συνδέει τους ήχους της φύσης με τη μουσική. Ο τίτλος του προέρχεται από την παράδοση των Εσκιμώων και αναφέρεται στις λίθινες κατασκευές που χρησίμευαν για την επικοινωνία και την επιβίωση στο πολικό περιβάλλον. «Κάθε παράσταση του Inuksuit είναι διαφορετική και καθορίζεται από το μέγεθος του συνόλου και τα ειδικά όργανα που χρησιμοποιούνται, από τη μορφολογία και τη βλάστηση του τόπου – ακόμη κι από το κελάηδισμα των πουλιών που ζουν εκεί. Οι μουσικοί είναι διασκορπισμένοι στον χώρο και οι ακροατές είναι ελεύθεροι να ανακαλύψουν ο καθένας ξεχωριστά το δικό του σημείο ακρόασης», εξηγεί ο συνθέτης του έργου. Το αγκάλιασμα του φυσικού κόσμου με τη μουσική και η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των ανθρώπων μέσω του μουσικού βιώματος αποτελούν τον άξονα της δημιουργίας του John Luther Adams, ο οποίος κέρδισε το 2014 το βραβείο Πούλιτζερ για το έργο του Become Ocean και το 2015 το βραβείο Γκράμι για την «Καλύτερη Σύγχρονη Κλασική Σύνθεση».

Στο Ιnuksuit θα συμμετέχει ο Αμερικανός σολίστας των κρουστών Douglas Perkins με εμφανίσεις από το Carnegie Hall μέχρι την τούνδρα της Αλάσκας και τη λίμνη του Central Park. Ιδρυτής του κουαρτέτου κρουστών So Percussion, μέλος του Meehan/ Perkins Duo και σολίστας που διαθέτει ένα εντυπωσιακό ρεπερτόριο σε έργα των Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis, John Cage. 

To έργο Inuksuit συμπυκνώνει με δυο λόγια τη μαγεία της κοινωνικοποίησης των ήχων. Η ευαισθητοποίηση της αλληλεπίδρασης των ανθρώπων κι ο απόλυτος επηρεασμός του ενός από τον άλλον απαντώνται εδώ. Μια ξεχωριστή εμπειρία!

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΕΣΥΛΛΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΙΝUKSUIT

image

VIDEO & ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ AΠΟ ΤΙΣ ΠΡΟΒΕΣ 

Δείτε ένα αποκλειστικό απόσπασμα από τις πρόβες του #INUKSUIT με την ομάδα του Δημήτρη Δεσύλλα. #INUKSUITgreece #Desyllas #JohnLutherAdams #MetamorphosisSNFCC #ACmusic #athensconservatoire

Ένα βίντεο που δημοσίευσε ο χρήστης Ωδείον Αθηνών (@athensconservatoire) στις Ιούν 8, 2016, 6:37πμ PDT

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image


 In C, Λαβύρινθος. Έναρξη: 20.00. Στις 25 Ιουνίου.

Το έργο του σπουδαίου μινιμαλιστή συνθέτη Terry Riley από τη Σχολή Παραδοσιακής Μουσικής του Ωδείου Αθηνών, σε επιμέλεια και μουσική διεύθυνση του Νίκου Τσούχλου. Μια από τις σημαντικές στιγμές του μινιμαλισμού γραμμένο το 1964 διαμόρφωσε την πορεία της μουσικής τον 20ό αιώνα, επηρεάζοντας συνθέτες όπως οι Steve Reich και  Philip Glass. Ο Riley με την πρωτοποριακή δημιουργία του εισήγαγε μια νέα αντίληψη για τη μουσική φόρμα, βασισμένη σε επαναλαμβανόμενα σχήματα που αλληλοσυνδέονται. Η εκτέλεση των 53 σύντομων μουσικών φράσεων του In C μπορεί να πάρει ποικίλα σχήματα, ενώ περιέχει έντονα στοιχεία αυτοσχεδιασμού, καθώς «παίρνει την μπαγκέτα από τον συνθέτη και την περνάει στα χέρια των μουσικών». Μέσα σε ένα παιχνίδι συγχρονικότητας και δεξιοτεχνίας, οι μουσικές φράσεις εκτελούνται σε διαφορετικούς χρόνους, εναρμονίζονται η μία με την άλλη, αναπτύσσοντας ένα μουσικό υφαντό, με σταθερή τονικότητα τη νότα ντο. Στο Πάρκο Σταύρος Νιάρχος το έργο ερμηνεύουν περίπου είκοσι πέντε μουσικοί, χωρισμένοι σε τέσσερις ομάδες: τοξωτά έγχορδα (βιολί, λύρες, βιολοντσέλο), πνευστά (κλαρινέτο, φλογέρα, νέι, γκάιντα, ζουρνάς), νυκτά έγχορδα (κανονάκι, ούτι, λαούτο, ταμπουράς, σαντούρι) και  κρουστά.

To εμβληματικό «In C» του πρωτοποριακού αμερικανού μινιμαλιστή Terry Riley, έργο του 1964, θεωρείται από πολλούς ως η πρώτη μινιμαλιστική μουσική σύνθεση της ιστορίας. Πρόκειται για ένα έργο που δημιουργείται εκ του μηδενός σε κάθε νέα του εκτέλεση, που εξερευνά τους δρόμους της συλλογικότητας και που είναι από τη φύση του «ανοιχτό» καθώς μπορεί να παιχτεί από κάθε πιθανό συνδυασμό μουσικών οργάνων. Στην εκδοχή που παρουσιάζεται στις 25/6 πειραματιζόμαστε για πρώτη φορά με τους ήχους παραδοσιακών οργάνων όπως λαούτο, ούτι, κανονάκι, νέι, λύρα κ.ά.: μια απρόσμενη συνάντηση του αμερικανικού πρωτοποριακού μινιμαλισμού της δεκαετίας του 1960 με τη ζωντανή ελληνική μουσική παράδοση.

ΝΙΚΟΣ ΤΣΟΥΧΛΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΙΝ C

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ AΠΟ ΤΙΣ ΠΡΟΒΕΣ 

image

imageimageimageimage