Κινηματογραφος

Τυχερό αστέρι: Δύο βραβεία στις Κάννες για το νέο φιλμ του Χιροκάζου Κόρε-Εντα

Κριτική για την ταινία του Χιροκάζου Κόρε-Εντα

Κωνσταντίνος Καϊμάκης
ΤΕΥΧΟΣ 863
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Κριτική για την ταινία «Τυχερό αστέρι (Broker)» του Χιροκάζου Κόρε-Εντα με πρωταγωνιστές τους ΣονγκΚανγκ-Χο, Ντονγκ-Γουόν Γκανγκ, ΜπάεΝτούνα, Τζι-ΓιουνΛι

Μια μητέρα εγκαταλείπει το νεογέννητο μωρό της έξω από μια «βρεφοδόχο» (κουτιά-δοχεία που προστατεύουν τα βρέφη μέχρι να τα μαζέψει κάποιος) που βρίσκεται δίπλα σε εκκλησία της Μπουσάν. Δύο αστυνομικίνες παρακολουθούν τη διαδρομή της μητέρας αλλά και τις ενέργειες δύο αντρών που, αντί να παραδίδουν τα εγκαταλειμμένα μωρά στις κοινωνικές υπηρεσίες, υποψιάζονται πως τα χρησιμοποιούν για παράνομες υιοθεσίες.

Όπως και στις προηγούμενες δουλειές του, έτσι κι εδώ ο ιάπωνας Χιροκάζου Κόρε-Εντα («Κλέφτες καταστημάτων») αφηγείται ακόμη μια μικρή τρυφερή ιστορία με βασικούς ήρωες κάποιους κομπιναδόρους και κύρια χαρακτηριστικά την απλότητα ενός αβίαστου λυρισμού που σημαδεύει απ’ άκρη σε άκρη το φιλμ. Η πλοκή χτίζεται γύρω από τα κρίσιμα διλήμματα που ταλαντεύουν την ηθική των κεντρικών χαρακτήρων και δημιουργούν συνεχή εμπόδια στην πορεία τους. Εμπόδια που κάθε φορά τους φέρνουν αντιμέτωπους με πρωτόγνωρες ιλαροτραγικές δοκιμασίες. Γύρω από μια αυθεντική πραγματικότητα –κάθε χρόνο στη Νότια Κορέα εκατοντάδες μωρά βρίσκονται παρατημένα, γεγονός που έχει οδηγήσει δημόσιους φορείς αλλά και απλούς πολίτες να προσθέσουν στα κτίρια και τα σπίτια τους «βρεφοδόχους» που προστατεύουν τα βρέφη ώσπου να τα μαζέψουν– ο ευαίσθητος δημιουργός των «Κλεφτών καταστημάτων», συνεχίζει την εκτός Ιαπωνίας περιπλάνησή του (το 2019 υπέγραψε την γαλλόφωνη «Αλήθεια» με τη ΖιλιέτΜπινός) αλλά τούτο εδώ το φιλμ μοιάζει να βρίσκεται σε ανοιχτό διάλογο με τους αριστουργηματικούς «Κλέφτες καταστημάτων». Ο αφηγηματικός ρυθμός, λιτός και απέριττος, είναι άρρηκτα δεμένος με τη μινιμαλιστική προσέγγιση ενός χαμηλόφωνου road movie το οποίο διερευνά τις περίπλοκες σχέσεις μιας ακόμη πειραγμένης οικογένειας –οι δύο κλέφτες, η μητέρα του παιδιού κι ένας ακόμη απρόσκλητος επισκέπτης έρχονται κοντά– στην προσπάθεια του σκηνοθέτη να βρει τις κατάλληλες απαντήσεις στα θεμελιώδη ερωτήματα γύρω από τα ζητήματα της υιοθεσίας. Ταυτόχρονα υπάρχει η αγωνιώδης ίντριγκα που επικεντρώνεται στην προσπάθεια των δύο αστυνομικών να πιάσουν τους δράστες επ’ αυτοφώρω στην παράνομη πώληση του μωρού και συνδέει τις δευτερεύουσες διερευνήσεις του σεναρίου (η μητρότητα, η ενηλικίωση, η φιλία) με το βασανιστικό ερώτημα που απευθύνει η απελπισμένη μητέρα στη σκληρή αστυνομικό: «ποιο είναι χειρότερο αμάρτημα, το να σκοτώνεις το παιδί σου πριν γεννηθεί ή να το παρατάς όταν το γεννήσεις;».