Κινηματογραφος

Ήρωας κανενός: Ο καλός άνθρωπος Αλέν Γκιροντί

Κριτική για την πειραγμένη μαύρη κωμωδία του 59χρονου δημιουργού

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
ΤΕΥΧΟΣ 884
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Στην πόλη του Κλερμόν-Φεράν, την παραμονή των Χριστουγέννων, ο τριαντάρης Μεντερίκ ερωτεύεται την Ιζαντόρα, μια πόρνη που έχει σχεδόν τα διπλάσιά του χρόνια. Την ίδια μέρα ένα τρομοκρατικό χτύπημα διαλύει το γιορτινό κλίμα των ημερών και το αίσθημα ασφάλειας των κατοίκων.

Ο Γάλλος Αλέν Γκιροντί δεν είναι κάποιος νεοφερμένος σκηνοθέτης. Παρότι κανένα φιλμ του 59χρονου δημιουργού δεν έχουμε δει στη χώρα μας σε κύκλωμα εμπορικής διανομής (πριν από μια δεκαετία το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης είχε κάνει ένα αφιέρωμα στο έργο του), στη διεθνή σκηνή έχει καταφέρει να ξεχωρίσει με αποκορύφωμα το ερωτικό δράμα «Ο άγνωστος στη λίμνη» που βραβεύτηκε στις Κάννες το 2013. Η νέα ταινία του –η έβδομη μεγάλου μήκους σε μια διαδρομή 23 ετών– είναι μια ακόμη πειραγμένη μαύρη κωμωδία πάνω στις αντιφάσεις της ζωής, η οποία παλεύει να αναπνεύσει κάτω από την καταπιεστική πολιτική ορθότητα, τον αφόρητο κομφορμισμό και τα άκαμπτα κοινωνικά στερεότυπα. Μέσα από την καρδιά ενός αγνού έρωτα ξεφυτρώνουν τα παρακλάδια μιας σάτιρας που έχει μεν πολιτικό περιεχόμενο (ρατσισμός, ξενοφοβία, προσφυγικό), αλλά απουσιάζει το βάθος της κριτικής σκέψης. Η ταινία κυλάει σαν ένα ανάλαφρο ανέκδοτο με ανατρεπτικό χιούμορ για τα παράλογα φαινόμενα και την παρακμή της γαλλικής κοινωνίας που δεν γίνεται ούτε για μια στιγμή διδακτική ή απόλυτη. Το στοιχείο της ανθρωπιάς είναι εκείνο που ορίζει τους ρυθμούς και τη συναισθηματική ένταση τούτης της αντισυμβατικής κομεντί.  

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου